۰
سه شنبه ۸ شهريور ۱۴۰۱ ساعت ۲۰:۵۳
خشونت‌های منطقه الخضرا 700 زخمی و 30 کشته برجای گذاشت

عذرخواهی مقتدی صدر برای خونریزی بغداد

مرزهای زمینی و هوایی عراق بازگشایی شد
بغداد بامداد سه شنبه شاهد شدیدترین خشونت‌ها بود. ظهر دوشنبه «مقتدی صدر» رهبر جریان صدر در واکنش به کناره گیری آیت الله «سیدکاظم حائری» از سیاست کناره گیری کرد ؛ بلافاصله حامیان مسلح صدر به منطقه خضرا بغداد و ادارات دولتی حمله کردند.
عذرخواهی مقتدی صدر برای خونریزی بغداد
گروه بین‌الملل - مهدی یزدی: بغداد بامداد سه شنبه شاهد شدیدترین خشونت‌ها بود. ظهر دوشنبه «مقتدی صدر» رهبر جریان صدر در واکنش به کناره گیری آیت الله «سیدکاظم حائری» از سیاست کناره گیری کرد ؛ بلافاصله حامیان مسلح صدر به منطقه خضرا بغداد و ادارات دولتی حمله کردند.
به گزارش مردم سالاری آنلاین ،درگیری‌های بغداد، حدود 700 نفر از جمله ۱۱۰ نیروی امنیتی زخمی و 30 تن کشته برجای گذاشت. در نهایت، ظهر دیروز مقتدی صدر از ملت عراق بابت اتفاقات پیش آمده معذرت‌خواهی کرد و از هوادارانش خواست تا اطراف منطقه سبز در مرکز بغداد را ترک کنند. در خلال درگیری‌های بغداد؛ مرزهای عراق به روی زائران اربعین حسینی بسته شد که با بازگشت آرامش عصر دیروز بازگشایی شد.
نطق عذرخواهی
«مقتدی صدر» ظهر دیروز در کنفرانس مطبوعاتی در شهر نجف اظهار داشت: پیش از هر چیز، آن چه در عراق روی می‌دهد مرا بسیار اندوهگین و خسته کرد؛ صرف نظر از این که دیروز چه کسی فتنه را آغاز کرد، من می‌گویم که اکنون با سری افکنده راه می‌روم و از ملت عراق عذرخواهی می‌کنم که تنها خسارت دیده از آن چیزی است که اتفاق می‌افتد.
رهبر جریان صدر در این باره افزود: با صدای بلند می‌گویم که جای قاتل و مقتول (درگیری‌های اخیر عراق) جهنم است و برای من هیچ تفاوتی ندارد، قاتل و مقتول یکسان هستند؛ میهنم پس از آن که اسیر فساد بود، اکنون اسیر فساد و خشونت با یکدیگر است.
صدر همچنین تصریح کرد: امیدوار بودم که اعتراضات مسالمت آمیزی با کفن و دستان و دل‌های پاک و دوستدار میهن خود انجام شود نه این که به گلوله و خمپاره روی بیاورد؛ چه بد است این انقلاب، دیگر چه می‌خواهید؛ صرف نظر از این که چه کسی آغازگر است، این انقلاب مادامی که با خشونت و کشتار خدشه دار شده، اصلا انقلاب نیست و از این پس نمی‌گویم که این انقلاب است.
رهبر جریان صدر ادامه داد: همان گونه که انقلاب اکتبر (اعتراضات سراسری عراق در سال‌های 2019 و 2020 میلادی) از حالت مسالمت آمیز خود خارج شد و از آن انتقاد کردم، اکنون از انقلاب جریان صدر انتقاد می‌کنم. صدر همچنین عنوان کرد: از نیروهای امنیتی قهرمان که در قبال طرف‌های مختلف موضع بی طرفی در پیش گرفتند، تشکر می‌کنم؛ از نیروهای حشد الشعبی تشکر می‌کنم، شاید رهبران حشد (با درگیری‌های اخیر) ارتباطی داشته باشند با این حال نیروهای آن ارتباطی ندارند و می‌دانم که یک گلوله نیز به سوی هموطنان خود شلیک نمی‌کنند؛ از فرمانده کل نیروهای مسلح (مصطفی الکاظمی، نخست وزیر عراق) نیز تشکر می‌کنم که موضع وی افتخارآمیز بود. رهبر جریان صدر سپس خطاب به هواداران خود گفت: به من نگویید که وضعیت از کنترل ما خارج شده و عشایر شروع به جنگیدن کردند و می‌خواهند انتقام فرزندان خود را بگیرند؛ ما سنت‌های عشایری را به رسمیت نمی‌شناسیم؛ اگر شما فرزندان محمد صدر (پدر مقتدی صدر) هستید، محمد صدر به سنت‌های عشایری اعتقاد ندارد بلکه به شرع اعتقاد دارد. صدر در این باره افزود: زد و خورد و (ریختن) خون عراقی، حرام است حرام است حرام است چه از سوی عشایر باشد یا از طرف دیگری چه از سوی جریان (صدر) و غیره؛ درست است که برخی گروه‌های شبه نظامی بی شرم و حیایی وجود دارند با این حال نباید جریان (صدر) نیز بی شرم و حیا باشد.رهبر جریان صدر در ادامه تاکید کرد: من همچنان باور دارم که جریان (صدر) منضبط و فرمانبردار است و به همین دلیل نیز اگر ظرف 60 دقیقه حتی از تحصن در برابر پارلمان عقب نشینی نکند، من حتی از جریان نیز اعلام برائت می‌کنم؛ تظاهرات مسالمت آمیز ایرادی ندارد، نه ایراد دارد، از این پس حتی تظاهرات مسالمت آمیز نیز نمی‌خواهم؛ چرا علیه مردم، از دیروز عصر تا به امروز وحشت، توپخانه و خمپاره، گناه آنها چیست، در حالی که در صلح و امنیت در خانه‌های خود نشستند، شما بیایید به جای نجات مردم از فساد، آنها را به قتل برسانید.
صدر در پایان اظهارات خود نیز ضمن تاکید دوباره بر لزوم عقب نشینی کامل هواداران جریان صدر حتی از تحصن خود در منطقه سبز بغداد، خطاب به آنها عنوان کرد: اگر فرمانبرداری نکنید، موضع دیگری خواهیم داشت؛ اگر نگران دین و عقیده خود نیستید، نگران میهن خود باشید.
رهبر جریان صدر در ادامه نیز در پاسخ به پرسش خبرنگاران تاکید کرد: در سیاست دخالت نمی‌کنم و دیروز گفتم که کناره گیری کردم و این کناره گیری نهایی است چرا که این یک کناره گیری شرعی است نه کناره‌گیری سیاست و اجتماع و غیره؛ از نظر شرعی مرجعیت گفت که دیگر دخالت نیست و تمام شد، دیگر دخالت در کار نیست؛ من دیگر یک شهروند عراقی هستم و در سیاست و هیچ چیز دیگری دخالت نمی‌کنم.
صدر برای پاسخ به این پرسش نیز که چه کسی به برخی افراد دستور داده تا وضعیت در عراق به حالت انفجار برسد، از «شبه نظامیان بی شرم و حیا» نام برد و خاطر نشان ساخت: اگر گروه‌های مسلح را منحل می‌کردند هنگامی که گفتم آنها را منحل کنید، چنین اتفاقی روی نمی‌داد.
تمجید از تغییر موضع صدر
«مصطفی الکاظمی» نخست وزیر عراق درباره سخنان ظهر امروز مقتدا صدر رهبر جریان صدر گفت: اقدام مقتدی صدر برای توقف خشونتها، بالاترین نماد از میهن دوستی و حفظ جان هموطنان است.
وی افزود: این سخنان مقتدا صدر همه طرف‌ها را در برابر یک مسئولیت اخلاقی و ملی جهت توقف تنش سیاسی و امنیتی و آغاز یک گفت و گوی سریع قرار می‌دهد.
«هادی العامری» رئیس ائتلاف الفتح نیز در بیانیه ای اعلام کرد: «ابتکار مقتدی صدر مبنی بر پایان دادن به خشونت مسلحانه ابتکاری شجاعانه و سزاوار تقدیر و تمجید است و در لحظه سختی صورت گرفت که دشمنان روی گسترش دایره درگیری‌ها بین برادران حساب بازکرده بودند.»
با آغاز خروج حامیان صدر از منطقه سبز بغداد، فرماندهی عملیات مشترک عراق نیز در بیانیه‌ای لغو مقررات ممنوعیت آمد و شد در بغداد و دیگر استان‌های عراق را اعلام کرد.
آیت الله محمد تقی مدرسی از مراجع تقلید عراق در بیانیه ای نسبت به بروز جنگ داخلی در این کشور هشدار داد.وی در واکنش به درگیری‌های اخیر در عراق تاکید کرد: تمام مسئولان عراق باید حداکثر خویشتنداری را به کار گیرند و به دنبال راه حل جدی برای مقابله با درگیری‌های ناخواسته باشند.
در این بیانیه آمده است: تنها راه عبور از این بحران گفت وگوی جدی، عدم در نظر گرفتن منافع شخصی و کوتاه آمدن از منافع تنگ نظرانه است. ما همگی در یک کشتی هستیم و اگر غرق شود هیچ کس از هلاکت نجات نخواهد یافت.
کد مطلب: 173156
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *