۰
يکشنبه ۲۲ مرداد ۱۴۰۲ ساعت ۲۲:۰۰
مردم سالاری بررسی کرد

احتياط دولتی ها در تعيين تکليف قيمت بنزين

تقريبا دو سال است که هرچند وقت يکبار شايعه «گران شدن بنزين» ، مردم را نگران مي‌کند و اگرچه هر بار مسئولان تاکيد مي‌کنند که چنين تصميمي‌را ندارند، اما وجود نشانه‌هايي مبني بر افزايش مصرف بنزين و سنگيني يارانه پرداختي به آن توسط دولت باعث مي‌شود همچنان اين شايعه وجود داشته باشد و نگراني‌هاي مردم پايان نيابد.
احتياط دولتی ها در تعيين تکليف قيمت بنزين
گروه اقتصادي – محمدرضا حقي: تقريبا دو سال است که هرچند وقت يکبار شايعه «گران شدن بنزين» ، مردم را نگران مي‌کند و اگرچه هر بار مسئولان تاکيد مي‌کنند که چنين تصميمي‌را ندارند، اما وجود نشانه‌هايي مبني بر افزايش مصرف بنزين و سنگيني يارانه پرداختي به آن توسط دولت باعث مي‌شود همچنان اين شايعه وجود داشته باشد و نگراني‌هاي مردم پايان نيابد. در روزهاي اخير نيز دو موضوع باعث شد که دوباره بحث گراني بنزين در بين مردم افزايش پيدا کند. به گزارش مردم سالاري، شنبه شب در برخي پمپ بنزين‌هاي تهران کمبود بنزين مشاهده شد.
به گزارش مردم سالاری آنلاین ،بي‌بنزيني در بعضي جايگاه‌ها باعث افزايش مراجعه کنندگان به ديگر پمپ بنزين‌ها شد و همين صف‌هاي طولاني را در مقابل اين جايگاه‌ها شکل داد که خود باعث افزايش احتمال و شايعات درباره سهميه بندي تازه بنزين يا گراني آن شد. علاوه بر اين موضوع سخنان چندي قبل محمدباقر قاليباف که خواستار اتخاذ تصميم‌هاي سخت توسط مسئولان شده بود نيز به اين شايعه دامن زده بود. از سال گذشته که دولت با عنوان «جراحي اقتصادي» ارز ترجيحي را ظاهرا حذف کرد و در پي آن بسياري از مواد خوراکي و دارويي به شدت گران شد، هرگاه سخن از «تصميمات سخت» گفته مي‌شود بدن مردم مي‌لرزد و اولين چيزي که به ذهن‌ها مي‌رسد همين گراني بنزين است!
 ابراهيم رئيسي هم يکبار در 31 ارديبهشت سال گذشته از لزوم تصميمات سخت سخن گفت اما وقتي واکنش مردم را ديد، ترجيح داد که ديگر از اين سخنان نگويد!گراني بنزين در طول دهه‌هاي گذشته همواره يکي از مسائلي بوده که باعث جهش يکباره قيمت‌ها در اجناس و خدمات مختلف بوده است. در دهه 70 و 80 هر سال با آغاز سال نو و افزايش قيمت بنزين، هر چيزي که گران مي‌شد، علتش را گراني بنزين مي‌دانستند! اما با توجه به افزايش عجيب قيمت دلار در دولت‌هاي احمدي نژاد، روحاني و رئيسي حالا ديگر اين دلار است که چنين نقشي را بازي مي‌کند اما اين بدان معنا نيست که مي‌توان به راحتي بنزين را گران کرد. اتفاقي که در دولت روحاني افتاد و سهميه بندي يکباره بنزين به ناآرامي‌ها و اتفاقات ناگواري منجر شد که متاسفانه هنوز هم زخم آن بر پيکر مردم باقي است باعث شد که در دولت فعلي در اين زمينه احتياط‌هايي صورت بگيرد و هر بار شايعه گراني بنزين شنيده مي‌شود بلافاصله از سوي مسئولان مختلف تکذيب شود. بخشي از سابقه اين تکذيب‌ها به شرح زير است:28  آذر 1401 / شرکت ملي پالايش و پخش فرآورده‌هاي نفتي طي اطلاعيه‌اي اعلام کرد: با وجود شايعات در فضاي مجازي درباره افزايش قيمت بنزين، قيمت اين فرآورده نفتي تغيير نخواهد کرد.30  آذر 1401 / بهادري‌جهرمي‌سخنگوي دولت‌: قرار نيست بنزين گران شود و دولت ‌اهل تصميمات يک‌شبه نيست.4 دي 1401 / محسن زنگنه نايب رئيس کميسيون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس: بر اساس بودجه ديدم قيمت بنزين سال آتي افزايش نمي‌يابد.10 دي 1401 / عبدالعلي رحيمي‌مظفري، دبير کميسيون انرژي مجلس: من قاطعانه و محکم به اطلاع مردم مي‌رسانم که اصلاً خبري از افزايش قيمت بنزين نه امسال و نه سال آينده نيست.27  بهمن 1401 / زارع سخنگوي کميسيون تلفيق لايحه بودجه 1402: بنزين در سال آينده گران نمي‌شود.23 اسفند 1401 /  سخنگوي دولت در پاسخ به پرسشي درباره طرح شايعاتي در زمينه افزايش قيمت بنزين در سال آينده: شايعات را جدي نگيريد.
13 اسفند 1401 / وزير نفت: دولت و مجلس در هيچ‌کجا از جمله قانون بودجه 1402 برنامه‌اي براي افزايش قيمت بنزين ندارند. 7 فروردين 1402/ رمضانعلي سنگدويني عضو کميسيون انرژي مجلس: نه در دولت و نه در مجلس بحثي در خصوص افزايش قيمت بنزين در سال 1402 صورت نگرفته است. 10 فروردين 1402 / اسحاقي نماينده قائنات: به دولت تکليف شده است که بنزين افزايش قيمت نداشته باشد.
 16 فروردين 1402 / وزير نفت: در سال 1402 بنزين گران نمي‌شود. 31 خرداد 1402 / معاون مدير عامل شرکت پالايش و پخش فرآورده‌هاي نفتي با يادآوري اينکه دولت هيچ برنامه‌اي براي تغيير قيمت بنزين ندارد، گفت: طبق آنچه همه مطلعيم امسال هيچ‌گونه افزايش قيمتي در بنزين و گازوئيل اعمال نخواهد شد و تاکنون هم چيزي غير از اين گفته نشده است.
 17 مرداد 1402 / وزير اقتصاد در خصوص احتمال افزايش قيمت بنزين اظهار داشت: هيچ طرحي براي افزايش قيمت بنزين مطرح نيست.به اين موارد سخنان روز گذشته وزير نفت را هم بايد اضافه کرد که با توجه به وضعيتي که براي برخي جايگاه‌هاي عرضه سوخت در تهران در شنبه اتفاق افتاد، اظهار کرد: در تامين سوخت بنزين هيچ مشکلي نداريم و تمام جايگاه‌هاي کشور فعال هستند و هيچ گونه بحث افزايش قيمت بنزين وجود ندارد. جواد اوجي اعلام کرد: با توجه به فصل تابستان و افزايش مسافرت‌هاي مردم با افزايش مصرف بنزين مواجه هستيم اما با مديريت سوختي که در سراسر کشور انجام شده تمام جايگاه‌هاي کشور روال عادي خود را طي مي‌کنند.
به گفته وي 4400 جايگاه در سراسر کشور وجود دارد که فعاليت هيچ کدام از آنها متوقف نشده است. تانکرهاي سوخت و خطوط انتقال فرآورده‌هاي بنزين و نفت گاز فعال هستند و در تامين سوخت بنزين هيچ مشکلي نداريم.وزير نفت با بيان اين‌که امروز بيش از 150 ميليون ليتر ذخائر سوخت بنزين نسبت به سال گذشته بيشتر بوده است، تصريح کرد: با مديريتي که انجام مي‌شود تمام جايگاه‌ها فعال هستند و خواهش من از مردم اين است که به شايعات افزايش قيمت بنزين توجه نکنند.وي ادامه داد: هيچ‌گونه بحث افزايش قيمت بنزين نه در دستور کار دولت و نه در دست مجلس شوراي اسلامي‌است؛ لذا خواهش ما اين است که مردم به هيچ عنوان به شايعات توجه نکنند چرا که چنين برنامه‌اي امسال در دستور کار نيست.وزير نفت با تاکيد بر اينکه هيچگونه بحث افزايش قيمت نداريم، تصريح کرد: همه جايگاه‌ها فعال هستند و تامين سوخت انجام مي‌شود و تنها روي کارت جايگاه‌داران محدوديت اعمال کرديم.
اوجي با بيان اينکه به منظور جلوگيري از قاچاق و تکليف قانون بودجه 1402 که وزارت نفت مکلف شده 90 درصد خودرو از کارت سوخت شخصي استفاده کنندگاني طرح اجرايي شده است، گفت: اکنون براي هر خودرو 60 ليتر به قيمت 1500 تومان و 150 ليتر به قيمت 3000 تومان درمورد گرفته شده يعني 210 ليتر سهم هر خودرو است و کارت جايگاه نيز براي زمان اضطرار وجود دارد.وي تصريح کرد: هيچگونه بحث افزايش قيمت بنزين وجود ندارد و محدودتي نيز در جايگاه‌ها نيست.
کد مطلب: 200934
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *