۰
جمعه ۲۰ اسفند ۱۴۰۰ ساعت ۱۷:۱۰
مخالفان طرح صیانت باز هم از طرف یکی دیگر از نمایندگان مورد اهانت قرار گرفتند

آیا اجرای «محدود سازی فضای مجازی» با توهین، تسهیل می‌شود؟!

تلاش برای محدود سازی اینترنت و فضای مجازی ماه‌هاست که از سوی تعدادی از نمایندگان مجلس که به طیفی خاص تعلق دارند، دنبال می‌شود اما مخالفت‌هایی که از سوی مردم و فعالان رسانه ای شده است تا به حال مانع از اجرای خواسته‌های آنها شده است.
آیا اجرای «محدود سازی فضای مجازی» با توهین، تسهیل می‌شود؟!
گروه سیاسی – فهیمه جهازیان: تلاش برای محدود سازی اینترنت و فضای مجازی ماه‌هاست که از سوی تعدادی از نمایندگان مجلس که به طیفی خاص تعلق دارند، دنبال می‌شود اما مخالفت‌هایی که از سوی مردم و فعالان رسانه ای شده است تا به حال مانع از اجرای خواسته‌های آنها شده است. حتی برنامه ریزی این افراد برای تصویب طرح محدود سازی دور از چشم مردم هم آنطور که خواسته اند پیش نرفته و شاید همین موضوع، باعث عصبانیت بعضی بانیان و حامیان این طرح شده ، به طوری که در هفته‌های اخیر توهین به مخالفان این طرح شروع شده است! اما آیا با توهین، اجرای «محدود سازی فضای مجازی» تسهیل می‌شود؟ یا این فقط واکنشی عصبی در قبال شکست ماه‌ها تلاش برای محدود سازی اطلاع رسانی و فعالیت در فضای مجازی است؟!
داستان این طرح و تلاش برای محدود سازی اینترنت، آن هم با عنوان «صیانت از فضای مجازی!» مدتها است ذهن و رفتار بعضی نمایندگان را درگیر کرده است! یکبار این طرح در تیرماه تا مرحله بررسی در صحن علنی مجلس پیش رفت اما با توجه به بازتاب‌های منفی آن در جامعه و افکار عمومی، قالیباف آن را از دستور کار مجلس خارج کرد. هفتم تیرماه یک چهره نزدیک به محمدباقر قالیباف در توئیتر نوشت: « قالیباف امروز در جمع روسای کمیسیون‌های مجلس گفت فقط موضوعات اضطراری و ضروری باید در دستور کار مجلس باشد.‏ طرح ساماندهی پیام‌رسان‌های‌ اجتماعی موسوم به صیانت از حقوق کاربران در فضای مجازی از دستور مجلس خارج شد.» اما چندی بعد مشخص شد که «موضوعات اضطراری و ضروری» بهانه ای بود برای دور کردن موضوع از اذهان عمومی. به این ترتیب ششم مرداد این طرح با رای نمایندگان مشمول ماده 85 قانون اساسی شد تا راه برای بررسی و تصویب آن در خارج از صحن علنی باز شود.
دو هفته بعد عده‌ای از نمایندگان مخالف، تقاضای لغو رسیدگی به این طرح را دادند اما این پیشنهاد به داستانی شبیه شوخی منجر شد! این پیشنهاد ابتدا در دستورکار جلسه غیرعلنی صبح مجلس قرار گرفت و در این جلسه رای‌گیری برای لغو این طرح به صورت استمزاجی صورت گرفت و نمایندگان با ۱۴۴ رأی موافق و ۱۱۱ رأی مخالف با لغو بررسی این طرح طبق اصل ۸۵ قانون اساسی موافقت کردند اما بعد از ظهر و در جلسه علنی 130 رای به آن دادند تا این موضوع با تنها یک رای کمتر از حد نصاب رای نیاورد!
در جریان این جلسه مجتبی توانگر به عنوان نماینده متقاضیان درخواست لغو بررسی این طرح تاکید کرد: مجلسی که شعار شفافیت و بهبود وضعیت معیشتی و کرامت به مردم داد چرا می‌خواهد بررسی طرح ساماندهی فضای مجازی را به تاریکی ببرد و چرا به دنبال ایجاد دغدغه برای مردم است؟
بعد از چند هفته نمایندگان عضو این کمیسیون هم مشخص شدند؛ اما پس از آن خبری از این طرح نشد تا اینکه سه شنبه سوم اسفندماه و در حالی که همه هوش و حواس مجلس مشغول تصویب لایحه بودجه است، یکباره اعلام شد که در فاصله بین جلسه علنی صبح و عصر، اعضای کمیسیون طرح حمایت از حقوق کاربران در فضای مجازی در جلسه ای  با ۱۸ رای موافق کلیات این طرح را به تصویب رساندند!
علی رغم برنامه ریزی قبلی برای تصویب بدون دردسر این طرح و عجله برای تصویب آن، مخالفت جلال رشیدی کوچی نماینده مرودشت باعث افشای چگونگی تصویب این طرح در جلسه ای محدود و با عجبه شد. وی در این جلسه گفت: من نه مخالف نظام هستم و نه مخالف انقلاب از خانواده‌ای آمده‌ام که پنج شهید تقدیم کرده است. عده‌ای برای موافقت با این طرح با من تماس می‌گیرند و من را تهدید می‌کنند. این در حالی است که بعد از گذشت مدتی به آغاز به کار کمیسیون مشترک مردم هنوز نگران تصویب این طرح هستند... کسی مخالف ساماندهی فضای مجازی نیست اما آیا این طرح در راستای ساماندهی فضای مجازی است؟ از نظر مردم اینگونه نیست من در کنار مردم هستم.
افزایش مخالفت‌ها و بازتاب منفی رفتار تعدادی محدودی نماینده از جریانی خاص برای محدود سازی، باعث شد که معاونت قوانین مجلس تصویب کلیات طرح صیانت را غیرقانونی اعلام کرد و هیات رئیسه مجلس هم بر نظر این معاونت مهر تائید زد. به این ترتیب یکبار دیگر تلاش عجیب و رفتار غیر مردمی نمایندگان خاص به شکست انجامید . بعد از آن بود که «توهین» به مخالفان طرح به طور رسمی آغاز شد!
یازدهم اسفند مهرداد ویس کرمی دبیر کمیسیون مشترک طرح حمایت از حقوق کاربران در فضای مجازی ( کمیسیونی که می خواست ظرف ده دقیقه طرح محدود سازی را تصویب کند و نتوانست!) در توئیتری که فیلتر است اما او از آن استفاده می‌کند، مخالفان محدود سازی فضای مجازی را « گرگ‌های مجازی و  سگ‌های قلاده بلند غربگرا» نامید. این توهین ویس کرمی آنچنان بازتابی پیدا کرد که او ، علی رغم اینکه چند روزی سعی کرد بر موضع خود پافشاری کند، نهایتا مجبور به عذرخواهی شد و اعلام کرد: « از پیشگاه ملت شریف کشورم، بابت شائبه‌ ایجاد شده پوزش می‌طلبم و بار دیگر مؤکدا اعلام می‌دارم که از ابتدا نیز به هیچ وجه منظور بنده عموم مردم یا منتقدان و مخالفان طرح صیانت نبوده‌اند.»
اما داستان توهین به مخالفان محدود سازی به مهرداد ویس کرمی محدود نشد و پنج شنبه گذشته حسین جلالی عضو هیئت رئیسه کمیسیون فرهنگی مجلس راه او را ادامه داد تا معلوم شود ناتوانی در تصویب مخفیانه این طرح، موافقان طرح را تا چه اندازه آزرده است که توان کنترل خود را ندارند. جلالی درباره تلاش برای محدود سازی فضای مجازی گفت: « ما چوب برداشته ایم و یک عده حساب کار خود را کرده اند؛ این در حالی است که ما هنوز کاری نکرده ایم و تنها گفته ایم که فضای مجازی را ضابطه مند کنیم.»
اشاره این نماینده به ضرب المثلی است که با توجه به آن باید گفت این نماینده تلویحا توهینی بدتر از ویس کرمی به مخالفان محدود سازی فضای مجازی کرده است. این چنین وضعیتی نشان می‌دهد که شکیبایی طراحان محدود سازی پایان یافته و به سیم آخر زده اند؛ اما جا دارد که به آنها تذکر داده شود که حتی برای خودشان هم شده، بهتر اسست دست از توهین بردارند که با این روش هیچ چیزی عوض نخواهد شد، بلکه بدنامی بیشتری نصیب شان خواهد شد.
 
کد مطلب: 161770
برچسب ها: طرح صیانت
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *