۰
دوشنبه ۱۳ شهريور ۱۴۰۲ ساعت ۲۲:۰۵
خبرگزاری فرانسه وآسوشيتدپرس به نقل از آژانس مدعی شدند

کاهش سرعت غنی سازی ايران

ذخاير اورانيوم غنی شده کاهش يافته‌ است
خبرگزاري فرانسه روز دوشنبه در گزارشي به نقل از آژانس بين‌المللي انرژي اتمي ادعا کرد که ذخاير اورانيوم غني‌شده در ايران کاهش يافته است. همزمان، خبرگزاري آسوشيتدپرس نوشت که آژانس بين‌المللي انرژي اتمي در جديدترين گزارش خود کاهش سرعت غني‌سازي در ايران را تائيد کرده است.
کاهش سرعت غنی سازی ايران
گروه ديپلماسي-سميرا عبدالمالکي: خبرگزاري فرانسه روز دوشنبه در گزارشي به نقل از آژانس بين‌المللي انرژي اتمي ادعا کرد که ذخاير اورانيوم غني‌شده در ايران کاهش يافته است. همزمان، خبرگزاري آسوشيتدپرس نوشت که آژانس بين‌المللي انرژي اتمي در جديدترين گزارش خود کاهش سرعت غني‌سازي در ايران را تائيد کرده است.
به گزارش ايرنا، خبرگزاري فرانسه در گزارشي به نقل از آژانس بين‌‌المللي انرژي اتمي ادعا کرد که ذخاير اورانيوم غني‌شده در ايران کاهش يافته است.
به گزارش مردم سالاری آنلاین ،آژانس بين‌‌المللي انرژي اتمي در گزارش محرمانه‌اي براي کشورهاي عضو شوراي حکام که به رويت خبرگزاري فرانسه رسيده، اعلام کرد که ذخاير کلي اورانيوم غني‌شده ايران در مقايسه با ماه «مه» کاهش يافته، اما همچنان 18 برابر محدوديت‌هاي تعيين شده در برجام است. در اين گزارش همچنين ادعاها درباره مسائل پادماني و عدم پيشرفت کافي در توافق اسفند گذشته مطرح شده است.
خبرگزاري آسوشيتدپرس نيز در مطلبي نوشت: در گزارش آژانس آمده است که ايران 121.6 کيلوگرم اورانيوم غني‌شده با خلوص 60 درصد دارد که رشد بسيار کندتري نسبت به گذشته نشان مي‌دهد. گزارش آژانس در ماه مه ذخاير اورانيوم 60 درصدي ايران را کمي بيش از 114 کيلوگرم نشان داد. اين ميزان در ماه فوريه 87.5 کيلوگرم (192 پوند) بود.
تعليق غنيسازي در سطح بالا
پيشتر شبکه بلومبرگ گزارش داده بود که آژانس بين‌المللي انرژي اتمي در گزارش فصلي آتي خود احتمالاً کاهش سرعت غني‌سازي اورانيوم در ايران را اعلام خواهد کرد و برخي مقامات هسته‌اي ارزيابي مي‌کنند که داده‌هاي آژانس اتمي نشان مي‌دهد، ايران در حال تعديل غني‌سازي اورانيوم در سطوح بالاست.
گمانه‌زني‌ها درخصوص تعديل غني‌سازي اورانيوم توسط ايران پس از آن مطرح شد که برخي رسانه‌ها مدعي شدند که تهران و واشنگتن همزمان با توافق بر سر تبادل زندانيان در ازاي آزادسازي پول بلوکه شده ايران در کره جنوبي با هدف کاهش تنش‌ها درخصوص کاهش غني‌سازي در ايران نيز توافق کرده‌اند.
«جان کربي» سخنگوي شوراي امنيت ملي کاخ سفيد پيش از اين در رابطه با گزارشات مبني بر کاهش سرعت غني‌سازي ايران، بدون اينکه آن را تائيد و يا رد کند، گفت: اگر ايران حتي اقداماتي براي کاهش سرعت غني‌سازي خود اتخاذ کرده باشد، من در جايگاهي نيستم که آن را تاييد کنم. اگر تهران چنين کاري را انجام بدهد، اين خبر خوبي است.
اجازه فروش نفت به ايران
بلومبرگ همچنين مدعي شده مقامات آمريکايي به طور خصوصي اذعان کرده‌اند که از قبل شروع به کاهش اجراي تحريم‌ها عليه فروش نفت ايران کرده‌اند و به تهران اجازه مي‌دهند تا توليد خود را به بالاترين سطح از زمان شروع محدوديت‌ها در پنج سال پيش بازگرداند. ايران که چهارمين ذخاير نفتي جهان را در اختيار دارد، بيشترين نفت خام را در يک دهه گذشته به چين ارسال کرده است.
«محمد اسلامي» رئيس سازمان انرژي اتمي ايران اما پيش از اين درباره برخي ادعاها مبني بر کاهش غني‌سازي ايران اظهار داشت: غني‌سازي بر اساس قانون اقدام راهبردي پيش مي‌رود و در چارچوب تدابير کلي نظام تدابيرش پيش مي‌رود و ما هم طبق همان اقدام مي‌کنيم.
آسوشيتدپرس همچنين در گزارش ديروز خود، با ادعاي اينکه به گزارش محرمانه آژانس اتمي به اعضاي شوراي حکام دست يافته است، در ادامه افزود: ديده‌بان هسته‌اي سازمان ملل در اين گزارش به مشکلاتي ديگري در رابطه با تلاش‌ها براي نظارت بر برنامه هسته‌اي ايران اشاره کرده است.
بنا بر گزارش ادعايي آسوشيتدپرس، آژانس بين‌المللي انرژي اتمي اتمي مدعي شده که ايران از صدور ويزا براي مقامات اين سازمان سر باز زده است و با رد کردن اين بازرسان که توسط آژانس تعيين شده‌اند، کار آنها را به چالش مي‌کشد.
اين خبرگزاري در پايان مدعي شد که آژانس بين‌‌المللي انرژي اتمي از فوريه 2021 به دليل محدوديت‌هاي ايران قادر به دسترسي به فيلم‌هاي دوربين‌هاي نظارتي نبوده و تنها داده‌هاي ثبت‌شده از ژوئن 2022 از دوربين‌هاي کارگاهي در شهر اصفهان در دسترس بوده است.
گامهاي متقابل ايران با لغو برجام
ايران دو سال پس از خروج يکجانبه آمريکا از برجام و تعلل طرف‌هاي اروپايي در عمل به تعهداتشان در اين توافق، گام‌هايي را تحت نظارت آژانس براي کاهش تعهداتش برداشت تا توازن در اجراي اين توافق را برقرار کند.  جمهوري اسلامي ايران همواره تاکيد کرده که تدابير صورت گرفته برگشت پذير بوده و هرزمان که ساير طرف‌ها به طور کامل به تعهدات‌شان عمل کنند ايران نيز متقابلا رفتار خواهد کرد.
ايران در خصوص مذاکرات براي ازسرگيري اجراي برجام نيز ديدگاه‌هاي خود را براي رسيدن به يک توافق پايدار و قابل اتکا مطرح کرده اما ايالات متحده آمريکا به عنوان طرف اصلي نقض کننده برجام، به رغم ادعاي ديپلماسي در قبال ايران، اراده سياسي لازم را براي جبران اقدامات غيرقانوني و ميراث‌ منحوس گذشته نشان نداد و سياست شکست خورده فشار حداکثري دولت ترامپ را دنبال مي‌کند.
اما ادعاهاي پادماني درباره فعاليت‌هاي هسته اي ايران، به چهار سال پيش بر مي‌گردد که آژانس به واسطه اسناد جعلي رژيم صهيونيستي پرونده جديدي را درباره کشف ذرات اتمي اعلام نشده در چهار مکان ادعايي در ايران باز کرد. اين ادعاها نخستين بار از سوي بنيامين نتانياهو نخست‌وزير رژيم صهيونيستي مطرح و سپس توسط رسانه‌ها و مقام‌هاي غربي دامن زده شد.
جمهوري اسلامي ايران ضمن رد ادعاهاي مطرح شده همواره تاکيد کرده است که تعهدات کشورها در حوزه پادمان نامحدود نيست. با اين حال اسفند ماه سال گذشته، در پي سفر دو روزه رافائل گروسي مديرکل آژانس به تهران توافقاتي در خصوص حل‌وفصل مسائل پادماني صورت گرفت که بر اساس آن، ايران به صورت داوطلبانه به آژانس اجازه مي‌دهد تا چنانچه مقتضي باشد فعاليت‌هاي راستي آزمايي و نظارت بيشتر را اجرا کند.
خبرگزاري رويترز امروز طي گزارشي ادعا کرد که در اجراي توافقات اسفند ماه پيشرفت کافي صورت نگرفته و ايران، طبق گزارش آژانس، توضيحات لازم درباره منشاء ذرات ادعايي اورانيوم در مکان‌هاي اعلام نشده را نداده است.
محسن نذيري اصل سفير و نماينده دائم کشورمان نزد سازمان‌هايبين‌‌المللي در وين پيشتر تصريح کرد که موضوعات پادماني طي قطعنامه شوراي حکام در سال 2015 بسته شده است. وي تصريح کرد: ادعاهاي پادماني غير مهم آژانس نيز مربوط به حدود دو دهه قبل است که با اين حال، ايران تاکنون تعاملات مناسب و سازنده اي را با آژانس و با هدف حل و فصل اين آنها به عمل آورده است.
کد مطلب: 202243
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *