۰
يکشنبه ۷ خرداد ۱۴۰۲ ساعت ۲۲:۱۵
پادشاه عمان مورد استقبال رسمي رئيس جمهوري ايران قرار گرفت

سلطان ميانجي در تهران

هواپيماي هيثم بن طارق سلطان عمان لحظاتي پيش در فرودگاه مهرآباد به زمين نشست و وي مورد استقبال معاون اول رئيس جمهور قرار گرفت.
سلطان ميانجي در تهران
 گروه سياسي: هواپيماي هيثم بن طارق سلطان عمان لحظاتي پيش در فرودگاه مهرآباد به زمين نشست و وي مورد استقبال معاون اول رئيس جمهور قرار گرفت.
محمد مخبر عصرديروز (يکشنبه) در فرودگاه مهرآباد ورود هيثم بن طارق و هيات همراه براي سفري دو روزه به ايران را خوشامد گفت و با اشاره به روابط ديرينه و ظرفيت‌هاي گسترده دو کشور، اظهار اميدواري کرد اين سفر براي دو ملت ايران و عمان و کشورهاي منطقه منشا خير و برکت باشد.
سلطان عمان عصر ديروز مورد استقبال رسمي رئيس جمهوري ايران قرار گرفت. او طي دو روز اقامت در تهران برنامه‌هاي فشردهاي خواهد داشت. گفتوگو و رايزني درباره روابط ميان ايران و عمان و امضاي چند سند همکاري در راستاي تقويت همکاري‌هاي تجاري و اقتصادي از جمله اهداف مهم سفر دو روزه سلطان عمان به تهران است.
به گزارش مردم سالاری آنلاین ،«بدر بن حمد البوسعيدي» وزير خارجه عمان در آستانه سفر هيثم بن طارق، پادشاه اين کشور به تهران در صفحه توييتر خود نوشت: سفر تاريخي پادشاه عمان به جمهوري اسلامي ايران بازتاب دهنده اهتمام سران دو کشور براي تعميق روابط سودمند دوجانبه و همچنين اهميت دادن به مشورت در سطح سران در خصوص بسياري از مسائل منطقه و جهان در راستاي حمايت از صلح و ثبات و شکوفايي است.
يک هيات بلندپايه نيز پادشاه عمان را در اين سفر همراهي ‌مي‌کند.
هيات عماني متشکل از شهاب بن طارق آل سعيد معاون نخست وزير در امور دفاعي، خالد بن هلال آلبوسعيدي وزير ديوان سلطنت، سلطان بن محمد النعماني وزير دفتر سلطنت، بدر بن حمد آلبوسعيدي وزير خارجه، سلطان بن سالم الحبسي وزير دارايي، حمد بن سعيد العوفي رئيس دفتر ويژه پادشاهي، عبدالسلام بن محمد المرشدي رئيس سازمان سرمايه گذاري، قيس بن محمد اليوسف وزير صنعت و تجارت، سالم بن ناصر العوفي وزير نيرو و معدن، عبدالله بن خميس الرئيسي رئيس ستاد نيروهاي مسلح و ابراهيم بن احمد المعيني سفير عمان در تهران است.
رئيسي در روز دوم خرداد سال گذشته به عمان سفر کرده بود. درهمين حال، سلطان هيثم بن طارق يکشنبه گذشته در سفري رسمي و دو روزه به مصر رفت و با عبدالفتاح سيسي، رئيس جمهور اين کشور ديدار و گفت وگو کرد. منابع خبري اعلام کردند که پادشاه عمان درخصوص وساطت ميان تهران و قاهره و تلاش براي نزديک کردن روابط دو کشور با عبدالفتاح سيسي رايزني کرده است.
بيسابقهترين سطح روابط تهران و مسقط
علي نجفي خشرودي، سفير جمهوري اسلامي ايران در عمان در گفت‌وگو با روزنامه مسقط ديلي اظهاراتي را درباره روابط ميان تهران و مسقط و سفر قريب‌الوقوع سفر هيثم بن طارق آل سعيد، سلطان عمان به ايران بيان کرد.
وي اظهار داشت: سفر هيثم بن طارق به تهران و ديدارش با رهبري ايران سطح بي سابقه‌اي از مشارکت و همکاري ميان دو ملت را تقويت خواهد کرد. سفير ايران در ادامه با اشاره به روابط تاريخي و ممتاز ايران و عمان، بر هماهنگي و رايزني مستمر در زمينه مسائل مختلف منطقه‌اي و بين‌المللي تاکيد کرد و گفت: علاوه بر اين، هر دو کشور در مورد مسائل اقتصادي و سياسي که به نفع مردمشان است، گفت‌وگوهاي مفيدي انجام خواهند داد.
نجفي خشرودي همچنين با تحسين تلاش‌هاي مشترک براي تقويت ارتباطات هوايي و دريايي ميان دو کشور گفت: انتظار مي‌رود اين تحولات تأثير قابل توجهي در تقويت مبادلات تجاري و اقتصادي بين تهران و مسقط داشته باشد. اين ديپلمات کشورمان بر تأثيرات مثبت معافيت شهروندان هر دو کشور از شرايط رواديد سفر تاکيد و خاطر نشان کرد: اين سياست نه تنها گردشگري را تسهيل کرده است، بلکه منجر به افزايش تعداد پروازهاي روزانه ميان ايران و عمان شده و روابط تجاري را بيش از پيش تقويت کرده است. وي به‌علاوه تاکيد کرد که عمان جايگاه ويژه‌اي در سياست خارجي ايران دارد، زيرا رهبر معظم انقلاب همواره از نقش متوازن و تاثيرگذار مسقط در منطقه و جهان تمجيد مي‌کنند.
رئوس برنامه پادشاه عمان
«سعيد المحروقي» درباره سفر پادشاه عمان باره به الخليج آنلاين ‌مي‌گويد: «مهمترين پرونده‌هايي که سلطان هيثم بن طارق در سفر به تهران بررسي خواهد کرد، مسائل اقتصادي و اتصال قطاري از ايران به عمان و از آنجا به عربستان و امارات متحده عربي است.»
المحروقي در اين باره تصريح ‌مي‌کند: «در اين سفر همچنين پروژه گاز و نفت در مناطق مشترک بين سلطنت عمان و ايران مورد بررسي قرار خواهد گرفت و ترغيب گردشگري و سرمايه گذاري در شهر الدقم عمان نيز موضوع ديگري است که در اين سفر مورد بررسي قرار ‌مي‌گيرد.»
المحروقي  ‌ميافزايد: «سلطنت عمان تلاش ‌مي‌کند  به جاي اروپا انبار امنيت غذايي غلات باشد به همين خاطر خواهان هماهنگي بين کشورهاي حاشيه خليج(فارس)، ايران و منطقه است.» وي بيان ‌مي‌کند: «سلطنت عمان با سياست خود و به واسطه روابطش با ايران و آمريکا، در حل اختلافات عمده منطقه خليج(فارس) موفق عمل کرده و عربستان سعودي نيز ‌مي‌پذيرد که در حل برخي مشکلات نقش داشته باشد.»
تحليلگر عماني با اشاره به اينکه سلطان عمان از طريق سفرهاي خارجي خود در راستاي تقويت روابط کشورش با کشورهاي جهان و کمک به حل اختلافات بين کشورها تلاش ‌مي‌کند و در عين حال روي تقويت روابط اقتصادي کشورش با کشورهاي همسايه نيز کار ‌مي‌کند، ادامه ‌مي‌دهد: «بازتاب سفر سلطان عمان به ايران بر روابط اقتصادي دو کشور بويژه با هماهنگي‌هاي اقتصادي بين دو کشور نمايان خواهد شد.» تحليلگر عماني معتقد است: «سلطان عمان در سفر به ايران زياد به پرونده هسته اي ايران ورود نخواهد کرد و محور اصلي سفرش نخواهد بود بلکه اين بدرالبوسعيدي وزير خارجه عمان است که اين پرونده را مديريت ‌مي‌کند.» امير موسوي ديپلمات سابق ايراني نيز به نوبه خود ‌مي‌گويد:»سفر سلطان عمان به ايران پس از سفر وي به مصر صورت ‌مي‌گيرد؛ موضوعي که نشان ‌مي‌دهد اخبار مهمي از سفرش به ايران و منطقه به گوش ‌مي‌رسد.»
موسوي به سايت عماني «اثير» ‌مي‌گويد: «سلطان عمان در سفر خود به ايران حامل سه پرونده مهم و حساس و اساسي خواهد بود؛ پرونده اول روابط دوجانبه و تاريخي بين دو کشور است. پرونده دوم، مسائل منطقه بويژه تلاش‌هاي مسقط در امر تحقق موفقيت‌ها در زمينه همگرايي ديدگاهها و احياي روابط تهران و رياض است.»
وي با اشاره به اينکه پرونده سوم در چارچوب تلاش‌هاي عمان براي احياي روابط ايران و مصر و افزايش سطح نمايندگي ديپلماتيک بين دو کشور به همراه پرونده هسته اي است، تصريح ‌ميکند:«رهبري عمان حامل پيام‌هايي از آمريکا، انگليس و برخي کشورهاي ديگر درباره امکان بازگشت مذاکرات بين گروه پنج بعلاوه يک و ايران است.»
کد مطلب: 196481
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *