; ?>; ?> واردات خودروهای لوکس به جای واردات دارو - مردم سالاری آنلاين
۳
۱
پنجشنبه ۲۸ دی ۱۳۹۱ ساعت ۰۸:۴۷
مشکل واردات دارو همچنان ادامه دارد

واردات خودروهای لوکس به جای واردات دارو

مردم برای تامین داروهای موردنیاز خود با مشکلات فراوانی مواجه هستند
مردم برای تامین داروهای موردنیاز خود با مشکلات فراوانی مواجه هستند

با وجود اینکه موضوع درمان و دارو، هیچوقت موضوع بی اهمیتی نبوده است، اما این روزها با وضعیت نابسامان بازار دارو که ظاهرا هر روز هم آشفته تر می شود، این موضوع اهمیت دو چندانی یافته است.
به گزارش پایگاه خبری فریادگر، برکناری وزیر بهداشت و تغییر و تحولاتی که در این وزارتخانه رخ داد، و همچنین مشکلاتی که تحریم ها بر سر راه واردات دارو به کشور ایجاد کرده اند، از اصلی ترین دلایلی است که وضعیت دارو و درمان کشور را با مشکل مواجه کرده است.
برکناری وزیر بهداشت
در پی اعتراضات دنباله دار وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی بر تخصیص نیافتن ارز با نرخ مرجع به واردات دارو، و بعد از درگیری های چند ماهه این وزارتخانه برای تغییر اولویت واردات دارو، مرضیه وحید دستجردی با حکم رییس جمهور از سمت خود برکنار شد. اما این تصمیم در شرایطی که مشکل کمبود دارو، و بعضا کمبود داروهای حیاتی بیماران کشور را تهدید می کند، کار را بیشتر به نفع دولت پیش برد تا به نفع مردم! چراکه به نظر میرسد در شرایط بی ثبات و آشفته، تغییر یک مهره اصلی، نه تنها کمکی به بهبود اوضاع نمی کند، بلکه تنها به آشفتگی وضع موجود دامن خواهد زد. در چنین شرایطی برکناری وزیر، تنها راه حل برای رفع روبنایی مشکلات موجود که البته تا به امروز، با گذشت حدود ۲۰ روز از این تصمیم، هنوز هم آثاری که نشان دهنده بهبود اوضاع باشد به چشم نمی خورد و مردم هنوز چشم انتظار اکسیر حیات باقی مانده اند!
تحریم ها و کمبود ارز
با اعمال تحریم های غرب علیه ایران و با سقوط بی سابقه ارزش ریال در برابر دلار، ورود دارو به کشور، هر روز با محدودیت های بیشتری مواجه می شود. طبقات داروخانه ها هر روز خالی تر از قبل می شود و مردم برای پیدا کردن داروهای مورد نیاز خود، ناچار به داروخانه های متعددی مراجعه می کنند. فشار تحریم ها بر بازار دارو تا جایی پیش رفت که با ارسال چندین نامه اعتراضی به سازمان ملل، کلید حل مشکل در دستان بان کی مون جست و جو می شد. علاوه بر اینها، باز هم با تمهیدات نا به جا، تخصیص ارز به قیمت پایه به واردات دارو در اولویت های پایین تر از آنچه که ضرورت ایجاب می کرد، قرار گرفت و همین موضوع

با وجود کمبود داروهای ضروری، مردم به ناچار برای تامین داروهای مورد نیاز خود، به بازار سیاه رجوع می کنند و داروهایی را که چندان به صحت و سلامت آنها هم اعتباری نیست، با قیمتی چندین برابر قیمت واقعی آن دریافت می کنند
موجبات درگیری های وزیر با رییس جمهور را به وجود آورد.
واکنش مجلس
اعضای خانه ملت نیز در اوضاع پر آشوب دارو و درمان ساکت نمانده اند و انتقادات صریحی را نسبت به سیاست های دولت در زمینه بهداشت و درمان صورت داده اند. رییس کمیسیون بهداشت مجلس با انتقاد از سیاست های دولتی در زمینه سلامت در زمینه مشکلات بازار دارو هم اعتراض خود را به ورود کالاهای لوکس به کشور و در عین حال کمبود ارز برای ورود تجهیزات و داروهای مورد نیاز بیماران سرطانی و صعب العلاج اعلام کرده است و وضعیت سلامت در کشور را قربانی بحث های سیاسی که در آستانه انتخابات وجود دارد، دانسته است. نماینده مردم دامغان و عضو کمیسیون بهداشت مجلس نیز،حوزه سلامت را حوزه فراموش شده دانسته و تأمین دارو، کاهش مشکلات بیماران، تقویت بیمه‌ها و اختصاص اعتبارات لازم حوزه بهداشت را مهمترین راهکارها برای بهبود اوضاع بهداشت و درمان کشور ارزیابی کرده است. با این وجود روزنامه خراسان دیدگاه متفاوتی را مطرح کرده و علت کمبود دارو در کشور و کمبود مواد اولیه در دسترس برای تولید دارو را در آتش سوزی کارخانه های تولید و وارد کننده دارو و مواد اولیه به کشور دانسته است، که البته به نظر نمی رسد چندان در متقاعد ساختن مردم که در فشار طاقت فرسایی برای تامین داروهایی مورد نیاز خود هستند، موثر افتاده باشد. با وجود کمبود داروهای ضروری، مردم به ناچار برای تامین داروهای مورد نیاز خود، به بازار سیاه رجوع می کنند و داروهایی را که چندان به صحت و سلامت آنها هم اعتباری نیست، با قیمتی چندین برابر قیمت واقعی آن دریافت می کنند،آن هم با زحمتی که شاید در توان هر کسی نباشد.
در این بین از بین درد دل های مردم می توان آشکارا به اعتراض مردم به کمبود دارو، به علت تحریم ها و کمبود ارز، و درعین حال تداوم ورود خودروها و کالاهای لوکس پی برد. اعتراضی که شاید بی مورد هم نباشد، چراکه در حالی که هر روز بر تعداد خودروهای لوکسی که در خیابان ها رفت و آمد می کنند افزوده می شوند، تعداد داروهایی که بود و نبود آنها، تعیین کننده بود و نبود یک انسان است، کمتر و نایاب تر می شوند. 
گزارش : فرزانه کریمخان

کد مطلب: 19927
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *


ایرانی
پی گیری کنید لطفا! آدمای زیادی جونشون در خطره باور کنید بزرگترین خدمته
دردمند
تا کی؟ چه به روز مردم میاد؟ به خدا یه پاسخگویی بخواهید
کافیه با یک نظر به منطقه به اصطلاح ازاد ارس در جلفا معلوم شود چه پولهای زبان بسته ای در قالب دلارهای ازاد صرف خرید خودروهای امریکایی و لوکس شده در خیابانهای تبریز جلفا در حال تردد میباشند!!!