۰
چهارشنبه ۱۱ اسفند ۱۴۰۰ ساعت ۱۷:۲۹
پروانه 15 هزار راننده تاکسی واکسن نزده تعلیق شد

امیکرون، مسافر همراه تاکسی‌ها!

آمار روزانه مبتلایان و فوتی‌های کرونا امیکرون در حال افزایش است و در این میان تزریق واکسن که مهمترین اقدام در پیشگیری و ایمن‌سازی جامعه از بیماری است توسط عده‌ای که اتفاقا بیشترین ارتباط با مردم را دارند بعضا نادیده گرفته می شود و از زدن واکسن خودداری میکنند؛
امیکرون، مسافر همراه تاکسی‌ها!
گروه اجتماعی- محمد سیاح: آمار روزانه مبتلایان و فوتی‌های کرونا امیکرون در حال افزایش است و در این میان تزریق واکسن که مهمترین اقدام در پیشگیری و ایمن‌سازی جامعه از بیماری است توسط عده‌ای که اتفاقا بیشترین ارتباط با مردم را دارند بعضا نادیده گرفته می شود و از زدن واکسن خودداری میکنند؛ در همین راستا پروانه 15 هزار راننده تاکسی در کشور به دلیل عدم تزریق واکسن تعلیق شد!سرعت شیوع بیماری امیکرون در کشور به حدی رسیده که روزانه بیش از 10 هزار مبتلای جدید شناسایی می شوند که از این تعداد حدود چند هزار نفر در بخش مراقبت‌های ویژه بستری می شوند و هر روز بیش از 200 نفر هم جان خود را از دست می دهند. سه رقمی‌ شدن تعداد فوتی‌های ناشی از بیماری کرونا سویه امیکرون و افزایش روزانه مبتلایان و بستری شدگان نگرانی‌ها را از شیوع بیشتر بیماری و وخیم‌تر شدن اوضاع در پی داشته و به همین جهت هم اصرار مقام‌های بهداشتی به تزریق دز سوم واکسن بیشتر شده است. آمارهای رسمی‌ نشان می‌دهد تا روز 10 اسفندماه 62 میلیون و 903 هزار و 145 نفر دز اول، 55 میلیون و 529 هزار 712 نفر دز دوم و 23 میلیون و 291 هزار و 860 نفر هم دز سوم را دریافت کرده‌اند. آمار دز سوم که دز یادآوری است و تزریق آن به منظور مقابله با سویه امیکرون توصیه شده به نسبت دزهای اول و دوم بسیار پایین‌تر است و این نشان می‌دهد یا مردم به تزریق این دز اعتنایی ندارند یا عادی‌انگاری بیماری بیش از رعایت پروتکل‌ها و تزریق واکسن در جامعه گسترش یافته است!

حمل و نقل عمومی؛ پرتگاه کرونا
شبکه حمل و نقل درون شهری بویژه در شهرهای بزرگی نظیر تهران روزانه مسافران زیادی را جابجا می‌کنند؛ شبکه مترو، اتوبوسرانی و تاکسی‌ها روزانه میلیون‌ها مسافر را در شهرها جابجا می‌کنند که با توجه به قدرت شیوع سریع ویروس کرونا اومیکرون واکسینه شدن مسافران و رانندگان در این شبکه به منظور جلوگیری از شیوع بیشتر بیماری امری ضروری و اجتناب‌ناپذیر است. با این حال در این میان عده‌ای از مردم و همچنین رانندگان وسایل حمل و نقل عمومی‌ هستند که با وجود اصرار مقام‌های بهداشتی برای تزریق واکسن هیچ‌یک از نوبت‌های واکسن را تزریق نکرده و به‌نظر هم نمی‌رسد تصمیمی‌ برای اینکار داشته باشند. مرتضی ضامنی، مدیرعامل اتحادیه تاکسیرانی‌های شهری کشور از تعلیق پروانه فعالیت ۱۵۰۰۰ راننده تاکسی واکسن نزده خبر داد و گفت: «با شروع طرح، ۲۴ هزار راننده واکسن نزده شناسایی شدند که با تعلیق پروانه، 18 هزار نفر اقدام به تزریق واکسن کرده و 15 هزار راننده همچنان باقی مانده‌اند که تعلیق پروانه آنها به دلیل عدم تزریق واکسن ادامه دارد.» این آمار از رانندگان تاکسی که از تزریق واکسن اجتناب کرده‌اند تکان‌دهنده است چراکه با توجه به سرعت انتقال بیماری و تعداد مسافرانی که هر کدام از این افراد می‌توانند جابجا کنند، افراد بیشتری در معرض بیماری کرونا قرار می‌گیرند و این اتفاق در وضعیت فعلی کرونا، شرایط را وخیم‌تر می‌کند.

کرونای نوروزی
در شرایطی که تنها راه غلبه بر همه‌گیری امیکرون رعایت پروتکل‌های بهداشتی و تکمیل واکسیناسیون است براساس آخرین اعلام وزارت بهداشت (25 بهمن 1400)، میانگین استفاده از ماسک در مکان‌های عمومی ‌۵۵ درصد است! این‌ در حالیست که هم‌اکنون ۲۴۷ شهرستان در وضعیت قرمز، ۱۱۲ شهرستان در وضعیت نارنجی و ۸۹ شهرستان در وضعیت زرد قرار دارند و تقریبا هیچ منطقه‌ای روی نقشه کشور آبی نیست.براساس این گزارش، میزان رعایت پروتکل‌ها در اوایل اردیبهشت سال ۹۹ بالای ۷۷ درصد بوده که در مرداد همان سال به بیش از ۸۱ درصد رسیده بود، در شهریور ۹۹ کمی ‌افت داشت، در اوایل آبان همان سال دوباره به بالای ۷۸ درصد رسید و در ادامه تا بهمن ماه سال گذشته بالای ۸۰ درصد قرار داشت. از ابتدای امسال، اما روند رعایت پروتکل‌ها کاهش قابل توجهی پیدا کرد. به‌طوری که در فروردین امسال یکباره روی عدد ۵۸ درصد قرار گرفت، در خرداد کمی ‌بالا رفت و تا مرز ۷۰ درصد رسید، در تیر به‌شدت کم شد و روی ۳۹ درصد قرار گرفت. در شهریور، اما به ۶۵ درصد رسید. پس از آن، اما تا دی‌ماه کمی ‌بالای ۴۰ درصد بود و در نهایت براساس آخرین گزارش‌ها، میانگین رعایت پروتکل‌های بهداشتی ۵۷.۷۱ درصد اعلام شده است.این در حالیست که در هفته‌های آینده سفرهای نوروزی را در پیش داریم و با توجه به کاهش سطح رعایت پروتکل‌های بهداشتی، عدم تزریق واکسن در برخی از افراد بویژه رانندگان بخش حمل و نقل عمومی ‌و همچنین سطح پایین تزریق دز سوم و شیوع سریع امیکرون، نگرانی‌ها از عمیق‌تر شدن بحران بیماری شدت یافته است.در این شرایط به‌نظر می‌رسد مقام‌های بهداشتی باید تلاش بیشتری برای مقابله و عادی‌انگاری این بیماری در کشور صورت بدهند تا بعد از تعطیلات نوروز شاهد افزایش آمار بیماران و فوتی‌های امیکرون نباشیم.
 
کد مطلب: 161595
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *