۰
چهارشنبه ۳۱ شهريور ۱۴۰۰ ساعت ۱۵:۴۶
در اطلاعیه شاخه فرهنگیان حزب مردم‌سالاری همزمان با آغاز سال تحصیلی جدید تاکید شد

لزوم تحقق عدالت آموزشی، حل مشکلات معیشتی فرهنگیان و تعیین تکلیف رتبه‌بندی معلمان 

 امید است هیچکس به خاطر اعتراض صنفی بازداشت نشده و بازداشت‌شدگان قبلی هم آزاد شوند
در آستانه آغاز سال تحصیلی جدید، شاخه فرهنگیان حزب مردم‌سالاری در اطلاعیه‌ای خواستار ارتقای سطح کیفی آموزش و بهبود شرایط تحصیل دانش‌آموزان و همچنین بهبود شرایط فرهنگیان از جمله همسان‌سازی حقوق بازنشستگان و به ویژه تعیین تکلیف رتبه‌بندی معلمان شد.
لزوم تحقق عدالت آموزشی، حل مشکلات معیشتی فرهنگیان و تعیین تکلیف رتبه‌بندی معلمان 
در آستانه آغاز سال تحصیلی جدید، شاخه فرهنگیان حزب مردم‌سالاری در اطلاعیه‌ای خواستار ارتقای سطح کیفی آموزش و بهبود شرایط تحصیل دانش‌آموزان و همچنین بهبود شرایط فرهنگیان از جمله همسان‌سازی حقوق بازنشستگان و به ویژه تعیین تکلیف رتبه‌بندی معلمان شد.

متن اطلاعیه بدین شرح است:
با گرامیداشت هفته دفاع مقدس، آغاز سال تحصیلی جدید را به کلیه معلمین و دانش‌آموزان که آینده‌سازان این مرز و بوم هستند، تبریک عرض می‌نمائیم و امیدواریم با تکمیل واکسیناسیون در کشور، هر چه زودتر شاهد بازگشایی مدارس به صورت حضوری باشیم. آموزش مجازی در کشور ما با عنایت به عدم فراهم بودن زیرساخت‌های آموزشی و همچنین فقر و مشکلات اقتصادی که دسترسی به ساده‌ترین ابزارهای آموزش مجازی از جمله تلفن همراه هوشمند را برای تعداد زیادی از دانش آموزان و خانواده‌های آنها با دشواری‌های فراوانی مواجه ساخته بود، مشکلات تحصیل را در کشور ما دوچندان کرد. استفاده از فضای مجازی با توجه به هزینه‌های بالا و محدودیت‌های اینترنت در ایران، نه تنها دانش‌آموزان، بلکه معلمان را نیز با مشکلات فراوانی مواجه کرد تا کرونا و مشکلات ناشی از آن نیز بر مشکلات دیگر حوزه آموزش و پرورش افزوده شود. لذا در صورت تداوم شرایط کنونی و محدودیت‌های ناشی از آموزش مجازی، لازم است وزارت آموزش و پرورش، در این زمینه راهکارهایی در نظر بگیرد تا فقر و مشکلات مالی، مانع از ادامه تحصیل دانش‌آموزان و افت آموزش به ویژه در مناطق محروم و کمتر برخوردار، نشود.
البته این امر و رفع سایر مشکلات حوزه آموزش و پرورش مستلزم انتخاب وزیری متخصص و باتجربه برای این وزارتخانه است که در آستانه بازگشایی مدارس، متاسفانه همچنان با سرپرست اداره می‌شود. درحالی که کارشناسان و مدیران باتجربه و متخصص و توانمند فراوانی در بدنه آموزش و پرورش حضور دارند که می‌توان از توان آنها برای هدایت آموزش و پرورش استفاده کرد. وعده جناب رئیس جمهور در نشست هیات دولت مبنی بر ضرورت رسیدگی به مشکلات فرهنگیان و وضعیت حقوقی و رفاهی آنها که از اهمیت بالایی برخوردار است تنها زمانی امکانپذیر است که اولا اراده‌ای عملی در مجموعه دولت و حاکمیت برای بهبود وضعیت آموزش و پرورش و در اولویت قرار گرفتن مقوله آموزش در کشور ایجاد شود و ثانیا وزیر و مدیرانی آشنا به امور در راس این وزارتخانه قرار گیرند.
یکی از مهمترین اولویت‌های آموزش و پرورش، رتبه‌بندی شاغلین و همسان‌سازی حقوق و مزایای بازنشستگان سال 99 و همچنین بهبود شرایط رفاهی فرهنگیان و بازنشستگان است که متاسفانه علی‌رغم وعده‌های داده شده از سوی دولت و مجلس هیچ اقدام عملی صورت گرفته نشده است.  
از سوی دیگر تقسیم‌بندی‌هایی که بدون توجه به مقوله عدالت و صرفا با تقسیم‌بندی مدارس به دولتی و غیرانتفاعی و هیات امنایی صورت گرفته صرفا موجب کاهش انگیزه دانش‌آموزان کمتر برخوردار اما با استعداد و همچنین افزایش شکاف‌های تحصیلی و به‌تبع آن تبعیض‌های اجتماعی و فرهنگی خواهد شد که متاسفانه کمتر به این موضوع توجه شده است. در حالیکه تحصیل بر مبنای قانون اساسی رایگان است اما متاسفانه اغلب امکانات در مدارسی متمرکز شده که بتوانند پول بیشتری از دانش‌آموزان دریافت ‌کنند؛ متاسفانه بی‌عدالتی در آموزش و پرورش، هم در تقسیم امکانات آموزشی بین دانش‌آموزان و هم در بهبود شرایط فرهنگیان محسوس و ملموس است اما ظاهرا اراده قدرتمندی برای رفع این مشکلات دیده نمی‌شود. در این میان اگر اعتراضی هم صورت گیرد متاسفانه برخورد نامناسبی با فرهنگیان معترض صورت می‌گیرد که حاصل آن بازداشت برخی فرهنگیانی است که در جهت احقاق حقوق قشر معلمان تلاش می‌کنند که امیدواریم با تحول در قوه قضائیه و روی کارآمدن دولت جدید شاهد بازداشت اعتراض‌کنندگان صنفی نبوده و بازداشت‌شدگان هرچه سریعتر آزاد شوند.
بی‌شک انجام اقدامات عملی در جهت بهبود شرایط تحصیل دانش‌آموزان و شرایط معیشتی معلمان و ارتقای سطح آموزش و پرورش در کشور بسیار ضروری بوده و خواهد بود کمااینکه توسعه کیفی آموزش و پرورش، پایه رشد و توسعه هر کشوری است و این تنها در صورتی امکانپذیر است که اراده‌ای جمعی در کل حاکمیت برای رفع مشکلات آموزش و پرورش ایجاد شود و در این زمینه دولت و وزارت آموزش و پرورش نقش محوری خواهند داشت.
کد مطلب: 156116
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *