۰
شنبه ۴ تير ۱۴۰۱ ساعت ۱۱:۰۱

محافظه‌کاران بریتانیا در سراشیبی سقوط

انتخابات میان دوره‌ای مجلس عوام بریتانیا در مناطق «یورکشایرغربی» و «دوون» برگزار شد و در آن حزب محافظه کار 2 کرسی استراتژیک را از دست داد.
محافظه‌کاران بریتانیا در سراشیبی سقوط
گروه ‌بین‌الملل - علی ‌ودایع: «بوریس‌جانسون» در شماره ۱۰ خیابان داونینگ لندن به یک مصیبت برای حزب حاکم بریتانیا تبدیل شده‌است. نخست‌وزیر بریتانیا علی‌رغم شکست فاحش حزب محافظه‌کار در انتخابات مجلس عوام اعلام کرد که حاضر به استعفا نیست.
به گزارش تلگراف، انتخابات میان دوره‌ای مجلس عوام بریتانیا در مناطق «یورکشایرغربی» و «دوون» برگزار شد و در آن حزب محافظه کار 2 کرسی استراتژیک را از دست داد. براین اساس، «عمران ناصر احمد خان» و «نیل پریش» تعلق داشتند. مساله اساسی اینجاست که کرسی دوون برای بیش از یک قرن در اختیار حزب محافظه کار بود و حزب کارگر به عنوان رقیب اصلی حزب محافظه کار توانست کرسی حوزه انتخابیه ویکفیلد در شمال انگلستان را دوباره تصاحب کند. در لندن گفته می‌شود که این شکست‌ها ، برای محافظه‌کاران بریتانیا «خفت‌بار» و « تحقیرآمیز» است. مصیبت برای حزب حاکم اینجاست که آنها کرسی‌های «تیورتون» و «هونیتون» را نیز به حزب لیبرال دمکرات‌ واگذار کردند.
بر اساس گزارش رسانه‌های محلی، «ریچارد فورد» نامزد حزب لیبرال دمکرات، در انتخابات میان دوره ای تیورتون و هونیتون، در واقع کرسی ای را که حزب محافظه کار قبلا با ۲۴ هزار رای بیشتر در اختیار داشت، تصاحب کرد.
رای گیری در این حوزه انتخابیه پس از استعفای «نیل پریش» نماینده سابق حزب محافظه کار اتفاق افتاد. در پی رسوایی ناشی از تماشای فیلم‌های غیراخلاقی در مجلس عوام بریتانیا، وی مجبور به استعفا شده بود. خان نیز پس از گناهکار شناخته شدن در پرونده سوءاستفاده جنسی از یک پسربچه در یک مهمانی در سال ۲۰۰۸ سمتش را ترک گفت.
بر اساس نتایج انتخابات میان‌دوره‌ای، حزب کارگر در مجموع ۴۷.۹ درصد از آرا را در ویکفیلد به دست آورد، در حالی که حزب محافظه کار با ۳۰ درصد آرا دوم شد که این یک شکست فاحش برای حزب حاکم است.
در مورد نتیجه انتخابات در تیورتون و هونیتون، حزب لیبرال دمکرات ۵۲.۹ درصد از آرا را به خود اختصاص داد، در حالی که حزب محافظه کار تنها ۳۸.۵ درصد را به دست آورد. این وضعیت در مقایسه با انتخابات قبلی ۲۱.۷ درصد، کاهش آرای حزب حاکم را نشان می‌دهد. انتظار می‌رود با شکست حزب حاکم در انتخابات میاندوره ای، فشارها بر جانسون افزایش یابد. جانسون با رد پذیرش مسئولیت شکست در انتخابات میاندوره ای گفته بود که نتیجه انتخابات هرچه که باشد از قدرت کناره گیری نخواهد کرد. نخست وزیر بریتانیا در این باره گفت: ما اکنون با فشارهای ناشی از افزایش هزینه‌های زندگی، افزایش قیمت سوخت، انرژی و مواد غذایی روبرو هستیم. این به مردم ضربه می‌زند.
وی ادامه داد: ما به این نتیجه رسیده‌ایم که باید کارهای بیشتری انجام دهیم و به طور حتم این کار را می‌کنیم. ما به راه خود ادامه می‌دهیم و به نگرانی‌های مردم تا جایی که به نتیجه‌ای مطلوب برسیم، رسیدگی خواهیم کرد. پس از انتشار یکسری اخبار درباره برگزاری مهمانی پرجمعیت در دفتر کار جانسون در سال‌های ۲۰۲۰ و ۲۰۲۱ و در اوج همه گیری کرونا و وضعیت قرنطینه مربوط به آن، فشارها بر وی برای کناره گیری و استعفا افزایش یافته است. نخست‌وزیر بریتانیا در رسوایی پارتی گیت متهم به نقض قوانین شد.
اوایل ژوئن نیز نخست وزیر بریتانیا از رای عدم اعتماد علیه حزبش جان سالم به در برد؛ ۲۱۱ تن از قانونگذاران حزب محافظه کار انگلیس به نفع او و ۱۴۸ تن دیگر به ضرر او رای داده بودند.حالا محافظه‌کاران به عنوان شرکای جرم جانسون باید تاوان سنگین این رفتار را بدهند.
کد مطلب: 166620
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *