۰
سه شنبه ۲۸ دی ۱۴۰۰ ساعت ۱۸:۰۸
برگزاری حضوری کلاس های درس ابلاغ شد

آیا شروط مصوب برای بازگشایی کامل مدارس محقق شده است؟

چند هفته ای است که وضعیت کرونا در ایران، افکار عمومی را بین ترس و امیدواری نگاه داشته است. از سویی کاهش آمار مرگ و مبتلایان جدید به اندازه ای پایین آمده که می توان گفت یقینا واکسیناسیون سراسری موثر بوده است.
آیا شروط مصوب برای بازگشایی کامل مدارس محقق شده است؟
گروه اجتماعی – ژاله شفیعی: چند هفته ای است که وضعیت کرونا در ایران، افکار عمومی را بین ترس و امیدواری نگاه داشته است. از سویی کاهش آمار مرگ و مبتلایان جدید به اندازه ای پایین آمده که می توان گفت یقینا واکسیناسیون سراسری موثر بوده است. اینکه تلفات روزانه از بیش از 600 نفر در روز به پایین تر از 30 نفر رسیده، مطمئنا دستاورد شیرین و ارزشمندی است؛ و از سویی دیگر هشدارها درباره همه گیری سویه اومیکرون و احتمال اوج گیری دوباره بیماری نگرانی هایی را برای مردم شکل داده است. البته تزریق دوز سوم واکسن، راهکاری است که متولیان امر برای نگهداشتن شرایط مطلوب در پیش گرفته اند اما متاسفانه هنوز بخشی از مردم دوز اول و دوم را تزریق نکرده اند و همین امر باعث می شود هنوز با شرایط ایده آل فاصله داشته باشیم.
در این شرایط بازگشایی کامل مدارس و دانشگاه ها، موضوعی است که بار دیگر مورد توجه قرار گرفته است. این موضوع البته در طول حداقل یک سال اخیر بارها مورد تاکید قرار گرفته و دولت و وزارت آموزش و پرورش سعی در بازگشایی مدارس داشته اند اما شرایط مطلوب ایجاد نشده و وعده های داده شده در این خصوص عملی نشده است. این موضوع از آن نظر مورد توجه و تاکید است که آموزش مجازی اصلا نمی تواند جایگزین آموزش حضور شود و در طی این مدت بارها کارشناسان و مسئولان از افت تحصیلی دانش آموزان و دانشجویان سخن گفته اند و وضعیت آموزشی فعلی را منجر به ضعف علمی غیر قابل قبول محصلان و فازغ التحصیلان می دانند.
شاید به همین دلیل است که بالاخره در این هفته دولت تصمیم خود را در این خصوص گرفته و در نامه ای که وزیر کشور که «فرماندهی قرارگاه عملیاتی ستادملی مقابله با کرونا» را هم به عهده دارد، خطاب به وزیر علوم، وزیر بهداشت، وزیر آموزش و پرورش و رئیس دانشگاه آزاد نوشته، تاکید شده  است: پیرو مصوبات ستاد ملی مقابله با کرونا و ابلاغ ریاست جمهوری، کلاس‌های درس تمام دانشگاه‌های وابسته به وزارتخانه‌های علوم، تحقیقات و فناوری، بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، دانشگاه آزاد اسلامی و مدارس وابسته به وزارت آموزش و پرورش به ویژه برگزاری امتحانات و دفاع پایان نامه‌های تحصیلی باید به صورت «حضوری» برقرار شود.
در این نامه البته تاکید شده که «رعایت شیوه نامه‌های بهداشتی (استفاده از ماسک و رعایت فاصله اجتماعی) ضروری و الزامی است و مسئولان دانشگاه‌ها و روسای ادارات کل آموزش و پرورش و مدیران مدارس در سراسر کشور موظف به اجرای ابلاغیه هستند و باید گزارش تحقق مصوبه به قرارگاه عملیاتی ستادملی مقابه با کرونا اعلام شود.»
در پی این دستور، روز سه شنبه وزارت آموزش و پرورش ابلاغیه‌ای در خصوص برگزاری «حضوری» کلاس‌های درس و به ویژه امتحانات دانشگاه‌ها و مدارس وابسته به وزارت آموزش و پرورش صادر کرد.
همزمان وزیر کشور نشست مشترکی با وزرای علوم، تحقیقات و فناوری و آموزش و پرورش برگزار کرد تا  بین وزارتخانه های علوم، تحقیقات و فناوری، آموزش و پرورش و بهداشت برای بازگشایی مدارس و دانشگاهها هماهنگی ایجاد شود. وی در این نشست تاکید کرد که با روند مناسب واکسیناسیون افراد بالای ۱۲ سال در کشور دلیلی برای تداوم روند تعطیلی مدارس و دانشگاهها وجود ندارد. ادامه تعطیلی مراکز علمی به آینده علمی کشور آسیب می زند و برای همین بایستی مقدمات بازگشایی مدارس با دستورالعمل های بهداشتی فراهم شود.
وزیر کشور با تاکید بر این امر که در موضوع بازگشایی مدارس و دانشگاههای کشور نسبت به سلامت دانش آموزان و دانشجویان حساسیت زیادی داریم، گفت: تلاش داریم با تقویت روند واکسیناسیون و همچنین رعایت اصول بهداشتی نظیر استفاده از ماسک ضمن حفظ سلامت دانش آموزان و دانشجویان، فرایند تحصیل و آموزش هم شکل گیرد.
وزیر علوم هم در این نشست با بیان اینکه وزارت بهداشت پروتکل های بهداشتی را در بازگشایی دانشگاهها اعلام کنند، گفت: یکی از مشکلات پیش رو در بازگشایی دانشگاهها نداشتن آمار واکسن دانشجویان است و باید در این خصوص وزارت بهداشت آمار نهایی دانشجویان واکسن زده را اعلام تا مراتب تصمیم گیری لازم در این خصوص اتخاذ شود.
یوسف نوری وزیر آموزش و پرورش نیز با بیان اینکه ستاد ملی مدیریت بیماری کرونا بعد از بررسی‌های مختلف کارشناسی به این جمع بندی رسیده که باید مدارس و دانشگاههای کشور بازگشایی شود، تصریح کرد: برگزاری حضوری کلاس‌ها در مدارس یک ضرورت است و باید برای نجات آموزش کشور این اتفاق در سریعترین زمان ممکن صورت گیرد.
با این تفاصیل به نظر می رسد این بار دولتمردان عزم خود را برای بازگشایی مدارس و دانشگاه ها جزم کرده اند اما نکته ای که در این خصوص باید مورد توجه قرار گیرد، این است که در آستانه مهرماه سید ابراهیم رئیسی اعلام کرد که در جلسه روسای کمیته‌های تخصصی کرونا مقرر شده ابتدا تمام شرایط و زیرساخت‌های بهداشتی ضروری، نظیر تامین استانداردهای مطلوب سرویس‌های بهداشتی در مدارس، ایجاد امکان رعایت حداقل تراکم در کلاس‌های درس، تهویه کلاس‌ها، واکسیناسیون معلمان و کادر اداری، واکسیناسیون والدین دانش‌آموزان و در صورت تامین واکسن، واکسینه کردن آن دسته از دانش‌آموزان که دارای بیماری‌های زمینه‌ای هستند، انجام شده و سپس درباره دایر شدن حضوری کلاس‌های درس تصمیم‌گیری شود.
حالا لازم است که دولتمردان بجز بحث واکسیناسیون و رعایت پروتکل ها، در این خصوص هم توضیح دهند که آیا تمام شرایط و زیرساخت‌های بهداشتی ضروری، نظیر تامین استانداردهای مطلوب سرویس‌های بهداشتی در مدارس، ایجاد امکان رعایت حداقل تراکم در کلاس‌های درس و تهویه کلاس‌ها هم انجام پذیرفته است و این شروط روسای کمیته‌های تخصصی کرونا محقق شده یا اینکه دولت بدون توجه به آن مصوبه در حال بازگشایی مدارس و دانشگاه ها است؟!
 
کد مطلب: 160282
برچسب ها: کرونا مدارس
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *