۰
سه شنبه ۱۷ آبان ۱۴۰۱ ساعت ۲۰:۵۵
نشست بررسي انتخابات رياست جمهوري قزاقستان برگزار شد

واقع گرايي، چندجانبه‌گرايي و اصلاحات رمز موفقيت قزاقستان

قزاقستان به عنوان قلب ژئوپليتکي آسياي ميانه، کشوري در مرز روسيه و چين واقع شده است. اين کشور توانست از اغتشاشات شبه  مخملين سال 2022 با موفقيت عبور کند.
واقع گرايي، چندجانبه‌گرايي و اصلاحات رمز موفقيت قزاقستان
گروه بين الملل – علي ودايع: قزاقستان به عنوان قلب ژئوپليتکي آسياي ميانه، کشوري در مرز روسيه و چين واقع شده است. اين کشور توانست از اغتشاشات شبه  مخملين سال 2022 با موفقيت عبور کند.
به گزارش مردم سالاری آنلاین،قزاقستان که همانند ساير اقمار اتحاديه جماهير شوروي ميراث‌داران رگه‌هايي از ديکتاتوري محسوب مي شد ؛ از موانع توسعه يافتگي سياسي ، اقتصادي ، اجتماعي و فرهنگي عبور کرده است. ديروز (سه شنبه)  نشست «انتخابات رياست جمهوري قزاقستان – اعتبارنامه جديد اعتماد مردم به اصلاحات استراتژيک» برگزار شد. در ابتداي اين نشست ، «اسخت اورازباي» سفير جمهوري قزاقستان در تهران ضمن تاکيد بر موفقيت اين کشور در انجام اصلاحات سياسي و تدارک برگزاري انتخابات رياست جمهوري قزاقستان 20 نوامبر سال جاري برابر با 29 آبان گفت: رئيس جمهوري قزاقستان اصلاحاتي را در زمينه سياسي، اجتماعي و اقتصادي در دستور کار قرار داده که يکي از اصلاحات انجام شده مربوط به قانون انتخابات اين کشور است و اين انتخابات زودهنگام هم به دليل نياز به يک دستور جديد براي اعتماد مردم به اصلاحات استراتژيک است.
اين ديپلمات قزاق گفت: «قاسم ژومارت توکايف»رئيس جمهوري قزاقستان درباره محدود کردن دوره رياست جمهوري به يک دوره هفت ساله تصميمات جديدي را اتخاذ کرده است؛براين اساس ، روساي جمهوري قزاقستان دو دوره عهده دار مسئوليت نيستند و فقط يک دوره هفت ساله خواهند داشت و انتخاب مجدد ممنوع خواهد بود.
وي با بيان اين که حاکميت قزاقستان در جهت مدرنيزاسيون سياسي به سمت پارلمانتاريسم به عنوان رکن اساسي قدرت حرکت کرده است ، گفت: انتخابات آتي نتايج اصلاحات قزاقستان جديد با هدف ساده سازي و تسهيل روند ثبت احزاب سياسي و همچنين تعهد جديد به کسوت گرايي را به نمايش خواهد گذاشت. 
تلاش براي توسعه اقتصادي به موازات توسعه سياسي
اسخت اورازباي با اشاره به اصلاحات لازم در خصوص توسعه اجتماعي و اقتصادي و نيز فرصت‌هاي برابر براي همه اظهار داشت: دولت اولويت‌هاي دوره جديد اقتصادي را در نظر گرفته که تحريک ابتکار کارآفريني خصوصي، دور شدن از سرمايه داري دولتي، توسعه رقابت يعني فراهم کردن فرصت‌هاي برابر براي همه، افزايش حداقل دستمزدها، نحوه استفاده از صندوق ملي کودکان، حذف مداخله دولت در قيمت گذاري و تصويب رواديد براي خارجي‌هاي داراي سطح تخصص عالي و سرمايه گذاران بزرگ در برخي از برنامه‌هاي پيش بيني شده است.
وي در ادامه داد: همچنين در زمينه اصلاح حاکميت قانون نيز استقلال قوه قضائيه با کاهش سيستماتيک فشار اداري و دولتي و نظام حقوقي عمدتا با اصلاح ديوان عالي و گسترش اختيارات رسيدگي قضايي تقويت خواهد شد. همچنين معرفي روش انتخاب قضات ديوان عالي کشور از طريق انتخابات ضروري است و براي انجام اين کار رئيس جمهور بايد نامزدهايي را به مجلس سنا به صورت جايگزين يعني حداقل دو نامزد براي يک سمت ارائه کند.
سفير قزاقستان در تهران به اصلاحاتي در زمينه آئين‌نامه مالياتي، صندوق رفاه ملي و مراقبت‌هاي بهداشتي و آموزشي اشاره کرد و يادآور شد: در مورد پتانسيل ترانزيت قزاقستان هم بايد گفت افزايش پتانسيل ترانزيت کشور بايد به گونه‌اي باشد که قزاقستان به يک مرکز حمل و نقل و ترانزيت جهاني تبديل شود، کريدور شرق به غرب از مسير قزاقستان مي‌گذرد و ما نقش کليدي در پروژه يک کمربند – يک جاده داريم و تا سال 2025 حداقل 95 درصد جاده‌هاي محلي بايد بهبود يابد.
تلاش براي تمرکززدايي قدرت
وي تصريح کرد: در مورد تمرکز زدايي دولت هم در چارچوب تلاش‌هاي جاري براي کاهش قدرت مرکزي نقش بعضي از وزيران در تصميم‌گيري‌هاي دولتي و ارائه خدمات عمومي افزايش خواهد يافت.
اين ديپلمات قزاقستاني به روابط کشورش با کشورهاي همسايه اشاره کرد و گفت: ما در سياست خارجي خود در تلاش هستيم که روابط خوبي را با کشورهاي منطقه از جمله ازبکستان، تاجيکستان، قرقيزستان، آذربايجان و ترکمنستان داشته باشيم ضمن اينکه با جمهوري اسلامي ايران هم داراي روابط خوبي هستيم. وي به درگيري ميان روسيه و اوکراين هم اشاره کرد و گفت: بارها به اين مسئله تاکيد کرده‌ايم که ما به اصل تماميت ارضي اوکراين احترام مي‌گذاريم و طرفدار آن هستيم و اميدواريم که اين موضوع برطرف شود.
وي در پايان با تاکيد بر اينکه روابط ما با ايران همچون گذشته ادامه خواهد داشت، گفت: قزاقستان علاقه‌مند به ادامه همکاري‌هاي خود با سازمان‌هاي بين‌المللي از جمله سيکا، شانگهاي و ... است و ما با همسايه بزرگ خود يعني ايران هم مانند گذشته روابط‌مان را ادامه مي‌دهيم و اميدواريم شاهد تقويت و گسترش هر چه بيشتر روابط دو کشور باشيم.
اصلاحات و واقع گرايي در سياست داخلي و سياست خارجي 
دکتر «الهه کولايي» استاد دانشگاه در نشست «انتخابات رياست جمهوري قزاقستان – اعتبارنامه جديد اعتماد مردم به اصلاحات استراتژيک» گفت:  قزاقستان درک مناسبي از موقعيت ژئوپلتيک آسياي ميانه دارد. موفقيت در جذب سرمايه گذاري خارجي اين کشور را جزو کشورهاي ممتاز قرار داده است. اين کشور بدون اين ور و ان ور افتادن توانست ثبات، ارامش و امنيت ايجاد کند. 
وي گفت: بيش از 3 دهه از فروپاشي اتحاديه جماهيرشوروي مي گذرد اما ايران نتوانسته از فرصت‌هاي ويژه در شرق و غرب درياي خزر بهره برداري مناسبي داشته باشد.
دکترکولايي گفت: قزاقستان از ابتدا سياست خارجي مبتني واقع گرايي ، چندجانبه گرايي و پرهيز از رفتارهايي که توسعه اقتصادي را با چالش مواجه مي کند را در دستور کار قرار داد . در همين چارچوب، خوشبختانه قزاقستان با ايران نيز روابط آرام و همواري را داشته است. البته در روابط تهران – آستانه ، مسائل منطقه‌اي و بين‌المللي تاثير گذار بوده است.
وي با بيان اين که قزاقستان در مديريت وضعيت داخلي در بين کشورهاي آسياي ميانه تجربه مناسبي دارد ، تصريح کرد: قزاقستان به دليل درک رهبران اين کشور از ظرفيت‌هاي ژئوپليتيکي قزاقستان داشته اند ، توانسته اند وضعيت را به خوبي مديريت کنند ، حتي در بحراني که در ژانويه 2022 ايجاد شد توانست شرايط پيش آمده را کنترل و اصلاحات لازم را اجرا کند. کولايي در ادامه گفت: اگرچه کنترل بحران‌هاي ايجاد شده در سايه جهاني سازي براي کشورهاي درحال توسعه سخت و دشوار است اما آقاي توکايف ، رئيس جمهوري قزاقستان نه تنها در کنترل و مهار اين ناآرامي‌ها موفق بوده بلکه توانسته شرايط براي رشد و توسعه اين کشور را فراهم کند که ثبات و ادامه آن منوط به اجراي موفق انتخابات رياست جمهوري اين کشور است.
وي تاکيد کرد: کليد اصلي موفقيت قزاقستان درک صحيح حرف جامعه   با انجام اصلاحات متناسب با خواست مردم است.
نياز سرمايه به ثبات سياسي
اين استاد دانشگاه گفت: موفقيت قزاقستان در جذب سرمايه گذاري خارجي اين کشور را ممتاز کرده است . نکته اينجاست که قزاقستان با رويکرد واقع گرايانه و پرهيز از افراط و تفريط در سياست خارجي توانست ثبات و آرامشي را به وجود آورد که براي سرمايه‌گذاري خارجي هم امنيت را به دنبال داشته باشد.
وي در ادامه اظهار داشت: دوره 30 ساله نظربايف نيز دستاوردهاي غير قابل چشم پوشي داشت اما اکنون قزاقستان در مرحله اي است که اصلاحات سياسي و اجتماعي سپري مي شود تا همچنان بتواند در جذب سرمايه خارجي جايگاه خود را حفظ کند. البته ادامه اين روند موکول به اصلاحات داخلي و ثبات سياسي است. جهاني شدن و ارتباطات منجر به تغيير مطالبات مردم مي شود که اگر رهبران به آن توجه داشته باشند مي توانند وضعيت را در جهت توسعه و تثبيت هدايت کنند.
کولايي تاکيد کرد: نکته بنيادين در نگاه قزاقستان مبتني بر چندجانبه گرايي است که متناسب با ظرفيت‌هاي ژئوپليتيکي اين کشور تنظيم شده است. 
وي گفت خاطرنشان کرد: قزاقستان کشوري است که تحولات آن متناسب با پتانسيل‌هاي ژئوپليتيک اتفاق افتاده است؛ اين کشور اگرچه با روسيه و چين داراي مرز مشترک است اما از سوق پيدا کردن به طرفين خودداري کرده و توانسته از مزاياي همسايگي بهره ببرد.
کد مطلب: 179957
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *