۰
يکشنبه ۶ مهر ۱۳۹۹ ساعت ۱۸:۴۶
روزنامه الجریده بر چه اساسی از مذاکرات محرمانه ایران و آمریکا خبر داده است؟

وقتی اخبار کذب تکراری می شود!

شنبه گذشته خبری به نقل از روزنامه «الجریده کویت» در فضای سیاسی و رسانه ای کشور منتشر شد که بازتاب نسبتا وسیعی بخصوص در فضای مجازی داشت: این نشریه ادعا کرده بود که «ایران و دولت ترامپ در عمان در حال مذاکرات محرمانه هستند». این رد حالی بود که هیچ مقام ایرانی یا آمریکایی درباره انجام مذاکرات میان دو طرف خبری منتشر نکرده بودندو مقامات ایرانی بارها هرگونه مذاکره با دولت ترامپ را رد کرده اند.
وقتی اخبار کذب تکراری می شود!
 شنبه گذشته خبری به نقل از روزنامه «الجریده کویت» در فضای سیاسی و رسانه ای کشور منتشر شد که بازتاب نسبتا وسیعی بخصوص در فضای مجازی داشت: این نشریه ادعا کرده بود که  «ایران و دولت ترامپ در عمان در حال مذاکرات محرمانه هستند». این رد حالی بود که هیچ مقام ایرانی یا آمریکایی درباره انجام مذاکرات میان دو طرف خبری منتشر نکرده بودندو مقامات ایرانی بارها هرگونه مذاکره با دولت ترامپ را رد کرده اند.
براساس نوشته این روزنامه کویتی، در این مذاکرات، دولت آمریکا طرح پیشنهادی برای همکاری و پایان دادن به همه اختلافات دو کشور ارائه کرده است. الجریده همچنین مدعی شد در چارچوب این مذاکرات، دونالد ترامپ رئیس جمهور امریکا برای سفر به تهران، امضای توافقنامه میان دو کشور با رهبر عالی ایران و تضمین برداشتن تحریم ها اعلام آمادگی کرده است.
چنین خبری نه تنها با اخبار رسمی مغایرت داشت بلکه شواهد و قرائن هم نشان می دهد که اصولا احتمال صحت چنین خبری بسیار اندک و تقریبا صفر است. در همان زمانکه این نشریه چنین خبری را منتشر کرد، ترامپ جور دیگری سخن گفت و اعلام کرد که به زعم خود مذاکره با ایران را به بعد از انتخابات موکول کرده و در آن زمان مذاکره شرایط سخت تری خواهد داشت. با این وجود این سوال شکل می گیرد که چرا یک نشریه خبری که ظاهرا وجهه بین المللی دارد، به این راحتی، خبرسازی کرده است؟
برای پاسخگویی به این سوال، بد نیست نگاهی به دیگر اخبار پرسر و صدای این روزنامه در گذشته بیاندازیم ؛ بخصوص اخباری که درباره ایران بوده است؛ خبرهایی که نشان می دهد این روزنامه کویتی برای جلب توجه، دست به جعل اخبار عجیب می زند و چندان به خدشه دار شدن اعتبار رسانه ای خود توجه ندارد:

فروردین 1397: هواپیماهای اسرائیلی به آسمان ایران رفتند!
الجریده کویت در فروردین 1397 به  نقل از «منبعی مطلع» نوشت که «دو جنگنده اف-۳۵ اسرائیلی از آسمان سوریه و عراق عبور کرده‌ و وارد آسمان ایران شده‌اند و پروازهای شناسایی برای تعیین اهدافی در بندر عباس، اصفهان و شیراز انجام داده و در ارتفاعی بالا بر فراز نقاطی که احتمال داشته با برنامه هسته‌ای ایران در ساحل خلیج [فارس] مرتبط بوده، پرواز کرده‌اند.این روزنامه کویتی مدعی شد که  این دو جنگنده اف-۳۵ همه رادارهای منطقه از جمله رادارهای روسیه که در سوریه نصب شده‌، دور زده‌اند.
با انتشار این خبر، کارشناسان نظامی نظر دادند که اساسا چنین عملیاتی امکان پذیر نیست. در همان زمان خبرگزاری «ریانووستی» روسیه به نقل از منبعی در وزارت دفاع روسیه، اطلاعات منتشر شده در برخی منابع خارجی مبنی بر عبور مخفیانه هواپیما‌های اسرائیلی از رادار‌های روسیه در سوریه برای جاسوسی را احمقانه خواند.
این منبع تصریح کرد: هر هواپیمایی که در ارتفاع بالا پرواز کند به راحتی توسط رادار‌های اکثر کشور‌ها قابل ردیابی و شناسایی است و از زمان سرنگونی هواپیمای یو-۲ آمریکا بر فراز خاک اتحاد پیشین جماهیر شوروی، هیچ کشوری تلاش نکرده است تا با پرواز در ارتفاع بالا، وارد آسمان کشور دیگری شود.

مرداد 1397: ترامپ بدون پیش شرط، شروط ایران را پذیرفته است!
الجریده در مرداد 1397 ادعا کرد که پس از سفر وزیر خارجه عمان به ایران که حامل پیامی از سوی ترامپ برای مقامات ایرانی بوده، ایرانی ها 7 شرط برای قبول مذاکره با رئیس جمهور آمریکا گذاشته اندکه عبارتند از :  بازگشت واشنگتن به توافق هسته ای و اجرای تمامی تعهداتش، توقف تهدیدات نظامی امریکا علیه ایران، ارائه تضمین در جهت عدم تلاش امریکا برای براندازی نظام، پایان دادن به اختلاف افکنی میان ایران با کشورهای عربی توسط امریکا، پایان دادن به تحریم های جدید اقتصادی، توقف فشارهای اقتصادی وتوقف فشار به شرکت های اروپایی تا آنها به تهران بازگردند.
این روزنامه در ادامه مدعی شد: این منابع در ادامه می افزایند، بر خلاف انتظار ایرانی ها، واشنگتن به نامه پاسخ مثبت داد، و علنا دو شرط اصلی را پذیرفت، به موجب آن جیمز متیس، وزیر دفاع امریکا تاکید کرد که ایالات متحده برنامه ای برای حمله نظامی به ایران ندارد و برای براندازی نظام حاکم بر ایران نیز تلاش نمی کند. به دنبال آن، رئیس جمهوری امریکا اعلام کرد آماده مذاکره بدون پیش شرط با ایران است که شگفتی ناظران را برانگیخت. اعلام آمادگی ترامپ برای ایرانی ها هم تعجب برانگیز بود برای این که انتظار نداشتند واشنگتن شروط سخت آنها را بپذیرد و تصور می کردند که حداقل مدت زمانی را برای بررسی آن صرف کند.
به این ترتیب به زعم این نشریه کویتی باید مذاکرات ایران و آمریکا بلافاصله انجام می شد؛ در حالی که دو سال و دو ماه از آن زمان گذشته و هیچ اتفاقی نیفتاده است.

دی 1397: ایران و آمریکا مذاکره کرده است!
آخرین روزهای پاییز 1397 روزنامه الجریده کویت مدعی شد که توافقات گروه های یمنی در سوئد در نتیجه ارتباطات و جلسات پنهانی «مسئولان ایرانی و آمریکایی» با وساطت برخی کشورهای اروپایی و عمان در لندن به دست آمد. این منبع مدعی شده که این دیدارها درهتلی در لندن انجام شده است. برخی دیپلمات های ایرانی و آمریکایی با روادیدهای معمولی به پایتخت انگلیس سفر کردند و در یک هتل مستقر شده و به شیوه بسیار محتاطانه در اتاق‌های معمولی جلساتی را برگزار کردند. هردو طرف به طور جدی نگران تاثیر انتشار اخبار این جلسات بر اوضاع داخلی کشورهای خود هستند، زیرا از یک سو دولت ترامپ نمی‌خواهد نشان دهد که به تهران آسان می گیرد و از سوی دیگر دولت ایران نگران خشم تندروها است.
اما این خبر بلافاصله توسط سفیر جمهوری اسلامی ایران در انگلیس شد. حمید بعیدی نژاد با انتشار توئیتی نوشت: برخی رسانه‌ها خبری به نقل از روزنامه الجریده کویت نقل کرده‌اند که دیپلمات‌های ایرانی و آمریکایی به‌طور پنهانی در لندن پایتخت انگلیس دیدار کرده‌اند و مذاکرات یمنی‌ها در سوئد نتیجه این دیدارها بوده است. این خبر یک دروغ‌ پردازی صرف می‌باشد و کاملاً تکذیب می‌شود. اینک بعد از گذشت یک سال و نیم از این خبر، کاملا مشخص است که این خبر صحت نداشته و در این مدت نه تنها بهبودی در روابط ایران و آمریکا (که باید ماحصل مذاکره باشد) دیده نمی شود بلکه روز به روز هم بر اختلافها افزوده شده است.
به نظر می رسد مرور این سه خبر کافی است که اخبار جنجال برانگیز این روزنامه کویتی را باور نکنیم و به قول یک کارشناس روابط بین الملل بپذیریم که « الجریده کویت به روزنامه‌ای زرد شهره است و معمولا هر از چند گاهی در مسائل مختلف منطقه‌ای و جهانی گزارش‌هایی از این دست کار می‌کند که اگر نگوییم کل آنها، بیشترشان نادرست از آب در می‌آیند.»
 
کد مطلب: 137164
برچسب ها: فضای مجازی
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *