۰
پنجشنبه ۵ آبان ۱۴۰۱ ساعت ۱۰:۱۰

در چهلمین روز درگذشت مهسا امینی چه گذشت؟

مراسم چهلمین روز درگذشت مهسا امینی، با وجود اعلام خانواده مهسا مبنی بر اینکه مراسمی برای چهلم نخواهند داشت، در سقز و با حضور گسترده مردم که برخی از خبرگزاری‌ها آن را بیش از ده هزار نفر ذکر کردند برگزار شد. همزمان در برخی شهرها از جمله تهران، تجمعات اعتراضی پراکنده ای برگزار شد که یکی از آنها تجمع پزشکان در مقابل سازمان نظام پزشکی بود که به استعفای قائم مقام سازمان نظام پزشکی تهران منجر شد که گزارش آن را می‌توانید در صفحه اجتماعی امروز بخوانید.
در چهلمین روز درگذشت مهسا امینی چه گذشت؟
گروه اجتماعی: در سقز از صبح، گروه‌های زیادی از مردم به سمت مزار مهسا امینی در آرامستان آیچی در غرب سقز رفتند. خبرگزاری ایسنا ساعت یازده صبح دیروز گزارش داد: «برخلاف آنچه در فضای مجازی انعکاس یافته، در حال حاضر تمامی راه‌‌های منتهی به شهر سقز برای رفت و آمد مردم باز است و و برخی دیگر از مردم شهرهای اطراف در این مراسم حضور یافتند. گفتنی است تاکنون اختلالی در اینترنت این شهر وجود ندارد و حرکت مردم به سمت مزار مهسا امینی بدون اینکه درگیری و تنشی بین آنها و نیروهای انتظامی حاضر در معابر شهر رخ دهد با آرامش انجام شد. هیچ گونه اختلالی در مسیر حرکت مردم به سمت آرامستان مشاهده نمی‌شود.»
آنگونه که ایسنا نوشته بود همانگونه که از قبل اعلام شده بود برنامه خاصی در آرامستان از سوی خانواده مهسا امینی تدارک دیده نشده بود و حاضران هم در مقاطعی به سر دادن شعارهای اعتراضی مشغول بودند.
ایرنا هم گزارش داد: «برگزار کنندگان مراسم اگرچه منسجم و یکدست نبودند اما از مردم خواسته بودند که با هدف جلوگیری از ترافیک سنگین، پیاده در این مراسم شرکت کنند. به دنبال تجمع مردم در آرامستان آیچی ، عده ای فرصت طلب با سر دادن شعارهای ساختارشکنانه، قصد داشتند مراسم را به اغتشاش تبدیل کنند که مردم مانع این کار شدند.» استاندار کردستان هم صبح دیروز گفته بود: اخبار منتشر شده مبنی بر بسته بودن راه‌های ورودی و خروجی شهر سقز کاملا کذب است و حقیقت ندارد در حال حاضر مشکل خاصی در سقز نداریم و مساله ای هم گزارش نشده است. زارعی کوشا همچنین اعزام نیرو از شهرهای دیگر به سقز را نادرست خواند و خاطرنشان کرد: علیرغم التهاب آفرینی رسانه‌ها، در حال حاضر مساله یا مشکلی در استان نداریم و نیروهای امنیتی تمام شهرستان‌ها طبق روال عادی برای حفظ امنیت مردم در آمادگی هستند.
استاندار کردستان همچنین در گفتگو با ایرنا با اخبار شبکه‌های اجتماعی و بعضی رسانه‌های بیگانه مبنی بر حضور چهره‌های ورزشی و هنری شاخص در سقز برای شرکت در مراسم چهلم مهسا امینی را تکذیب کرد.
خبرگزاری تسنیم هم نوشت: «حضور علی دایی در هتل کورد»، «ربوده‌شدن علی دایی و حامد لک از هتل کورد»، «‌بستن ورودی‌های منتهی به شهر سقز» و «حامد بهداد و ترانه علیدوستی نتوانستند وارد سقز شوند» از جمله ‌دروغ‌های رسانه‌های تجزیه‌طلب‌ ‌بود که ‌‌استاندار کردستان ضمن تکذیب این شایعات اعلام کرد: مردم اخبار درست را از منابع موثق پیگیری کنند. محمد دایی‌ برادر «علی دایی» در گفت‌وگو با تسنیم، ادعای ایران اینترنشنال مبنی بر حضور علی دایی در کردستان را تکذیب کرد و گفت آقای «دایی» امروز تهران هستند. پیگیری‌های تسنیم همچنین مشخص کرد وریا غفوری نیز به کردستان نرفته و امروز در خوزستان حضور دارد.» از بعدازظهر خبرهایی درباره بروز درگیری در سقز منتشر شد. ایسنا درباره وضعیت سقز در بعدازظهر اینگونه گزارش داد: «بین جمعیت حاضر در آرمستان آیچی و نیروهای انتظامی حاضر در محل در طول برگزاری مراسم چهلم بر سر مزار مهسا امینی درگیری رخ نداد ، جمعیت حاضر اغلب شعارهایی با گویش کردی سر می‌دادند، برخی از جمعیت با آمادگی درگیری به سمت شهر حرکت کردند به نحوی که یکی از حاضران پرچم اقلیم کردستان را برافراشته بود. با وجود آنکه از سوی نیروهای انتظامی ممانعتی جهت حضور افراد بر سر مزار مهسا امینی وجود نداشت و جمعیت بدون درگیری در آرامستان آیچی حاضر شده و بازگشتند، اما پلاک‌های برخی خودروهای حاضر در آرامستان که پس از مراسم به سمت شهر حرکت کردند، گل مالی شده بود همچنین در بین جمعیت افرادی مشاهده می‌شد که چهره خود را پوشانده بودند. در پایان مراسم آرامستان آیچی و بازگشت جمعیت به شهر سقز، برخی افراد بنا داشتند به مرکز نظامی ارتش حمله کنند که با ممانعت جمعی از مردم حاضر در مراسم پراکنده شدند. تعداد محدودی از حاضران در چهلم مهسا امینی نیز در ابتدای شهر سقز با نیروهای انتظامی درگیری داشتند که پس از آن پراکنده شده و به حاشیه شهر رفتند. بعد از ظهرعمده افراد حاضر در مراسم چهلم مهسا امینی به خانه‌های خود بازگشتند، اما برخی همچنان در سطح شهر سقز حضور داشته به نحوی که این شهر در بعد از ظهر مراسم چهلم، فضایی ملتهب ،اما بدون درگیری را تجربه کرد. به دنبال التهابات و درگیری‌های پراکنده به وجود آمده بعد از مراسم چهلم، به جهت ملاحظات امنیتی اینترنت شهر سقز قطع شد.» همچنین از ظهر دیروز به بعد خبرهایی درباره برگزاری تجمعات اعتراضی در برخی نقاط تهران و برخی از شهرهای دیگر مخابره شده است.
ایسنا درباره شرایط تهران روز چهارشنبه گزارش داد: در چهلمین روز درگذشت مهسا امینی خیابان‌های مرکزی تهران فضای ملتهبی را پشت سر گذاشت. در تعدادی از دانشگاه‌‌های تهران، از جمله دانشگاه تهران تجمعاتی با حضور دو طیف دانشجویان برگزار شد که تا بعداز ظهر به طول انجامید. در بیرون از خیابان‌های دانشگاه از جمله خیابان انقلاب مردم با پوشیدن لباس مشکی حضور پررنگی داشتند و رفت و آمدها در پیاده رو‌های خیابان انقلاب از ظهر به بعد شکل ملتهبی به خود گرفت که به دنبال آن مغازه‌هایی که باز یا نیمه باز بودند، به طور کامل تعطیل شدند. عابران در پیاده روهای خیابان انقلاب اغلب با سکوت در رفت و آمد بودند که بدنبال شکسته شدن این فضا و سر دادن شعارهایی از سوی برخی از آنها ماموران انتظامی نیز با ابزارهای در اختیار خود سعی در پراکنده کردن جمعیت داشتند. بوق‌های ممتد اتوموبیل‌ها در خیابان انقلاب، آتش زدن زباله‌های تجمیع شده در پیاده روها در نبود سطل‌های زباله و استنشاق گاز اشک آور از مشخصات شاخص فضای ملتهب عصر دیروز خیابان انقلاب تا چهار راه ولیعصر به شمار می‌رفت.
 
کد مطلب: 178576
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *