۰
شنبه ۳۰ مهر ۱۴۰۱ ساعت ۲۲:۰۰
فروش وي‌پي‌ان جرم است اما مسئولان هم از آن استفاده مي‌کنند!

بازگشت به تلگرام به جاي کوچ به پيام‌رسان‌هاي ايراني

هفته گذشته بود که سخنان عيسي زارع‌پور وزير ارتباطات و فناوري اطلاعات پس از جلسه هيات دولت مورد توجه رسانه‌ها قرار گرفت؛ سخناني که خيلي زود اصلاح شد. او گفت: «فروش فيلترشکن و کسب درآمد از آن غيرمجاز است ولي نسبت به آن جرم انگاري نشده است. اکنون تلاش‌هايي صورت مي‌گيرد که فروش اين ابزارها علاوه بر غيرمجاز بودن، جرم انگاري شود.»
بازگشت به تلگرام به جاي کوچ به پيام‌رسان‌هاي ايراني
گروه اجتماعي - سعيد تهراني: هفته گذشته بود که سخنان عيسي زارع‌پور وزير ارتباطات و فناوري اطلاعات پس از جلسه هيات دولت مورد توجه رسانه‌ها قرار گرفت؛ سخناني که خيلي زود اصلاح شد. او گفت: «فروش فيلترشکن و کسب درآمد از آن غيرمجاز است ولي نسبت به آن جرم انگاري نشده است. اکنون تلاش‌هايي صورت مي‌گيرد که فروش اين ابزارها علاوه بر غيرمجاز بودن، جرم انگاري شود.»
به گزارش مردم سالاری آنلاین،اين اظهارات وزير ارتباطات، به غير قانوني بودن استفاده از وي پي ان تفسير شده بود که وزارت ارتباطات آن را تکذيب کرد. ام حتي اگر فقط فروش وي پي ان غيرمجاز باشد باز هم اين پرسش ايجاد مي‌شود که چرا مسئولان از پلتفرمهايي استفاده مي‌کنند که بنا به قانون فيلتر شده و براي باز کردن آن نياز به فيلترشکن است؟! فعاليت صفحات مقامات رسمي‌کشور در توئيتر و همچنين اينستاگرام، همچنان ادامه دارد و اين درحاليست که از سالها پيش توئيتر در ايران فيلتر بوده و هم اکنون اينستاگرام هم فيلتر شده است. اگر قرار است فعاليت مسئولان در توئيتر و اينستاگرام ادامه داشته باشد، پس چرا اين پلتفرمها فيلتر شده است؟!  در اين ميان برخي مسئولان از ضرورت استفاده از پلتفرمهاي داخلي سخن مي‌گويند که اين بار پيام رسان بله مورد توجه قرار گرفته است.سالهاي قبل نيز پس از فيلترينگ تلگرام، استفاده از پيام رسان‌هاي داخلي تبليغ شد و ميلياردها تومان براي ساخت پيام رسان‌هاي اخلي همچون آيگپ، سروش و ... هزينه شد اما مردم، حضور در ساير پلتفرمهاي خارجي فيلترنشده و حتي فيلترشده را به کوچ به پيام رسان‌هاي ايراني ترجيح دادند. چراکه از يک سو از امنيت بالاتري برخوردار است و همه گيري بيشتري دارد و از سوي ديگر امکان ارتباطي جهاني را پديد مي‌آورد چراکه هدف از ايجاد پيام رسان‌ها و شبکه‌هاي اجتماعي، کوچکتر کردن دنيا و ايجاد دسترسي ارتباطي براي همه مردم دنياست و اگر قرار باشد هر کشور براي خود پلتفرم مجزايي داشته باشد، اصل ارتباط جهاني زير سوال مي‌رود. به نظر مي‌رسد اين بار هم اغلب مردم، استفاده از فيلترشکن براي باز کردن اينستاگرام و واتساپ و همچنين استفاده از تلگرام و توئيتر را به کوچ به پيام رسان‌هاي داخلي ترجيح داده اند و استفاده از پيام رسان‌هاي داخلي همچون بله، صرفا در ادارات و سازمانهاي دولتي براي تسهيل ارتباطات داخلي، در دستور کار قرار گرفته است. شايد به همين دليل هم هست که   حجت‌الاسلام حسين طائب مشاور فرمانده سپاه پاسداران انقلاب اسلامي‌در حاشيه سخنراني خود در جمع طلاب خوزستاني با محور بصيرت و روشنگري درباره حوادث اخير مي‌گويد:«استفاده از پهناي باند در زمان واتساپ مشخص بود. الان ظرفيت کوچ پيام رسان‌هاي داخلي پنج برابر افزايش يافته و خيلي کمتر به سمت فيلترشکن مي‌روند، اما در کل اگر بتوان ظرفيت‌هاي لازم را در پيام رسان‌هاي داخلي ايجاد کرد، استقبال مردم بيشتر خواهد بود.» اين درحاليست که امارها حکايت از افزايش تقاضا براي وي پي ان دارد بطوريکه به گزارش خبرآنلاين، بر اساس سرچ گوگل و مقالات نشريات بين المللي جست و جوي ايراني‌ها براي دانلود فيلترشکن‌ها رشد 300 درصدي داشت و تلگرام هم به رغم تمام محدوديت‌ها با کمک گيري از فعال سازي پروکسي و دور زدن زيرساخت‌هاي شبکه ملي ارتباطات باري ديگر تعداد کاربران آنلاينش از مرز 45 ميليون نفر گذشتند.
در اين ميان هم تلگرام در بيانيه اي اعلام کرد: ايران اخيرا محدوديت‌هاي شديدي در دسترسي به اينترنت اعمال کرده است و در پي مسدود کردن دسترسي اينستاگرام و واتس اپ، کاربران بسياري بعلت اتصال آسان تر، مجدداً به تلگرام بازگشته‌اند. قابليت پروکسي داخلي تلگرام و اتصال بهينه تلگرام، منجربه موجي از بازگشت و استفاده مجدد کاربران از تلگرام شده است. ضمن اعلام همدردي با مردم ايران، تلاش خود را براي ارتباط بهتر شما خواهد داشت و اميدوار است تلگرام با توجه به برداشته شدن تحريم‌هاي AWS توسط ايالات متحده، سرويس روتيتنگ پروکسي را اين بار براي مردم مورد سانسور ايران فعال کند. هرچند فيلترينگ شديد باعث شده تا بسياري از وي پي آنها بلااستفاده شوند، اما در اين ميان برخي از فيلترشکن‌ها که بايد اشتراک آنها را خريداري کرد مي‌توانند کاربران را به پلتفرم‌هاي فيلتر شده متصل کنند. در همين راستا فيلترينگ واتس اپ و اينستاگرام که به عنوان پلتفرم‌هاي خارجي محبوب در ايران محسوب مي‌شوند باعث شده تا بازار وي پي ان فروش‌ها بار ديگر رونق بگيرد و قيمت وي پي ان‌ها حداقل سه برابر شود که اين مبلغ براي گوشي‌هاي آيفون بسيار بالاتر است. 
بر اساس گزارشي که شرکت آلماني استاتيستا با استفاده از اطلاعات مجموعه Top۱۰VPN منتشر کرد – که پيش از اين در مردم سالاري منتشر شده است - ميزان استفاده از فيلترشکن‌ها و vpn‌ها در يکماه گذشته در ايران حدود 3 هزار درصد رشد پيدا کرده است؛ به گونه‌اي که برخي از آمارها از سود 1000 ميليارد توماني دلالان از فروش فيلترشکن‌ها در ايران حکايت دارند. اين آمارها نشان مي‌دهد مردم به استثناي اجبار در استفاده اداري و سازماني دولتي از پيام رسان داخلي بله و پيام رسان‌هاي مشابه، استفاده از فيلترشکن را براي ماندن در پلتفرمهايي همچون اينستاگرام و واتساپ و تلگرام و توئيتر ترجيح داده‌اند.
کد مطلب: 178130
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *