۰
سه شنبه ۱ شهريور ۱۴۰۱ ساعت ۲۱:۴۵
مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی موضوع پادمانی را پیش کشید

چوب گروسی لای چرخ احیای برجام

آمریکا همچنان مشغول بررسی پاسخ تهران به بسته اروپا است
بنا به گفته مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا ، همه طرفین برجام از بسته پیشنهادی و پاسخ تهران رضایت کامل دارند. «سرگئی لاوروف» وزیر خارجه روسیه در نشست خبری مشترک با همتای سوری خود با بیان اینکه «منتظر این هستیم که آمریکایی‌ها درخصوص پرونده هسته ای ایران پاسخ دهند» تاکید کرد که مسکو موافقت خود با نسخه نهایی توافقات احیای برجام را اعلام کرده است
چوب گروسی لای چرخ احیای برجام
گروه سیاسی: بنا به گفته مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا ، همه طرفین برجام از بسته پیشنهادی و پاسخ تهران رضایت کامل دارند. «سرگئی لاوروف» وزیر خارجه روسیه در نشست خبری مشترک با همتای سوری خود با بیان اینکه «منتظر این هستیم که آمریکایی‌ها درخصوص پرونده هسته ای ایران پاسخ دهند» تاکید کرد که مسکو موافقت خود با نسخه نهایی توافقات احیای برجام را اعلام کرده است. وزیر خارجه روسیه تاکید کرد: مسکو موافقت خود با نسخه نهایی توافقات احیای برجام را اعلام کرده است.
به گزارش مردم سالاری آنلاین ،واشنگتن تا عصر روز سه شنبه پاسخ صریحی نداده اما سیگنال‌های مثبتی از رضایت به بروکسل مخابره کرده است. در خلال تعلل آمریکا ، اسرائیلی‌ها به آب و آتش می‌زنند تا بسته احیای برجام مورد توافق قرار نگیرد. فشار تل آویو برای تحمیل خواسته اسرائیل به آمریکا آنچنان جدی شده که بلینکن حاضر به گفت و گو با آنها نشده است. در میان تمام خوش بینی‌های بی‌سابقه، «رافائل گروسی» چوب لای چرخ احیای برجام گذاشته است.
به گزارش روزنامه اسرائیلی تایمز او اسرائیل، مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی روز دوشنبه در گفت‌وگویی با شبکه سی ان ان عنوان کرد: آژانس بین‌المللی انرژی اتمی بررسی‌هایش را رها نمی‌کند و در آینده نیز این کار را انجام نخواهد داد.
وی ادامه داد: ما وظیفه‌ای قانونی داریم که آن شفاف‌سازی بسیاری از مسائلی است که ایران باید درخصوص آن‌ها شفاف‌سازی کند. ما برای مدتی طولانی مشغول این کار بوده‌ایم.
گروسی در این گفت‌وگو ادعا کرد: تاکنون ایران توضیحات فنی معتبری نداده‌ تا از طریق آن بتوانیم منشا بسیاری از ذرات اورانیوم را توجیه کنیم.
مدیرکل آژانس اتمی افزود: پس همه چیز ساده است. بگذارید که توضیحاتی دریافت کنید. در آنجا مواد هسته‌ای وجود داشت. حال آن‌ها کجا هستند؟ اگر در آنجا تجهیزاتی بوده، حال کجا رفته‌اند؟ آنوقت است که می‌توانیم در گزارشی بگوییم که «بله. در خصوص این مسئله شفاف‌سازی انجام گرفته است».
رضایت طرفین برجام از بسته پیشنهادی
جوزپ بورل، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا در اظهاراتی گفت که بیشتر کشورهای شرکت کننده در مذاکرات هسته ای ایران موافق پیشنهاد اتحادیه اروپا برای احیای برجام هستند.
بورل روز دوشنبه نیز در یک کنفرانس خبری در سمینار کوادیس در اسپانیا گفت: پاسخ ایران به پیشنهاد این اتحادیه درباره احیای برجام معقول بود.
وی ادامه داد: پاسخ ایران به آمریکا انتقال داده شد و ما منتظر پاسخ آمریکا هستیم. امیدواریم این پاسخ به ما اجازه دهد که مذاکرات را کامل کنیم. امیدوارم این اتفاق بیفتد اما نمی‌توانم به شما در این زمینه اطمینان بدهم.
مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا در ادامه گفت: این پاسخ باید تا الان ارائه می‌شد. پیش‌بینی شده بود نشستی تا پایان هفته پیش در وین برگزار شود. امکانش وجود نداشت. احتمال دارد این هفته برگزار شود.
آمریکا همچنان درحال بررسی
«ند پرایس» سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا در یک کنفرانس خبری در پاسخ به این سوال که آیا پاسخ آمریکا به پیشنهادات ایران درباره متن پیش‌نویس پیشنهادی اتحادیه اروپا برای احیای توافق هسته‌ای ارائه شده است یا نه و اگر ارائه نشده آیا آمریکا منتظر سفر مشاور امنیت داخلی رژیم صهیونیستی و رایزنی‌ها با اوست، با تکرار این که آمریکا در صورت آماده بودن ایران برای بازگشت دوجانبه به اجرای برجام(توافق هسته‌ای) آماده است به توافق بازگردد و با ادعای این که ایران حاضر نبوده است متن توافقی را بپذیرد که ماه‌هاست روی میز مذاکرات بوده است، گفت: ایران برای متن پیشنهادی اتحادیه اروپا پاسخ‌های متعددی ارائه کرده است. به همین دلیل است که بررسی این نقطه‌نظرات و تعیین پاسخ ما زمان بیشتری برده است.
پرایس در این راستا ادامه داد: ما به طور جدی در حال بررسی این نظرات هستیم. در عین حال، درباره مسیری که پیش رو داریم، با اتحادیه اروپا و متحدان اروپایی‌مان در تعاملیم. این رایزنی‌ها در سطوح مختلفی انجام شده است.
او درباره موضوع مشورت آمریکا با اسراییل درباره احیای توافق هسته‌ای، گفت: ما در هر قدم این روند(مذاکرات احیای برجام)، با شرکای اسراییلی‌مان در ارتباط بوده‌ایم تا آن‌ها را در جریان اطلاعات جدید از وضعیت قرار دهیم و درباره وضعیت برنامه هسته‌ای ایران تبادل نظر کنیم. مسلما، اسراییل هم مانند ما نگرانی‌های عمیقی درباره وضعیت برنامه هسته‌ای ایران دارد. ما به سهم خود، عقیده داریم که بازگشتی دوجانبه به پایبندی به برجام، موثرین راه پرداختن به این نگرانی‌هاست اما همچنان در این باره با شرکای اسراییلی‌مان صحبت خواهیم کرد.
سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا در پاسخ به این سوال که آیا در حال حاضر، آمریکا برای ارائه پاسخش به اتحادیه اروپا منتظر رایزنی با مشاور امنیت داخلی رژیم اسراییل است یا نه، گفت: ما در حال انجام دادن برخی رایزنی‌ها هستیم که مواردی از آن‌ها داخلی‌اند، برخی دیگر خارجی‌اند، درباره برخی از آن‌ها صحبت کرده‌ایم و درباره برخب دیگر نه، من در جایگاهی نیستم که جزئیات تمام آن‌ها را شرح بدهم.
پرایس در پاسخ به این که در چه بازه زمانی مشخصی باید شاهد ارائه پاسخ آمریکا باشیم، بیان کرد: ما به سریع‌ترین شکل در تلاشیم پاسخ مناسبی به متن پیشنهادات ایران بدهیم. این روند، روندی است که می‌خواهیم مطمئن شویم با دقت و توجه لازم برای مسئله‌ای به مهمی این شرایط، آن را طی می‌کنیم. من به شما تضمین می‌دهم که یک روز بیش از آنچه لازم است، صرف ارائه پاسخمان به اتحادیه اروپا نخواهیم کرد.
او درباره دیدار آتی مقامات امنیتی رژیم صهیونیستی و آمریکا در واشنگتن و رایزنی احتمالی‌شان درباره موضوع ایران گفت: تقریبا در تمامی تعاملات عمیقمان با شرکای اسراییلی، ایران موضوع بحث است. اغلب موضوع اصلی بحث است و من پیش‌بینی می‌کنم در مبحاثات این هفته هم این طور باشد. سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا در بخش دیگری از اظهاراتش با اشاره به این که آمریکا برنامه هسته‌ای ایران را «یک چالش امنیت ملی» تلقی می‌کند، گفت که موضوع احیای توافق با اعضای کنگره و شرکای خارجی آن مورد بحث قرار می‌گیرد.
او درباره موضوع پادمانی نیز گفت: مسئله پادمان‌ها از اصلی‌ترین بخش‌های دستورکار و اختیارات آژانس بین‌المللی اتمی است. تحقیقات پادمانی سیاسی نیستند. اهرم فشار یا برگ برنده نیستند. هیچ کسی نباید با آن چنین رفتاری داشته باشد. وقتی مدیرکل آژانس به شورای حکام گزارش بدهد که مسائل باقی‌مانده شفاف‌سازی و حل‌وفصل شده‌اند، می‌توانیم انتظار داشته باشیم که ایران از دستور کار شورای حکام خارج شود. نه پیش از آن. هیچ راه میان‌بری برای این وجود ندارد.
سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا در ادامه گفت: ایران باید به سوالات آژانس پاسخ بدهد. این تنها راهی است که می‌توان به این مسائل یک بار برای همیشه رسیدگی کرد.
پرایس در پاسخ به این سوال که ارزیابی آمریکا از مستقر شدن دوباره سفیر امارات متحده عربی در ایران چیست، با مطرح کردن ادعاهایی علیه ایران، گفت: امارات متحده عربی چندین بار در زمینه برخی مسائل نشان داده است که می‌تواند نقش سازنده‌ای در حل و فصل و تنش‌زدایی مسائلی داشته باشد که منشا تنش در خاورمیانه‌اند، از جمله بهبود روابط دیپلماتیک. آن‌ها همچنین مانند ما می‌دانند که این طرح محقق نخواهد شد، مگر ایران به بحرانی هسته‌ای که ایجاد آن را تسریع کرده، پایان بدهد و آمریکا به دنبال بازگشتی دوجانبه به پایبندی به برجام است و می‌خواهد به توافق بازگشته و تحریم‌ها را به عنوان بخشی از این اقدام لغو کند. ما با امارات متحده عربی و دیگر شرکایمان در شورای همکاری خلیج فارس همسو هستیم. جریان گسترده‌تری برای تنش‌زدایی در منطقه وجود دارد و ما از آن کاملا حمایت می‌کنیم.
سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا در بخش دیگری از کنفرانس خبری هفتگی‌اش درباره موضوع حذف نام سپاه پاسداران از «فهرست سازمان‌های ترورریستی خارجی» آمریکا و ارتباط آن با روند احیای برجام مدعی شد: رییس جمهور در این زمینه صریح و قاطع بوده. او مصر بوده است که نام سپاه پاسداران را از این فهرست خارج نخواهد کرد. درخواست ایران برای این که ما این کار را انجام بدهیم، از آخرین نسخه متنی که دیده‌ایم حذف شده و این بخشی از این دلیل است که انجام توافق الان نسبت به دو هفته پیش نزدیک‌تر شده است اما نتیجه این مذاکرات و رایزنی‌های ادامه‌دار هنوز نامعلوم است چون هنوز شکاف‌ها و اختلافاتی وجود دارد. ما در نهایت توافقی را امضا خواهیم کرد که در راستای منافع اصلی‌مان در زمینه امنیت ملی باشد.
امتناع بلینکن از دیدار
با مقامات اسرائیلی
پایگاه خبری عبری روتر اعلام کرد که با توجه به پیشرفت مذاکرات هسته‌ای برای احیای برجام، دیدار ایال حولاتا، مشاور امنیت داخلی رژیم صهیونیستی با آنتونی بلینکن، وزیر خارجه آمریکا لغو شد.
در این گزارش آمده است که لغو دیدار وزیر خارجه آمریکا با حولاتا و برگزاری آن در سطح معاون وزیر درحالی است که تل آویو تلاش گسترده‌ای در راستای قانع کردن آمریکا برای عدم امضای توافق با ایران کرده است.همچنین برخی مسئولان صهیونیستی اعتراف کرده‌اند که در قانع کردن واشنگتن برای عدم امضای توافق هسته ای با ایران شکست خورده اند و اسرائیل اکنون در رویا رویی با ایران تنها مانده است.
بر اساس این گزارش،پیش از این شبکه صهیونیستی کان اعلام کرد که مقامات امنیتی رژیم صهیونیستی از فشارهایی که تل آویو به دونالد ترامپ، رئیس جمهور پیشین آمریکا آورد تا از برجام خارج شود، پشیمان هستند.
این شبکه اعلام کرد که پشیمانی مقامات صهیونیستی به این دلیل است که ایران و قدرت‌های بزرگ جهان بار دیگر به سوی همان توافق درحال حرکت هستند اما این درحالی است که تهران پیشرفت گسترده‌ای در برنامه هسته ای خود به ویژه در زمینه غنی سازی اورانیوم محقق کرد و اگر واشنگتن از توافق خارج نمی‌شد این اتفاق رخ نمی‌داد.
در این گزارش آمده است که تل آویو فشارهای خود علیه دولت جو بایدن، رئیس جمهور آمریکا را افزایش داده است تا خواسته‌های آن‌ها در هرگونه توافق با ایران در نظر گرفته شود.
بر اساس این گزارش، ایال حولاتا، مشاور امنیت داخلی رژیم صهیونیستی با جیک سالیوان، همتای آمریکایی خود گفت وگوهایی درخصوص خواسته‌های تل آویو داشته است.
از سوی دیگر، روزنامه‌هاآرتص نیز در گزارشی با اشاره به متن پیشنهادی اتحادیه اروپا در مذاکرات وین برای دستیابی به یک توافق بر سر احیای برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) اعلام کرده بود که اسرائیل مشاور امنیت داخلی خود را طی یک ماموریت فوری به واشنگتن می‌فرستد تا به دولت آمریکا درخصوص آن چه ضعف‌های آشکار در پیش‌نویس نهایی اتحادیه اروپا می‌داند، هشدار دهد.
این روزنامه افزود: اسرائیل این سند را با دقت مورد بررسی و تجزیه و تحلیل قرار داده است، درحالی‌که کاخ سفید، شورای امنیت ملی (آمریکا)، وزارت امورخارجه آمریکا و سازمان سیا یا این سند را نخوانده‌اند یا آن را نفهمیده‌اند.
هاآرتص در ادامه با ادعای اینکه «نگرانی‌های اسرائیل موجه و واقعی هستند» نوشت: اما ما از دورانی که گلایه‌های اسرائیل مورد توجه ایالات متحده قرار می‌گرفت، عبور کرده‌ایم. اسرائیل زمانی وارد استادیوم شده است که جمعیت، ورزشگاه را ترک کرده‌اند، چراغ‌ها خاموش و دوربین‌ها جمع شده‌اند. در حقیقت اسرائیل در حال ارائه توضیحات خود به کارکنان سالن غذاخوری و ماموران نظافتچی است و هیچ اثری روی اینکه توافق حاصل خواهد شد یا نه، ندارد.
پاسخ معقول تهران
پیش‌تر نشریه پولیتیکو درباره پاسخ ایران به پیشنهاد اتحادیه اروپا برای احیای توافق هسته‌ای، در گزارشی نوشته بود: طبق گفته یک مقام ارشد غربی، پاسخ ایران، شامگاه دوشنبه به وقت ایران توسط اتحادیه اروپا دریافت شده است و بیشتر روی مسائل باقی‌مانده مرتبط با تحریم‌ها و تضمین‌ها بر سر تعاملات اقتصادی متمرکز است.
طبق گفته این مقام غربی ادعا شده است که پاسخ ایران خواسته‌های بیشتری در زمینه تحقیقات آژانس بین‌المللی انرژی اتمی درباره منشا ذرات مواد هسته‌ای، مطرح نمی‌کند. تهران با این تحقیقات مخالفت کرده و اصرار دارد توافق هسته‌ای تنها در صورتی می‌تواند احیا شود که این تحقیق توسط آژانس، برای همیشه مختومه اعلام شود.
العربی الجدید نیز چندی پیش به نقل منابع نزدیک به تیم مذاکره‌کننده ایرانی عنوان کرد که پاسخ حسین امیرعبداللهیان، وزیر خارجه ایران به جوزپ بورل، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا سه مشکل باقی‌مانده را مطرح کرده است.
این پاسخ شامل تعهد آمریکا مبنی بر آمادگی جهت رفع تحریم‌های ثانویه علیه شرکت‌هایی در ارتباط با سپاه پاسداران و اتخاذ موضعی مثبت جهت حل و فصل مشکلات پیرامون مسائل پادمانی و اختلافات میان ایران و آژانس بین‌المللی انرژی اتمی می‌شود.
یک منبع به العربی الجدید گفت: رابرت مالی، نماینده ویژه آمریکا در امور ایران وعده داده تا زمانی که آژانس بین‌المللی انرژی اتمی تایید کند که اختلافاتش با تهران رفع شده است، واشنگتن در جلسه شورای حکام در جهت پایان یافتن مسئله پادمانی تلاش کند.
بنا بر این گزارش، در متن توافق پیشنهاد شده توسط اتحادیه اروپا، چارچوب زمانی برای همکاری میان ایران و آژانس اتمی در رابطه با حل‌وفصل مسائل پادمانی درنظر گرفته شده که تا پیش از آغاز جلسه آتی شورای حکام در ماه آینده می‌باشد.
این منبع هم چنین عنوان کرد که ایران از بورل خواسته تا «درخصوص دو مسئله شفافیت بیشتر ارائه و وعده‌های آمریکا به صورت کتبی نوشته شوند». پاسخ‌های ایران نیز آمادگی این کشور برای انعطاف جهت حل‌وفصل اختلافات با آژانس بین‌المللی انرژی اتمی را نشان می‌دهد.
نگرانی‌های اصلی ایران «دریافت‌ «تضمین‌هایی قوی‌تر» برای اقتصاد ایران، عمر طولانی توافق هسته‌ای و رفع تحریم‌ها جهت دادوستد شرکت‌های خارجی با ایران است.
کد مطلب: 172507
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *