۰
سه شنبه ۳۰ دی ۱۳۹۹ ساعت ۱۶:۳۷
داستان ورود و خروج دو قالیباف در بازار سرمایه فقط باعث بی اعتمادی بیشتر می شود

سهام داران، بازندگان سیاست بازی در بورس  

شاخص کل بورس به عنوان مهمترین شاخص بازار سرمایه در این هفته به پایین تر از مرز روانی یک میلیون و 200 هزار واحد سقوط کرد؛ اتفاقی که دراوج بحران در آبان ماه گذشته نیفتاده بود. با رسیدن شاخص کل به یک میلیون و 115 هزار واجد در دوشنبه گذشته، می توان گفت که ارزش سهام سهامداران به طور میانگین معادل ارزش آنها در بیستم خرداد شده است و البته این نگاه خوشبینانه است؛ زیرا عموم سهامداران خرد زیانی بیش از زیان میانگین شاخص دیده اند. 
سهام داران، بازندگان سیاست بازی در بورس  
شاخص کل بورس به عنوان مهمترین شاخص بازار سرمایه در این هفته به پایین تر از مرز روانی یک میلیون و 200 هزار واحد سقوط کرد؛ اتفاقی که دراوج بحران در آبان ماه گذشته نیفتاده بود. با رسیدن شاخص کل به یک میلیون و 115 هزار واجد در دوشنبه گذشته، می توان گفت که ارزش سهام سهامداران به طور میانگین معادل ارزش آنها در بیستم خرداد شده است و البته این نگاه خوشبینانه است؛ زیرا عموم سهامداران خرد زیانی بیش از زیان میانگین شاخص دیده اند. 
به گزارش مردم سالاری آنلاین، درباره اینکه چرا بورس به این وضعیت افتاد، نظرات و تحلیل های بسیار و متضادی ارائه شده است. در یک وضعیت نرمال بازار سرمایه را باید بر اساس روش های علمی اقتضادی تحلیل کرد اما در ایران، همواره احتمال دخالت های سیاسی در بازار سرمایه وجود دارد و همین موضوع است که اولا امکان تحلیل درست را از همگان می گیرد و فقط افراد دارای رانت اطلاعاتی قادر به سود بردن از این بازار آغشته به سیاست می شوند، ثانیا اعتماد عمومی به بازار سرمایه همزمان با کاهش اعتماد به دولت آن چنان پایین می آید که  باعث خروج سرمایه های حقیقی از بازار می شود و جو روانی منفی کمر بازار را می شکند. 
 البته همواره سیاست مردان ایران سعی کرده اند دخالت سیاسی در بورس را تکذیب کنند اما روز سه شنبه وقتی اعلام شد حسن قالیباف اصل رییس سازمان بورس و اوراق بهادار، استعفای دوباره خود را به دلیل فراهم نشدن شرایط اعلامی، به وزیر امور اقتصادی و دارایی ارایه کرد، در نامه منتشره به عنوان استعفا نامه او بر اقدامات سیاسی در بازار سرمایه صحه گذاشته شده  و آن را یکی از علت های بی اثر شدن اقدامات وی و نهایتا استعفای قالیباف اصل دانسته شد. 
در این استعفا نامه نوشته شده: بنده در سخت‌ترین شرایط که مردم دعوت عمومی به بازار سرمایه شده بودند، آزاد سازی سهام عدالت و فروش صندوق‌های سهام دولتی (ETFها)  در بورس در حال انجام بود این وظیفه خطیر را به عهده گرفتم و در طول چند ماه خدمت در دشوارترین شرایط به دنبال توسعه بازار، تامین مالی، ابزارها و نهادهای مالی بودم که در کمترین زمان بزرگترین کارها در بازار سرمایه انجام گردید ولی متاسفانه به واسطه اقدامات سیاسی و ورود غیرحرفه‌ای و بیش از حد اشحاص و مسئولین به مباحث بازار سرمایه و بروز افت و خیز شدید شاخص کل بورس تهران هیچ وقت دیده نشد.
نکته مهم این است که این استعفا به همراه استعفا نامه منتشره با اما و اگرهایی همراه شد؛ از سویی بعضی رسانه ها آن را به نقل از قالیباف اصل تکذیب کردند و از سوی دیگر برخی رسانه ها از صحت آن خبر دادند. همین موضوع نشضانه دیگری از سیاست زدگی و سیاست بازی در بازاری است که باید عاری از این بازی ها باشد تا مردم به آن اعتماد کنند ولی متاسفانه به جایی رسیده که حتی خبر استعفای مدیرعامل آن هم درگیر بازی هایی است که تمامی ندارد. 
جالب این است که همزمان با  انتشار اخبار ضد و نقیض درباره این استعفا، وعده محمدباقر قالیباف رئیس مجلس برای پیگیری وضعیت بورس در شورای هماهنگی اقتصادی سران قوا منتشر شد تا معلوم شود که بورس فلک زده امروز حالا وارد بازی های تبلیغاتی و انتخاباتی هم شده است و بیش از پیش سیاسی خواهد شد! 
یک عضو کمیسیون اقتصادی مجلس در این باره در فضای مجازی نوشت: «هم‌اکنون بررسی وضعیت بورس و بازار سرمایه در کمیسیون اقتصادی با حضور رئیس‌ مجلس، وزیر اقتصاد و مسوولان بازار سرمایه هستیم. نمی‌گذاریم سرمایه‌های مردم با اعتماد به حرف‌های مسوولان دولتی، ساعت به ساعت آب شود. رئیس‌ مجلس در جلسه کمیسیون اقتصادی با موضوع بررسی وضعیت بازار سرمایه خطاب به تیم اقتصادی دولت: ‏هیچ توجیهی را نمی‌پذیریم کارنامه شما همین نوسان بی‌حساب و کتاب  بورس است و قاطعانه برخورد می‌کنیم. ‏موضوع را در جلسه شورای عالی هماهنگی اقتصادی سران قوا پیگیری خواهم کرد.»
این نوع نحوه ورود اولا شائبه دخالت بیشتر سیاسی در بورس را تقویت می کند؛ دخالتی که ممکن است در کوتاه مدت و به طور تصنعی باعث کاهش زیان سهامداران شود اما واضح است که استفاده از ابزارهای سیاسی برای استفاده مقطعی از بورس بخصوص برای تبلیغات انتخاباتی در نهایت باعث آسیب دیدن بیش از پیش این بازار و سهامدارانش خواهد شد.

واقعیت این است که سیاست مداران باید دست از سر اقتصاد و سوء استفاده از معضلات اقتصادی مردم بکشند تا به آینده آن امیدوار باشیم؛ موضوعی که هیچ کورسوی امیدی در این باره دیده نمی شود. امروز همه حرفهای حسن روحانی را که مردم را دعوت به سرمایه گذاری در بورس و و عده هایی درباره آن می داد به یاد دارند و برخلاف تصور قالیباف رئیس مجلس، آن را فقط مختص روحانی نمی دانند. دخالت های سیاسی آن هم برای کسب منافع جناحی، وضع بورس را از این وضعیتی که دارد بدتر خواهد کرد و بنا به تجربه دو دهه گذشته، این چیزی نیست که از دید مردم پنهان باشد.

 
کد مطلب: 143476
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *