۰
يکشنبه ۲۱ دی ۱۳۹۹ ساعت ۱۶:۴۴
محسن هاشمی خواستار عذرخواهی فائزه هاشمی شد

قصه محسن و فائزه، داستانی از فرزندان ایران

سخنان فائزه هاشمی در چهارمین سالگرد درگذشت آیت الله هاشمی مثل همیشه سخنان پرحاشیه و پربازتابی بود. او در این گفت و گو با سایت انصاف نیوز، به مسائل متعددی ؛ از آزادی و حضور منطقه‌ای ایران و موضوع انتقال قدرت و آینده‌ی سیاسی ایران، تا مسائلی چون انتخابات ۱۴۰۰ ایران و رخدادهای انتخاباتی امریکا پرداخت ولی در میان سخنان مختلفش، بیان علاقه‌اش به پیروزی ترامپ و علت آن، در این مدت بازتاب های زیادی در شبکه‌های اجتماعی  و رسانه ها داشته است.
قصه محسن و فائزه، داستانی از فرزندان ایران
سخنان فائزه هاشمی در چهارمین سالگرد درگذشت آیت الله هاشمی مثل همیشه سخنان پرحاشیه و پربازتابی بود. او در این گفت و گو با سایت انصاف نیوز، به مسائل متعددی ؛ از آزادی و حضور منطقه‌ای ایران و موضوع انتقال قدرت و آینده‌ی سیاسی ایران، تا مسائلی چون انتخابات ۱۴۰۰ ایران و رخدادهای انتخاباتی امریکا پرداخت ولی در میان سخنان مختلفش، بیان علاقه‌اش به پیروزی ترامپ و علت آن، در این مدت بازتاب های زیادی در شبکه‌های اجتماعی  و رسانه ها داشته است.
با این حال نامه ای که محسن هاشمی برادر وی و رئیس شورای شهر تهران به خواهر نوشته است، می تواند بازگو کننده دو نگاه متفاوت در خانواده ای باشد که پدرشان بدون شک یکی از مهمرتین ارکان انقلاب و نظام در طول چهار دهه گذشته بوده است؛ دو نگاهی که هر کدام در خانواده های دیگر کشور نیز، کم یا زیاد، طرفدارانی دارد و به این ترتیب گویی اختلاف نظر و دیدگاه محسن و فائزه هاشمی، نمادی از دو نظر از مجموعه بسیار اختلاف نظرهایی که در طول این سالها در بین اعضای خانواده بزرگ ایران شکل گرفته و متاسفانه جامعه ای که باید یکپارچه باشد به جزیره هایی تبدیل کرده که هیچ ارتباط فکری و هم افزایی سیاسی و اجتماعی ندارند.
فائزه هاشمی در گفت و گویی مورد نظر گفته بود: « برای ایران دوست داشتم آقای ترامپ انتخاب شود ولی اگر یک آمریکایی بودم به آقای ترامپ رای نمی‌دادم. به خاطر همین فشارهایی که می‌آورد، بالاخره شاید یک تغییر سیاستی اتفاق بیفتد. شاید اگر فشارهای آقای ترامپ ادامه پیدا می‌کرد، بالاخره ما مجبور می‌شدیم یک تغییر سیاست‌هایی را داشته باشیم. این تغییر سیاست‌ها حتما به نفع مردم می‌توانست اتفاق بیفتد. دموکرات‌های کمی شُل و وِل هستند. یعنی با آمدن دموکرات‌ها این موضع خطای ما بیشتر تقویت می‌شود، امیدوارم نشود ولی چنین چشم‌اندازی دارد.»
این سخنان پیش از واکنش محسن هاشمی در فضای مجازی باعث واکنش ها و تعبیرات متفاوتی شده بود. از جمله محمدعلی ابطحی معاون رئیس جمهور دولت اصلاحات در توئیتی نوشت: سرکار خانم فائزه هاشمی! کاش آرزو نمی کردید ترامپ بماند برای فشار بیشتر به ایران. باور کنید وضع معیشت بیشتر مردم، مثل خاندان هاشمی نیست. رنج بردند از دوران تحریم و فشار. هیچ قوم و ملتی با نگاه به خارجی سربلند نشده.
محسن هاشمی در نامه ای که یکشنبه منتشر شد، خطاب به خواهرش تصریح کرد: «خواهر عزیزم فائزه هنوز چهارمین سالگرد رحلت پدر، سپری نشده بود که انتشار مصاحبه‌ای از تو موجب ناراحتی علاقمندان آیت‌الله هاشمی رفسنجانی والبته اعضای خانواده را فراهم کرد و بهانه‌ای مناسب به افراطیون و تخریب‌گران پدر داد و برگ دیگری بر مظلومیتش اضافه شد. نوشتن این سطور به معنای آن نیست که خود را بزرگتر یا فهمیده‌تر از تو می‌دانم، چرا که تقریبا هم سن و سوابق سیاسی تو کمتر از من نیست، ولی احساس وظیفه کردم که تذکراتی که بارها به شکل گفت‌وگوهای خانوادگی طرح شده بود را در قالب نامه سرگشاده بیاورم. به خوبی می‌دانی که متفاوت با بسیاری از شخصیت‌های کشور، پدر، چهره‌ای نبود که مواضع و تفکراتش پوشیده باشد، از او هزاران صفحه اثر در قالب کتاب، خاطرات، خطبه‌های نماز جمعه، سخنرانی، مصاحبه و … باقیمانده است که حدود یکصد جلد آن تاکنون منتشر شده است. اتفاقا در موضوع ترامپ، برخطر او و تهدیدی که خودکامگی او هشدار علنی داده بود و گفتند: “ترامپ چهره‌ای خطرناک و قلدری که به اصول پایبند نیست و قواعد و مقررات را به راحتی به زیر پا می‌گذار، می‌باشد.” می‌دانی که ترامپ به واکنش احساسی و به دور از عقلانیت ایران در این ماه‌های آخر دل بسته بود تا بتواند آتش جنگ را روشن کند که با هشیاری و تدبیر مسئولان، بویژه رهبر انقلاب این توطئه ناکام ماند و ایران با سرافرازی و ترامپ با شکست، سخت‌ترین دوره تحریم ها را به پایان رساند. قطعا خود خوب می‌دانی و معتقدی که ترامپ کاری جز تهدید، تحریم، بدعهدی، ترور، توهین علیه ایران انجام نداد و سیاستمداری لمپن و قمار باز است و من سقوط ترامپ را به ملت‌های ایران و آمریکا تبریک گفتم.»
اما نکته مهمی که محسن هاشمی در این نامه به آن اشاره کرد، علت بیان این سخنان به زعم او بود: «می‌دانم که در سالهای اخیر برخوردهای نادرستی با تو، خانواده و فرزندت شده است که شاید باعث کشاندن تو به تندروی و خارج شدن از مشی میانه‌روی پدر گردیده»؛ این موضوع البته بسیار مجمل بیان شده است اما افکار عمومی از بعضی از آنها آگاه هستند؛ از جمله اینکه در اسفند 1389 یکی از افراد شناخته شده در یکی از ارگانها، رکیک ترین توهین ها را به فائزه هاشمی کرد و بعد هم که گفته شد بازداشت شده ، گفت که فقط 9 روز بازداشت بوده و بار دیگر تاکید کرد که همه فحش ها را خودش داده است و حالا بعد از نه سال معلوم نیست که پرونده اش به کجا رسیده است. این مطمئنا یک نمونه از چیزهایی است که محسن هاشمی سربسته گفته است! با این حال محسن هاشمی در ادامه نامه اش نوشت: «ولی این دلیل نمی‌شود که به رییس جمهور کشور بیگانه امید ببندی ودم از استقلال بزنی! لذا ازتو صمیمانه تقاضا دارم صحبتهای خود را اصلاح و از این موضع عذرخواهی کنی و مانع تخریب پدر از طرف تجدیدنظرطلبان خارجی وافراطیون داخلی شوی».
این سخنان پایانی محسن هاشمی نشان می دهد که او دقیقا رویه پدر را در پیش گرفته است؛ اما فائزه سالها است که از این رویه عبور کرده است و به نظر نمی رسد که دیگر بازگشتی به آن داشته باشد.
حسین سازگار
 
کد مطلب: 142988
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *