; ?>; ?> آبله میمونی به ایران رسید، اما جای نگرانی نیست - مردم سالاری آنلاين
۰
چهارشنبه ۲۶ مرداد ۱۴۰۱ ساعت ۲۰:۵۱
بیماری جدید در هیچ جای دنیا به صورت پاندمی‌در نیامده است

آبله میمونی به ایران رسید، اما جای نگرانی نیست

در دو – سه سال گذشته وضعیتی که همه گیری کرونا در کشور شکل داد، توجه مردم را به بیماری‌های فراگیر بیش از پیش جلب کرد. اگرچه قبل از کرونا، بیماری‌هایی مثل سارس و آبولا در مناطقی از دنیا فاجعه آفرین شده بود، اما از آنجایی که پیش از رسیدن این بیماری‌ها به ایران، آنها از بین رفتند، هموطنان تجربه و واهمه ای از این گونه بیماری‌های خطرناک نداشتند.
آبله میمونی به ایران رسید، اما جای نگرانی نیست
گروه اجتماعی – فخری سادات مسچی: در دو – سه سال گذشته وضعیتی که همه گیری کرونا در کشور شکل داد، توجه مردم را به بیماری‌های فراگیر بیش از پیش جلب کرد. اگرچه قبل از کرونا، بیماری‌هایی مثل سارس و آبولا در مناطقی از دنیا فاجعه آفرین شده بود، اما از آنجایی که پیش از رسیدن این بیماری‌ها به ایران، آنها از بین رفتند، هموطنان تجربه و واهمه ای از این گونه بیماری‌های خطرناک نداشتند. کرونا هم در هفته‌های اول فراگیر در چین و سپس در مناطقی از دنیا برای مردم ما بیماری دیگران بود؛ اما زمانی که ناگهان همه با واقعیت این بیماری روبرو شدند، مشکلات بسیاری برای مردم بوجود آمد. ناشناخته بودن بیماری و روش مقابله با آن، به اضافه آموزش ندیدن مردم برای مقابله با این قبیل بحران‌ها، ترسی عجیب را در میان مردم و مسئولان رقم زد که باعث شد بسیاری از نظر روانی توان مواجهه با این بیماری را نداشته باشند و به این ترتیب در یک و نیم سال اول فاجعه ای بزرگ برای ایرانیان رقم خورد.
به گزارش مردم سالاری آنلاین ،پس از کرونا، ظهور و بروز هر نوع بیماری در مناطقی از دنیا و بخصوص در چین، مورد توجه قرار می‌گیرد و احتمال بروز فاجعه ای دیگر مثل کرونا، مردم را به شدت می‌ترساند. در ماه‌های اخیر، انتشار اخباری درباره فراگیری «آبله میمونی» پرسش‌ها و نگرانی‌های را در این زمینه دامن زد. آبله میمونی اگرچه بیماری جدیدی نیست ولی ناآگاهی از آن و همین طور خبررسانی‌های نادرست و عجیب در فضای مجازی، آن را تا حد کووید- 19 خطرناک جلوه داده است. اما چون تا به حال نشانه ای از این بیماری در ایران وجود نداشت، کمی‌از ترسو استرس اولیه در این خصوص کاسته شد. حالا ولی اعلام شده که متاسفانه اولین مورد ابتلا به آبله میومنی در ایران شناسایی شده است. پیش از این سازمان جهانی بهداشت گزارشی از موارد تایید شده از آبله میمونی در ۱۲ کشور از جمله آمریکا، استرالیا، کانادا و ۹ کشور اروپایی شامل انگلستان، اسپانیا، پرتغال، آلمان، بلژیک، فرانسه، هلند، ایتالیا و سوئد داده بود، در حالی که ۵۰ مورد مشکوک دیگر هم در حال بررسی بودند. طبق نظر NHS انگلستان که فعلا بیش از ۲۰ مورد تایید شده از بیماری را دارد، به لحاظ بالینی مانکی پاکس یک بیماری خفیف تا متوسط است که اکثر مبتلایان ظرف چهار هفته بهبود می‌یابند و انتقال بین افراد به راحتی نیست و گسترش عمومی‌آن (به نحوی که کرونا بوده) نامحتمل است، هرچند علت پیدایش مجدد این بیماری پس از چند دهه در کشور‌های غیرآفریقای غربی و مرکزی هنوز ناشناخته است، ولی ممکن است دلیل آن تغییر ژنتیکی در ویروس باشد.
سازمان جهانی بهداشت هم در رابطه با میزان خطر بیماری آبله میمون اظهار کرده که خطر فعلی ابتلاء به این بیماری برای عموم مردم کم است، درصورتی‌که کارکنان بهداشتی بدون استفاده از تجهیزات حفاظت فردی مناسب برای جلوگیری از انتقال بیماری آبله میمون با یک مورد در تماس باشند در معرض ابتلاء به بیماری قرار می‌گیرند. با این حال مدیر بخش اروپایی WHO اخطار داد که با رسیدن فصل گرما و بازگشت مسافرت‌ها، تجمعات و خیل توریست‌ها بعد از پایان دوران قرنطینه‌های پاندمی‌کرونا در تابستان پیش رو، خطر انتقال آبله میمونی بیشتر می‌شود.
روز گذشته وزارت بهداشت از شناسایی اولین مورد ابتلا به آبله میمونی در کشور خبر داد. بر این اساس پدرام پاک‌آیین_سخنگوی وزارت بهداشت اعلام کرد که شناسایی این مورد با همکاری بیمار که یک بانوی ۳۴ ساله است و خانواده او، از طریق مشاهده ضایعات پوستی بیمار صورت گرفته است. به گفته پاک‌آیین، بیمار که در اهواز سکونت دارد، بلافاصله قرنطینه شده و با تایید آزمایش‌های اولیه و نهایی در حال طی کردن دوره بیماری خود در منزل است. همچنین بهرام عین‌الهی وزیر بهداشت در حاشیه جلسه هیئت دولت در پاسخ به پرسشی درباره مورد مشاهده‌شده از ابتلا به آبله میمونی در کشور، اظهار کرد: ما نگرانی‌هایی در این زمینه داشتیم و برای همین از افرادی که از نقاط آلوده به کشور وارد می‌شدند نمونه‌برداری می‌کردیم و تا به دیروز موردی نداشتیم و فقط دیروز بود که یک خانم از اهواز که همسرش به تازگی از کانادا بازگشته بود، مشغول رصد کردن این مورد هستیم و پایگاه‌های مرزی خود را هم تقویت کرده‌ایم چون متاسفانه در منطقه‌ای قرار گرفته‌ایم که در اطرافش شیوع بیماری‌ها نسبتاً زیاد است.
وی افزود: ما رصد و کنترل خود را اعمال می‌کنیم و اگر موردی بود با آن مقابله خواهیم کرد. وزیر بهداشت و درمان درباره احتمال پاندمی‌آبله میمونی گفت: در هیچ جای دنیا به صورت پاندمی‌در نیامده است و مانند کرونا نگران کننده نیست، اما افرادی که بیماری مستعدکننده دارند باید در این زمینه مراقبت بیشتری به عمل آورند.
مینو محرز، متخصص بیماری‌های عفونی با توجه به مشاهده اولین مورد ابتلا به آبله میمونی در کشور اعلام کرد: مردم نگران نباشند، نحوه ابتلا به این بیماری مانند کووید19 نیست که از طریق هوا و تنفس دچار آبله میمونی شوند، فقط تماس مستقیم و خیلی خیلی نزدیک با فرد دچار بیماری و خصوصا ضایعات پوستی می‌تواند سایرین را مبتلا کند.
کد مطلب: 171947
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *