۰
سه شنبه ۱۵ شهريور ۱۴۰۱ ساعت ۱۴:۴۳

درگاه پرداخت مستقیم یا غیر مستقیم [انتخاب درست کدام است؟]

از مراحل مهم و اصلی راه اندازی فروشگاه اینترنتی، گرفتن درگاه پرداخت برای سایت است تا با کمک آن تراکنش های مالی را مدیریت کرد. امروزه با توسعه کسب و کار های آنلاین و تمایل بیشتر مردم به خرید اینترنتی، گرفتن درگاه پرداخت تبدیل به یک ضرورت شده است زیرا انجام معاملات اینترنتی را برای صاحبان مشاغل و کاربران آسان تر می کند و مشتریان پس از ثبت سفارش خود در سایت، برای پرداخت هزینه سفارش به درگاه پرداخت آنلاین وصل می شوند و تراکنش خود را انجام می دهند. در این مقاله جمع آوری شده توسط مانابوم (https://manaboom.ir) می خواهیم راه اندازی و گرفتن درگاه پرداخت را آموزش دهیم. پس اگر شما هم برای وب سایت فروشگاهی خود به دنبال گرفتن درگاه پرداخت آنلاین هستید، از شما دعوت می کنیم تا انتهای مطلب همراه ما باشید.
درگاه پرداخت مستقیم یا غیر مستقیم [انتخاب درست کدام است؟]
درگاه پرداخت اینترنتی چیست؟
درگاه پرداخت اینترنتی در واقع لازمه پرداخت آنلاین است تا صاحبان کسب و کار با کمک آن بتوانند هزینه محصولات یا خدمات خود را دریافت نمایند. با کمک درگاه پرداخت اینترنتی، خرید آنلاین خیلی راحت تر انجام می شود و مشتریان بدون آنکه به بانک مراجعه کنند یا هزینه را کارت به کارت کنند، فقط با اتصال به درگاه پرداخت می توانند هزینه یک محصول یا خدمت را واریز نمایند.
بنابراین درگاه پرداخت اینترنتی با تسهیل کردن معاملات آنلاین، نقش مهمی را در حیات مشاغل آنلاین ایفا می کند به طوری که اگر یک فروشگاه اینترنتی مجهز به درگاه پرداخت نباشد، در فروش محصولات یا خدمات خود با مشکلات زیادی روبرو می شود.
انواع سیستم های پرداخت آنلاین
پیش از آنکه راه اندازی و گرفتن درگاه پرداخت را آموزش دهیم، ابتدا می خواهیم شما را با انواع سیستم های پرداخت آنلاین آشنا کنیم. درگاه های پرداخت الکترونیکی به طور کلی شامل دو نوع هستند که عبارتند از درگاه پرداخت مستقیم یا PSP و درگاه پرداخت واسط.
هر یک از این درگاه ها مزایا و معایبی دارند و هر دو با شبکه شتاب بانکی در ارتباط مستقیم هستند. شما می توانید با گرفتن این درگاه ها، بستر امنی برای مشتریان خود فراهم کنید تا هزینه محصولات و خدمات را با اطمینان از امن بودن درگاه، پرداخت کنند.
آموزش راه اندازی و گرفتن درگاه پرداخت مستقیم
برای دریافت درگاه پرداخت مستقیم باید دارای نماد اعتماد الکترونیکی از سوی وزارت صنعت، معدن و تجارت باشید و قوانین جرایم رایانه ای را هم رعایت کنید.
برای دریافت نماد اعتماد الکترونیکی باید به سایت enamad.ir مراجعه نمایید و در این سامانه، سایت خود را ثبت کنید. سپس با ارائه مدارک و مشخصات، درخواست دریافت نماد را ثبت کنید تا کارشناس مربوطه اقدام به بررسی سایت شما کند. در صورتی که مشکلی وجود نداشته باشد، می توان در مدت 10 روز الی دو هفته و با پرداخت هزینه، نماد یک ستاره را دریافت نمود به عنوان مثال با خرید سایت آماده از  مانابوم هیچ مشکلی جهت اخذ نماد اعتماد الکترونیکی ندارید.
بعد از دریافت نماد اعتماد الکترونیکی، از دو راه زیر می توانید برای دریافت درگاه پرداخت مستقیم بانکی اقدام کنید :
روش اول:
در روش اول برای راه اندازی و گرفتن درگاه پرداخت، باید به صورت حضوری به بانک مورد نظر مراجعه نمایید و فرم های مربوطه را دریافت و تکمیل کنید. پروانه کسب از صنف مربوطه، یکی از مدارک لازم می باشد. پس از طی مراحل و روال اداری، در نهایت بانک به شما مشخصات درگاه اینترنتی را ارائه می کند و با به کارگیری اسکریپت های لازم می توان تراکنش های فروشگاه اینترنتی را انجام داد.
روش دوم:
در روش دوم برای راه اندازی و گرفتن درگاه پرداخت، می توانید به صورت حضوری به شرکت های خدمات پرداخت الکترونیک به اختصار psp که مورد تائید و دارای مجوز فعالیت از سوی شرکت شبکه الکترونیکی شاپرک هستند، مراجعه کنید. این شرکت ها خدمات گوناگونی از جمله دستگاه های کارت خوان یا پوز به فروشگاه ها، درگاه پرداخت موبایلی ussd ، خدمات پرداخت و خرید شارژ تلفن همراه از طریق نرم افزار و اینترنتی و… را ارائه می کنند و توصیه می شود برای گرفتن درگاه پرداخت فقط به شرکت های psp تایید شده مراجعه کنید زیرا تنها با داشتن نماد اعتماد الکترونیکی و حساب بانکی در بانک مربوطه، می توانید درگاه پرداخت بگیرید و نیازی به ارائه پروانه کسب نیست.
شرکت های مجاز به ارائه درگاه پرداخت الکترونیکی مستقیم
شرکت هایی که مجاز به ارائه درگاه پرداخت اینترنتی مستقیم هستند و از سوی بانک مرکزی مجوز دارند، عبارتند از :
  • مبنا کارت آریا
    فن آوا کارت
    ایران کیش
    شرکت پرداخت نوین آرین
    الکترونیک سامان
    الکترونیک کارت دماوند
    آسان پرداخت پرشین
    به پرداخت ملت
    الکترونیک پاسارگاد
    تجارت الکترونیک پارسیان
    سایان کارت
    نوین داده ورزی سداد
ویژگی های درگاه پرداخت مستقیم
درگاه پرداخت مستقیم برای کسب و کارهایی که در طول روز تراکنش های مالی زیاد دارند، مناسب است. توسط این درگاه، واریزی های تمام مشتریان به طور مستقیم به حساب بانکی صاحب فروشگاه واریز می شود و بانک‌ هایی مثل ملت، ملی، سامان، تجارت، صادرات، پاسارگاد و پارسیان درگاه پرداخت مستقیم یا PSP را ارائه می کنند.
اگر هم تراکنش های مالی سایت شما خیلی زیاد است، توصیه می شود از بیش از یک درگاه پرداخت استفاده کنید (به عنوان مثال مانابوم از 2 درگاه استفاده می کند) زیرا برخی درگاه های بانکی ممکن است در ساعاتی از شبانه روز با اختلال مواجه شوند و گرفتن چندین درگاه باعث از دست رفتن مشتریان نمی شود.
  • تسویه حساب در همان لحظه و عدم تاخیر در واریز پول
    نیاز به دریافت ای نماد و کد مالیاتی
    نمایش لوگوی سایت در صفحه پرداخت
    انجام تراکنش بدون محاسبه کارمزد
    زمان بر بودن دریافت درگاه پرداخت کاری حدود 10 الی 20 روز
آموزش راه اندازی و گرفتن درگاه پرداخت واسط
درگاه پرداخت غیرمستقیم یا واسط، نوع دیگری از درگاه پرداخت اینترنتی است که دریافت آن به نسبت درگاه مستقیم پرداخت، راحت تر است. برای گرفتن درگاه پرداخت واسط نیازی به نماد اعتماد الکترونیکی نیست و به همین دلیل می تواند برای سایت های نوپا انتخاب مناسب تری باشد.
در درگاه پرداخت واسط، شرکت های پرداخت یار مختلف از جمله زرین بال، پینگ، بیت پی و... از بانک ها درگاه مستقیم دریافت می کنند و سپس درگاه های خود را در اختیار متقاضیان و مشاغل مختلف قرار می دهند.
 بنابراین مبالغی که به مشتریان با خرید از فروشگاه اینترنتی شما واریز می کنند، ابتدا به حساب این شرکت های معتبر واریز می شود و بعد از اینکه به حد نصاب مشخصی می رسد، به حساب بانکی شما انتقال داده می شود.
از ویژگی های درگاه پرداخت واسط عبارتند از:
  • برای گرفتن درگاه پرداخت واسط نیازی به مراجعه حضوری به بانک نیست.
    درگاه پرداخت واسط نماد اعتماد الکترونیکی و کد مالیاتی نمی خواهد.
    فعال سازی درگاه پرداخت واسط پیچیدگی های اداری ندارد و در یک روز کاری فعال می شود.
مراحل راه اندازی و گرفتن درگاه پرداخت واسط
مراحل راه اندازی و گرفتن درگاه پرداخت واسط در ادامه آموزش داده می شود:
انتخاب شرکت پرداخت یار
در قدم اول برای گرفتن درگاه پرداخت واسط باید یک شرکت پرداخت یار مورد اعتماد انتخاب کنید تا خیالتان از واریزی های مشتریان خود راحت باشد. درگاه های زرین بال و آیدی پی، بهترین درگاه های پرداخت واسط هستند که بسیاری از فروشگاه های اینترنتی از آنها استفاده می کنند.
احراز هویت
پس از اینکه شرکت پرداخت یار را انتخاب کردید، باید به وب سایت رسمی آن شرکت مراجعه نمایید و نسبت به ثبت درخواست درگاه اقدام نمایید. بدین منظور، ابتدا لازم است در سایت ثبت نام کنید و سپس مدارک مورد نیاز جهت احراز هویت و تایید را در سایت بارگذاری نمایید.
از جمله مدارک مورد نیاز برای احراز هویت شامل ثبت آدرس وب سایت فروشگاهی، اسکن شناسنامه و کارت ملی است که بعد از قرار گرفتن در سایت، بررسی می شوند و در صورت عدم وجود مشکل، تایید می شوند.
دریافت API
پس از تایید هویت شما و دامنه سایت، یک API برای شما از سوی شرکت ارسال می شود که در واقع یک واسط نرم افزاری جهت برقراری ارتباط سایت با درگاه پرداخت است. با استفاده از API می توانید درگاه پرداخت اینترنتی واسط خود را فعال کنید و با شرکت ارتباط برقرار نمایید.
ارسال اطلاعات حساب
پس از دریافت  API، جهت تکمیل مراحل درخواست و اتصال به درگاه پرداخت شرکت واسط، لازم است اطلاعات حساب بانکی خود را از جمله شماره حساب، شماره شبا، شماره کارت و... را برای شرکت مربوطه ارسال کنید تا مبالغی که مشتریان واریز می کنند پس از کسر کارمزد، به حساب شما انتقال داده شوند.
نصب درگاه پرداخت در سایت
بعد از اینکه درگاه پرداخت تهیه کردید، اسنادی به شما ارائه می شود که با کمک آنها بتوانید درگاه پرداخت را به سایت خود اضافه کنید که یا با برنامه نویسی برای سایت های اختصاصی می شود این کار را انجام داد و یا اگر وب سایت شما وردپرسی است به قیمت طراحی سایت شما اضافه نخواهد شد و باید از پلاگین های اختصاصی و رایگان بانک مربوطه استفاده کنید.
کد مطلب: 173797
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *