۰
يکشنبه ۱۲ دی ۱۴۰۰ ساعت ۱۸:۴۰
پس از وزرای صمت، اقتصاد و راه، وزیر بهداشت هم تهدید به برکناری شد

افزایش زمزمه های استیضاح دولتمردان در مجلس

پنج ماه پس از شروع به کار دولت سید ابراهیم رئیسی، به نظر می رسد موضوع استیضاح وزرای این دولت جدی تر شده و نمایندگان بی پرواتر از قبل در این باره سخن می گویند.
افزایش زمزمه های استیضاح دولتمردان در مجلس
گروه سیاسی – محمدحسین یزدی: پنج ماه پس از شروع به کار دولت سید ابراهیم رئیسی، به نظر می رسد موضوع استیضاح وزرای این دولت جدی تر شده و نمایندگان بی پرواتر از قبل در این باره سخن می گویند. وعده هایی که وزیران مختلف این دولت داده اند و در این مدت نشانه ای از عمل به آن دیده نمی شود، مهمترین علت درخواست های استیضاح این افراد است.
دو هفته پیش خبری درباره جمع آوری 50 امضا برای استیضاح سید احسان خاندوزی از سوی نایب رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس منتشر شد که البته بلافاصله تکذیب شد. کاظم موسوی در آن زمان توضیح داد که امضاها برای طرح سوال از وزیر اقتصاد جمع شده است. با این همه یکی دیگر از اعضای کمیسیون اقتصادی توضیح داد که نمایندگان از عملکرد وزیر راضی نیستند و «زمزمه های استیضاح وزیر اقتصاد» شنیده می شود. این وزیر پایان هفته گذشته با رئیس جمهور به قم سفر کرد و جالب اینجاست که در آنجا هم عملکردش، مورد اعتراض اقتصاددانها قرار گرفت. برخی رسانه ها عقیده دارند که همراهی با رئیسی در دیدار علما نوعی واکنش به احتمال استیضاج خاندوزی بوده است. بدتر شدن وضعیت اقتصاد و معیشت مردم، افزایش قیمت در مایحتاج ضروری و افزایش نابسامانی در بورس مهمترین علل مخالفت با این وزیر است.
بجز خاندوزی، فاطمی امین وزیر صنعت ، معدن و تجارت هم هفته گذشته تهدید به استیضاح شد. ناسبامانی عجیب و غریب بازار خودرو و گرانی هر روزه خودرو علی رغم وعده های خوش آب و رنگ داده شده موضوعی است که در ماه های اخر تقریبا صدای همه صاحب نظران و کارشناسان را در آورده است. رفتار دولت هم به گونه ای است که نشان می دهد توان هیچ تصمیم قاطع و موثری در این زمینه ندارد و فقط در حال توجیه است.
دو هفته قبل گرانی ۱۸ درصدی خودرو از سوی خودروسازان، این وزیر را به بهارستان کشاند. نمایندگان مجلس نسبت به افزایش قیمت خودرو انتقاد دارند و معتقدند این افزایش قیمت باعث نارضایتی مردم شده است. پس از آن گویا نمایندگان مجلس از صحبت‌های وزیر صمت مبنی بر افزایش قیمت خودرو قانع نشدند و هفته گذشته یکی از نمایندکان در نطقش خبر داد که استیضاح فاطمی امین کلید خورده است و نمایندگان در حال جمع‌اوری امضا برای استیضاح او هستند.
لطف الله سیاهکلی در جلسه علنی سه‌شنبه مجلس شورای اسلامی در نطق میان دستور خود ضمن تأکید به موافقتش با آزادسازی واردات خودرو اظهار کرد: وارداتی که در جهت تولید، تنظیم بازار و ایجاد رقابت و حذف انحصار باشد، نه تنها ضد تولید نیست بلکه مفید هم هست. وارد نکردن خودرو یعنی رانت برای گروهی انصحار طلب. رانتی که ضد تولید است و هزینه‌اش را مردم می‌پردازند.
این عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس از افزایش نارضایتی عمومی مردم از وضعیت بازار خودروی داخلی خبر داد و گفت: رانت عدم واردات خودرو، هم خودروسازان را تنبل کرده، هم خودرو را بی‌کیفیت‌تر، و قیمت آن را ناعادلانه کرده است.
وی با بیان اینکه خواستار استیضاح وزیر صمت شده‌ام، خطاب به نمایندگان گفت: اگر واقعا به قیمت جدید خودرو معترض هستید، استیضاح را امضاء کنید. البته خیال وزیر آنقدر راحت است که گفته استیضاح من جدی نیست. شاید هم درست می‌گوید. امیدوارم وزیر این مطلب را تکذیب کند اما مجلس باید برای خودروسازی چاره بیندیشد.
یکشنبه پنجم دی نیرنماینده آبادان از فرصت ۱۰ روزه‌ ( تا پانزدهم دی ) به وزارت راه و شهرسازی برای ساماندهی به جاده‌های تک بانده در حوزه انتخابیه خود خبر داد و گفت: اگر در این مدت شاهد اقدام جدی نباشیم، در این مرحله و در استفاده از ابزارهای نظارتی یک گام جلوتر رفته و استیضاح وزیر راه و شهرسازی را مطرح خواهیم کرد.
سیدمجتبی محفوظی نماینده آبادان  درخصوص حادثه تصادف در این استان که به درگذشت تعدادی از کارگران صنعت نفت منجر شد، گفت: دیروز ۴ دی ماه ۱۴۰۰ در ساعت ۷ صبح شاهد وقوع یک حادثه بسیار تلخ و جانگداز بودیم. در این حادثه ۱۰ تن از کارگران سختکوش و تلاشگرمان پرپر شدند که ۹ تن از آن‌ها از یک خانواده بودند و این به دلیل تک باند بودن جاده‌های ماست.
وی ادامه داد: ۳۳ سال از پایان جنگ تحمیلی سپری شده اما همچنان جاده‌های ما که ترانزیتی هم است و در بین میدان‌های نفتی و از روی سفره‌های نفت می‌گذرد، همچنان تک بانده است و این موضوع باعث شده که ما هر ماه شاهد بروز حوادث تلخ منجر به فوت هستیم.
محفوظی در ادامه خاطرنشان کرد: اکنون دیگر صبر مردم ما به پایان رسیده و کاسه صبر ما به عنوان نمایندگان مردم هم لبریز شده است و اگر تا پایان مهلت یک هفته یا ۱۰ روزه‌ای که به وزارت راه و شهرسازی می‌دهیم، اقدام جدی را شاهد نباشیم، وارد فاز استفاده از ابزارهای قانونی خواهیم شد.
وی با بیان اینکه در پایان این مهلت استیضاح را مطرح خواهیم کرد، گفت: ما قبلاً تذکر و طرح سوال را عنوان کرده‌ایم و قطعاً در این مرحله و در استفاده از ابزارهای نظارتی یک گام جلوتر رفته و استیضاح وزیر راه و شهرسازی را مطرح خواهیم کرد.
اما داستان به این سه وزیر ختم نشد و روز یکشنبه دوازدهم دی نیز، یکی از نمایندگان، این بار از تلاش برای استیضاح وزیر بهداشت سخن گفت.
کمال حسین پور نماینده سردشت و پیرانشهر در تذکر شفاهی خطاب به وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی گفت: آیا از وضعیت تاسفبار بیمارستان ها و بیماران مناطق محروم خبر دارید؟ شهرستان های محروم با کمبود شدید نیرو، پزشک متخصص و تجهیزات بیمارستانی مواجهند و در اکثر بیمارستان های این مناطق سرم و دارو که نیاز ابتدایی بیماران است، یافت نمی شود.
وی با اشاره به اینکه وزارت بهداشت در طول ماه های گذشته در انجام تکالیف و وظایف محوله خود به درستی عمل نکرده است، افزود: برنامه های وزارت بهداشت در زمینه بهداشت عمومی و ارتقای سطح آن بسیار ضعیف و ناکارآمد است، برنامه های ارائه شده توسط وزیر در زمان اخذ رأی اعتماد کنار گذاشته شده و اراده ای برای تحقق وعده ها در بدنه وزارتخانه دیده نمی شود.
وی تصریح کرد: عدالت در توزیع اعتبارات صورت نمی گیرد و روند قابل اصلاح نیست، به دلیل ناتوانی وزیر بهداشت و مجموعه وزارتخانه، من و تعدادی از نمایندگان طرح استیضاح وی را تهیه کرده ایم و هم اکنون در کارتابل نمایندگان قرار دارد و به زودی تقدیم هیات رئیسه مجلس می شود تا بتوانیم تاثیری هر چند اندک در کاهش درد و رنج هموطنان خود در مراجعه به درمانگاه ها و بیمارستان ها داشته باشیم.
 
کد مطلب: 159527
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *