۰
جمعه ۵ شهريور ۱۴۰۰ ساعت ۱۶:۴۷
با یکدست شدن قوا اصولگرایان، دیگر بهانه ای ندارند

مردم در انتظار تحقق وعده کاهش تورم و بهبود معیشت

تورم یکی از اساسی ترین مشکلات اقتصادی ایران است که هر روز وضعیت وخیم تری پیدا می کند و اثرات آن در رشد قیمت ها را به وضوح می توان دید. رشد قیمت بویژه در بین اقلام مورد نیاز مردم به قدری بوده که امروز به صراحت می توان گفت تامین معیشت به اولین دغدغه مردم تبدیل شده و حال که دولت، مجلس و قوه قضاییه در یک راستا قرار گرفتند این انتظار وجود دارد که مشکلات اقتصادی و معیشتی مردم به سرعت کاهش یابد.
مردم در انتظار تحقق وعده کاهش تورم و بهبود معیشت
تورم یکی از اساسی ترین مشکلات اقتصادی ایران است که هر روز وضعیت وخیم تری پیدا می کند و اثرات آن در رشد قیمت ها را به وضوح می توان دید. رشد قیمت بویژه در بین اقلام مورد نیاز مردم به قدری بوده که امروز به صراحت می توان گفت تامین معیشت به اولین دغدغه مردم تبدیل شده و حال که دولت، مجلس و قوه قضاییه در یک راستا قرار گرفتند این انتظار وجود دارد که مشکلات اقتصادی و معیشتی مردم به سرعت کاهش یابد.
شعارهای انتخاباتی چیزهایی نیستند که به راحتی فراموش شوند؛ مردم در همه دوره های انتخاباتی بویژه در انتخاب مجلس و ریاست جمهوری اخیر با شعارهای رفع مشکلات اقتصادی به پای صندوق های رای آمدند، با این حال تا امروز اتفاق خوب قابل توجهی در اقتصاد ایران رخ نداده که بتواند مردم را به بهبود اوضاع امیدوار کند!
یکی از شعارهای نمایندگان مجلس یازدهم که یکدست ترین مجلس از منظر جهت گیری سیاسی محسوب می شود بهبودی معیشت مردم بوده است ولی در مدتی که از این دوره گذشته علی رغم مطرح شدن طرح های متعدد در این رابطه از جمله اعطای کارت معیشت و افزایش یارانه و نظایر آن همگی مغفول ماندند؛ یکی از بهانه های این مجلس برای عملی نشدن وعده هایش؛ اختلاف نظری بود که با دولت وقت داشتند با این حال دود آتش هر اختلافی نهایتا به چشم مردم می رود که اینطور هم شد!
 
نگاهی به آمارهای رسمی
بعد از افزایش فشارهای تحریمی آمریکا در اردیبهشت 97 با خروج از برجام، اقتصاد ایران به شدت نزول کرد و رشد تورم سرعت گرفت. این افزایش تورم با کسری بودجه و رشد نقدینگی ناشی از نگرانی و بی اعتمادی به سیاست های دولت و ده ها و صدها مشکل دیگر سیلی از مشکلات را به اقتصاد ایران تحمیل کرد دهک های متوسط به پایین جامعه آسیب های زیادی را متحمل شدند.
با شیوع کرونا؛ این وضعیت تشدید شد و حالا تورم به حدی افزایش یافته که رشد قیمت روزانه یا بهتر بگوییم ساعتی را شاهد هستیم درحالیکه بسیاری از مردم شغل و درآمد خود را از دست داده یا درآمد آنها به دلیل تعطیلی یا کاهش کار بنگاه ها کم شده است. داده های مرکز آمار ایران از وضعیت تورم و رشد گرانی تنها در مرداد ماه بسیار ترسناک است و نشان می دهد رشد تورم همچنان ادامه دارد.
تازه‌ترین وضعیت تورم در کشور از این حکایت داشت که تورم سالانه به ۴۵.۲ درصد افزایش داشته است. از سوی دیگر تورم نقطه به نقطه و ماهانه کمی عقب‌نشینی کرده است، با این وجود همچنان نرخ تورم بالا و بیش از ۴۰ درصد است. بررسی جزئیات تغییر قیمت کالا و خدمات مصرفی مردم در ماه گذشته از این حکایت دارد که اغلب کالاها بیش از ۴۰ تا ۵۰ درصد  نسبت به سال قبل گران شده است.
 
دغدغه ای که باید بدون بهانه رفع شود
کنترل و کاهش تورم یکی از دغدغه‌های اصلی دولت سیزدهم بیان شده است، به گونه ای که رئیس جمهوری و وزرای دولت سیزدهم رشد اقتصادی، کنترل تورم، کاهش بیکاری و سر و سامان دادن به اقتصاد و معیشت مردم را به عنوان اولویت اصلی مطرح کرده اند. سیدرضا فاطمی امین، وزیر صنعت، معدن و تجارت نیز در جلسه دفاع از خود در مجلس تورم را یک بیماری مزمن در اقتصاد ایران دانست و از کاهش آن به نصف تورم سال ۱۳۹۹ در سال ۱۴۰۲ و سپس حرکت به سمت تک رقمی شدن، سخن گفت. سید احسان خاندوزی، وزیر اقتصاد هم با بی‌سابقه و مزمن خواندن تورم کنونی گفت: در کوتاه مدت مهمترین اولویت وزارت امور اقتصاد و دارایی کمک به ثبات اقتصاد کلان و مهار پایدار تورم است. چنین گفته‌ها و سخنانی از سوی رئیس سازمان برنامه و بودجه و معاون اول رئیس جمهوری نیز مطرح شده است.
حال که همه روسای قوا در یک جهت فکری سیاسی و اقتصادی قرار دارند این انتظار بیش از گذشته وجود دارد که فارغ از مشکلات جناحی و سیاسی، منافع مردم ایران مورد توجه قرار بگیرد؛ منافعی که به واسطه لجبازی های سیاسی و جناجی به باد رفت و فرصت های بهبودی اقتصاد زیر سایه سنگین بگومگوهای سیاسی سران قوا یا سایر مسئولان جمهوری اسلامی گم شد.
سازو کارهای مختلفی برای مهار نقدینگی و تورم وجود دارد که در دنیا تجربه شده و نتیجه آن مشخص است. هدایت نقدینگی به بخش تولید و تقویت این بخش، بستر برای رشد اقتصادی، افزایش اشتغال، کاهش بیکاری و پایین آوردن نرخ تورم و تقویت پول ملی خواسته هایی است که تیم اقتصادی دولت باید از پس آن برآید چراکه امروز فرصتی برای آزمون و خطا وجود ندارد!
مردم در بدترین شرایط اقتصادی 43 سال اخیر قرار گرفته اند و قطعا طاقت فشارهای مضاعف تصمیم گیری های غلط و ناپخته را ندارند، همین الان هم بسیاری از مردم برای تامین معیشت خود بسیاری از ضروریات زندگی را حذف کرده و برای زنده ماندن تلاش می کنند. ادامه این روند آثار اجتماعی بسیار بزرگتری از اعتراضات پراکنده در سراسر کشورخواهد داشت و این برای کشور هشداری جدی است.
هیچ بهانه ای در راستای تامین معیشت مردم و بهبودی وضعیت اقتصاد با کنترل تورم وجود ندارد، مجلس و دولت و دیگر قوا در یک راستا قرار گرفته اند و باید این وضعیت بهبود یابد؛ بویژه حالا که فرصتی برای احیای برجام و کاستن از فشار تحریم ها وجود دارد. مردم انتظار دارند مسئولان کشور با درنظر گرفتن نیازها و منافع آنها تصمیم گیری کنند و از لجبازی های سیاسی دست بردارند و بیش از آنکه به فکر دیگران باشند به برای تامین منافع ملی کشور تلاش کنند.
 
محمد سیاح
کد مطلب: 155214
برچسب ها: اصولگرایان
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *