۰
يکشنبه ۳ بهمن ۱۴۰۰ ساعت ۱۷:۴۹
افزایش انتقادها از بسته بودن درب مساجد به روی بی خانمان ها

بی خانمان ها در مخزن های مخصوص شن می خوابند

دو مسجد در مشهد به روی بی سرپناهان باز شده است
انتقادها از بسته بودن دربهای مساجد به روی بی خانمان ها و درخواست برای باز کردن مساجد برای پناه دادن به آنها در این شبهای سرد زمستان، به تقاضای داغ این روزهای شبکه های اجتماعی تبدیل شده است.
بی خانمان ها در مخزن های مخصوص شن می خوابند
گروه اجتماعی: انتقادها از بسته بودن دربهای مساجد به روی بی خانمان ها و درخواست برای باز کردن مساجد برای پناه دادن به آنها در این شبهای سرد زمستان، به تقاضای داغ این روزهای شبکه های اجتماعی تبدیل شده است.
همه ساله با سرد شدن هوا، مشکلات بی خانمان ها و کارتن خوابها بیشتر می شود. گرمخانه هایی که شهرداری در سالهای اخیر برای پناه دادن به این افراد ساخته، ظرفیت پذیرش تمام متقاضیان را ندارد. تعداد بی خانمان ها هم به خاطر افزایش مشکلات اقتصادی و تورم بالا ، روز به روز افزایش یافته است. معاونت امور اجتماعی و فرهنگی شهرداری تهران در سال گذشته اعلام کرد فقط در تهران بیش از 129 هزار نفر متکدی و بی‌خانمان شناسایی شده است.  درحالی که در خرداد امسال همین معاونت ظرفیت گرمخانه‌های تهران را برای هر شب 2800 نفر اعلام کرد.
 در این میان برخی که پیش تر خانه های سی چهل متری اجاره می کردند مجبور به اجاره کردن اتاق یا خانه های اشتراکی شده اند و آنهایی که در اتاق زندگی می کردند دیگر توان اجاره یک اتاق هم ندارند و به چادر زدن در حاشیه شهر پناه آورده اند. در این میان گورخوابی و اتوبوس خوابی هم بیشتر شده و حالا نوبت به خوابیدن در مخازن مخصوص شن در کنار بزرگراهها و خیابانهای اصلی شهر رسیده است. مخازنی که با بسته های شن مخصوص پر می شود تا در زمان بارش برف احتمالی، پخش آنها در سطح معابر، به رفت و آمد خودروها کمک کند. اما حالا که چند سالی هست از برف خبری نیست، این مخازن شن تقریبا بدون استفاده مانده بود. با این حال امسال تصاویری از خوابیدن افراد بی خانمان در این مخازن شن مخصوص منتشر شده که تاسف آور است. اگر به برخی از این مخازن شن توجه کنید، بسته های شن در اطراف آن دیده می شود و داخل آن نیست. دلیلش خوابیدن افراد بویژه افراد کوچک و کم سن و سال تر در این مخازن در شبهای سرد زمستان است تا حداقل از وزش باد در امان باشند و شب را به صبح برسانند.
این درحالیست که مدتهاست هشتگ هایی در شبکه های اجتماعی برای دعوت به باز کردن درب مساجد برای پذیرش بی خانمان ها شکل گرفته است. مردم معتقدند در شرایطی که مساجد، خانه خدا هستند می توان از آنها برای پذیرش بی انمان ها لااقل در شبهای سرد زمستان استفاده کرد. بویژه با توجه به اینکه مساجد در اغلب ساعات شبانه روز تعطیل هستند و غالبا، در زمان برگزاری نماز جماعت باز می شوند و حتی اغلب، وقتی افراد در ساعاتی به جز برگزاری نماز جماعت هم برای خواندن نماز به مساجد مراجعه کند، با دربهای بسته مواجه می شود!
 در کل کشور بیش از 79 هزار مسجد وجود دارد که از این تعداد، دو هزار مسجد در تهران است. مساجد علاوه بر صحن، دارای دفاتر و فضاهای دیگری هم هستند که می توان از آنها برای پناه دادن موقت به بی سرپناهان استفاده کرد. بویژه در مساجد جدید که بخشی از فضای متعلق به مساجد به مراکز تجاری و مغازه ها اختصاص یافته، تخصیص موقت برخی فضاها به بی سرپناهان اتفاق مثبتی می تواند باشد. با توجه به تاکید بر کارکردهای اجتماعی مساجد، این تقاضا چندان با کارکردهای مسجد بیگانه نیست. علاوه بر مساجد در برخی اماکن دیگر همچون حرم امام خمینی (ره) نیز می توان شبها، افراد  بی سرپناه را پناه داد. اما تاکنون تنها در شهر مشهد این تقاضا با پاسخ مثبت مواجه شده است. دی ماه بود که حجت‌الاسلام مجتبی مهدوی ارفع، رئیس مرکز رسیدگی به امور مساجد خراسان رضوی در گفت‌وگو با صبح توس، گفت: با توجه به کاهش دمای هوا و شروع فصل سرما درب مساجد به روی کارتن خواب ها و افراد بی خانمان باز شده است و هم اکنون دو مسجد در مشهد پذیرای این عزیزان هستند.
وی با اشاره به اینکه سال گذشته نیز با شروع فصل زمستان این طرح در برخی مساجد مشهد اجرایی شد و توانستیم به تعداد قابل توجهی از افراد بی خوانمان در شب های سرد زمستان خدمترسانی کنیم، افزود: در حال حاضر این طرح خداپسندانه در دو مسجد فقید سبزواری و مسجد امام سجاد(ع) واقع در بلوار مفتح مشهد در حال اجرا است.
رئیس مرکز رسیدگی به امور مساجد خراسان رضوی همچنین گفت: هم اکنون در حال شناسایی مساجدی هستیم که امکانات لازم برای پذیرایی و نگهداری عزیزان کارتون خواب مانند استحمام، لوازم گرمایشی و رختخواب را دارند همچنین با توجه به شیوع ویورس کرونا باید پروتکل های بهداشتی و فاصله گذاری اجتماعی نیز در محل خواب این عزیزان رعایت شود که هم‌اکنون با پای کار آمدن خیرین و نیروهای مردمی در حال آمادسازی مساجد پهنه حاشیه شهر مشهد هستیم.
حجت‌الاسلام مهدوی ارفع با بیان اینکه مساجد منتخب از ساعت 7 شب تا 7 صبح پذیرای افراد بی خانمان هستند، گفت: به زودی از طریق مساجد و فضای مجازی راه های کمک خیرین جهت مشارکت در این طرح خداپسندانه اعلام می شود تا افرادی که می خواهد در این راه کمکی داشته باشند بتوانند کمک های خود را به دست افراد نیازمند برسانند.
به نظر می رسد مسئولان امر باید در این زمینه با قاطعیت تصمیم گیری کنند و در این میان نقش مراجع تقلید هم در ترغیب متولیان امر به کمک به اسکان موقت بی خانمان ها در شبهای سرد زمستان در مساجد می تواند موثر باشد. فراموش نکنیم که در این روزهای سرد زمستان، دعای خیر یک نیازمند بی سرپرست از هزار نماز جماعت ثواب بیشتری دارد. با اسکان افراد بی سرپناه در مساجد، بروز پدیده هایی همچون گورخوابی و اتوبوس خوابی و انواع آسیب های اجتماعی کاهش می یابد و علاوه بر آن پیوند این دسته از مردم با مساجد و به تبع آن دین، که در شرایط سخت و دشوار به کمک آنها آمده تقویت می شود.
 
 
 
کد مطلب: 160490
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *