۰
يکشنبه ۳۰ مرداد ۱۴۰۱ ساعت ۲۰:۵۲
رئیسی: زندگی مردم را به هیچ عامل بیرونی گره نخواهیم زد

دولتمردان به جای شعار، به فکر امضای توافق باشند

در روزهایی که امید برای توافق احیای برجام به اوج خود رسیده است و پاسخ ایران به پیشنهاد اروپا در این خصوص، احتمال توافق را بالا برده است، رئیسی روز گذشته در اجلاس روز جهانی مسجد در این باره سخنانی گفت که چنان مبهم و غیرشفاف است که هیچ نکته ای از آن درباره روند مذاکرات یا چگونگی آن به دست نمی‌آید؛ و همچنان مردم باید اخبار و تحلیل‌های خود را از منابع غیر رسمی دریافت کنند.
دولتمردان به جای شعار، به فکر امضای توافق باشند
گروه سیاسی - خاطره میرزا: در روزهایی که امید برای توافق احیای برجام به اوج خود رسیده است و پاسخ ایران به پیشنهاد اروپا در این خصوص، احتمال توافق را بالا برده است، رئیسی روز گذشته در اجلاس روز جهانی مسجد در این باره سخنانی گفت که چنان مبهم و غیرشفاف است که هیچ نکته ای از آن درباره روند مذاکرات یا چگونگی آن به دست نمی‌آید؛ و همچنان مردم باید اخبار و تحلیل‌های خود را از منابع غیر رسمی دریافت کنند.
به گزارش مردم سالاری آنلاین ،با این همه سخنان سید ابراهیم رئیسی دارای نکاتی حاشیه ای است که پرداختن به آن می‌تواند وضعیت فعلی دولت و نوع نگاه دولتمردان را بعد از یک سال مسئولیت نشان دهد. رئیس جمهور در این اجلاس با تأکید بر اینکه با وجود تحریم‌ها و تهدیدها دولت کار را با جدیت ادامه خواهد داد، افزود: امروز جنگ، جنگ اراده‌هاست و ملت ایران اراده کرده است بر دشمنان خود فائق آید و قطعاً خدای متعال هم کمک حال و یاریگر ملت ایران خواهد بود. وی با بیان اینکه با رویکرد عزتمندانه دولت مردمی، بخش قابل توجهی از مطالبات خود از برخی کشورها را دریافت کرده‌ایم، تصریح کرد: در هیچ نشست و مذاکراتی از حقوق ملت کوتاه نخواهیم آمد، دولت تلاش برای پیشرفت کشور و رفع مشکلات را با قوت ادامه خواهد داد. ما زندگی مردم را به هیچ عامل بیرونی گره نخواهیم زد و مجدانه پیگیر رفع مشکلات کشور و مردم خواهیم بود.
اولین نکته در سخنان سید ابراهیم رئیسی این است که وی علی رغم اینکه چندبار اعلام کرده که «با افعال ماضی با مردم سخن خواهد گفت»؛ به این معنی که کارهای انجام شده را گزارش می‌دهد، نه تصمیم‌هایی که برای آینده است و معلوم نیست اجرا شود یا نه، با این حال حتی در بیان شعارها هم دیگر نه تنها از فعل ماضی، که از فعل مضارع هم استفاده نمی‌کند و به افعال مستقبل گرایش پیدا کرده است: در هیچ نشست و مذاکراتی از حقوق ملت کوتاه نخواهیم آمد. با این حال رئیسی ادعا کرده که «بخش قابل توجهی از مطالبات خود از برخی کشورها را دریافت کرده‌ایم» اما هیچ اشاره ای نکرد که چقدر و از کدام کشور دریافت شده است؟! تا به حال چندباری چنین ادعایی منتشر شده است اما هر بار معلوم شده که خبرسازی است و تنها دریافت 1.6 میلیارد دلار طلب بابت گاز ایران از عراق وصول شده است. رئیس جمهور اگر می‌خواهد چنین ادعایی جدی گرفته شود، باید به طور شفاف این آمار را اعلام کند.
نکته دیگری که در سخنان رئیسی قابل توجه و تحلیل است این شعار است که «ما زندگی مردم را به هیچ عامل بیرونی گره نخواهیم زد». پیش از این به نظر می‌رسید که دولتمردان فعلی کشور بعد از یک سال پرتنش فهمیده اند که نمی‌توان اقتصاد کشور را به شکل جزیره ای مستقل در دنیای امروز اداره کرد. هر چه گفته شود که تحریم‌ها بی اثر است و هر چه ادعا کنیم که اقتصاد کشور ارتباطی با مذاکرات هسته ای ندارد، واقعیت تغییر نمی‌کند. بدیهی است که بر این اساس است که اصولا مذاکرات احیای برجام و درخواست رفع تحریم‌های ظالمانه وجود دارد، وگرنه نه نیازی به مذاکره و چانه زنی بود، و نه مردم این همه چشم انتظار توافق بودند. با این وجود و در روزهایی که افزایش احتمال توافق باعث کاهش چشمگیر قیمت دلار و طلا شده است، این که رئیس جمهور بگوید «ما زندگی مردم را به هیچ عامل بیرونی گره نخواهیم زد» حتی به اندازه یک شعار ساده هم اعتبار ندارد و فقط بی توجهی یا بی اطلاعی رئیس جمهور نسبت به واقعیت اقتصاد کشور را نشان می‌دهد. زندگی مردم را نه کسی به عامل بیرونی گره می‌زند و نه کسی گره اش را باز می‌کند. این واقعیت فراتر از تصمیم یا عمل دولت و دولتمردان است و اصلی است که اقتصاد جهانی بر آن بنا شده است. به نظر می‌رسد بهتر است رئیس جمهور به جای این عبارات کلیشه ای و بی فایده، در پی سرعت بخشیدن به توافق باشد و بداند که هر روز که این توافق دیرتر به امضا برسد، چه مقدار زیان به اقتصاد کشور واقع می‌شود. قدرت تصمیم گیری و شجاعت امضای توافق چیزی است که مردم از رئیسی انتظار دارند و تا وقتی چنین چیزی عملی نشده است، تکرار شعارهایی که مصرف انتخاباتی دارد، آن هم در روزهای استقرار دولت، نشان دهنده ضعف، بی عملی و بلاتکلیفی دولت است.
کد مطلب: 172303
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *