۰
دوشنبه ۸ شهريور ۱۴۰۰ ساعت ۱۸:۳۹
فیلم های منتشره شامل سه بخش «تخلفات جدید، فیلم های آرشیوی و فیلم های مونتاژی» است

جزئیات بررسی تخلفات در زندان اوین

با بازدید اعضای کمیسیون اصل نود مجلس از زندان اوین برای بررسی در مورد فیلم های منتشر شده از این زندان و همچنین توضیحاتی که معاون اول قوه قضائیه درباره این فیلم ها داده است حالا با قاطعیت می توان گفت که حداقل بخشی از فیلم های منتشر شده واقعیت دارد و نشان دهنده تخلف در این زندان است.
جزئیات بررسی تخلفات در زندان اوین
با بازدید اعضای کمیسیون اصل نود مجلس از زندان اوین برای بررسی در مورد فیلم های منتشر شده از این زندان و همچنین توضیحاتی که معاون اول قوه قضائیه درباره این فیلم ها داده است حالا با قاطعیت می توان گفت که حداقل بخشی از فیلم های منتشر شده واقعیت دارد و نشان دهنده تخلف در این زندان است. مجموعه توضیحاتی که در این چند روزه منتشر شده در پی بازگویی این موضوع است که فیلم های منتشره از سه بخش تشکیل شده: بخشی مربوط به تخلفات جدیدی است که باید پیگیری شود، بخش دیگر آرشیوی بوده و مربوط به تخلفاتی است که مورد رسیدگی قرار گرفته است و بخشی سوم هم فیلم های مونتاژی است که ربطی به اوین نداشته است. اگر چه مشخص نیست که سهم هر کدام از این سه بخش در فیلمهای منتشره چه اندازه است و هر کدام از فیلم هایی که منتشر شده در کدام بخش قرار می گیرد، اما همین که تا این اندازه اطلاع رسانی شده است امیدوار کننده است. این در حالی است که معاون اول قوه قضائیه از تهیه گزارشی به دستور رئیس این قوه خبر داده و همچنین کمیسیون اصل 90 هم احتمالا گزارشی در این خصوص به هیات رئیسه مجلس ارسال خواهد کرد.روز دوشنبه نقل قولی هم از قالیباف در این خصوص منتشر شده بود که از سوی روابط عمومی مجلس تکذیب شد.
این در حالی است که چندی پیش نایب‌رئیس کمیسیون حقوقی و قضایی مجلس در واکنش به تصاویر اخیر منتشر شده از زندان اوین گفته بود: فیلم منتشر شده از اوین کار صهیونیست‌هاست، با توجه به شکست‌های آمریکا و اسرائیل در افغانستان و اینکه ارتش اول جهان در مقابل چریک‌های پابرهنه و مظلوم افغانستان شکست خورده است، اینها خواستند ذهن مردم را به واسطه ایران پرت کنند.
 حسن نوروزی در این باره توضیح داده بود: برای من که سابقه حضور در زندان‌های طاغوت و بعث را داشته‌ام سوال است که چگونه امکان این وجود دارد که در جمهوری اسلامی شاهد این برخوردها باشیم؟ نسبت به این تصاویر منتشر شده ابهام دارم، چه دلیلی دارد که زندانی را مورد ضرب و شتم قرار بدهند؟ ممکن است برای مثال یک زندانی دعوا کند و قصد تعرض به دیگری یا زندان‌بان را داشته باشد که در این میان یک تماس فیزیکی جزئی مانند هل دادن رخ بدهد اما ضرب و شتم چرا؟ با چه دلیلی؟... ممکن است در شرایطی برق زندان قطع شود و زندانی به دلیل گرما اذیت شود، اما اینکه شکنجه کنند و ضرب و شتم، خیر. این موارد در زندان‌های گوانتانامو و زندان‌های افغانستان و رژیم صهیونیستی انجام می‌شود.»
برخی موارد برای کمیسیون اصل 90محرز شد
سخنگوی کمیسیون اصل نود مجلس شورای اسلامی از بازید اعضای این کمیسیون از زندان اوین به دنبال انتشار تصاویری از این زندان خبر داد و گفت که بعد از بررسی مجدد تمامی فیلم‌ها با حضور نمایندگان مجلس، کارشناسان قوه قضاییه و دادستانی کل و مسئولان ذی‌ربط، تخلف برخی موارد برای ما محرز شد که حتما باید با خاطیان برخورد شود.
علی خضریان با اشاره به بازدید یکشنبه اعضای کمیسیون اصل نود از زندان اوین، گفت: این فیلم‌ها مورد بازبینی دقیق صورت گرفت. در حاشیه‌ی این بازدید جلسه‌ای با مسئولان دستگاه قضایی، سازمان زندان‌ها و زندان اوین تشکیل شد و موضوع به دقت مورد بررسی قرار گرفت. مسلم این است که این اتفاقات تلخ است و کام همه مردم را تلخ کرده است؛ هرچند این واقعه کمک کرده که این اشکال بروز پیدا کند. آنچه مسلم است نقض کرامت انسانی گاهی ناشی از محدودیت‌ها است همچون تعداد بیش از استاندارد زندانیان در ندامتگاه‌ها که موجب بروز مشکلاتی جهت حفظ کرامت انسانی زندانیان می‌شود که در جای خود باید تمهیداتی اندیشید؛ اما گاهی این موضوع ناشی از رفتارهای غیرانسانی است که این بخش غیرقابل توجیه است لذا مردم باید اطمینان پیدا کنند که اراده‌ای برای نقض کرامت انسانی زندانیان وجود ندارد.
خضریان اضافه کرد: سوء استفاده مبنی بر اینکه اراده‌ای در نظام برای تضییع کرامت زندانی وجود دارد را به طور جدی مورد بررسی و بازرسی قرار دادیم. در این جلسه که در زندان اوین برگزار شد تمامی فیلم‌ها مجددا با حضور نمایندگان مجلس، کارشناسان قوه قضاییه و دادستانی کل و مسئولان ذی‌ربط مورد بررسی قرار گرفت، تخلف برخی موارد برای ما محرز شد که حتما باید با خاطیان برخورد شود.
این نماینده مجلس شورای اسلامی اظهار کرد: نتایج جمع‌بندی کمیته قضایی و حقوقی کمیسیون و در نهایت کمیسیون اصل نود را خدمت مردم اعلام خواهیم کرد. البته شایان ذکر است آنچه که به شکل گسترده درباره تضییع حقوق زندانیان یا خدشه‌دار شدن کرامت زندانیان در حال انتشار است، طبق نظارت میدانی و بررسی صورت گرفته چنین نیست و اتفاقات موردی بوده و تجمیعی از تخلفات آرشیوی که از سال‌های گذشته در آرشیو زندان ذخیره شده منتشر گردیده و اینگونه در فضای اجتماعی قلمداد شده که همه این اتفاقات در یک زمان کوتاه صورت پذیرفته که خلاف واقعیت است.
وی گفت: البته  این موضوع از مواردی است که با توجه به مبانی دینی و انقلابی ما حتی یک مورد آن هم زیاد است و همه کشور باید نسبت به آن حساس باشند.بر همین اساس تاکید کردیم برخورد نباید تنها با کسانی که این اقدامات را انجام دادند، معطوف شود و با مسئولانی که در زمینه اصلاح فرایندها و ساختارها کوتاهی داشتند نیز برخورد شود که ضعف آنها اجازه اتفاق این اقدامات را به صورت موردی داده است.
گفتنی است محمد مصدق معاون اول قوه قضائیه نیز روز یکشنبه گذشته  درباره تصاویر منتشر شده از زندان اوین و دستورات رئیس دستگاه قضا اظهار کرد: در جلسه‌ای که روز گذشته با رئیس قوه قضائیه داشتیم منتهی شد به اینجا که ایشان دستور دادند به دادستان کل کشور که موضوع را بررسی و گزارش دهند.
وی با بیان اینکه هنوز موعد مقرر برای پاسخ دادستان کل کشور نرسیده است، تصریح کرد: خیلی از تصاویر که پخش شد، مونتاژ است و اصلا ربطی به زندان ندارد برخی از جاهای دیگر این را گرفتند و مونتاژ کردند البته نمی‌گویم همه آنها اما برخی اینطور هستند و ربطی به قوه قضائیه ندارند.
مصدق ادامه داد: رئیس قوه قضائیه تاکید کرده که دستگاه قضا مصمم است اگر در داخل زندان توسط هر فردی اعم از کارمند، قاضی یا مسئول تخلف از مقررات نسبت به متهم و محکوم صورت‌گرفته ۱۰۰ درصد برخورد قاطع انجام شود.

سید مجید حسینی
 
 
کد مطلب: 155317
برچسب ها: زندان اوین
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *