۰
دوشنبه ۱۰ بهمن ۱۴۰۱ ساعت ۱۶:۱۰
محسنی بندپی،عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس در گفت‌وگو با«مردم‌سالاری»:

اجازه نمی‌دهیم‌ بودجه معلولان صرف سایر حوزه‌ها شود

مسئولان بهزیستی آنقدر سرگرم مسائل روزمره نشوند که حقوق معلولان روی زمین بماند
نماینده نوشهر و چالوس در مجلس شورای اسلامی در خصوص حذف ردیف بودجه قانون حمایت از معلولان در لایحه بودجه ۱۴۰۲ گفت: وظیفه اصلی ما حساسیت‌زایی است‌ تا اجازه ندهیم‌ کسی از سهم بودجه افراد دارای معلولیت حتی برای اموری که به زعم مسئولین مهم است، بردارد.
اجازه نمی‌دهیم‌ بودجه معلولان صرف سایر حوزه‌ها شود
نماینده نوشهر و چالوس در مجلس شورای اسلامی در خصوص حذف ردیف بودجه قانون حمایت از معلولان در لایحه بودجه ۱۴۰۲ گفت: وظیفه اصلی ما حساسیت‌زایی است‌ تا اجازه ندهیم‌ کسی از سهم بودجه افراد دارای معلولیت حتی برای اموری که به زعم مسئولین مهم است، بردارد.
به گزارش مردم سالاری آنلاین،محمدعلی محسنی بندپی در گفتگو با «مردم‌سالاری» تأکید کرد: در ردیف مختص اجرای‌ قانون حمایت از معلولان هیچ کاری را واجب‌تر از پرداختن‌ به مشکلات این گروه نمی‌بینیم و پیگیر هستیم تا این بودجه هم در جای خود هزینه شود و هم با استفاده از نقش نظارتی مجلس و بکارگیری همکاری همه دستگاه‌ها، ورود معلولان به جامعه و مشارکت اجتماعی آنها را فراهم کنیم‌.
این عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس گفت:‌ هفته گذشته‌ در صحن علنی مجلس در اعتراض به این مسأله تذکر خودم را اعلام و در جلسه‌ کمیسیون بهداشت نیز در دفاع از بودجه بهزیستی پیگیری جدی‌ این موضوع را تأکید کردم. وی تخصیص صد درصدی‌ بودجه ردیف‌های مربوط به افراد دارای معلولیت را مورد تأکید و مهم برشمرد و توضیح داد: با توجه به اینکه در مواقع بسیاری بودجه اختصاصی با بودجه تحقق یافته فاصله زیادی دارد از سازمان برنامه‌ و همچنین از کمیسیون تلفیق خواستم تمام ردیف‌های سازمان بهزیستی و قانون حمایت از معلولان را با پوشش صد درصدی ببینند.
این نماینده مجلس همچنین بیان کرد: در جلسه کمیسیون تلفیق که در آن نماینده سازمان برنامه و بودجه نیز حضور داشت خواستار احیای ردیف بودجه قانون معلولان شدم به این دلیل که برای تصویب این قانون و ردیف بودجه اختصاصی‌ آن زحمات زیادی کشیده شده و معلولان و سمن‌های آنها تقریباً پس از ۱۰ سال پیگیری بالاخره در سال ۱۳۹۷ موفق به اقناع مجلس و تصویب این قانون و به دنبال آن ایجاد یک ردیف اختصاصی شده‌اند‌ بنابراین امروز اگر قرار است بودجه این حوزه افزایش نيابد دست‌کم کاهش نیز نباید پیدا کند.
رئیس پیشین انجمن فیزیوتراپی ایران ادامه داد: سازمان برنامه و بودجه معتقد است اعتبار مربوط به قانون معلولان به‌صورت گلوبال به سایر ردیف‌های سازمان بهزیستی تخصیص یافته‌ اما وقتی بودجه به‌صورت گلوبال منظور‌ می‌شود دست سازمان دریافت کننده بودجه، باز است تا آن را در جاهای غیر از هدف اصلی هزینه کند.
وی با بیان اینکه منطق خاصی پشت این اقدام نبوده، اذعان داشت: با مطالبه‌گری که در این رابطه در مجلس داشته‌ام و نیز با خیزی که مجلس برداشته و با تلاش سایر نمایندگان امید زیادی به برگشت ردیف بودجه دارم‌ اما اگر هم این هدف محقق نشد‌ تمام تلاشمان را می‌کنیم تا کل مبالغی که به‌صورت گلوبال برای این‌ ردیف اختصاصی یافته تا ریال آخر در امور معلولان هزینه شود‌.
محسنی که سابقه ۳۰ سال فعالیت در حوزه معلولان را در کارنامه کاری خود دارد‌، گفت: امیدوارم بتوانیم در صحن علنی دفاع خوبی داشته و موفق‌ به برگرداندن‌ این ردیف به جایگاه اصلی خود شویم.
بودجه‌ حوزه معلولین ناچیز است
وی با بیان این مطلب که قانون حمایت از معلولان قانون جامعی است که دستگاه‌های متعددی را در قبال این طیف مکلف کرده، گفت: طبق این قانون، سازمان‌های بیمه‌گر برای پوشش خدمات درمانی معلولین‌، همه دستگاه‌های اجرایی دولتی برای رعایت سهم ۳ درصد اشتغال معلولان، صدا و سیما در بحث فرهنگسازی، شهرداری‌ها برای سیستم حمل‌ونقل، شهرداری‌ها و وزارت کشور برای مناسب‌سازی، آموزش و پرورش و دانشگاه‌ها برای آموزش‌ و... موظف شناخته شده‌اند و اجرای آن هزینه زیادی نیاز دارد.
نماینده مردم نوشهر، چالوس و کلاردشت در مجلس با اشاره به بودجه تخصیص داده شده به حوزه معلولیت را ناچیز خواند و افزود: بودجه‌ تخصیص داده شده حتی امکان پوشش بیمه خدمات درمانی این گرو‌ه را هم ندارد.عضو کمیسیون بهداشت مجلس توضیح داد: در یکی از جلسات‌ مجلس مطرح شد نگهداری یک معلول در منزل ۱۱ میلیون تومان هزینه دارد در حالیکه دولت تنها سه میلیون تومان برای آن منظور کرده و این مبلغ با توجه به ۱۲۰ هزار نفر پشت نوبتی که منتظر دريافت خدمات هستند کارگشا نیست و سازمان بهزیستی به‌عنوان دبیر اجرای قانون باید با رایزنی و ارتباط‌ با کمیسیون‌های اجتماعی، بهداشت، اقتصادی و عمران می‌تواند مطالبه‌گری و احقاق حق کند.
بهزیستی از ظرفیت مجلس استفاده کند‌
محسنی با تأکید بر این مطلب که مجلس تنها نهادی است که‌ اجازه مداخله در همه امور را دارد و نقش نظارتی این نهاد اجازه تذکر به وزرا و طرح سوال از آنان را می‌دهد، از سازمان بهزیستی خواست از این ظرفیت برای دفاع از حقوق معلولان و رسیدگی عادلانه به این گروه استفاده کند‌.وی نظارت بیشتر و فشار به سازمان برنامه را به‌عنوان دو کار مهمی که باید در حال حاضر صورت پذیرد‌، برشمرد و افزود: لازمه این امر ورود جدی‌تر رئیس سازمان بهزیستی و معاونان آن به مسأله است تا از ظرفیت و قدرت نمایندگان در جهت تحقق مطالبات قانونی این سازمان و جامعه هدف آن‌ استفاده کنند.
این نماینده مجلس تخصیص ۱۸ هزار میلیارد تومان به وزارت بهداشت را در ۸ ماه اول امسال از محل ارزش افزوده که هیچوقت محقق نشده بود نمونه بارز پیگیری مستمر این دستگاه خواند و گفت: متأسفانه چنین اقداماتی‌ را در مورد سازمان بهزیستی کمتر می‌بینیم در حالیکه این سازمان باید فعال‌تر وارد عرصه شده و از قدرت نمایندگان برای احقاق حقوق افراد دارای معلولیت بیشتر استفاده کند.محسنی بندپی همچنين در خصوص عدم پرداخت بخشی از درآمد حاصل از محل پیامک‌ و جرایم رانندگی‌ توسط دولت به حوزه معلولان، بیان کرد: این مورد هم جزء‌ مواردی است که سازمان بهزیستی، معاونت پشتیبانی و مدیر بودجه این سازمان‌ باید تک‌تک ردیف‌های اختصاص یافته به این حوزه را مطالبه کنند و به‌ویژه در سال‌هایی که بودجه تحقق‌ صد درصدی‌ دارد، اجازه ندهند‌ این بودجه در جایی غیر از جای خود هزینه شود.
وی افزود: روی صحبتم با همکاران بهزیستی است، از آنها می‌خواهم کمی رویکرد خود را تغییر دهند و آنقدر به امور روزانه خود سرگرم نشوند که حق و حقوق معلولان روی زمین بماند.نماینده مازندران با اشاره به اینکه نمایندگان‌ سازمان برنامه و بودجه در جلسات کمیسیون‌های مجلس نسبت به معلولان ابراز ارادت کرده‌ و اعلام کردند‌ ما هر‌ موقع به بودجه افراد دارای معلولیت می‌رسیم می‌گوییم پول این افراد خوردن ندارد، توضیح داد: من بلافاصله به این سخن اعتراض کرده و گفتم زمانی که دولت تحقق صد درصدی منابع را اعلام کرده پس چرا همین پولی که می‌گویید خوردن ندارد در برخی ردیف‌های بهزیستی تخصیص ۷۰ درصدی داشته در حالیکه اگر درآمد صددرصدی بوده‌ پس باید مصارف هم صد درصد تامین شده باشد اما نمايندگان این سازمان جوابی برای این پرسش نداشتند.
وی در خصوص تجمع جمعی از افراد دارای معلولیت مقابل مجلس نیز بیان کرد: از این تجمع اطلاع نداشتم وگرنه اول برای عرض احترام و سپس برای شنیدن صحبت‌ افراد و تلاش برای انعکاس آن مطالب در مجلس در بین تجمع‌کنندگان حاضر می‌شدم.
این نماینده مجلس در پایان تصریح کرد: تمام تلاشم را برای برگشت ردیف بودجه قانون حمایت از معلولان می‌کنم چون این مهم را حقی از طرف افراد دارای معلولیت بر دوش خود و همکارانم می‌دانم که باید ادا شود و خدمتگزاری به این‌ گروه را لطف خدا می‌دانم.
کد مطلب: 188159
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *