۰
سه شنبه ۲۴ آبان ۱۴۰۱ ساعت ۲۰:۲۵
رئيس اتاق بازرگاني ايران مطرح کرد

سه شرط مهم براي توسعه روابط با روسيه

دو روز است که پارلمان بخش خصوصي کشورمان ميزبان بزرگترين هيات تجاري روسيه است.عصر روز دوشنبه هيئت  120 نفره تجاري روسيه براي ديدار و گفتگو با رئيس اتاق بازارگاني ايران و همچنين شرکت در بزرگترين همايش تجاري دو کشور ايران و روسيه در تهران حضور يافت.
سه شرط مهم براي توسعه روابط با روسيه
گروه اقتصادي-محمدرضا حقي:دو روز است که پارلمان بخش خصوصي کشورمان ميزبان بزرگترين هيات تجاري روسيه است.عصر روز دوشنبه هيئت 120 نفره تجاري روسيه براي ديدار و گفتگو با رئيس اتاق بازارگاني ايران و همچنين شرکت در بزرگترين همايش تجاري دو کشور ايران و روسيه در تهران حضور يافت.
به گزارش مردم سالاری آنلاین،تجار و فعالين اقتصادي روسي حاضر در اين هيات که به سرپرستي سرگي کاترين، رئيس اتاق بازرگاني و صنعت روسيه و به دعوت اتاق ايران به تهران آمده‌اند، روزگذشته در کنار 600 تاجر و بازرگان ايراني در همايش تجاري ايران - روسيه شرکت کردند. غلامحسين شافعي رئيس اتاق بازرگاني ايران در همايش تجاري ايران و روسيه اظهار کرد:در سال گذشته، ميزان تبادلات تجاري ايران و روسيه افزايشي جدي داشته اما با فراهم کردن برخي پيش شرط‌ها، امکان ثبت رکوردهاي جديد نيز وجود دارد.به گفته شافعي مردم دو کشور از روابط ديرينه بر مبناي مشترکات بسيار برخوردارند و در حال حاضر نيز ايران مناسبات خوبي با کشورهاي منطقه داشته و اقدامات مهمي‌جهت توسعه اين مناسبات انجام داده و روسيه در اين ميان از جايگاه مهمي‌در سياست خارجي جمهوري اسلامي‌ايران برخوردار است.وي ادامه داد: وجود منابع و توانايي‌هاي دو کشور در زمينه‌هاي مختلف همچون نفت و گاز، کشتيراني در درياي خزر و به طور کلي حمل و نقل در طول کريدور شمال و جنوب، فناوري اطلاعات و امنيت الکترونيک، پتروشيمي، کشاورزي و مواد غذايي، فلزات و مواد شيميايي، خشکبار، فرش، مبلمان، مصالح ساختماني و نساجي، داروسازي، خدمات فني و مهندسي و همچنين تمايل دو کشور به همکاري‌هاي استاني راه را براي گسترش هرچه بيشتر مبادلات دو جانبه هموارتر کرده است.
رئيس اتاق بازرگاني ايران با اشاره به تجارت چهار ميليارد دلاري مشترک دو کشور در سال گذشته، تصريح کرد: با توجه به علاقه مندي و عزم جدي مقامات عالي دو کشور جهت گسترش روابط و به واسطه بررسي توانمندي‌ها و ايجاد ارتباط بين تشکل‌هاي تخصصي و شناسايي فرصت‌هاي موجود دو کشور گام‌هاي عملياتي همانند هيات حاضر که بزرگ‌ترين هيات تجاري فدراسيون روسيه به ايران در 20 سال اخير است، جهت افزايش حجم مبادلات، برداشته شود و در عين حال جهت رفع موانع از جمله تسهيل در صدور رواديد تلاش صورت گيرد.شافعي به تغيير در فرايند تجارت مشترک ميان دو کشور از زمان امضاي تفاهم اوراسيا نيز اشاره کرد و افزود: امضاي توافقنامه موقت تعرفه ترجيحي ايران با اتحاديه اقتصادي اوراسيا فصل جديدي را در گسترش روابط تجاري ايران با کشورهاي منطقه گشوده است. اين در حالي است که مذاکرات تجارت آزاد بين طرفين نيز در حال اتمام است و با اجرايي شدن تجارت آزاد بين ايران و کشورهاي عضو اتحاديه اقتصادي اوراسيا بخش بزرگي از موانع توسعه تجارت مرتفع خواهد شد. شايان ذکر است ايران به دليل برخورداري از کريدور شرق-غرب و بندر چابهار مي‌تواند ضمن توسعه روابط خود با اوراسيا ، زمينه‌ساز همکاري کشورهايي مانند هند با اتحاديه اقتصادي اوراسيا نيز باشد.وي به گام‌هاي مهمي‌که براي بهبود روابط تجاري دو کشور بايد برداشته شود نيز پرداخت و گفت: در سال‌هاي اخير اقداماتي همچون تلاش براي تسهيل صدور و لغو رواديد، توافق براي انجام سرمايه‌گذاري‌هاي مشترک، ايجاد زيرساخت جهت برقراري مجدد روابط بانکي بر اساس ارزهاي ملي دو کشور و امضاي توافقنامه کريدور سبز گمرکي در راستاي توسعه روابط في مابين انجام شده است. با اين حال لازم است جهت توسعه مناسبات، اموري مانند ايجاد زيرساخت‌هاي لازم براي استفاده از کشتي‌هاي رو-رو، توسعه روابط بانکي و تسهيل صدور ضمانت نامه‌هاي بانکي و فعال‌تر شدن کريدور سبز گمرکي با جديت بيشتري پيگيري گردد.رئيس اتاق بازرگاني خاطرنشان کرد: لازمه همکاري‌هاي تجاري بيشتر، فراهم آوردن امکانات و تسهيلات براي حضور عاملين اقتصادي ايراني و روس در کشور مقابل است. متاسفانه زيرساخت‌هاي کنوني، به حد کافي توسعه نيافته و با ظرفيت‌هاي اقتصادي، تجاري و توليدي موجود در نه تنها ايران و روسيه، بلکه کشورهاي مستقر در منطقه فاصله زيادي دارد. قطعا همکاري بيشتر بخش‌هاي خصوصي دو کشور با حمايت دولتمردان در برنامه‌ريزي بلندمدت و در جهت ارائه تسهيلات در مديريت و توسعه شبکه حمل‌ونقل به خصوص کشتي‌هاي رو-رو، استفاده از حمل‌ونقل ترکيبي، سازماندهي خطوط کشتيراني مسافري دريايي، توسعه راه آهن، ترغيب سرمايه‌گذاري به منظور توسعه زيرساخت‌هاي درياي خزر، تاسيس صندوق مشترک تامين مالي پروژه‌هاي مشترک، سهولت در صدور رواديد تجاري، ارتباطات مستمر بانکي، حفاظت از محيط زيست و مبارزه با آلودگي‎هاي زيست محيطي و ... محقق خواهد شد.
برگ جديدي در ارتباطات ايران و روسيه
 باز شده
همچنين رئيس اتاق بازرگاني و صنعت فدراسيون روسيه در نشستي با روساي اتاقهاي بازرگاني ايران و روسيه اظهار داشت: براي سرعت بخشيدن به روابط تجاري بايد شاخص‌هاي تجارت بين دو کشور را توسعه ببخشيم. ما چشم‌انداز تبادل اقتصادي 40 ميليارد دلاري را از طريق توسعه تجارت در محصولات کشاورزي، گردشگري و.... ترسيم کرديم. شرايط اقتصادي روسيه و خروج برخي کشورهاي اروپايي از بازار ما باعث شده است که روسيه بازاراش را براي کشور دوست باز کند.سرگي کاترين رئيس اتاق بازرگاني ايران و روسيه در نشست روساي اتاق‌هاي بازرگاني ايران و روسيه، ارتباط سياسي و تجاري ايران و روسيه را بي نظير و خاص توصيف کرد و افزود: امروز در تاريخ ارتباطات دو کشور برگ جديدي باز شده است و امروز شاهد توسعه روابط تجاري ايران و روس هستيم.وي با بيان اينکه در چارچوب اين نشست بيش از 305 نماينده از استان‌هاي روسيه حضور دارند، گفت: ما براي تبادل هيات آماده هستيم و ارتباط استاني براي اتاق بازرگاني روسيه اولويت دارد.رئيس اتاق بازرگاني روسيه تاکيد کرد: براي سرعت بخشيدن به روابط تجاري بايد شاخص‌هاي تجارت بين دو کشور را توسعه ببخشيم. ما چشم‌انداز تبادل اقتصادي 40 ميليارد دلاري را از طريق توسعه تجارت در محصولات کشاورزي، گردشگري و.... ترسيم کرديم. شرايط اقتصادي روسيه و خروج برخي کشورهاي اروپايي از بازار ما باعث شده است که روسيه  بازاراش را  براي کشور دوست باز کند.وي ايران را جايگزين مناسبي براي روسيه دانست و افزود: وزرات تجارت روسيه حمايت‌هاي لازم را با تجار ايراني خواهد داشت و ما رفع موانع آمادگي کامل داريم. تجار ايراني در اکسپو تستر محصولات خود را ارائه بدهند.کاترين با بيان اينکه مشکلات تبادلات ارزي و لجستيکي در کاهش حجم تجارت نقش مهمي‌ايفا مي‌کنند، افزود: رفع مشکل مراودات مالي مطرح و نتايج خوبي رسيده ايم و اميدواريم نتايج آن براي تراکنش‌هاي موثر مالي تاثير گذار باشد.
تلاش براي استفاده از روبل و ريال
 در مبادلات 
رئيس اتاق مشترک ايران و روسيه خاطر نشان کرد: امکان تهاتر با روس‌ها به سادگي ميسر نمي‌شود چراکه قوانين حاکم بر اقتصاد فدراسيون روسيه به‌گونه‌اي است که امکان اجراي اين طرح را دشوار کرده است.هادي تيزهوش تابان در گفت‌وگو با ايلنا، با اشاره به تصميمات کشورهاي ايران و روسيه براي توسعه همکاري‌هاي اقتصادي، گفت: اعزام و پذيرش هيات‌هاي تجاري مي‌تواند زمينه را براي تحقق سياست‌هاي اتخاذ شده فراهم کند؛ اين موضوع سبب آشنايي فعالان تجاري دو کشور از توانمندي‌ها و ظرفيت‌هاي يکديگر مي‌شود و زمينه را براي مذاکرات تجاري دو کشور فراهم مي‌کند.وي با بيان اينکه از اين مسير مي‌توان بسياري از موانع تجاري موجود را شناسايي و برطرف کرد، گفت: اتاق بازرگاني تلاش دارد به عنوان بازوي مشورتي و اجرايي دولت زمينه را براي تحقق سياست‌هاي کلان اقتصادي کشور فراهم کند واعزام و پذيرش هيات‌هاي تجاري نيز با همين هدف صورت مي‌گيرد.رئيس اتاق مشترک ايران و روسيه در پاسخ به اين پرسش که آيا براي تجارت در قالب تهاتر توانستيم به نتيجه برسيم؟ گفت: به سادگي اين موضوع ميسر نمي‌شود چراکه قوانين حاکم بر اقتصاد فدراسيون روسيه به‌گونه‌اي است که امکان اجراي اين طرح را دشوار کرده است. درحال حاضر مسئولان امر در حال بررسي سازوکاري براي انجام مبادلات بر مبناي ريال و روبل و حذف ساير ارزها از مبادلات مالي دو کشور هستند که اين موضوع در صورت نهايي‌شدن و اجرا مي‌تواند تاثير بسزايي در سطح روابط تجاري دو کشور برجاي بگذارد.تيزهوش تابان با بيان اينکه ايران و روسيه سابقه و تجربه لازم در خصوص توليد خودرو را دارند، گفت: اعمال تحريم‌ها انگيزه لازم را براي انجام اينکار فراهم کرده است و در صورت برنامه‌ريزي صحيح مي‌توان شرايط را به گونه‌اي رقم زد تا صنعت خودروسازي کشور دستخوش تغيير و تحول شود و از سوي ديگر اين امر منجر به توسعه صادرات غيرنفتي در حوزه صنعتي نيز مي‌شود.
کد مطلب: 180674
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *