۰
پنجشنبه ۱۷ شهريور ۱۴۰۱ ساعت ۱۵:۴۳

موتور برق بنزینی

موتور برق بنزینی از نوع موتور برق های کاربردی در انواع مختلف موتور برق ها می باشد، زیرا این موتور برق ها در محل هایی که دسترسی به گاز وجود ندارد بسیار گزینه خوبی به جهت تامین برق می باشد. موتور برق بنزینی از سوخت بنزین استفاده می کند که به راحتی در دسترس قرار دارد. موتور برق بنزینی نوعی از مولد الکترونیکی است که از سوخت بنزین برای تبدیل انرژی مکانیکی حاصل از احتراق موتور به انرژی الکتریکی طراحی شده است. نام دیگر موتور برق، دیزل ژنراتور کوچک پرتابل است که از موتور ژنراتور ساخته شده است.
موتور برق بنزینی
موتور برق بنزینی از نوع موتور برق های کاربردی در انواع مختلف موتور برق ها می باشد، زیرا این موتور برق ها در محل هایی که دسترسی به گاز وجود ندارد بسیار گزینه خوبی به جهت تامین برق می باشد. موتور برق بنزینی از سوخت بنزین استفاده می کند که به راحتی در دسترس قرار دارد. موتور برق بنزینی نوعی از مولد الکترونیکی است که از سوخت بنزین برای تبدیل انرژی مکانیکی حاصل از احتراق موتور به انرژی الکتریکی طراحی شده است. نام دیگر موتور برق، دیزل ژنراتور کوچک پرتابل است که از موتور ژنراتور ساخته شده است.
از انواع موتور برق ها به خصوص موتور برق بنزینی می توان برای مصارف خانگی، ساختمان ها، ویلا و بیمارستان یا بانک و سایر مراکزی که با مشکل قطعی یا نبود برق مواجه هستند استفاده کرد. ژنراتور های برقی در ظرفیت های مختلف که بر اساس نیاز فضای مورد نظر ساخته شده اند در بازار موجود هستند. این دستگاه به نوعی برای تامین برق اضطراری در مکان های مختلف مورد استفاده قرار می گیرد.

اجزاء تشکیل دهنده موتور برق بنزینی
  • موتور برق بنزینی از اجزای مختلفی ساخته شده است که هر یک از اجزاء وظیفه ای را برای تبدیل انرژی مکانیکی به انرژی الکترونیکی بر عهده دارند.
    موتور احتراق: از قطعات اصلی در موتور برق موتور احتراقی است که با استفاده از نیروی محرک موتور، انرژی مکانیکی را تبدیل به انرژی الکترونیکی می کند که سبب تولید برق می شود.
    قطعه تنظیم ولتاژ: در این قسمت از موتور برق ولتاژ خروجی برق انجام می شود. تولید برق dc به ac و بر عکس به طور متوالی صورت می گیرد.
    قسمت ورودی روغن: قطعات مکانیکی به دلیل فعالیت مداوم دچار استهلاک شده و به مرور قطعات موجود در موتور برق ساییده می شوند. ورودی روغن به جهت جلوگیری از این موارد در موتور برق تعبیه شده است.
    مخزن خنک کننده: تبدیل انرژی مکانیکی به انرژی الکترونیکی در موتور برق بنزینی به واسطه حرکت ابزار موجود در موتور برق شکل می گیرد که این موضوع سبب افزایش دما در موتور برق می شود. سیستم خنک کننده سبب کاهش دمای بالای موتور می شود و از سوختن قطعات آن جلوگیری می کند.
    روغن رسانی: بعد از ورود روغن در موتور برق روغن رسان وظیفه روغن کاری قطعات داخلی در موتور برق را بر عهده دارد. وجود روغن رسان در موتور برق سبب طولانی شدن عمر قطعات داخلی موتور برق می شود.
    مخزن تولید برق: فعالیت اصلی تولید برق در این قسمت موتور برق وجود دارد که کار آن تولید برق شهری است.
    کنترل ولتاژ: دستگاه موتور برق که توسط یک موتور اصلی طراحی شده تا برق تولید کند امکان نوسانات برق در آن به شدت بالا است. وجود کنترل ولتاژ این نوسانات را کنترل کرده و آن را به برق dc تبدیل می کند.
مزایا و معایب موتور برق بنزینی

موتور برق بنزینی نیز همانند هر دستگاه موتوری از مزایا و معایبی برخوردار است.
مزایای موتور برق بنزینی
  1. سوخت موتور برق بنزینی همان طور که از نام آن پیدا است بنزین می باشد، که به راحتی در دستری قرار دارد.
    موتور برق بنزینی به دلیل حمل آسان حتی برای کمپینگ های چند روزه هم مناسب است. همین مزیت این دستگاه سبب کاربرد های مختلف آن شده است.
    دستگاه موتور برق بنزینی را هم می توانید برای زمان های محدود استفاده کنید و هم می توانید استفاده متوالی از آن داشته باشید.
    هزینه های تعمیر و نگهداری از موتور برق های بنزینی به دلیل پایین بودن بسیار مقرون به صرفه می باشد.
    قدرت موتور برق بنزینی بسیار بالا است و گزینه خوبی برای تامین برق منازل یا ساختمان و کارگاه های کوچک می باشد.
    نسبت به سایر موتور برق ها، قیمت موتور برق بنزینی ارزان تر می باشد.
    در مکان ها و فضاهای سرد این نوع موتور برق به راحتی کار می کند.
    صدای دستگاه های تولید برق بنزینی بسیار کمتر از سایر موتور برق ها می باشد.
معایب موتور برق بنزینی
  1. از مهمترین معایب موتور برق بنزینی تولید گاز های اکسید کربن و در اکسید کربن است. همان طور که می دانید تولید این گاز در فضاهای بسته موجب مسمومیت و حتی خفگی و مرگ انسان می شود. در فضاهای باز نیز سبب آلودگی های زیست محیطی می گردد.
    با توجه به اینکه سوخت این نوع موتور برق ها بنزین است و مصرف بالایی نیز در سوخت دارند هزینه سوخت دستگاه بسیار بالا می باشد.
    میزان سوخت در دستگاه های تولید برق بنزینی 3 برابر دستگاه های گاز سوز می باشد.
    گرمایی حاصل از فعالیت موتور دستگاه تولید برق بسیار زیاد است.
نحوه نصب و راه اندازی موتور برق بنزینی
به دلیل تولید گاز مونو اکسید کربن در فضایی که موتور برق قرار دارد لازم است ابتدا محل قرار دادن دستگاه را از محل سکونت اشخاص مشخص کنید. حداقل استاندارد محل قرار گیری موتور برق بنزینی 6متر از محل سکونت می باشد.  محل قرار گیری موتور برق بنزینی باید به گونه ای باشد که نور خورشید یا باران با آن برخورد نکند. موتور برق های بنزینی دارای انواع مختلف دستی، استارتی، اتوماتیک می باشند که قیمت های مختلفی دارند و بسته به بودجه، اشخاص می توانند هر یک را خریداری کنند.
برای راه اندازی موتور برق بنزینی ابتدا باید مخزن سوخت را از سوخت بنزین پر کنید. سوخت بنزین باید نیم الی یک ساعت قبل از روشن شدن دستگاه ریخته شود. روغن مصرفی نیز باید در مخزن روغن ریخته شود.  در قسمت گیج روغن، باید عقربه آن روی فول قرار داشته باشد سپس برای روشن کردن دستگاه، شیر بنزین را باز بگذارید. در انواع موتور برق ها به نسبت استارتی بودن یا هندلی بودن یا اتوماتیک اقدام به رو شن کردن دستگاه نمایید.
طرق کارکرد موتور چهار زمانه بنزینی
در ابتدا کار این موتور برق ها هوا وارد محفظه احتراق شده سپس در محفظه هوا متراکم می گردد، با ترکیب سوخت و هوا جرقه ایجاد می شود، این جرقه موجب انفجار در فضای داخلی احتراق شده که در نهایت سیلندر با حرکت رو به پایین سبب خروج دود حاصل شده ازانفجار می شود.
کد مطلب: 173999
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *