۰
يکشنبه ۹ مهر ۱۳۹۱ ساعت ۱۴:۲۹
احمدی مقدم:

گشت ارشاد مطلوب ما نیست

فرمانده ناجا گفت: گشت‌های امنیت اخلاقی مطلوب ما نیست اما گاهی مجبور می‌شویم در برابر فردی که نسبت به تذکر بی‌توجهی می‌کند و بعضا با مامور ما نیز درگیر می‌شود، برخورد کنیم. سردار اسماعیل احمدی‌مقدم گفت: هرجا که پای قانون در میان باشد ناجا موضوعیت پیدا می‌کند و در زمینه گشت‌های ارشاد نیز ما قانونگذار و سیاستگذار نیستیم. اما تلاش می‌کنیم با آموزش برنامه‌ریزی و اغناء مردم هزینه‌های مربوط به این طرح را به حداقل برسانیم.
گزیده ای از سخنان او را به نقل از ایسنا بخوانید؛
- بحث بدحجابی و ناهنجاری‌های رفتاری که خلاف فرهنگ عمومی و دینی کشور است معالجه شود. اصل این موضوع ریشه در باورهای افراد دارد و برای رفع آن باید کار فرهنگی انجام شود.
- دو نوع برخورد در رابطه با بحث بدحجابی وجود دارد؛ یکی از آنها بحث ایجابی است که به رسانه‌ها، صدا و سیما، آموزش و پرورش، وزارت ارشاد و سایر دستگاه‌های فرهنگی مرتبط می‌شود. اما در حوزه پلیس همان‌طور که وقتی راننده‌ای از چراغ قرمز عبور می‌کند نمی‌تواند مامور او را نگهدارد و با تذکر به او بگوید کارش زشت است، در این مورد نیز این گونه است و بالاخره در مواردی باید برخورد داشته باشیم. حتی در سطح حداقلی.
- ناجا در اوقات مختلف ناگزیر به انجام طرح گشت ارشاد است. این طرح مطلوب ما نیست اما گاهی مجبور می‌شویم در برابر فردی که مورد تذکر قرار می‌گیرد و نسبت به این تذکر بی‌توجهی و بعضا با مامور ما نیز درگیر می‌شود واحدی را قرار دهیم که با وی برخورد کند حالا با هر اسمی مانند گشت انتظامی یا گشت ارشاد.
- (درباره انتقادها به گشت ارشاد) مسئله حجاب، مسئله‌ای دو طرفه است. ‌در میان این دو طرف نیروی انتظامی در حال کشش است. بخشی از جامعه که سر و صدای زیادی هم دارد و در بیان انتقادات خود از رسانه‌هایشان استفاده می‌کنند به طور مطلق یا نسبی با این طرح مخالفند اما بخش بزرگتری مخالف بی‌تحرکی ناجا در این حوزه هستند.
- در مواقعی که ما مسامحه می‌کنیم حملات به پلیس زیاد می‌شود. به عنوان مثال اگر ما در برخی از جاها حضور نداشته باشیم عده‌ای مطرح می‌کنند که تفرجگاه‌ها و دریا به هم خورد، به سینما نمی‌توان رفت و رستوران‌ها به پاتوق عشاق تبدیل شده و خانواده‌ها دیگر در این مناطق احساس امنیت نمی‌کنند.
- من دست کسانی که مدعی کار فرهنگی هستند را می‌بوسم. البته مفهوم کار فرهنگی این نیست که با انجام آن دیگر اقدامات تعطیل شود.
- گشت‌های معروف به ارشاد با جرایم دیگری نظیر مزاحمت برای نوامیس، آلودگی صوتی و ... برخورد می‌کنند. البته در برخورد با خانم‌ها باید خانم‌ها حضور داشته باشند اما در مواقعی مامور خانم وجود ندارد یا درگیری میان آنان رخ می‌دهد که در این حالت مامور مرد وارد مداخله در کار می‌شود.
- به طور کلی این کار مطلوب ما نیست و پلیس از روی اکراه در این حوزه مشغول است و ما علاقمند نیستم با فردی برخورد یا او را تحقیر کنیم اما در جاهایی باید ورود پیدا کنیم.
 
کد مطلب: 8845
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *