۰
شنبه ۲۳ مهر ۱۴۰۱ ساعت ۱۱:۴۵
فنلاندی‌ها از ترس تشعشعات اتمی به داروخانه‌ها رفتند

وحشت هسته‌ای در اروپا

ترس بی‌سابقه‌ای در اروپا حاکم شده‌است. شرایط به گونه‌ای درحال شکل‌گیری است که احتمال وقوع یک اتفاق هسته‌ای را به اذهان متبادر می‌کند. از یک طرف بحث درباره نیروگاه زاپروژژیا بر بستر تاریخی فاجعه اتمی چرنوبیل منجر به وحشت شده است .
وحشت هسته‌ای در اروپا
گروه‌بین‌الملل - علی ودایع: «رافائل گروسی» مدیرکل آژانس بین‌الملی انرژی اتمی در بیانیه‌ای ضمن هشدار نسبت به شرایط ناامن حاکم بر نیروگاه اتمی زاپروژژیا گفته که گلوله‌باران هفته گذشته آخرین منبع برق نیروگاه را قطع کرده و اکنون این بزرگترین تاسیسات اتمی اروپا به دیزل ژنراتورهای اضطراری وصل شده است.از طرف دیگر بحث‌ها درباره استفاده روسیه از تسلیحات تاکتیکی اتمی هم جدی شده‌است. «جو بایدن» رئیس جمهوری آمریکا نیز اظهارات پوتین را جدی گرفته و در اظهاراتی گفت که رهبر روسیه وقتی در مورد استفاده احتمالی از سلاح‌های هسته ای تاکتیکی یا سلاح‌های بیولوژیکی و شیمیایی صحبت می کند، بلوف نمی زند.رسانه‌های روسی تلویحا گفته‌اند که موشک‌های روسی با کلاهک هسته‌ای می‌توانند از زمین، هوا و دریا پرتاب شوند و برخی از آن‌ها حاوی کلاهک‌های خود هدایت‌شونده هستند. سران و فرماندهان ارشد روسیه چندین بار اعلام کرده‌اند که از تمام ابزارهای ممکن برای حفاظت از قلمرو و حاکمیت خود استفاده می‌کنند که آخرین آن‌ها مرحله جدیدی از عملیات ویژه در اوکراین را (آنچه با عنوان آغاز دفاع ملی نامیده می‌شود) نشان خواهد داد. مسکو بارها از تسلیحات هسته‌ای به عنوان ابزاری بازدارنده صحبت کرده است که توسعه آن از دیرباز برای مسکو یک اولویت استراتژیک بوده است.با افزایش نگرانی‌ها در مورد یک رویداد هسته‌ای به دلیل جنگ روسیه و اوکراین، اغلب داروخانه‌های فنلاند پس از اینکه مقام‌های این کشور به خانواده‌ها توصیه کردند برای مواقع اضطراری و بروز تشعشعات یک دوز ید خریداری کنند، اعلام کردند که قرص‌های ید آنها تمام شده است. وزارت امور اجتماعی و بهداشت فنلاند پیشتر هشداری صادر کرد مبنی بر اینکه در صورت فاجعه هسته‌ای، ممکن است ید رادیو اکتیو در محیط منتشر شود و در غده تیروئید تجمع یابد.
نکته اینجاست که وضعیت فنلاندی‌ها امکان سرایت سریع وحشت به کشورهای دیگر اروپایی را نیز دارد.
خط و نشان اروپا برای مسکو
از طرف دیگر،«جوزف بورل» مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا عصر پنجشنبه به مسکو هشدار داد که در صورت استفاده ولادیمیر پوتین رئیس جمهور روسیه از سلاح هسته‌ای علیه اوکراین، نیروهای روسی با پاسخ نظامی غرب نابود می‌شوند. بورل در شروع یک آکادمی دیپلماتیک در بروکسل گفت: «پوتین می‌گوید بلوف نمی‌زند. خوب او توان بلوف زدن ندارد و باید مشخص شود که مردم حامی اوکراین، اتحادیه اروپا و کشورهای عضو، آمریکا و ناتو هم بلوف نمی‌زنند.»مسئول سیاست خارجی اروپا افزود: «هرگونه حمله هسته‌ای علیه اوکراین پاسخی در برخواهد داشت اما نه یک پاسخ هسته‌ای بلکه یک پاسخ قدرتمند نظامی که ارتش روسیه را نابود خواهد کرد.» «ینس استولتنبرگ» دبیر کل ناتو گفته است که روسیه در صورت انجام یک حمله هسته‌ای به همسایه‌های مورد حمایت غرب خود، با پیامدهای سختی روبرو می‌شود. این ائتلاف نظامی از تهدید به استفاده از زرادخانه هسته‌ای خود برای پاسخ دادن خودداری کرده است زیرا اوکراین به عنوان یک کشور غیر عضو مشمول بند دفاع از خود نیست. ایالات متحده و ناتو با اینکه تسلیحات نظامی فراوانی را در اختیار کی‌یف قرار دادند اما تاکنون از مداخله نظامی در مناقشه اوکراین به دلیل ترس از ایجاد یک درگیری هسته‌ای فاجعه بار با مسکو خودداری کرده‌اند.
سرسختی پوتین
از طرف مقابل، رئیس‌جمهوری روسیه به پشتوانه لرز زمستان که انتظار اروپا را می‌کشد ، سرسختانه‌تر از گذشته صحبت می‌کند. «ولادیمیر پوتین» می‌گوید که تلاش‌های بیگانگان برای دخالت در امور سیاسی، اقتصادی و روابط بشردوستانه روسیه و کشورهای آسیای مرکزی متمرکز است. پوتین با اشاره به وضعیت جنگ در اوکراین گفت: هیچ چیز جدیدی در مواضع شرکای ما در مورد عملیات مسکو در اوکراین وجود ندارد و مواضع آنها در این دوره تغییر نکرده است. رییس جمهوری روسیه تصریح کرد: کی‌یف می‌گوید خواستار مذاکره است اما حالا موضع رسمی آنها جلوگیری از مذاکره با ماست. پوتین با بیان اینکه مسکو آماده مذاکره با هریک از اعضای گروه ۲۰ است، تاکید کرد که در حال حاضر هیچ ضرورتی برای گفت‌وگو با جو بایدن رییس جمهور آمریکا نمی‌بیند.
کد مطلب: 177343
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *