۰
چهارشنبه ۲۹ دی ۱۴۰۰ ساعت ۱۷:۴۹
از سوی خانه احزاب ایران در سالن وزارت کشور برگزار می‌شود

همایش اجماع بر منافع ملی در مذاکرات وین

رئیس کمیته روابط بین‌الملل خانه احزاب ایران از برگزاری همایشی با عنوان «اجماع بر منافع ملی در مذاکرات وین» در روز پنجشنبه سی دی ماه با حضور دبیران کل احزاب و مسئولان وزارت کشور در سالن وزارت کشور خبر داد.
همایش اجماع بر منافع ملی در مذاکرات وین
گروه سیاسی-جواد سازگار: رئیس کمیته روابط بین‌الملل خانه احزاب ایران از برگزاری همایشی با عنوان «اجماع بر منافع ملی در مذاکرات وین» در روز پنجشنبه سی دی ماه با حضور دبیران کل احزاب و مسئولان وزارت کشور در سالن وزارت کشور خبر داد.
مصطفی کواکبیان طی گفت‌وگویی با اشاره به ضرورت پشتیبانی از منافع ملی و تیم مذاکره‌کننده در وین از سوی احزاب کشور گفت: با تصویب شورای مرکزی خانه احزاب ایران پس از همایش قبلی که از سوی کمیته روابط بین‌الملل این خانه برگزار شد، مقرر گردید همایش «اجماع بر منافع ملی در مذاکرات وین» با مشارکت دبیران کل احزاب، مسئولان وزارت کشور و خبرنگاران رسانه‌ها در سالن وزارت کشور روز پنجشنبه30/10/1400 از ساعت 9 الی 12 برگزار شود.
رئیس کمیته روابط بین‌الملل خانه احزاب افزود: قرار است علاوه بر سخنرانی مسئولان وزارت کشور از سه فراکسیون اصولگرا، اصلاح‌طلب و مستقلین مجموعا 9 نفر (از هر فراکسیون 3 نفر) دیدگاه‌های خویش درباره مذاکرات جاری وین را ارائه نموده و در پایان جمع‌بندی از مواضع مشترک احزاب کشور مطرح شود.
رئیس فراکسیون دیپلماسی و منافع ملی در مجلس دهم با تاکید بر اینکه همه دولت‌ها موظف‌اند در چارچوب منافع ملی ایران عمل کنند، در پایان اظهار داشت: احزاب کشور به عنوان حلقه‌های وصل میان مردم و حاکمیت و اجزای مهم جامعه مدنی نباید در مورد مهم‌ترین مسائل موثر در سرنوشت و اقتصاد کشور بی‌تفاوت باشند و همایش 30 دی‌ماه بیانگر واکنش نسبت به این موضوع از سوی احزاب کشور است.
 
چرا این همایش مهم است؟
همایش اجماع بر منافع ملی در مذاکرات وین از دو جنبه حایز اهمیت است. نخستین جنبه، تاکیدی دوباره بر نقش مهم احزاب است؛ نقشی که در کشورهای توسعه یافته و حتی برخی کشورهای در حال توسعه مورد توجه قرار گرفته اما در کشور ما همچنان نادیده گرفته می شود و در این میان تفاوت چندانی هم بین دولت سیدابراهیم رئیسی با دولتهای روحانی و احمدی نژاد نیست. چراکه این دولتها، حزبی نبودن خود را افتخاری برای خود می دانستند. تنها دولتی که اگر چه برآمده از احزاب نبود اما نقش احزاب را به رسمیت شناخت و در جهت تقویت فرهنگ حزبی و توسعه نهادهای مدنی و غیردولتی در کشور تلاش کرد، دولت خاتمی بود. خانه احزاب ایران نیز در همان دوره و در سال ۱۳۷۹ شکل گرفت تا شاهد افزایش تعامل بین احزاب مختلف کشور با هر گرایش سیاسی و فکری باشد. اما با این وجود، جایگاه احزاب در ایران چندان به رسمیت شناخته نشده است. درحالیکه تدوين سياست هاي عمومي، شکل دادن به افکار عمومي، افزايش آگاهي مردم، انتقاد از حکومت، رقابت سالم سياسي و حاضر کردن مردم در صحنه و بالا بردن درک مندي آنها، کم کرن خطر استبداد قوه مجريه، تقويت جامعه مدني با بزرگ کردن نهادهاي ما بين مردم و حکومت، نزديک کردن افکار به همديگر، تسهيل حکومت پارلماني و تضمين دموکراسي از مهمترين کارکردهاي احزاب در کشورهاي توسعه يافته هستند، در ایران چنین نقشهایی به رسمیت شناخته نشده است. در ایران، احزاب باید با تلاش بیشتر، نقش خود را در عرصه های مختلف به گونه ای ایفا کنند که اهمیت جایگاه آن را به دولت و سایر مسئولان گوشزد کنند. برگزاری همایش اجماع بر منافع ملی در مذاکرات وین با محوریت احزاب، گامی در همین راستا ارزیابی می شود.
از جنبه ای دیگر، تاکید بر اجماع بر سر منافع ملی در مذاکرات وین توسط احزاب، حاوی پیام مهم یکصدایی و همراهی برای توفیق مذاکراه کنندگان ایرانی در وین است تا با حمایت هر دو جناح سیاسی، شاهد لغو تحریمها باشیم. این درحالیست که در زمان دولت قبل و مذاکراتی که با محوریت محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه وقت ایران برگزار می شد که به برجام و لغو تحریمها منجر شد، کمتر شاهد این همصدایی بودیم و چه در زمان مذاکرات و چه پس از آن، بارها انتقادات تندی علیه تیم مذاکره کننده هسته ای ایران توسط جریانات مخالف وارد شد و بخشی از طیف مخالف دولت هم اگر علیه مذاکره کنندگان موضع گیری نکردند، سکوت کردند. جالب اینجاست که هنوز انتقادات طیف مخالف دولت قبل از تیم مذاکره کننده قبلی ادامه دارد اما هم محمدجواد ظریف و هم عباس عراقچی، در توئیتهایی به حمایت از تیم مذاکره کننده جدید پرداخته اند تا نشان دهند بر خلاف گذشته که تیم مذاکره کننده ایران آماج تندترین انتقادات داخلی قرار داشت و باید در دو جبهه داخلی و خارجی برای لغو تحریم می جنگید، تیم فعلی، از حمایت حداکثری برخورداری است. همایش خانه احزاب، تاکیدی بر اهمیت این اجماع با محوریت منافع ملی در مذاکرات وین است؛ کاری که در گذشته کمرنگ بود.   

 
کد مطلب: 160330
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *