۰
شنبه ۲۵ دی ۱۴۰۰ ساعت ۱۸:۵۹
انتقادات از سه وزیر دولت سیزدهم افزایش یافته است

اختلاف نظر نمایندگان و هیات رئیسه مجلس بر سر استیضاح وزیران

اگرچه سید ابراهیم رئیسی چندی پیش عنوان کرد که «هماهنگی کامل تیم اقتصادی دولت نقطه قوت دولت است» اما به نظر می رسد که واقعیت، دقیقا عکس این تصور رئیس جمهور است. ناهماهنگی و جزیره وار بودن تیم اقتصادی دولت موضوعی است که باعث شده در پنج ماهی که از عمر دولت می گذرد نه تنها هیچ نشانه ای از بهبود وضعیت اقتصادی دیده نشود، بلکه ناهماهنگی و بی برنامگی هم در تصمیم های اقتصادی دولت دیده می شود.
اختلاف نظر نمایندگان و هیات رئیسه مجلس بر سر استیضاح وزیران
اگرچه سید ابراهیم رئیسی چندی پیش عنوان کرد که «هماهنگی کامل تیم اقتصادی دولت نقطه قوت دولت است» اما به نظر می رسد که واقعیت، دقیقا عکس این تصور رئیس جمهور است. ناهماهنگی و جزیره وار بودن تیم اقتصادی دولت موضوعی است که باعث شده در پنج ماهی که از عمر دولت می گذرد نه تنها هیچ نشانه ای از بهبود وضعیت اقتصادی دیده نشود، بلکه ناهماهنگی و بی برنامگی هم در تصمیم های اقتصادی دولت دیده می شود.
سارا فلاحی نماینده ایلام چندی پیش در نطق خود دقیقا به این موضوع اشاره کرد و خطاب به رئیس جمهور گفت: اگر تیم اقتصادی خود را عوض نکنید، تیم اقتصادی شما شبیه ژنرال‌های بدون سربازی است که فرمان می‌دهند و کسی تبعیت نمی‌کند. این تیم به جای رقابت با مشکلات مردم با خود رقابت می‌کنند. گوشه‌ای از این رقابت‌ها را در لایحه بودجه ۱۴۰۱ می‌بینیم که بسیاری از برآوردهای آن غلط است. دوباره دست دولت را در جیب مردم فرو کرده است و حذف و اضافه‌های رادیکالی زیادی دارد. برادر من! برخی از وزرای شما انگار سر کوچه فامیلی و دوستی و رفاقت نشسته‌اند و به همه رفقای سیاسی و نسبی و سببی خود بفرما داده‌اند. به داد مردم برسید.
همچنین وضعیت لایحه بودجه و حواشی شکل گرفته درباره آن از جمله موضوع حذف ارز ترجیحی و حقوق کارمندان، وضعیت بورس و خودرو و ارز، گرانی روزافزون کالاهای اساسی و انتصابات نامناسب و انتقاد برانگیز در زیرمحموعه دولت، موضوعاتی است که باعث انتقادات بسیار از سوی کارشناسان مختلف و نمایندگان مجلس شده است. این وضعیت باعث شده که طی یک ماه اخیر زمزمه استیضاح وزرای مختلف دولت از جمله وزیر اقتصاد، وزیر صمت و وزیر رفاه در مجلس شنیده شود و علی رغم برخی انکارها به نظر می رسد که این موضوع هر روز جدی تر از قبل می شود. حالا اظهار نظر هایی که در این خصوص منتشر می شود تلویحا بازگو کننده این واقعیت است که بین نمایندگان حامی استیضاح و هیات رئیسه مجلس در این خصوص اختلاف نظر وجود دارد و همین امر باعث شده استیضاح های درخواست شده اعلام وصول نشود. 
در این خصوص یک عضو هیات رئیسه مجلس در واکنش به سوالی در رابطه با برخی شنیده‌ها از جمع‌آوری امضا برای ۲-۳ استیضاح و اینکه به هیات رئیسه آمده است یا نه؟ گفت: این درست است و مذاکرات و رایزنی‌هایی در جریان است تا در عین حال که حق و حقوق نمایندگان رعایت شود، همانطور که در ابتدا عرض کردم یک مقدار فرصت و زمان بیشتری داده شود تا بتوانیم قضاوت بهتری داشته باشیم. مطرح کردن استیضاح حق نمایندگان است اما به نظر شخصی بنده اکنون یک مقدار زود است.
حسینعلی حاجی دلیگانی در پاسخ به این سوال که «شاهد آغاز روند طرح‌ سوال از وزرا هستیم اما مجلس به جهت همکاری با دولت به سمت استیضاح نمی‌رود»، گفت: ما باید برای هر مرتبه‌ای از مراتب نظارتی، یک زمان منصفانه‌ای را مدنظرمان باشد. مثلا برای تذکر شفاهی هیچ زمانی زود نیست، تذکر کتبی زمان طبیعی خود را باید طی کند. در بحث سوال به نظر من این موقعیت زمانی زود نیست و اگر کسی سوال مطرح کرد نمی‌توان گفت عجله کرده است؛ اما اگر بگویید الان استیضاح شود، خب استیضاح بعد از ۳ یا ۴ ماه بعد از شروع به کار زود است و باید یک مقدار بیشتر حوصله کرد تا بتوانیم درست تر قضات کنیم، مگر اینکه یک مورد خاصی پیش بیاید.
وی ادامه داد: در حال حاضر من معقتدم سوالات باید اتفاق بیفتد، اما درباره استیضاح به نظر من حداقل تا عید باید احتیاط کنیم اما به هرحال مجلس باید حواسش باشد که تکلیف خود را در بعد نظارتی انجام دهد چراکه نظارت تعطیل بردار نیست.
سید جواد حسینی‌کیا نماینده سنقر و کلیایی نیز روز شنبه اعلام کرد: تاکید هیئت رئیسه و رئیس مجلس شورای اسلامی آن است که برای استیضاح وزرا زود است و باید به آنان فرصت دهیم تا برنامه‌های خود را عملیاتی و ایراداتی را که به عملکردشان وارد شده است، مرتفع کنند و در صورتی که تغییر مثبتی در عملکردشان مشاهده نشد، نمایندگان می‌توانند سراغ استیضاح وزرای ناکارآمد بروند.
وی تصریح کرد: گرانی‌های افسارگسیخته، عدم ساماندهی بازار بورس، دریافت سودهای کلان بانکی از مردم، کاهش ارزش پول ملی و نبود برنامه برای کنترل نقدینگی از جمله عواملی است که باعث شده برخی از نمایندگان به دنبال استیضاح برخی از وزرای اقتصادی باشند.
اما مهمترین سخن در این خصوص را لطف‌الله سیاهکلی بیان کرد که تاکید کرد: ما همچنان بر سر مواضع خودمان برای استیضاح وزیر صمت هستیم و این موضوع در اختیار هیات رییسه است، زیرا آن‌ها باید طرح استیضاح وزیر صمت که با امضای همکاران به آن‌ها ارجاع داده شده را اعلام وصول کنند.
او گفت: در بحث معدن، وزارت صمت آن‌طور که باید و شاید به وظایفش در این زمینه عمل نکرده است و معادن ما همچنان در مهجوریت به سر می‌برند؛ هم معدن‌هایی که در حال بهره‌برداری هستند و هم آن‌هایی که تا به حال کاری برایشان انجام نشده است.
نماینده قزوین تصریح کرد: موضوع دوم و مهم که این روزها در دستور کار برای بررسی است، افزایش ۱۸ درصدی نرخ خودروست. ما اعتقاد داریم این عدد ۱۸ درصد نیست و پیش‌بینی‌مان بیشتر از این‌هاست. ضمناً قرار بر این بود که حاشیه بازار جمع شود، ولی می‌بینیم هنوز اجرا نشده است، همین الان در بازار، حاشیه وجود دارد. ما نباید این مقدار افزایش قیمت را در حوزه خودرو می‌دیدیم. قیمت واقعی خودرو اصلاً چیزی که امروز اعلام شده، نیست. قیمت واقعی خودروهایی در کلاس ایران، زیر ۱۰ هزار دلار است و ما همان را ۲۰ هزار دلار به مردم می‌فروشیم.
این چهره اصولگرای مجلس اظهار داشت: آقای فاطمی‌امین حرف‌های خودروسازان را تکرار می‌کند تا یک حرف علمی و منطقی را. ما همچنان بر سر مواضع خودمان برای استیضاح ایشان هستیم و این موضوع در اختیار هیات رییسه است، زیرا آن‌ها باید طرح استیضاح وزیر صمت که با امضای همکاران به آن‌ها ارجاع داده شده را اعلام وصول کنند. برای استیضاح، ۱۰ امضا نیاز است، ولی چند برابر این عدد امضا جمع شده است.
سیاهکلی افزود: ما به افزایش قیمت خودرو اعتراض داریم و این ظلم به مردم است و فقط خودروساز را یک پله بالاتر می‌برد، هرچند مشکل او هم حل نمی‌شود. در این افزایش، همان‌طور که آقای رئیسی اعلام کرد دولت هم ناراضی است. از طرفی، خودروساز هم که این قیمت را قبول ندارد و می‌گوید باید از این گران‌تر شود. مصرف‌کننده هم که ناراضی است. مجلس هم که ناراضی است. پس آقای وزیر بیا و توضیح بده برای چه این کار را کردید؟ چه کسی از این افزایش قیمت راضی است؟ همه زنجیره تولید خودرو از این افزایش قیمت ناراضی هستند.
وی گفت: یقیناً هیچ وزیری دوست ندارد استیضاح شود. چون ورود به استیضاح با خروجش، خیلی متفاوت است، یعنی ممکن است در مجلس اتفاقات عجیب و غریبی بیفتد. ممکن است وزیر بیاید و بدون وزارت خارج شود. این قدرت مجلس است. عوامل وزارت صمت، در حال لابی با مجلس هستند تا فاطمی‌امین استیضاح نشود و این طبیعی است و هرکس دیگری هم این کار را می‌کند، ولی، چون ظلم به مردم است ما کوتاه نمی‌آییم تا قیمت خودرو برگردد. بعد از آن می‌نشینیم و در مورد فرآیند و ساختار خودروسازی و هزینه‌های سربار صحبت می‌کنیم تا کارها مدیریت‌شده پیش برود.
سیاهکلی در پایان خاطر نشان کرد: اگر قیمت‌های خودرو به قبل برگردد، من حاضرم امضایم را پس بگیرم، ولی اگر قیمت به همین منوال باشد پای امضایم هستم و پیش‌بینی می‌کنم اعلام وصول استیضاح وزیر در همین سال ۱۴۰۰ اتفاق خواهد افتاد.
هدیه گلمحمدی
کد مطلب: 160148
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *