۰
چهارشنبه ۱۱ اسفند ۱۴۰۰ ساعت ۱۷:۲۴
چرا وزارت امورخارجه با تاخیر به ایرانیان مقیم اوکراین هشدار داد؟

نوشداروی دیرهنگام وزارت امور خارجه برای ایرانیان مقیم اوکراین!

هنوز مشخص نیست از 4200 ایرانی مقیم اوکراین چه تعداد از اوکراین خارج شده یا به ایران بازگشته اند
وزارت امور خارجه در اطلاعیه دیرهنگام دیگری که نقش نوشدارو پس از مرگ سهراب را دارد، روز چهارشنبه یازدهم اسفند از هموطنان ایرانی که کماکان در شهرها و روستاهای اوکراین حضور دارند، خواست که به سرعت این کشور را از مرزهای رومانی، مولداوی ،مجارستان، اسلواکی و لهستان ترک کنند!
جمعی از دانشجویان ایرانی در کنار سفیر ایران در اوکراین
جمعی از دانشجویان ایرانی در کنار سفیر ایران در اوکراین
گروه سیاسی: وزارت امور خارجه در اطلاعیه دیرهنگام دیگری که نقش نوشدارو پس از مرگ سهراب را دارد، روز چهارشنبه یازدهم اسفند از هموطنان ایرانی که کماکان در شهرها و روستاهای اوکراین حضور دارند، خواست که به سرعت این کشور را از مرزهای رومانی، مولداوی ،مجارستان، اسلواکی و لهستان ترک کنند!
به گزارش مردم سالاری آنلاین، وزارت امور خارجه تا پیش از حمله روسیه به اوکراین، هیچگاه خواستار خروج ایرانیان مقیم اوکراین نشد و نسبت به جنگی که در پیش بود به آنها هشدار نداد. نخستین اطلاعیه در مورد خروج ایرانیان از اوکراین روز چهارم اسفند یعنی کمتر از بیست و چهار ساعت پیش از حمله روسیه به اوکراین، آن هم نه توسط وزارت امور خارجه، بلکه توسط سفارت ایران در اوکراین منتشر شده بود. سفارت جمهوری اسلامی ایران در اوکراین در آن اطلاعیه به هموطنان مقیم این کشور توصیه کرد که از سفر به مناطق پر خطر خودداری کرده و اگر ادامه حضور آنها به ویژه دانشجویان ضرورتی ندارد، این کشور را موقتا ترک کنند. یعنی این اطلاعیه هم اطلایه سفت و سختی نبوده که نشانه آغاز فوری جنگ باشد! البته سفارت ایران در اوکراین، روز 23 بهمن ماه هم در اطلاعیه ای از ایرانیان مقیم اوکراین خواسته بود ضمن ایجاد آمادگی برای شرایط اضطراریِ احتمالی، ارتباط خود را با سفارت بمنظور آگاهی از توصیه‌های ضروری حفظ کنند. اما طبیعتا اطلاعیه‌هایی که از سوی وزارت امور خارجه منتشر می شود بیشتر مورد توجه قرار میگیرد و بازتاب رسانه ای گسترده تری پیدا میکند. در مجموع سفارت ایران در اوکراین با وجود انتقاداتی که در مورد عملکرد آن منتشر می شد طی هفته‌های اخیر حضور موثرتری در صحنه داشته و تلاش کرده ارتباط خود را با ایرانیان مقیم اوکراین و از جمله دانشجویان حفظ کند.
جالب اینجاست که یک روز قبل از هشدار سفارت ایران در اوکراین در فاصله کمتر از یک روز به حمله روسیه، سخنگوی وزارت امور خارجه که درباره بحران اوکراین سخن گفته و خواستار خویشتن داری طرفین شده بود، درباره ایرانیان مقیم اوکراین توصیه ای نداشت و وزارت امور خارجه نیز پس از حمله روسیه به اوکراین، به یاد ایرانیان مقیم آن کشور افتاد. به نظر می رسد روابط نزدیک با روسیه، در هشدار به موقع به ایرانیان مقیم اوکراین بی تاثیر نبود!
درحالیکه وزارت امور خارجه ایران تا پس از حمله روسیه به اوکراین نسبت به وضعیت ایرانیان مقیم اوکراین سکوت کرده بود و سفارت ایران در اوکراین هم کمتر از 24 ساعت قبل از حمله روسیه به اوکراین، به جای آنکه از همه ایرانیان بخواهد اوکراین را ترک کنند صرفا به انها توصیه کرده بود اگر حضورشان ضرورتی ندارد اوکراین را ترک کنند یا از سفر به مناطق پرخطر خودداری کنند، سایر کشورها از همان بهمن ماه خواستار خروج اتباع خود از اوکراین شده بودند. به عنوان مثال وزارت خارجه آمریکا روز بیست و دوم بهمن ماه در هشداری به شهروندانش در اوکراین اعلام کرد:‌ به دلیل افزایش تهدیدهای مربوط به اقدام نظامی روسیه و کرونا به اوکراین نروید؛ آنهایی هم که در اوکراین هستند از طریق پروازهای تجاری یا شخصی این کشور را ترک کنند. آلمان هم در اواخر بهمن از شهروندان خود خواست فورا اوکراین را ترک کنند. کشورهایی همچون اتریش و فرانسه، هشداری مشابه سفارت ایران در اوکراین داده بودند و خواسته بودند شهروندانشان اگر کار ضروری ندارند، اوکراین را ترک کنند اما با این تفاوت که هشدار آنها در اواخر بهمن صادر شده بود و هشدار ایران یک روز پیش از حمله روسیه به اوکراین!
اما عجیب ترین اتفاق، سخنان مطرح شده توسط حسین امیر عبداللهیان وزیر امور خارجه ایران در تماس تلفنی با سفیر ایران در اوکراین بود! او پس از آغاز حمله روسیه به اوکراین دستور داد مکان‌های ایرانیان باقیمانده در اوکراین شناسایی شود! اما مشخص نبود چگونه باید شناسایی شود و پس از آن که شناسایی شد چه اتفاقی بیفتد! چون تا چهار روز پس از آغاز جنگ هیچ امکانی برای بازگشت ایرانیان مقیم اوکراین فراهم نشد و پس از چهار روز هم صرفا ایرانیانی که خود را به لهستان رسانده بودند موفق به بازگشت به ایران شدند. جالب اینجاست که در خبر نقل شده از سوی وزارت امور خارجه آمده که وزیر خارجه، آمار ایرانیان حاضر در اوکراین را به تفکیک شهرها بررسی کرده است! پرسش اینجاست که اگر وزیر امور خارجه آمار دقیقی داشته که بررسی کند، پس چرا به سفیر دستور داده دوباره مکان‌های ایرانیان باقیمانده شناسایی شود؟!
حالا پس از این همه اقدامات و پیگیری، روابط عمومی وزارت امور خارجه روز چهارشنبه با انتشار اطلاعیه‌ای اعلام کرد: همانگونه که پیش از این نیز با توجه به روند تحولات نظامی در اوکراین، از تمامی ایرانیان مقیم و دانشجویان درخواست شده بود که از اوکراین خارج شوند (البته منظور وزارت امور خارجه، اطلاعیه سفارت ایران در اوکراین، یک روز پیش از آغاز جنگ و مواضع وزارت امور خارجه پس از آغاز جنگ است!) با این وجود هنوز شمار کمی از هموطنان ایرانی برای خروج از اوکراین اقدام نکرده‌اند. لذا هموطنان ایرانی که کماکان در شهرها و روستاهای اوکراین حضور دارند، به سرعت این کشور را از مرزهای رومانی، مولداوی ،مجارستان، اسلواکی و لهستان ترک کنند. گویا مسئولان وزارت امور خارجه که به کم کاری خود در هشدار به ایرانیان درباره آغاز جنگ پی برده اند، حالا با اطلاعیه‌های مکرر سعی دارند کم کاری خود را جبران کنند! اما بهتر است ابتدا آمار دقیقی ارائه دهند که از 4200 ایرانی مقیم اوکراین که سفارت ایران در اوکراین، آمار آن را اعلام کرده بود، چه تعداد از اوکراین خارج شده و چه تعداد به ایران بازگشته اند؟
 
کد مطلب: 161594
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *