۰
دوشنبه ۶ شهريور ۱۴۰۲ ساعت ۲۲:۰۰

ادامه واکنش‌ها به اخراج اساتيد در دانشگاه‌ها

روز يکشنبه خبري مبني بر استعفاي محمدرضا عارف در مخالفت با اخراج شريفي زارچي استاد دانشگاه شريف منتشر شد.
ادامه واکنش‌ها به اخراج اساتيد در دانشگاه‌ها
گروه سياسي: روز يکشنبه خبري مبني بر استعفاي محمدرضا عارف در مخالفت با اخراج شريفي زارچي استاد دانشگاه شريف منتشر شد. علي شريفي زارچي در توئيتي درباره اخراج خود از دانشگاه نوشت: استناد مديريت دانشگاه آن است که به رغم مکاتبه در خرداد و آذر 1400 و شهريور 1401، هيچ اقدامي براي تمديد قرارداد خود انجام نداده‌ام.
وي با انتشار تاريخ ثبت درخواست‌هاي ترفيع و تبديل وضعيت خود نوشت: بينيد چطور حقيقت فداي سياست مي‌شود.
به گزارش مردم سالاری آنلاین ،علي شريفي زارچي، دانش‌آموخته کارشناسي و کارشناسي ارشد مهندسي کامپيوتر از دانشگاه صنعتي شريف و دکتري بيوانفورماتيک از دانشگاه تهران است. او عضو هيئت علمي بيوانفورماتيک و هوش مصنوعي دانشکده مهندسي کامپيوتر دانشگاه صنعتي شريف است.
همچنين کانال تلگرامي انجمن علمي روانشناسي دانشگاه علامه طباطبايي از اخراج دکتر آمنه عالي و دکتر حميده خادمي خبر داد و نوشت: خبر اخراج دو تن از محبوب‌ترين و باشرافت‌ترين اساتيد دانشکده روانشناسي دانشگاه علامه طباطبايي، دانشجويان دانشکده را در بهت عظيمي فرو برده است. دکتر آمنه عالي و دکتر حميده خادمي خبر از اخراج خود دادند.
عارف درباره استعفاي خود گفت: بارها از روند حاکم بر هيات‌هاي جذب در دانشگاه‌ها گلايه کرده‌ام. درخصوص تبعات عدم تمديد قرارداد اساتيد نخبه‌اي همچون شريفي زارچي هشدار دادم، با اينگونه برخوردها باعث ريزش نيروهاي نخبه مي‌شويم.
وي با بيان اينکه روند حاکم بر هيات‌هاي جذب دانشگاه‌ها عملا باعث خروج نخبگان از دانشگاه‌ها مي‌شود، افزود: دخالت‌هاي مخرب نهادهايي که هيچ ربطي به مسايل درون دانشگاه ندارند در مباحث درون دانشگاه، استقلال دانشگاه را مورد هدف قرار داده است.
عارف ادامه داد: وضعيت موجود در نهادهاي علمي کشور که بواسطه دخالت‌هاي مستمر نهادهاي بيرون از دانشگاه تبديل به يک اداره معمولي شده را به هيچ وجه زيبنده آموزش عالي کشور نمي‌دانم، سال گذشته نيز در نامه‌اي به رئيس جمهور محترم نسبت به تبعات برخوردهاي امنيتي با اساتيد و دانشجويان هشدار داده بودم. علي اکبر صالحي عضو پيوسته فرهنگستان علوم نيز در پي اين اقدام با اشاره به اخراج برخي اساتيد از دانشگاهها و شايعه تزريق هيأت علمي جديد به نظام آموزش عالي کشور، بر رعايت تدبير، سعه صدر و دقت در اينگونه تصميمات تأکيد کرد.
وي در پاسخ به سوالي درباره اخراج علي شريفي زارچي دانشگاه صنعتي شريف گفت: از ابتداي اعلام قطع همکاري با ايشان، با رئيس محترم دانشگاه جناب دکتر جليلي تماس گرفتم و پيام فرستادم که درخصوص اينگونه مسائل با توجه به حساسيت شرايط، بايد با تدبير و سعه صدر و بررسي بيشتر و همه جانبه تصميم گرفته شود؛ ولو اينکه بر فرض طرف مقابل نسبت به برخي مقررات جاري دانشگاه اهمال و سهل انگاري کرده باشد.
وي افزود: به بقيه دوستان هم گفتم با ايشان تماس بگيرند و قضيه دکتر زارچي را پيگيري کنند. بعد از بررسي اين پاسخ را گرفتم که ايشان علي رغم پيگيري چند باره دانشگاه، در پر کردن فرم تبديل وضعيت مقداري اهمال کرده اند. البته بنده شخصا با دکتر زارچي صحبت نکردم و ممکن است روايتم يک طرفه باشد. من صرفا بر اساس صحبت با رئيس دانشگاه و افراد بي طرف نظر دادم و حق اين است که براي قضاوت درست با شخص ايشان هم صحبت کنم.
قائم مقام فرهنگستان علوم جمهوري اسلامي ايران يادآور شد: من 46 سال است که در دانشگاه صنعتي شريف هستم و مي‌دانم که براي ارتقاء و تبديل وضعيت بايد فرم‌هايي پر شود و اميدوارم که جناب دکتر زارچي چنين کرده باشد.
عضو هيأت علمي دانشگاه صنعتي شريف تصريح کرد: من فرض مي‌کنم اهمالي شده باشد، اما در اينجا مديريت محترم دانشگاه بايد با توجه به شرايط حساس کشور، انتخابات پيش رو و اتفاقات سال قبل، با درايت و سعه صدر و تدبير بيشتر عمل کنند.
وي با تأکيد بر اينکه نگذاريم بهانه‌هاي کوچک تبديل به دستاويزهاي بزرگ شود، گفت: اکنون شرايط اقتصادي سخت است و دلايل آن نيز براي همگان مبرهن است، و بايد بپذيريم که در سال حساسي هستيم چون انتخابات مهمي پيش روست و جبهه‌هاي سياسي حداکثر تلاش خود براي جذب آراء مردم را خواهند کرد. اينجا توصيه من به هموطنان عزيز اين است که اين شرايط را درک کنند و تا حد امکان اختلافات جزيي را به صورت منطقي فعلا کنار گذاشته و روي منافع ملي و مصلحت ملي و اعتقادات مشترک در خصوص پيشرفت کشور جمع شويم؛ نه اينکه بر اختلافات بدميم.
صالحي اظهار کرد: بايد انسجام ملي را تقويت کنيم و نزديکي دولت و ملت را به نمايش بگذاريم. هم دولت بايد کارهايي کند تا اعتماد مردم را جلب کند و هم جبهه‌هاي سياسي حرف‌هايي نزنند که اختلافات افزايش يابد. ملت رشيد ايران تا کنون تاب آوري تحسين بر انگيزي از خود علي رغم انواع فشارها نشان داده است. بنده شاهد بودم، اکثر کساني که در دولت‌ها سابق مسئول بوده‌اند همگي خيرخواهانه تلاش کرده‌اند؛ هر چند سنت بدي در کشور وجود دارد که در هر دوره، دستاوردهاي دولت قبلي انکار شده است.
اين ديپلمات با سابقه کشورمان يادآور شد: در يکي از دولت‌ها که بنده نماينده جمهوري اسلامي ايران در آژانس بين‌‌المللي انرژي اتمي بودم، قيمت نفت به 6 دلار رسيد، اما رشد اقتصادي داشتيم. بپذيريم که همه ما در يک کشتي هستيم و اگر خداي ناکرده آسيبي به اين مملکت برسد همه ما آسيب خواهيم ديد. بايد از اقدامات مثبت هر دولت تقدير کنيم. اخيرا وقتي تجديد رابطه با عربستان رخ داد، بنده مصاحبه کردم و به سهم ناچيز خودم از اين اقدام تقدير کردم. در سال 1389 وقتي مسؤليت وزارت خارجه را عهده دار شدم در اولين سخنراني خود گفتم اولويت بنده تنظيم و تحکيم ارتباط با عربستان و ترکيه است. يکي از دوستان ايراد گرفت، بنده در پاسخ گفتم که بديهي است ما مي‌خواهيم با همه دنيا رابطه داشته باشيم، اما اين دو کشور در اولويت هستند.
وي ادامه داد: اگر همان زمان اين تصميم را اجرايي کرده بوديم الان حدود 13 سال جلوتر بوديم، چرا که تشنج منطقه اي کمتر بود و تبادل اقتصادي، رفت و آمدها و انسجام بين دولت‌ها هم بيشتر مي‌بود. البته تقصير و‌کوتاهي آن دولت‌ها در تضعيف روابط را نيز نمي‌توان انکار کرد.
اين استاد دانشگاه در پاسخ به سوال ديگري در خصوص اخبار متعدد اخراج اساتيد از دانشگاهها و شايعه تزريق 15 هزار عضو جديد به هيأت‌هاي علمي دانشگاهها، اظهار کرد: من در مطبوعات اينها را خوانده ام و از صحت آنها بي اطلاعم. اما بايد بگويم که هيأت علمي قابل تزريق بصورت انبوه نيست. جايي که بايد بيشترين دقت را کرد، در انتخاب هيأت علمي است؛ چرا که آن کانوني که هدايت علمي و تربيتي جوان دانشجو را به دست مي‌گيرد، هيأت علمي است. نمي توانيم خداي ناکرده به صورت انبوه عده‌اي را بدون دقت کافي از حيث کيفيت علمي و ساير شايستگي‌ها به دانشگاه‌ها تزريق کنيم و به کلاس بفرستيم. نام اين ديگر دانشگاه نيست! معلم است که شالوده تعليم و تربيت را عهده دار مي‌شود. مگر مي‌توان به صورت جمعي عده اي را تزريق کرد؟! بنده بعيد مي‌دانم و اين گونه اقدامات با تدبير نظام و تدابير شوراي عالي انقلاب فرهنگي سازگار نيست. اگر چنين کاري انجام شود تا نسل‌ها درگير تبعات سلبي آن خواهيم بود.
آيت الله سيد مصطفي محقق داماد عضو پيوسته فرهنگستان علوم نيز در اين زمينه گفت: در تعجبم از وزير علوم که چرا در موضوع اخراج استادان از دانشگاه‌ها سکوت پيشه کرده است.
عضو پيوسته فرهنگستان گفت: بدون شک آن‌ها که اين اتفاقات را ايجاد کرده‌ و اجرا مي‌کنند، بدنبال ضربه زدن به حکومت و کشورند، استقلال دانشگاه در اين زمانه چه جايگاهي دارد؟
 محسن برهاني، حقوقدان نيز در توييتي به اخراج اساتيد واکنش نشان داد و نوشت: مرحوم مرتضي مطهري در تقابل کامل با حکومت پهلوي بود اما هيچ مشکلي براي عضويت ايشان در هيأت علمي دانشگاه تهران ايجاد نشد؛ نه تعليق شد و نه اخراج و نه تهديد به عدم تمديد قرارداد پيماني.
ايسنا نيز در مصاحبه اي با اميرحسين ثابتي مجري برنامه جهان آرا شبکه افق صداوسيما درباره موضوع حضور وي در دانشگاه صنعتي شريف که با واکنش‌هاي مختلفي همراه شده است، توضيح داد: من نه عضو هيات علمي دانشگاه شريف هستم و نه قرار است که در اين دانشگاه هيات علمي شوم؛ چراکه رشته من علوم سياسي است و دانشگاه شريف هم اصلا رشته‌ علوم سياسي ندارد.
بلکه از بنده به عنوان «استاد مدعو» جهت تدريس درس انقلاب اسلامي دعوت کردند و قرار شد از ترم آينده هفته‌اي دو ساعت در خدمت دوستان دانشگاه شريف باشم اما عده‌اي مغرضانه اين موضوع را به قطع همکاري دانشگاه شريف با برخي از اساتيد پرحاشيه اين دانشگاه ربط دادند!
در حالي که اصلا آنها درس ديگري را مي‌دادند و بنده هم قرار است درس ديگري را ارائه کنم نه اينکه جايگزين آنها شوم؛ درحاليکه تدريس بنده نيز به عنوان موقت و حق التدريس است نه به عنوان هيات علمي.
وي يادآور شد: بنده قبلا نيز در دانشگاه‌هاي ديگر همين درس انقلاب اسلامي را تدريس کرده‌ام و لااقل براي خود بنده اتفاق جديدي نيست. مرکز اطلاع رساني وزارت کشور پيرامون موضوع دانشگاه‌ها و اتفاقات اخير بيانيه اي داد و در اين بيانيه آورده است: در ايام اخير برخي اظهارات شتاب‌زده و بعضا غرض‌آلود درباره تصميمات وزارت علوم و پيگيري‌هاي وزارت کشور پيرامون مسائل مرتبط با دانشگاه‌هاي کشور صورت گرفته که در اين راستا توجه به نکات ذيل ضروري است:
1. دانشگاه پرچمدار پيشرفت و پيشران تحول در کشور خصوصا در طي ساليان پس از پيروزي انقلاب اسلامي بوده و هست. ظرفيت وسيع نيروي جوان در دانشگاه و توان تحولات قدرت‌آفرين براي پيشرفت درون زاي کشور از جدي‌ترين زمينه‌هاي نگراني دشمنان در ادوار مختلف بوده است.
2. اعتماد و باور رهبر حکيم و فرزانه انقلاب به دانشگاه سرمايه‌اي بزرگ و منحصر به‌فرد در طي ساليان اخير است. منزلت والاي دانشگاه در منظر رهبر گرانقدر انقلاب اسلامي با محورهايي مانند؛ پيشرفت، نهضت نرم افزاري، اعتماد به نفس ملي، خودباوري، نقد و نظريه پردازي و ... نصب العين همه مسئولان کشور بوده و براي جامعه دانشگاهي سرمايه بزرگي براي رفع موانع و بن بستهاي احتمالي و پيشرفت و تعالي است.
3. بيشترين آسيب به دانشگاه در سالهاي گذشته از ناحيه جريان‌هايي وارد آمده است که کوشيده‌اند با سياسي‌بازي و بهره‌برداري‌هاي جناحي و انتخاباتي از ظرفيت بزرگ دانشگاه و فطرت حق جوي جوانان دانشجو در راستاي مطامع خود بهره‌برداري مقطعي داشته باشند. افرادي که در عين رکود علمي، با بي اخلاقي سياسي و نمايش‌هاي رسانه اي کوشيده اند تا فرصت توليد علم و به تبع آن احساس افتخار ملي و سپهر فرهنگي سياسي دانشگاه‌ها را آلوده به نگرش جناحي و بعضا ضدملي کنند.
4. آنچه وزارت علوم در برابر معدود اساتيدي که دچار رکود علمي بوده، اما نقش مهمي در نمايش‌هاي رسانه‌اي داشته‌اند، صورت داده کاملا بر مبناي موازين قانوني و اداري و البته وظيفه انقلابي اين وزارتخانه براي پويايي علمي و فرهنگي دانشگاه‌ها بوده است که جاي تقدير دارد. چرا که مسئوليت اساتيد دانشگاه‌ها به‌عنوان معيار و تراز در نهاد دانشگاه، ضمن پيش‌برد اهداف آموزشي و پژوهشي، احياي حس غرور و سربلندي ملي در دانشجويان است.
هرچند جريانات سياسي که بي‌توجه به ظرفيت جوانان در طي سال‌هاي تصدي مسئوليت خود، سد راه جوان‌گرائي، نخبه گرايي و تغيير در مديريت فرسوده گذشته بوده و خود عمده‌ترين دليل نااميدي بخشي از جوانان هستند، امروز پوستين وارونه پوشيده و در برابر قانون بايستند.
5. وزارت کشور در راستاي رفع موانع و کمک به تصميم‌سازي وزارت علوم، بهداشت و دانشگاه آزاد در جهت توسعه علمي و افزايش ظرفيت‌هاي جذب هيات علمي دانشمند، جوان و نخبه و تبديل دانشگاه‌ها به مهمترين نهاد حل مسائل واقعي کشور و توليد علم بومي نافع، آنچنان که سياست کلان نظام جمهوري اسلامي در حوزه علم و فناوري بوده است، همواره آماده بوده و تلاش‌هاي خود را نيز صورت داده است. وزارت کشور به سبب وظيفه ميانداري خود در نظام حکمراني کوشيده است تا همه دستگاهها از جمله؛ سازمان اداري استخدامي، سازمان برنامه و بودجه و ... نسبت به رفع نيازمندي‌هاي دانشگاهها و ارتقا همه جانبه امور از کيفيت تحصيل و خدمات رفاهي دانشجويان و اساتيد تا جذب اعتبارات لازم براي تحول و ارتقا نظام دانش و پژوهش، بسيج گردند.
6. «ما مي‌توانيم» کليدواژه پيروزي و عزت در تمامي دوران معاصر و تجربياتي بوده است که نظام مقدس جمهوري اسلامي از سر گذرانده است. بايد با ترويج اين فرهنگ متعالي، افق‌هاي روشني پيش روي جوانان در دانشگاهها ايجاد شود. انتظار آحاد جامعه از دانشگاه اين بوده و است که دانشجو را متخلق، انقلابي، معتقد به آرمان‌ها، دوستدار ميهن و نظام، با خودباوري ملي و سرشار از اميد و با فهم درست از موقعيت کشور تربيت کند که اين مهم بايد با محوريت خود دانشگاه‌ها دنبال شود. جامعه دانشگاهيان مي‌توانند با تبيين پيشرفت‌هاي عظيمي که در کشور به‌وقوع پيوسته در نهضت اميدآفريني در کشور به ايفاي نقش پرداخته و تلاش‌هاي متمرکز دشمن براي يأس و نااميدي در دانشگاه و به تبع آن در جامعه را به شکست بکشانند.
بديهي است همه دستگاه‌هاي مسئول در کشور در تقويت و تعالي چنين وضعيتي در دانشگاه‌هاي کشور وظيفه‌مند هستند. از جامعه دانشگاهيان و نخبگان علمي کشور نيز انتظار مي‌رود همچون هميشه، با قدرت اراده در مسير توليد علم و ارتقاي فرهنگ بکوشند و در اين مسير تبليغات سياسي و جناحي را وقعي ننهند.
همگان به خاطر دارند که در ايام ابتدايي انقلاب اسلامي پاکسازي‌هاي گسترده‌اي در نيروهاي مسلح انجام شد و همين موضوع باعث شد که حکومت بعث جريح شده و به خيال اينکه سه روزه تهران را تسخير مي‌کند جنگي 8 ساله و تمام عيار ضد ملت ايران به راه انداخت اما بسياري از نظاميان سرافرازي که برچسب طاغوتي نيز بر آنها خورده بود در ميدان‌هاي جنگ و دفاع مقدس جان خود را براي ميهن فدا کردند و امروز از آنان به نيکي ياد مي‌شود، ولي معلوم نيست آيا با پاکسازي‌هاي جناحي در دانشگاه‌ها مي‌توان به اهداف انقلاب اسلامي رسيد يا خير؟ بايد گفت که آزموده را آزمودن خطاست.
کد مطلب: 201809
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *