۰
شنبه ۲۹ مرداد ۱۴۰۱ ساعت ۰۹:۲۰

اظهارات باقری نشان داد که توان هسته‌ای ایران با وجود اظهارات منتقدان دولت روحانی، کاهش نیافته

حسن بهشتی پور تحلیلگر مسائل بین‌الملل در باره تفاهم ایران و روسیه بر سر برجام در روزنامه آرمان ملی نوشت: درباره اشاره آقای باقری با توافقی که با روسیه انجام شده، واقعیت این است که اولا این توافق در حد یک تفاهمنامه است و حتی به یک موافقتنامه نرسیده است.
اظهارات باقری نشان داد که توان هسته‌ای ایران با وجود اظهارات منتقدان دولت روحانی، کاهش نیافته
به گزارش مردم سالاری آنلاین، نکته مهم دیگر این است که تحت تاثیر جنگی بوده که روسیه در اوکراین به راه انداخته و تحریم‌های شدیدی که علیه روسیه اعمال شده. بنابراین درست است که سیاست دولت سیزدهم به خوبی مبنی بر نزدیک شدن به همسایگان است و دارد این سیاست در کل پیش می‌رود، اما توافقی که با روسیه به دست آمد، بیشتر تحت تاثیر جنگ روسیه در اوکراین و تحریم‌های بین‌المللی بوده است.
نکته‌ای که ایشان به درستی اشاره کرد، بحث تماس با آقای شمخانی و هماهنگی که با آقای اسلامی انجام شده، است که توانسته‌اند کمتر از یکساعت گاز اگزوفلوراید را به پانصد سانتریفیوژ تزریق کنند. اما این ناشی از چه بوده است؟ برخلاف تبلیغاتی که گفته می‌شد صنعت هسته‌ای ایران نابود شد، اما صنعت هسته‌ای ایران به رشدو نمو خود ادامه داده و توانسته به طرز موفقیت‌آمیزی سانتریفیوژهای نو و جدیدی را وارد مدار کند.
موضوع ضرب الاجلی که 11 بار تکرار شده اما ایران اعتنایی نکرده و به تهدید رابرت مالی توجه نکردند، بسیار نکته مهمی است که یکی از قوت‌های مذاکره به حساب می‌آید.
درمورد بحث رسانه‌ای شدن مذاکرات و اینکه جزئیات آن را با مردم در میان بگذارند را هیچ‌کس تایید نمی‌کند و کاملا هم درست است که مذاکره کننده نباید تحت فشار رسانه‌ای قرار بگیرد. در عین حال می‌خواهم روی این نکته تاکید کنم که به هر حال هر مذاکره یک پیوست رسانه‌ای می‌خواهد. باید همان‌طور که الان آقای باقری صحبت کردند که کار بسیار خوبی هم انجام شده، باید برای هر مرحله هم یک پیوست رسانه‌ای می‌گذاشتند. اینکه طرف مقابل بیاید و فضاسازی کند و از رسانه‌ها استفاده کند و ما نتوانیم، یک مشکل اساسی است و ما باید با این مشکل مقابله کنیم و یکی از راه‌ها این است که از کارشناسان مجرب رسانه استفاده کنیم تا برای هر مرحله از مذاکرات بتوانند یک پیوست رسانه‌ای خوب تهیه کنند که هم حرف زده باشیم و هم نکاتی را نگوییم که مذاکره کننده را دچار مشکل کند.
نکته دیگر اینکه بعد از هشت سال و نیم قرار بوده که ایران به IR6 برسد ولی امروز می‌رسد، باز هم نشان دهنده این است که توان هسته‌ای ایران با قدرت و قوت ادامه داشته به‌ویژه بعد از اردیبهشت سال 97 که آمریکا از برجام خارج شد، ایران به تلاش‌هایش ادامه داده تا توانسته به این موفقیت‌ها دست پیدا کند.
در مورد خروج اورانیوم از کشور در دور قبل 10 تن اورانیوم غنی شده را از کشور خارج کردیم و به ازای آن 130 تن اورانیوم طبیعی تحویل گرفتیم. این یک دستاورد بود برای اینکه بالاخره این نسبت یک به 10 رعایت شده بود و ذخایر خوبی بود برای اینکه بتوانیم اورانیوم برای غنی کردن داشته باشیم. اینکه توانسته‌ایم 250 تن اورانیوم تحویل بگیریم هم خوب بود که آقای باقری ذکر می‌کردند چه مقدار اورانیوم غنی شده را می‌خواهیم تحویل بدهیم که به ازای آن 250 تن اورانیوم طبیعی را تحویل بگیریم. چون نسبت اینها با هم فوق‌العاده مهم است و باید ببینیم در توافقی به چه نسبتی اورانیوم غنی شده 3.67درصد، چه نسبتی اورانیوم 20درصد و چه نسبتی اورانیوم 60درصد هست واگر اینها از کشور خارج شود، مجموعه‌اش مهم است که ببینیم به نسبت آن 250 تن چقدر می‌شود. بنابراین طبیعی است که اورانیوم 20درصد خیلی بیشتر از اورانیوم 67/3درصد نیاز دارد و همچنین اورانیومی که 60درصد غنی شده خیلی بیشتر از اورانیوم طبیعی استفاده شده.
در مورد تضمینی که آقای باقری توضیح داد گفته‌اند دو سال و نیم بعلاوه شش ماه را می‌توانند فرصت قائل شوند که اگر به هر دلیلی طرف آمریکایی از توافقی خارج شد، جایگزین کنند. اما مساله اساسی سر این موضوع مهم است که حالا آمریکا چه تضمینی دارد که چنین توافقی را اجرا بکند. چون قبلا هم پذیرفته بوده ولی متأسفانه حتی قطعنامه 2231 را زیر پا گذاشت و بنابراین هیچ تضمینی در مورد اجرای آن وجود ندارد و امیدواریم که طرف اروپایی لااقل این را اجرا کند.
کد مطلب: 172148
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *