۰
يکشنبه ۲۸ مرداد ۱۳۹۷ ساعت ۱۵:۵۱

نزاع آمریکا و ترکیه به نفع ایران و روسیه

وب‌سایت آمریکایی بیزینس‌اینسایدر در گزارشی که آن را امروز منتشر کرده آورده است: ترامپ کشورهایی که با آمریکا مشترک‌المنافع نیستند را با یکدیگر متحد می‌کند.
وب‌سایت آمریکایی بیزینس‌اینسایدر در گزارشی که آن را امروز منتشر کرده آورده است: ترامپ کشورهایی که با آمریکا مشترک‌المنافع نیستند را با یکدیگر متحد می‌کند.
به گزارش ایسنا، به نقل از وب‌سایت خبری بیزینس‌اینسایدر، دربخش‌هایی از این گزارش آمده است: کاخ سفید در روز سه‌شنبه هفته گذشته ترکیه را تهدید کرده که اگر کشیش آمریکایی‌تبار را آزاد نکند، تحریم‌های اقتصادی بیشتری علیه آن کشور اعمال خواهد کرد. اندرو برانسون که در ترکیه به ارتباط با سازمان‌های تروریستی متهم شده،‌ دو سال گذشته را در حبس خانگی به سر برده است. درگیری دیپلماتیک و اقتصادی میان آمریکا و ترکیه بر سر آزاد کردن این کشیش صورت گرفته است. لیر ترکیه در روز جمعه حدود ۵ درصد دیگر از ارزش خود را از دست داد.
در ادامه این گزارش آمده است: با این اوضاف، ترامپ احتمالا با خود گمان می‌کند که در حال پیروزی در این جنگ شدید اقتصادی با ترکیه است. اما واقعیت این است که ترامپ در حال متحد کردن کشورهایی است که با آمریکا و غرب مشترک‌المنافع نیستند. ترامپ با اعمال تحریم‌های جدید علیه ترکیه، در حال سوق دادن این کشور به سوی کشورهایی‌ است که اهمیت استراتژیک داشتن متحدی همچون ترکیه در کنار خود را درک می‌کنند.  یکی از این کشورها ایران است.
در ادامه این گزارش با متهم کردن ایران و قطر به همکاری با تروریست آمده است: برات البیراک، وزیر دارایی و خزانه‌داری ترکیه، به سرمایه ‌داران ترکی اطمینان داد که هالک بانک جریمه‌ای پرداخت نخواهد کرد. این جمله شاید در ظاهر اهمیت چندانی نداشته باشد اما برای مردم ترکیه خبر بسیار مهمی است. هالک بانک سابقا تحریم‌های اقتصادی علیه ایران را دور زده بود و یکی از مدیران این بانک نیز به همین بابت در آمریکا دستگیر شد. واضح است که ترکیه بر سر این مسئله با ایران متحد خواهد شد. جدای از این‌ها، قطر نیز هفته‌ گذشته یک وام  ۱۵ میلیون دلاری به ترکیه اهدا کرده است. تا همین‌جا می‌بینیم که جنگ تجاری ترامپ با ترکیه باعث شده که این کشور روابطی با ایران و قطر پیدا کند.
بیزینس‌اینسایدر در ادامه این گزارش می‌افزاید: برای این‌که کامل پی ببرید که این حرکت ترکیه چه ضربه‌ای به غرب می‌زند، باید بدانید که ترکیه در آستانه‌ تبدیل شدن به یک عضو ثابت اتحادیه‌ اروپا بود. ترامپ باید به جای آنکه برای آزادسازی یک مرد مجازات سنگینی برای ترکیه در نظر بگیرد، این کشور را بار دیگر با غرب متحد کند. از طرفی اقتصاد ترکیه در حال حاضر هر کمکی از طرف ایران و قطر را می‌پذیرد. به گفته‌ معاون رئیس موسسه تحقیقاتی استراتفور، چین و روسیه نیز آماده‌ استفاده از فرصت هستند. ترکیه تا بدین جای کار توافقی دفاعی با روسیه منعقد کرده است و رجب طیب اردوغان، رئیس‌جمهور ترکیه نیز مایل است تا برای ساخت راه ابرشیم جدید با چین همکاری کند.
هم‌چنین در این گزارش می‌خوانیم: برخی از مسائل پیش روی ترکیه به علت مسائل داخلی ترکیه است. سوء مدیریت اردوغان در مسئله بانک مرکزی، می‌تواند به افت بیشتر ارزش لیر منجر شود.
بیزینس‌اینسایدر در پایان گزارش خود نوشته است: حال آمریکا چه نفعی از این بین می‌برد؟ درست است که ارزش دلار افزایش می‌یابد و لیر نیز با افت ارزش شدید مواجه می‌شود اما این نیز نفع خاصی برای آمریکا ندارد ( ترامپ خود اعتقاد دارد که دلار آمریکا تا همین‌جای کار بسیار قدرتمند است). تنها منفعت دیگر این اقدامات آمریکا، بازپس‌گیری اندرو برانسون، کشیش آمریکایی‌تبار است. جزای این پیروزی‌های کوچک آمریکا چیزی جز مستحکم‌تر کردن روابط میان ایران، ترکیه، روسیه، چین و قطر و دور شدن ترکیه از غرب نخواهد بود.
کد مطلب: 92550
برچسب ها: دونالد ترامپ
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *