۰
دوشنبه ۴ بهمن ۱۴۰۰ ساعت ۱۹:۲۲
آغاز تخلیه دیپلمات های بریتانیایی و آمریکایی از کی یف

غرب حمله روسیه به اوکراین را پذیرفته است

همه نشانه های حاکی از آن است که کرملین آماده ضمیمه کردن شرق اوکراین به غرب خاک روسیه است.
غرب حمله روسیه به اوکراین را پذیرفته است
گروه بین الملل – علی ودایع : همه نشانه های حاکی از آن است که کرملین آماده ضمیمه کردن شرق اوکراین به غرب خاک روسیه است. رفتار غربی ها هم نشان می دهد که آنها در حال پذیرش این اتفاق هستند. بی بی سی دیروز اعلام کرد که روند خروج برخی از دیپلمات های بریتانیایی از کی یف آغاز شده است. گفته می شود که برخی کشورهای  اروپایی هم درحال تخلیه دیپلمات های خود هستند.
آمریکا هم روز یکشنبه به اعضای خانواده دیپلمات های خود در کی یف دستور داد اوکراین را ترک کنند.
حدود یک ماه است که واشنگتن می گوید مسکو درتدارک حمله به خاک روسیه است ؛  در طرف مقابل کرملین اگرچه این موضوع را تکذیب می کند اما بر لزوم دفاع از منافع ملی روسیه و روس تبارها تاکید کرده است. نکته اساسی اینجاست که واشنگتن در تحریک کرملین کوتاهی نمی کند. 
«جیل دورتی» تحلیلگر و کارشناس امور روسیه شبکه خبری سی ان ان درباره این بحران می گوید که «ولادیمیر پوتین»  درحال دست زدن به یک خطر است و می داند که چگونه باید بازی کند، شکی نیست که وی به دنبال جنگ و اشغال اوکراین به سبک افغانستان نیست.
این کارشناس و خبرنگار سابق در مسکو افزود: «پوتین چندین هدف را مد نظر دارد، اما تصویر کلی این است که وی می‌خواهد پایان جنگ سرد را بازنمایی کند؛ ایجاد یک امنیت جهانی برای روسیه و در اطراف مرزهای خود بخصوص در مرزهای شرقی اروپا .»
دورتی که استادیار دانشگاه «جورج تاون»  آمریکا است، ادامه داد: پوتین درباره اوکراین اهداف محدودی دارد و خواهان تضعیف و ایجاد بی ثباتی در اوکراین است که برای غرب کارایی نداشته باشد.
کارشناس بی بی سی تاکید می کند ، نکته حائز اهمیت اینجاست که بنابر نظرسنجی که  توسط  موسسه نظرسنجی روسی «لوادا سنتر»  به عمل آمده نشان داده که ۵۰ درصد از مردم روسیه بر این باورند که «قطعا» جنگی بین روسیه و اوکراین روی نمی‌دهدو تنها ۳۹ درصد می‌گویند، ممکن است جنگی رخ دهد. اما همین گزارش تاکید می کند هر اتفاقی محتمل است.
بررسی این نظرسنجی حاکی است که مردم روسیه آن را جنگ بین روسیه و اوکراین نمی‌دانند بلکه آن را جنگ مسکو با ناتو می‌دانند ، مردم روسیه می‌گویند این آمریکا، غرب و ناتو است که ما را به سوی یک جنگ می‌کشاند. نگاه مردم روسیه به رفتار غرب در حقیقت حمایت افکار عمومی تضمین اقدام پوتین است.
این تحلیلگر سی ان ان اضافه کرد: پوتین احتمالا نیروهای روسیه را به سمت منطقه «دونباس» (Donbass) اوکراین متوجه سازد، به بهانه محافظت از شهروندانی که در این منطقه از اوکراین دارای پاسپورت روس و  روس زبان  هستند، اقدامی که پیشتر درباره  شبه جزیره کریمه رخ داد، ایجاد نوعی خودمختاری دراین منطقه از اوکراین .
 
بایدن دنبال پرستیژ مقابل روسیه
نیویورک تایمز تاکید می کند که دولت بایدن که پیش از این تلاش کرده بود در مسئله اوکراین موضعی ملایم در پیش بگیرد و خویشتندار باشد، اکنون تصمیم گرفته همزمان با تحرکات بیشتر روسیه در مرز با اوکراین و ناکامی در مذاکرات اخیر واشنگتن- مسکو، به فکر مسیری متفاوت از قبل باشد.
مقامات آمریکایی تصریح کردند، در نشست دو روز پیش در کمپ دیوید، مقامات ارشد پنتاگون به بایدن چندین گزینه را که براساس آن تجهیزات نظامی آمریکا بیشتر از گذشته نزدیک روسیه خواهد شد، پیش روی بایدن قرار دادند. از جمله این گزینه ها اعزام یک تا پنج هزار نیرو به کشورهای شرق اروپا است که با این شرایط شمار آنها در صورت وخامت اوضاع می تواند ۱۰ برابر شود.
این مقامات آمریکایی خاطر نشان کردند که انتظار می رود بایدن ظرف چند روز آینده در این رابطه تصمیم گیری کند.
«آنتونی بلینکن» وزیر خارجه آمریکا نیز در مصاحبه با شبکه سی بی اس تصریح کرد:  «حتی اگر ما در مسیر دیپلماسی قرار داشته باشیم، بسیار بیشتر بر تقویت امور دفاعی و بازدارندگی مان  متمرکز هستیم. اگر روسیه همچنان به دنبال اقدامات خصمانه باشد،  ناتو به تقویت چشمگیر خود ادامه خواهد داد.»
این در حالی است که پیش از این بایدن هیچ کدام از گزینه های نظامی از جمله استقرار نیروهای آمریکایی مازاد در اوکراین را بررسی نکرده و آشکارا عنوان کرده بود که دولت وی به دنبال ورود به مناقشه دیگر پس از خروج واشنگتن از افغانستان نیست.
استقرار هزاران نیروی آمریکایی در کشورهای شرق اروپا از جمله استونی، لتونی و لیتوانی دقیقا همان سناریویی است که  «ولادیمیر پوتین» رئیس جمهوری روسیه پیشتر خواستار عدم تحقق آن شده بود.
«لوید آستین» وزیر دفاع آمریکا اخیرا طی تماس تلفنی با همتای روس خود هشدار داد بود که هرگونه حمله روسیه به اوکراین به احتمال زیاد منجر به افزایش شمار نیروهای ناتو در شرق اروپا خواهد شد.
 
برنامه ریزی تحریم علیه روسیه
همه در اروپا می دانند که هیچ کس اقدام میدانی در حمایت از اوکراین انجام نخواهند داد. متحدین آمریکا امیدوارند با تهدید به تحریم اقتصادی ، یقه روسیه را خواهند گرفت اما دست آنها در این راه نیز بسته است. کرملین به خوبی می داند که چگونه از هژمونی انرژی علیه اروپا در زمستان استفاده کند. هنوز اتفاقی رخ نداده ، قیمت گاز و انرژی در اروپا به یک معضل تبدیل شده است.
وزیر امور خارجه دانمارک روز دوشنبه اعلام کرد در صورت حمله روسیه به اوکراین، اتحادیه اروپا آماده است تحریم های اقتصادی بی سابقه ای اعمال کند که تاکنون مشابه آن وجود نداشته است.
«جپ کوفود« که در آستانه نشست وزرای امور خارجه اتحادیه اروپا در بروکسل سخن می گفت، افزود: تردیدی نیست که اگر روسیه بار دیگر به اوکراین حمله کند، ما آماده ایم با تحریم های جامع و قبلا مشاهده نشده واکنش نشان دهیم.
وی با ادبیاتی حاکی از تهدید گفت: «روسیه باید بداند که بهای استفاده از اقدامات تحریک آمیز و نیروهای نظامی برای تغییر مرزها در اروپا، بسیار بسیار بالاست و ما آماده ایم سخت ترین تحریم ها که همچنین شدیدتر از  سال ۲۰۱۴ است، متقبل شویم.»
اتحادیه اروپا و آمریکا در سال ۲۰۱۴ و پس از ضمیمه شدن شبه جزیره کریمه اوکراین به خاک روسیه، مسکو را هدف تحریم های اقتصادی قرار دادند و بخش های انرژی، بانکداری و دفاعی این کشور را نشانه گرفتند.
در این میان، دموکرات های سنای آمریکا لایحه ای را ارائه داده اند که مقام های روسیه، فرماندهان نظامی و موسسات بانکی این کشور را مشمول مجازات قرار می دهد.
این در حالی است که «اولاف شولتس» صدراعظم آلمان از اروپا و آمریکا خواسته است به هنگام در نظر گرفتن تحریم ها، دقت بالایی به خرج دهند، امری که موید چالش در دستیابی به توافق در زمینه رویکردی مشترک در ارتباط با روسیه است.
الکساندر شالنبرگ صدراعظم اتریش نیز با اعلام اینکه هر گزینه ای روی میز است، در مورد تحریم های بالقوه خط لوله گاز نورد استریم ۲، به وابستگی کشورش به روسیه برای تامین ۴۰ درصد از گاز اتریش اشاره کرد.
ژان اسلبورن وزیر امور خارجه لوگزامبورگ نیز گفت: ما اینجا هستیم تا هر کاری از دستمان بر می آید انجام دهیم تا جنگ آغاز نشود.
گفتنی است که منطقه دونباس با ساکنان روس تبار در شرق اوکراین واقع شده است و از سال ۲۰۱۴ میلادی روس‌های این منطقه دو جمهوری خودخوانده دونتسک و لوگانسک تاسیس کرده و دولت‌های محلی مستقل از دولت اوکراین تشکیل داده‌اند.
روسیه بارها خواستار مذاکره دولت اوکراین با نمایندگان این دو منطقه برای دستیابی به توافق و حل و فصل اختلافات شده است اما کی‌یف، مسکو را به حمایت و تشویق جدایی طلبان متهم و مذاکره با نمایندگان این مناطق را رد می‌کند.
 
کد مطلب: 160539
برچسب ها: اوکراین روسیه
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *