۰
جمعه ۲۷ آبان ۱۴۰۱ ساعت ۲۱:۰۰
رنگين کمان به ياد کيان،پرتکرارترين عبارت شبکه‌هاي اجتماعي شد

همه روايت‌هاي سه روز پرماجرا در ايذه

شايد رنگين کمان،پرتکرارترين تصوير اين روزهاي شبکه‌هاي اجتماعي بوده است که با وجود فيلترينگ گسترده، همچنان مردم با استفاده از فيلترشکن‌ها سعي در اطلاع رساني و اظهارنظر از طريق آن را دارند.رنگين کمان،به ياد کيان پيرفلک، کودک ده ساله ايذه‌اي، به واژه و تصوير پرتکرار اين روزها تبديل شد چراکه کيان،فيلم امتحان کردن قايق کوچک دست ساز خود براي شرکت در جشنواره را با اين جمله آغاز کرد:«به نام خداي رنگين کمان».
همه روايت‌هاي سه روز پرماجرا در ايذه
گروه سياسي:شايد رنگين کمان،پرتکرارترين تصوير اين روزهاي شبکه‌هاي اجتماعي بوده است که با وجود فيلترينگ گسترده، همچنان مردم با استفاده از فيلترشکن‌ها سعي در اطلاع رساني و اظهارنظر از طريق آن را دارند.رنگين کمان،به ياد کيان پيرفلک، کودک ده ساله ايذه‌اي،به واژه و تصوير پرتکرار اين روزها تبديل شد چراکه کيان،فيلم امتحان کردن قايق کوچک دست ساز خود براي شرکت در جشنواره را با اين جمله آغاز کرد:«به نام خداي رنگين کمان».
به گزارش مردم سالاری آنلاین،صفحه اينستاگرام مادرش که فيلمها و تصاويري از او را به اشتراک مي‌گذاشت پر از اميد به زندگي بود؛از تلاش او براي کاشت نهال گرفته تا حضورش در دامن طبيعت با لباس بختياري.اما عمر او کوتاهتر از آن بود که به آرزوهايش برسد...
کيان به همراه خانواده در داخل خودرو در شهر ايذه و در ناآرامي‌هاي عصر چهارشنبه، گلوله خورد و جان خود را از دست داد. در اين حادثه پدر او نيز زخمي شد. از همان زمان وقوع اين حادثه، قتل کيان به دليل تيراندازي، به نيروهاي لباس شخصي نسبت داده شد اما مسئولان، خيلي زود، اين موضوع را حادثه تروريستي اعلام کردند. معاون سياسي اجتماعي استاندار خوزستان گفت: نيروهاي نظامي و انتظامي در وقوع حادثه ايذه هيچ گونه نقشي نداشتند. عبدالرضا سيفي در گفت و گو با خبرنگار ايرنا بيان کرد: در حادثه تروريستي ايذه 2 گروه موتوري با سلاح جنگي به سمت مردم تيراندازي کردند در حالي که نيروهاي نظامي و انتظامي اصلا از سلاح جنگي استفاده نمي‌کنند. يکي از دلايلي که تعداد شهداي مدافع امنيت زياد است استفاده نکردن آنها از گلوله جنگي است. در مراسم تشييع پيکر او، مادر کيان پورفلک براي حاضران در مراسم خاکسپاري فرزندش، چگونگي کشته شدن او را توسط افرادي با لباس شخصي توضيح داد که با تاثر همگان همراه شد.
کيان البته اولين کودکي نيست که در دو ماه اخير و در ناآرامي‌هاي سراسر کشور جان خود را از دست مي‌دهد. اما هيچگاه هيچ فردي مسئوليت کشته شدن کودکان و نوجواناني را که در اعتراضات دو ماه اخير جان باخته‌اند بر عهده نمي‌گيرد. اگرچه فيلم‌هايي از تيراندازي ماموران امنيتي و لباس شخصي در شبکه‌هاي اجتماعي منتشر شده اما همواره مسئولان، اين حوادث را به تروريست‌ها و اغتشاشگران نسبت مي‌دهند و اعلام مي‌کنند که از گلوله جنگي در درگيري‌ها استفاده نمي‌شود. هرچند در مجموع، مسئوليت جان همه مردم با نيروهاي انتظامي و امنيتي است و مرگ هر فردي، حتي اگر به دست تروريست‌ها و خرابکاران صورت گرفته باشد از مسئوليت نيروهاي انتظامي و امنيتي کم نمي‌کند. پيش از اين، يک بار هم پس از نماز جمعه در زاهدان در روز هشتم مهر و يک هم بار هم پس از نماز جمعه در خاش در روز سيزدهم آبان، در سيستان و بلوچستان درگيري‌ها منجر به کشته شدن بيش از يکصد نفر شد اما آن حوادث هم به خرابکاران نسبت داده شد. با اين حال نه عزاي عمومي اعلام شد و نه نشانه اي از تسليت به سيستان و بلوچستان بر شبکه‌هاي صداوسيما نقش بست. اما اين بار عبارت «ايذه تسليت» بر صفحه تلويزيون نقش بست و تروريست‌ها مسئول اين حادثه اعلام شدند. البته در ابتدا اعلام شد داعش مسئوليت اين حادثه را بر عهده گرفته اما داعش اين مساله را تکذيب کرد.  رضا شريعتي 25 ساله، کيان پيرفلک ده ساله، اشرف نيک بخت 45 ساله، و 2 نفر با هويت نامعلوم افرادي بودند که به گفته رئيس کل دادگستري خوزسستان در حادثه ايذه جان باختند. اما پس از آن تعداد تلفات اين حادثه از سوي مقامات، «هفت نفر شهيد و 10 نفر مجروح» اعلام شد. در يک ويدئوي منتشرشده که جسد خونين کيان پيرفلک نيز ديده مي‌شود، يکي از نزديکان او دربارهٔ نحوه کشته شدنش توضيح مي‌دهد. او مي‌گويد که اين کودک در خودروي پدرش در حال عبور از خيابان بوده که از چهار طرف مورد اصابت گلوله قرار گرفته و کشته مي‌شود. عکسي که از پيکر او بسيار مورد توجه قرار گرفت و تاسف بسياري را به همراه داشت، نگهداري پيکر کيان در منزل و در کنار قالبهاي يخ بود تا خانواده، پيکر او را تا زمان خاکسپاري در کنار خود نگه دارند. نام سپهر مقصودي نوجوان 14 ساله هم در بين جان باختتگان حادثه ايذه است. نوجواني که گلوله به سرش اصابت کرد و خانواده اعلام کردند پيکر او را به آنها تحويل نداده اند. در همان شب حوادث ايذه، در اصفهان هم در حادثه اي ديگر که آن هم از سوي مسئولان تروريستي اعلام شد دو نفر به نامهاي محسن حميدي و محمدحسين کريمي جان باختند و 8 نفر مجروح شدند. در سميرم و سسندج هم گزارشهايي از کشته و زخمي شدن تعدادي مخابره شد. تهران و مشهد و برخي شهرهاي ديگر هم ناآرام بود. بوکان هم چهارشنبه و پنجشنبه روز ناآرامي را سپري کرده بود و معترضان، شهرداري بوکان را در اختيار گرفته بودند. محمد حسن زاده در حوادث چهارشنبه بوکان کشته شد و مراسم خاکسپاري او در روز پنجشنبه با حضور مردم برگزار شد. خبرگزارش فارس هم از شهادت دو نيروي حافظ امنيت در بوکان خبر داد.
روايت‌هاي رسمي از حادثه ايذه 
چه بود؟
از چهارشنبه شب تا پنجشنبه، روايتهاي رسمي از حادثه ايذه توسط مسئولان اعلام شد. ولي الله حياتي معاون انتظامي امنيتي استانداري خوزستان در بيان جزئيات حادثه تروريستي ايذه گفت: در اين حمله تروريستي که ساعت 17:30 عصر چهارشنبه توسط راکبين دو موتورسيکلت رخ داد، مردم و مدافعين امنيت به گلوله بسته شدند.  استاندار خوزستان هياتي از شوراي تأمين استان به شهرستان ايذه اعزام کرده است و کار دستگيري ضاربين در دستور کار شوراي تأمين و نهادهاي اطلاعاتي و انتظامي قرار دارد تا در کوتاه ترين زمان ضاربان دستگير شوند. سپاه ولي عصر (عج) خوزستان در پي اين حادثه اطلاعيه‌اي صادر و اعلام کرد: بدين وسيله به اطلاع امت شهيدپرور خوزستان مي‌رساند گروهي مسلح که سوار بر دو موتور سيکلت بودند با سو استفاده از التهاب ايجاد شده در شهرستان ايذه با اسلحه‌هاي کلاشينکف به سمت مردم و پليس تيراندازي کردند و آنها را به رگبار بستند در اين بين پنج تن شهيد و 10 نفر زخمي شدند.  دهقاني رئيس کل دادگستري خوزستان ساعاتي بعد از حادثه گفت: 3 نفر از عوامل اصلي حوادث و اغتشاشات شهرستان ايذه دستگير شدند و تلاش براي شناسايي و دستگيري ساير عوامل مرتبط در دستور کار قرار دارد. به دادستان مرکز استان نيز ماموريت داده شد تا با حضور در شهرستان ايذه اقدامات و نظارت‌هاي لازم در جهت تکميل تحقيقات و دستگيري کليه عوامل را در محل انجام دهد. فرماندهي انتظامي استان خوزستان هم روز پنجشنبه با صدور اطلاعيه‌اي حمله تروريستي در شهرستان ايذه را محکوم و اعلام کرد: امنيت مردم خط قرمز پليس است و با قاطعيت، اقتدار و جديت دوشادوش ساير نهادهاي امنيتي و قضائي نسبت به شناسايي و مجازات همه طراحان و عاملان اين جنايت ددمنشانه سريعاً اقدام نموده و پاسخ دندان شکني به ايادي اين حمله تروريستي خواهيم داد. پيش از آن رئيس جمهور و رئيس قوه قضائيه هم دستور پيگيري حادثه را داده بودن و در استان خوزستان هم يک روز عزاي عمومي اعلام شد. 
توضيحات رئيس دانشگاه علوم پزشکي اهواز 
رئيس دانشگاه علوم پزشکي جندي شاپور اهواز عصر پنجشنبه وضعيت مجروحان حادثه تروريستي ايذه را تشريح کرد. دکترمحمدحسين سرمست گفت: شب گذشته (چهارشنبه) برخي از مجروحان براي ادامه درمان و تکميل روند درمان به اهواز منتقل شدند و اکنون کارها در حال انجام است. در اين حادثه 19 آسيب ديده وجود داشت که هفت نفر آن فوت کردند که بيشتر آنها با حال عمومي بسيار بد و يا فوت شده به بيمارستان منتقل شدند. يکي از فوت شدگان ايست قلبي داشته و بقيه هم فوت شده بودند. وي افزود: از بين 12 مجروح، سه نفر به صورت سرپايي درمان شده و مرخص شدند و 9 مجروح ديگر در بيمارستان‌هاي امام خميني(ره) و گلستان اهواز و بيمارستان ايذه بستري هستند که اقدامات درماني آنها انجام شده و وضعيت نسبي مناسبي دارند. اين مجروحان در مسير بهبودي قرار داشته و احتمالا در روزهاي آينده وضعيت بهتري خواهند داشت. وي ادامه داد:يکي از مجروحان حادثه تروريستي ايذه که 32 سال سن دارد به دليل خونريزي شديد توسط تيم پزشکي تحت عمل جراحي قرار گرفت و هم‌اکنون در بخش آي سي يو بيمارستان گلستان بستري است و شرايط خوبي دارد. همچنين مجروح ديگر 33 ساله است که فوريتي براي عمل او نبوده و خوشبختانه شرايط پايداري دارد.
دو خبر درباره دستگيري عاملان حادثه ايذه
مراسم رسمي تشييع جان باختگان حادثه ايذه با حضور محسن رضايي معاون اقتصادي رئيس جمهور و صادق خليليان استاندار خوزستان، صبح جمعه برگزار شد. در حاشيه مراسم محسن رضايي گفت: سه عامل اصلي حادثه تروريستي ايذه، روز پنجشنبه در حال فرار به خارج از کشور در مرز ماکو ( در آذربايجان غربي) دستگير شدند و اکنون در حال بازگراندن به خوزستان هستند. وي در ادامه سخنان خود با بيان اينکه انقلاب اسلامي حق اعتراض را به رسميت شناخته افزود: انقلاب اسلامي پذيراي اعتراضات است ولي عده اي پشت سر اعتراضات مردم، دست به اعتشاش زدند و عرصه را بر کسب و کار مردم تنگ کرده‌اند.  استاندار خوزستان هم در سخناني که با سخنان محسن رضايي تناقض داشت گفت: 11 نفر از عناصر و عوامل اين حادثه تروريستي حين فرار از منطقه دستگير شدند و بازجويي از آنها آغاز شده است. خليليان گفت:  يکي از آن‌ها قصد داشت از طريق مرکز يکي از استان‌هاي شمال غربي از کشور خارج شود و با رفتن به اروپا خود را در واقع به کشورهاي فرانسه يا آلمان برساند که دستگير شد و ما خواسته‌ايم به استان ارجاع داده شود تا با همکاري همه افرادي که مسوول اين کار هستند و افراد بازداشت شده پازل طراحي اين جنايت در کشور که در واقع سردمداران آنها خارج از کشور هستند به خوبي پيگيري و عوامل به مردم معرفي شده و زواياي مختلف آن روشن شود.
کد مطلب: 180958
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *