۰
يکشنبه ۲۹ فروردين ۱۴۰۰ ساعت ۱۴:۴۶
گزارش "مردم سالاری آنلاین" از مخالفتها با طرح انتقال آب از چهارمحال و بختیاری

"بهشت آباد"؛ زخمی که پس از ۱۰ سال التیام نیافت

طرح انتقال آب «بهشت آباد»، یکی از طرح‌های پر ایرادی بوده که در سال ۹۰ در هیات دولت وقت برای رساندن آب به فلات مرکزی از چهارمحال و بختیاری به تصویب رسیده بود، اما با مخالفت‌های زیادی از سوی سازمان محیط زیست کشور و مرکز پژوهش‌های مجلس و همچنین مردم منطقه روبرو شده بود؛ با این حال این طرح هر سال از طرق مختلف در مقاطعی به اجرا درآمد.
"بهشت آباد"؛ زخمی که پس از ۱۰ سال التیام نیافت
طرح انتقال آب «بهشت آباد»، یکی از طرح‌های پر ایرادی بوده که در سال ۹۰ در هیات دولت وقت برای رساندن آب به فلات مرکزی از چهارمحال و بختیاری به تصویب رسیده بود، اما با مخالفت‌های زیادی از سوی سازمان محیط زیست کشور و مرکز پژوهش‌های مجلس و همچنین مردم منطقه روبرو شده بود؛ با این حال این طرح هر سال از طرق مختلف در مقاطعی به اجرا درآمد.
به گزارش مردم سالاری آنلاین، طرح بهشت‌آباد با وجود مخالفت برخی از کارشناسان، مسئولان، نمایندگان و مهمتر از همه مردم استان‌های خوزستان و چهارمحال و بختیاری، با فشار مسئولان و نمایندگان استان‌های مرکز کشور، به ویژه اصفهان، در شورای عالی آب تصویب شد و وزارت نیرو هم در هفته دولت در سال ۱۳۹۰ طرح بهشت آباد را کلنگ‌زنی کرد. این طرح در شرایطی تصویب شد که سازمان حفاظت محیط زیست کشور در سال ۱۳۸۶ و مرکز پژوهش‌های مجلس در سال ۱۳۸۷ در گزارشی به شماره ۸۹۳۵ و سازمان مدیریت منابع آب ایران به عنوان متولی آب کشور، به این طرح اشکالات و ایرادات فراوانی گرفتند و آن را تایید نکردند.
هدف اصلی از اجرای این طرح، تامین آب شرب صنعت و کشاورزی استان‌های کرمان و یزد و اصفهان بود. قرار بود با اجرای طرح بهشت‌آباد، آب شرب اصفهان، یزد و کرمان تا ۲۰ سال آینده تامین ‌شود. مخالفان این طرح می‌گویند در این طرح فقط به منافع آن برای استان‌های اصفهان، یزد و کرمان توجه شده و به مصارف حوزه‌های پایین دست توجهی نشده ‌است و موافقان آن استفاده بهینه از آب شیرین کشور جهت شرب در مناطق مرکزی کشور را مدنظر قرار دادند. در پی اعلام خبر کلنگ‌زنی و آغاز به منظور اجرای این طرح، نمایندگان استان چهارمحال و بختیاری در مجلس تحصن کردند که البته این تحصن هم دردی را دوا نکرد!
حالا با گذشت یک دهه از آغاز این طرح همچنان مشکلات پابرجاست و مردم چهارمحال و بختیاری برای نشان دادن مخالفت خود با این طرح؛ دست به تحصن می‌زنند و در جدیدترین اقدام زنجیره انسانی تشکیل دادند. روز شنبه در پی انتشار کلیپی از آبگیری سد گلاب تعدادی از مردم چهارمحال و بختیاری در محل میدان قمر بنی‌هاشم (ع) شهرکرد تا فرخشهر تجمع کرده و زنجیره انسانی تشکیل دادند. تقاضای این افراد برخورد با مافیای آب از سوی مسئولان مربوطه و برچیدن تونل‌های غیرقانونی در این استان بود. 
مشاهدات مردمی‌ و عکسهایی که پایگاه خبری "عصر شهرکرد" مخابره کرده حاکی از آن است که این تجمع کاملا مسالمت‌آمیز بوده و مردم در دست داشتن دست نوشته‌هایی اعتراض خود به اجرای تونل‌های غیرقانونی انتقال آب اعلام کردند. اگرچه روابط عمومی ‌شرکت آب منطقه‌ای استان چهارمحال و بختیاری در پیامی‌آبگیری این تونل را رد کرد ولی وجود تاسیسات آبی احداث شده همچنان این شک و شبهه را ایجاد می‌کند که اتفاقاتی در حال رخ دادن است.

بازگردانی آب‌های سطحی و زیرسحطی به چرخه مصرف
موضوع تامین آب شرب و کشاورزی و صنعت در ایران موضوع پیچیده‌ای شده که بارها و بارها کارشناسان این حوزه به نحوه مدیریت منابع آبی انتقادهایی را وارد کرده‌اند. با این حال همچنان مدیریت منابع آبی در ایران به صورت سنتی انجام می گیرد و در مقابل توجهی به بازیافت آب و فاضلاب شهرها نمی‌شود. بازیافت آب موضوع بسیار مهمی ‌است آن هم در کشوری که بخش بزرگی از آن را بیابان تشکیل داده و ذاتا آب و هوایی گرم و خشک دارد و میزان بارندگی در آن بسیار کم است.
کشورهای زیادی در دنیا هستند که از تکنولوژی‌های جدید برای بازگرداندن آب حاصل از فاضلاب را در اختیار دارند و می‌توانند بخش زیادی از آب‌ها را با تصفیه به چرخه مصرف غیر شرب برگردانند ولی ایران در این باره نه اقدامی‌ کرده و نه برای اقدام مصصم دیده می‌شود!
مشکل امروز مردم در چهارمحال و بختیاری مشکل کل کشور است و کمبود منابع آبی چه شرب و چه صنعت و چه کشاورزی در آینده‌ای نه چندان دور به مشکل جدی بیشتر شهرها تبدیل خواهد شد چراکه با رویه امروز مصرف و هدررفت آب، دولت‌ها مجبور به انتقال آب از شهری به شهر دیگر هستند و طبیعتا مردم هر شهری با توجه به نیازمندی‌های خود؛ در مقابل انتقال آب خواهند ایستاد. به نظر می‌رسد مسئولان وزارت نیرو که متولی تامین آب هستند باید به فکر طرح‌های هوشمندانه تری برای تامین آب باشند تا نه تنها امنیت آبی بلکه امنیت کشور را به خطر نیاندازند. 

گزارش: محمد سیاح
کد مطلب: 148015
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *