۰
شنبه ۲۲ بهمن ۱۴۰۱ ساعت ۲۳:۴۵
تلفات زلزله ترکیه به 25 هزار نفر رسید

معجزه آخرین امید نجات بازماندگان

وزیر بهداشت ترکیه در گزارشی از تازه‌ترین آمار به روز شده از تلفات زلزله‌های روز دوشنبه در این کشور اعلام کرد که شمار جانباختگان زلزله در ۱۰ استان با کانون «قهرمان ماراش» تا کنون به حدود 22هزار نفر و تعداد مجروحان نیز به ۸۰ هزار و ۵۲ نفر رسیده است.
معجزه آخرین امید نجات بازماندگان
گروه بین‌الملل- مهدی یزدی: وزیر بهداشت ترکیه در گزارشی از تازه‌ترین آمار به روز شده از تلفات زلزله‌های روز دوشنبه در این کشور اعلام کرد که شمار جانباختگان زلزله در ۱۰ استان با کانون «قهرمان ماراش» تا کنون به حدود 22هزار نفر و تعداد مجروحان نیز به ۸۰ هزار و ۵۲ نفر رسیده است.
به گزارش مردم سالاری آنلاین،همچنین تاکنون فوت ۳۵۵۳ تن در سوریه تایید شده و به این ترتیب تا ظهر شنبه مجموع تلفات این زلزله شدید در سوریه و ترکیه از 25 هزار نفر فراتر رفته است.این درحالی‌است که صدها امدادگر از کشورهای مختلف همچنان به سختی و در سرمای شدید مشغول به کارند تا افراد بیشتری را نجات دهند. «رجب طیب اردوغان» رئیس جمهوری ترکیه تایید کرده است که شمار جانباختگان این زمین لرزه در این کشور از تلفات زلزله ویرانگر سال ۱۹۹۹ فراتر رفته است.
نجات معجزه‌آسا
با گذشت بیش از پنج روز از حادثه دلخراش زلزله شدید روز دوشنبه در مرز ترکیه و سوریه، تیم‌های امدادی همچنان بی‌وقفه برای یافتن بازماندگان تلاش می‌کنند اما امدادگران می‌گویند که از این پس، زنده پیدا کردن زیرآوارماندگان «معجزه» است.خبرنگار الجزیره در گزارشی از شهر «قهرمان ماراش» با تاکید بر ادامه تلاش‌های بی‌وقفه امدادگران برای زنده یافتن بازماندگان گفت: «ما می‌توانیم بوی اجساد جانباختگان را در اطراف احساس کنیم.» گزارش‌ها حاکی‌است تاکنون بیش از ۸۰۰۰ زلزله‌زده از زیر آوار نجات یافته‌اند و تلاش‌ها برای نجات کسانی که زیر آوار مانده‌اند همچنان ادامه دارد. به گزارش روزنامه هابرترک، تیم‌های امداد و نجات در ترکیه یک خانواده پنج نفره را که به مدت پنج روز در زیر آوار خانه فروریخته‌شان زنده مانده بودند، نجات دادند. امدادگران ابتدا مادر و دختری را به نام‌های «حووا» و «فاطماگل اصلان» از میان تلِ آوار در شهر «نورداغی» در استان «غازی عینتاب» بیرون آوردند. تیم‌ امدادی سپس به «حسن اصلان» پدر خانواده رسیدند و او نیز اصرار کرد که امدادگران دختر دیگرش، «زینب» و پسرش «سالتیک بوگرا» را که زنده هستند، نجات دهند. با نجات معجزه‌آسای این خانواده پنج نفره پس از ۱۲۹ ساعت، تعداد افرادی که امروز شنبه در پنجمین روز پس از حادثه زلزله ویرانگر ترکیه و سوریه و به رغم کاهش امیدها برای نجات بازماندگان در سرما و یخبندان نجات یافته‌اند به ۹ نفر رسید. «فواد اوکتای» معاون رئیس جمهوری ترکیه به خبرنگاران گفت در تلاش هایی که ۳۱ هزار امدادگر در سراسر منطقه آسیب دیده شبانه‌روز انجام داده‌اند، ۶۷ نفر ظرف ۲۴ ساعت گذشته از زیر آوار خارج شدند.
خبرهایی از دزدی
گزارش‌هایی منتشر شده که گروهی از افرادناشناس دست به دزدی زده‌اند. سخنگوی ارتش اتریش در توییتی خبر داد که در پی وقوع تیراندازی میان «گروه ها» و «اوضاع امنیتی رو به وخامت»در ترکیه، عملیات امداد و نجات در این کشور را متوقف کرده است.
به نوشته خبرگزاری فرانسه، درگیری های مسلحانه میان گروه های ناشناس موجب شده تا نیروهای اتریشی به همراه دیگر سازمان های بین المللی در یکی از اردوگاه های زلزله زدگان در ترکیه پناه گیرند. پیشتر برخی از خبرنگاران ترکیه ای در رسانه های اجتماعی خبر داده بودند که برخی از سارقان مسلح که به محموله های امدادی دستبرد می زدند دستگیر شده اند.
جا‌به‌جایی 6 متری ترکیه
به گزارش ایندیپندنت، یک زلزله‌شناس ایتالیایی می‌گوید که مجموعه‌ زمین‌لرزه‌های شدیدی که ترکیه را لرزاند، احتمالا کل این کشور را تا شش متر جابه‌جا کرده است.
پروفسور «دوگلیونی» رئیس موسسه ملی ژئوفیزیک و آتشفشان‌شناسی درباره این حادثه ویرانگر گفت: «این دو زمین‌لرزه بخشی از یک توالی لرزه‌ای واحد بود که در تقاطع چهار صفحه تکتونیکی‌- آناتولی، عربی، اوراسیا و آفریقا که پیوسته با هم برخورد می‌کنند، رخ داد.» به گفته وی، صفحه آناتولی به‌دلیل لغزش افقی به سمت صفحه عربستان در حال حرکت است. این استاد دانشگاه به شبکه تلویزیونی ایتالیا ۲۴ گفته است: این زمین‌لرزه نوعی گسل پدید آورد که زلزله‌شناسان آن را «تراگذر کم‌عمق» دارای یک کانون زلزله می‌نامند – که در عمق بین ۱۵ تا ۲۰ کیلومتر رخ می‌دهد. به عبارت دیگر، در برآوردها ترکیه پنج تا شش متر از سوریه جدا شده است.
این پارگی عظیم که منطقه‌ای به طول ۱۹۰ کیلومتر و عرض ۲۵ کیلومتر را در برمی‌گیرد، به شدت زمین را تکان می‌دهد و توالی پدید می‌آورد که در فاصله ۹ ساعت باعث این دو اوج بسیار شدید می‌شود.
پروفسور توضیح داد: اما درواقع لرزش و تخریب زمین همچنان با شدتی چشمگیر، در حدود ۵ تا ۶ درجه در مقیاس ریشتر ادامه‌یافت.
کد مطلب: 189161
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *