۰
يکشنبه ۱۸ ارديبهشت ۱۴۰۱ ساعت ۱۸:۴۸
بازتاب اجتماعی انتشار برخورد خشن پلیس با یک خانم را نادیده نگیریم

چرا لباس نیروهای پلیس به دوربین مجهز نمی شود؟

انتشار یک فیلم 20 ثانیه ای از برخورد خشن یکی از نیروهای پلیس با یک خانم این روزها در فضای مجازی دست به دست می چرخد و یکبار دیگر لزوم توجه بیشتر به نوع رفتار بعضی از پرسنل نیروی انتظامی را نشان می دهد.
چرا لباس نیروهای پلیس به دوربین مجهز نمی شود؟
گروه اجتماعی – فخری سادات مسچی: انتشار یک فیلم 20 ثانیه ای از برخورد خشن یکی از نیروهای پلیس با یک خانم این روزها در فضای مجازی دست به دست می چرخد و یکبار دیگر لزوم توجه بیشتر به نوع رفتار بعضی از پرسنل نیروی انتظامی را نشان می دهد. پس از انتشار این فیلم البته نیروی انتظامی هم دستور برخورد با پرسنل خاطی را داده است و هم توضیحاتی درباره علت دستگیری خانمی که مورد خشونت قرار می گیرد، اما آنچه واضح است این است که اولا این فیلم تکه ای از واقعیت است ، ثانیا هیچ تخلفی به نیروی پلیس اجازه این نحوه برخورد با متخلف را نمی دهد و نهایتا اینکه هیچ برخوردی نمی تواند به طور کامل تاثیر منفی این گونه برخوردها بر افکار عمومی را از بین ببرد.
با انتشار این فیلم، براساس اعلام مرکز اطلاع‌رسانی پلیس پایتخت، حسین رحیمی رئیس پلیس پایتخت، دستورات لازم را درخصوص پیگیری ویژه حادثه دستگیری این خانم در منطقه سد لتیان توسط گشت خودرویی پلیس پیشگیری که تصاویری از آن منتشر شده صادر کرد. بلافاصله تحقیقات به دستور رئیس پلیس آگاهی تهران بزرگ آغاز شد و در تحقیقات صورت گرفته سه مأمور کلانتری که در این صحنه حضور داشتند، بازداشت شدند.
همچنین روز گذشته سرهنگ مراد مرادی، درباره تصاویر منتشر شده زنی که در منطقه سد لتیان توسط ماموران کلانتری دستگیر شد، توضیحاتی ارائه کرد و گفت: بلافاصله پس از انتشار این ویدیو، فرمانده انتظامی تهران بزرگ دستور رسیدگی فوری به این ماجرا را صادر کرد که در جریان بررسی‌های انجام شده مشخص شد. در این حادثه عوامل انتظامی مستقر در ایست و بازرسی سد لتیان به لحاظ حرکات مخاطره آمیز به سرنشینان خودرو مظنون و دستور ایست صـادر کردند، ولی آنها بدون توجه به فرمان پلیس از صحنه متواری شدند.
معاون اجتماعی انتظامی تهران بزرگ ادامه داد: دو زن سرنشین خودرو، پس از دستگیری و هنگام دلالت به مقر انتظامی، در برابر ماموران مقاومت کرده و موجب بروز این حادثه شدند. همچنین در بازرسی از داخل خودرو توقیف شده، مقادیری مواد مخدر از نوع گراس کشف و پرونده قضائی در این زمینه تشکیل شد. شیوه دستگیری نامبردگان برخلاف آموزه‌های پلیس بوده و مورد تأیید نیست و در این خصوص برابر مقررات و ضوابط موضوع تحت رسیدگی بوده و مراحل قانونی خود را طی می‌کند.
سرعت عمل و پیگیری این ماجرا از سوی فرماندهان نیروی انتظامی موضوعی است که نباید از کنار آن گذشت ولی همچنان که گفته شد علی رغم این موضوع، تاثیر منفی این گونه رفتارها از بین نخواهد رفت. بدیهی است که چنین برخوردهایی با مردم، علی رغم استثنا بودن به شدت روی قضاوت افکار عمومی درباره نیروی انتظامی تاثیر خواهد گذاشت. مقایسه این وضعیت با برخوردهای خشن نیروهای پلیس در کشورهای غربی – که رسانه های رسمی ایران بر روی آنها بسیار مانور می دهند -  هم بی طرفی رسانه ها را به شدت زیر سوال می برد و هم بازگو کننده این واقعیت است که در همه کشورها در صورت نبودن نظارت مستمر می توان شاهد چنین رفتارهایی بود.
بررسی نمونه هایی از واکنش فعالان فضای مجازی دقیقا چنین امری را توصیف می کند. مثلا پرویز پرستویی بازیگر مطرح سینمای ایران  در صفحه اینستاگرامش نوشت: «در حیرتم! البته این اولین بار نیست که بعضی از افراد پلیس باعث خدشه‌دار شدن چهره‌های زحمتکش نیروی انتظامی می‌شوند. دو روز است این کلیپ را در دنیای مجازی می‌بینم. هر چه فکر می‌کنم متوجه نمی‌شوم این چه رفتار ناشایستی است با یک خانم،آن هم در ملاء‌عام؟ این خانم مرتکب هر جرمی هم که شده باشد به لحاظ قانون و شرع شایسته چنین رفتاری نیست. امیدوارم اول خود این افراد که اشتباها لباس مقدس پلیس را به تن کرده‌اند مجازات شوند تا این خانم، اگر جرمی مرتکب شده است. آن هم در مراجع قضایی نه در جاده و خیابان...»
همچنین عباس عبدی روزنامه نگار برجسته اصلاح طلب در توئیتی نوشت: « سطح اعتبار و پیشرفت هرجامعه را با اعتبار و مقبولیت پلیس و دستگاه قضایی می توان سنجید. نحوه برخورد پلیس با یک هموطن زن نشان داد که متولیان امر درکی از جایگاه این نهاد ندارند و آن را قربانی مسأله‌ای جزیی کرده‌اند.»
تعمیم این رفتارهای ناپسند به کل ماموران پلیس، موضوعی است که هر از چند گاهی با انتشار فیلمی مشابه با فیلم منتشر شده اخیر، نیروی انتظامی را با بحرانی در افکار عمومی روبرو می کند؛ و این در حالی است که در کشورهای مختلف دنیا سالها است که راه حلی برای این موضوع پیدا شده است و عموم نیروهای پلیس، از راهنمایی و رانندگی گرفته تا نیروهای امنیتی مجهز به دوربین بر روی لباس خود هستند.
کارشناسان با انجام مطالعاتی روی تاثیر استفاده از این تجهیزات می گویند: هرچند این دوربین ها ممکن است تاثیر آشکار یا مداومی در کاهش ارتکاب جرم یا بد رفتاری افسران نداشته باشند اما می تواند تعداد شکایات علیه آنان را کاهش دهد.
در دهه گذشته البسه تعداد قابل توجهی از افسران پلیس در انگلیس به دوربین مجهز شده است. این دوربینها می تواند به جمع آوری شواهد و یادآوری وقایع و اتفاقات در محل حادثه به نیروی پلیس کمک کند.
همچنین این باور وجود دارد که استفاده از این تجهیزات بر رفتار افسران و عموم مردم تاثیر می گذارد زیرا آنان را آگاه ساخته که تعامل میان آنان ثبت و ضبط می شود اگرچه این موضوع هنوز به شکل دقیق و به طور خاص مورد بررسی قرار نگرفته است.
انتشار فیلم اخیر و بازتاب اجتماعی آن نشان می دهد که تجهیز نیروهای پلیس ایران به این دوربین ها بسیار ضروری است و هر گونه تاخیری در آن توجیه پذیر نیست.
 
کد مطلب: 163366
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *