۱
شنبه ۲۶ فروردين ۱۴۰۲ ساعت ۲۲:۲۳
نه تيم طراحان معرفي شد و نه بودجه صرف شده مشخص شد!

دفاع شهرداري تهران از سازه‌هاي هلالي کپي‌برداري از دوبي

عليرضا زاکاني شهردار پايتخت در روز چهاردهم فروردين ماه گفته بود تهران 1402 در 3 بعد حمل و نقل عمومي، رونق ساخت و ساز و تبديل به شهر فناور، جهش خواهد کرد. اما همان زمان، سازه‌هايي به مناسبت ماه مبارک رمضان در صد نقطه پايتخت در معرض ديد عموم قرار گرفته بود که نشان مي‌داد مديران شهرداري تهران از تبديل تهران به شهر فناور، صرفا کپي برداري از موزه فناوري و آينده دوبي را در نظر داشته اند!
دفاع شهرداري تهران از سازه‌هاي هلالي کپي‌برداري از دوبي
گروه اجتماعي – سعيد تهراني: عليرضا زاکاني شهردار پايتخت در روز چهاردهم فروردين ماه گفته بود تهران 1402 در 3 بعد حمل و نقل عمومي، رونق ساخت و ساز و تبديل به شهر فناور، جهش خواهد کرد. اما همان زمان، سازه‌هايي به مناسبت ماه مبارک رمضان در صد نقطه پايتخت در معرض ديد عموم قرار گرفته بود که نشان مي‌داد مديران شهرداري تهران از تبديل تهران به شهر فناور، صرفا کپي برداري از موزه فناوري و آينده دوبي را در نظر داشته اند!
به گزارش مردم سالاری آنلاین ،سازه‌هاي پنج متري هلالي که در ماه مبارک رمضان در صد نقطه تهران برپا شده به دليل شباهت به نماد ساختمان موزه آينده در دوبي مورد انتقاد شبکه‌هاي اجتماعي قرار گرفت؛ بطوريکه آن را کپي برداري ناشيانه اي از دوبي توصيف کردند و انتقادات زيادي به نداشتن طرح‌ها و ايده‌هاي نو توسط شهرداري تهران مطرح شد. گروهي از کاربران هم نوشتند که « مسئولان حتي نمي‌توانند هنرمندان را قانع کنند که آثار مناسبي براي چنين مناسبت‌هايي بسازند.» سرانجام با گذشت بيش از سه هفته از آغاز ماه مبارک رمضان، «حسين نظري» معاونت خدمات شهري و محيط‌زيست شهرداري تهران در گفت‌وگو با ايلنا درباره نحوه طراحي و نصب سازه‌هاي فلزي هلالي‌شکل در سطح پايتخت در ماه رمضان توضيح داد. اما نه درباره تيم طراحاني که اين سازه‌هاي کپي برداري را به اصطلاح طراحي کرده اند توضيحي داد و نه اعلام کرد چه ميزان بودجه صرف طراحيو ساخت اين سازه‌ها شده است. 
نظري که مهرماه سال گذشته معاون خدمات شهري و محيط زيست شهرداري تهران شد، در يک سال اول شهرداري زاکاني، معاون هماهنگي امور مناطق شهرداري تهران بود. البته مشخص نيست با توجه به اينکه اصولا طراحي و ساخت و نصب سازه‌هاي نمادين در شهر بر عهده سازمان زيباسازي شهرداري است چرا اين مسئوليت را معاون خدمات شهري و محيط زيست بر عهده گرفته است.
نظري گفته: هدف از نصب احجام هنري هلالي‌شکل، مطرح شدن موضوع ماه مبارک رمضان در سطح شهر بود. دوستان طراح در اين راستا الگوهايي را ذهن داشتند که ممکن است در جاهاي ديگر هم ديده باشند، ولي با خوش‌فکري به اين طرح رسيدند و ماه مبارک رمضان را در قالب يک سازه هلالي‌شکل نشان دادند و اسماءالحسني را روي آن درج کردند. 
وي افزود: قطعا نصب اين‌گونه احجام هنري در مناسبت‌هاي ملي و مذهبي، جاي توسعه و رونق بيشتري دارد و حتما مي‌شد تفکر بيشتري هم در طراحي اين احجام صورت گيرد، ولي قطعا براي بار اول خوب بود و اين که توانستيم 100 سازه هلالي مزين به اسماءالحسني يعني نام‌هاي مبارک خداوند را در ماه رمضان در سطح شهر نصب کنيم، بازهم براي ما جاي خوشحالي دارد.
نکته جالب درباره سخنان نظري اين است که او مي‌گويد ممکن است طراحانف الگوهايي را در جاهاي ديگر ديده باشند اما باخوش‌فکري به اين طرح رسيدند! مشخص نيست چگونه اين خوش‌فکري به کپي برداري منجر شده است!
معرفي تيم طراحان اين سازه‌هاي هلالي، و همچنين بودجه اي که صرف طراحي و در مراحل بعدي ساخت و نصب اين سازه‌ها شده کمترين انتظاري است که از معاونت خدمات شهري و محيط زيست شهرداري تهران وجود دارد که به نظر مي‌رسد لازم است اعضاي شوراي شهر تهران، آن را پيگيري کنند. 
البته ارائه طرح‌هاي تکراري و غيرخلاقانه براي زيباسازي شهر تهران، فقط منحصر به اين سازه‌هاي هلالي نمي‌شود. استفاده از فانوس‌هاي عربي براي تزئين برخي ميادين و خيابانها از جمله ميدان وليعصر تهران به مناسبت ماه رمضان که کپي برداري ديگري از کشورهاي عربي است و اصولا ارتباطي به فرهنگ ايراني – اسلامي‌ندارد از ديگر مواردي است که مي‌توان به آن اشاره کرد.  حتي در مناسبتهاي ملي نيز هيچ خلاقيتي در شهرداري تهران ديده نمي‌شود و  در دو نوروز گذشته که مسئوليت شهرداري را زاکاني و تيم او بر عهده داشته اند صرفا شاهد قرار دادن تخم مرغ‌هاي رنگي حجيم در ميادين شهر بوديم که در دوران گذشته شهرداري هم انجام مي‌شد. 
اين درحاليست که هنرمندان و طراحان جوان و باانگيزه اي در کشور وجود دارند که شهرداري مي‌تواند از توان و خلاقيت آنها براي ارتقاي سطح نمادهاي شهري و سازه‌هاي موردنياز در شهر تهران استفاده کند؛ موضوعي که ناديده گرفتن آن در کشوري همچون ايران که مهد هنر و فرهنگ است، عجيب به نظر مي‌رسد.
کد مطلب: 193857
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *