۰
يکشنبه ۱۰ بهمن ۱۴۰۰ ساعت ۱۸:۲۵
انتقادها به مصوبه کمیسیون تلفیق درباره فروش سربازی افزایش یافت

همه به سربازی می روند به جز ثروتمندان!

کمیسیون تلفیق بودجه 1401 خبری درباره موافقت این کمیسیون با فروش سربازی در بودجه سال آینده مطرح کرد که واکنش های فراوانی در پی داشت.
همه به سربازی می روند به جز ثروتمندان!
گروه اجتماعی- محمد سیاح:کمیسیون تلفیق بودجه 1401 خبری درباره موافقت این کمیسیون با فروش سربازی در بودجه سال آینده مطرح کرد که واکنش های فراوانی در پی داشت. بر اساس این خبر، دارندگان مدرک تحصیلی کاردانی و کمتر از آن با پرداخت ۲۵۰ میلیون تومان، دارندگان مدرک تحصیلی کارشناسی و کارشناسی ارشد با پرداخت مبلغ ۴۰۰ میلیون تومان و دارندگان مدرک پزشکی عمومی و دکترای تخصصی و بالاتر از آن در تمامی رشته ها با پرداخت مبلغ ۶۰۰ میلیون تومان به حساب خزانه کل کشور قادر به خرید سربازی خود خواهند بود. در سال های مختلف هم موضوع خرید سربازی مطرح بوده و مشمولان با شرایط خاصی قادر به خرید سربازی بودند، اما رقم های مطرح شده در طرح های گذشته به حدی بود که تقریبا اغلب اقشار، توانایی خرید آن را داشتند.  قیمت خرید سربازی در سال های گذشته از 18 تا 60 میلیون تومان تعیین شده بود. هرچند تامین این ارقام هم برای مشمولان متقاضی خرید با توجه به شرایط اقتصادی وقت مشکل بود، اما حداقل قابل دسترسی بود.
حالا ولی افراد دارای مدرک کاردانی برای دو سال باید ماهانه حدود ۱۰ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان و دارندگان کارشناسی ارشد ماهانه حدود ۱۶ میلیون و ۶۰۰ هزار تومان و پزشک عمومی و دارندگان مدرک دکترای تخصصی و بالاتر ماهانه باید ۲۵ میلیون پرداخت کنند.خرید سربازی صرفا شامل مشمولان داخل کشور نیست و مشمولان خارج از کشور هم از این امکان برخوردار شده‌اند، رقم تعیین شده برای آنها هم غیرمنطقی است! محمدرضا میرتاج‌الدینی، عضو کمیسیون تلفیق در این باره گفته است که طبق این مصوبه، ایرانی‌های مقیم خارج از کشور که پیش از زمان مشمولیت‌‌ در خارج از کشور بوده و چند سال از زمان مشمول بودنشان برای خدمت سربازی می‌گذرد می‌توانند خدمت سربازی خود را با ۱۵ هزار یورو بخرند.این درحالی است که قیمت یورو در ایران به شدت دچار نوسان است و از این رو حتی اگر امکان خرید برای مشمولان خارج از کشور هم فراهم باشد منابع زیادی برای خرید نیاز دارند!

شرایط خاص و تخفیفات انحصاری
یکی از موضوعاتی که در مورد خرید سربازی مطرح شده در بودجه سال آینده شرایط سنی و تخفیفات برای اقشار خاص است که باعث بروز تبعیض شدید در این مصوبه کمیسیون شده است.رحیم زارع، سخنگوی کمیسیون تلفیق بودجه ۱۴۰۱ در این باره گفته است: «خرید سربازی با رعایت اصل ۱۱۰ قانون اساسی و در راستای توجه به امر مقدس استحکام خانواده و فرزندآوری و تعیین تکلیف مشمولان غایب بیش از ۵ سال با اولویت افراد متأهل و بالاتر از ۳۵ سال سن که ضریب انجام وظایف مقدس سربازی تحت تاثیر تحلیل قوای جسمانی برای آنها امکانپذیر نیست، امکانپذیر خواهد بود. بر این اساس افراد با پرداخت مبالغ مشخص شده، کارت معافیت از خدمت در زمان صلح را دریافت می‌کنند.»
البته برخی از مشمولان خاص هم تخفیفهایی در نظر گرفته شده است. مشمولان متاهل به ازای هر فرزند از ۲۰ درصد تخفیف تا سقف حداکثر ۶۰ درصد برخوردار خواهند بود و افراد متاهل تحت پوشش کمیته امداد امام خمینی و سازمان بهزیستی از تخفیف ۵۰ درصدی برخوردار شدند.ولی مشمولان زیادی هستند که خواستار خرید سربازی‌اند تا بتوانند به امورات دیگری که در زندگی دارند، برسند. این تفکیک سنی و تعیین قیمت در حقیقت معنایی از بی عدالتی اجتماعی است که موجب بروز نارضایتی های زیادی در بین پسران مشمول شده است. کارشناسان معتقدند یکی از آسیب های این روش از فروش سربازی این است که تعیین سن و شرایط خاص باعث خواهد شد تا بسیاری از مشمولان برای واجد شرایط شدن خرید؛ برای رفتن به سربازی صبر کنند تا زمانیکه شرایط خرید برایشان فراهم شود. ضمن اینکه در این شرایط ثروتمندانی که تمکن مالی دارند از سربازی معاف می شوند و فقرا و افرادی که توانایی مالی ندارند باید جور بقیه را بکشند و این تبعیض باعث افت کارکرد و سرخوردگی سربازان خواهد شد.

اقدامی در راستای سرمایه‌داری
این تصمیم واکنش های زیادی را در فضای حقیقی و مجازی به همراه داشت و بسیاری از کاربران در فضای مجازی با هشتگ هایی مثل #سربازیاجباری و #بی‌عدالتی و #سرمایه‌داری #نهبهسربازیاجباری مورد این تصمیم کمیسیون تلفیق 1401 را مرود بحث و نقد قرار دادند.یکی از این واکنش ها توییت آذری جهرمی، وزیر ارتباطات دولت دوازدهم به خبر موافقت کمیسیون تلفیق با خرید سربازی بود که نوشت: «این قانون صرفا همراستا با خواسته‌ی سرمایه‌داران است. این مدل قانون(مصوبه کمیسیون تلفیق در بودجه ۱۴۰۱) در باره خرید خدمت سربازی مشمولان غایب، ضدعدالت اجتماعی و صرفا همراستا با خواسته‌ سرمایه‌داران است.»
براساس آخرین آمارهای منتشر شده از سوی ستاد کل نیروهای مسلح تا فروردین 1400 حدود سه میلیون مشمول غایب در کشور وجود داشته که با احتساب آمار 10 ماهه اخیر این رقم به حدود چهار میلیون نفر می رسد؛ هرچند که باید نظر نیروهای مسلح در این باره اخذ، صحن علنی مجلس آن را تصویب و سپس شورای نگهبان تایید کند تا وارد قانون شود، اما از حالا هم نگرانی ها و نارضاتی های زیادی درباره این مصوبه و ارقام آن مطرح است که باید مورد توجه مسئولان و قانون گذاران قرار بگیرد.
ستاد کل نیروهای مسلح مخالف خرید سربازی است
یک عضو کمیسیون تلفیق بودجه ۱۴۰۱ از مخالفت ستاد کل نیروهای مسلح با خرید خدمت سربازی خبر داد.شهریار حیدری در گفت و گو با ایسنا با اشاره به مصوبه کمیسیون تلفیق برای خرید سربازی گفت: کمیسیون تلفیق با پیشنهاد دولت و کمیسیون تخصصی درآمدی برای دولت در بودجه ۱۴۰۱ از محل خرید خدمت سربازی پیش بینی کرد.وی درباره نظر ستاد کل نیروهای مسلح درباره خرید خدمت سربازی گفت: ستاد کل نیروهای مسلح خیلی موافق خرید خدمت سربازی نیست و حتی اعلام کرد با این موضوع موافقت نشود.این عضو کمیسیون تلفیق ۱۴۰۱ ادامه داد: ستاد کل نیروهای مسلح نظرش را در کمیسیون تلفیق اعلام کرد مبنی بر اینکه مخالف است اما در نهایت موضوع خرید خدمت سربازی در کمیسیون تلفیق تصویب شد.حیدری در پایان و در جمع بندی اظهار کرد: ستاد کل از این جهت مخالف است که نیروهای مسلح به سرباز نیاز دارد و از طرفی این کار مشوقی برای خرید سربازی نباشد.
 
کد مطلب: 160716
برچسب ها: خدمت سربازی
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *