۰
يکشنبه ۲۱ آبان ۱۴۰۲ ساعت ۲۲:۰۵
محمود صادقی در گفت‌وگو با «مردم سالاری»:

فضای سياسي با خالص سازی دچار انسداد بيشتری خواهد شد

کشور اگر با اين روند پيش رود وضع نامطلوبتري در پيش است
محمود صادقي از آن جمله نمايندگاني در مجلس پيشين است که علاوه بر داشتن دانش کافي در خصوص مسايل روز بانگاهي موشکافانه به تحليل اتفاقات و حوادث مي‌پردازد.
فضای سياسي با خالص سازی دچار انسداد بيشتری خواهد شد
گروه سياسي- خاطره ميرزا: محمود صادقي از آن جمله نمايندگاني در مجلس پيشين است که علاوه بر داشتن دانش کافي در خصوص مسايل روز بانگاهي موشکافانه به تحليل اتفاقات و حوادث مي‌پردازد.
محمود صادقي آذر سال 95 و پس از مجادلات لفظي رسانه‌اي با صادق لاريجاني درباره حساب‌هاي قوه قضاييه، طي يک سخنراني در دانشگاه شيراز گفت که پاسخ لاريجاني درباره ابهامات مربوط به اين حساب‌ها «مزخرفات» بوده است. صادق لاريجاني در آن زمان رئيس قوه قضاييه بود. صادقي پس از طرح شکايت از سوي صادق لاريجاني به 7 ماه حبس و به دليل «تمرد در برابر عوامل امنيت دادستاني تهران» به 14 ماه حبس محکوم شد.
به گزارش مردم سالاری آنلاین ،در آذرماه 95، ماموران امنيتي براي بازداشت محمود صادقي به مقابل منزل او رفتند ولي پس از اين که او در اينباره اطلاع‌رساني کرد و برخي از نمايندگان مجلس و حاميان اين نماينده مقابل منزلش تجمع کردند، ماموران موفق به بازداشت او نشدند.
وي در عين حال حقوقداني است که از موازين حقوقي بخصوص بين الملل سر در مي‌آورد و آنرا بانگاه منافع ملي تحليل مي‌کند.
با نزديک شدن به روزهاي پاياني عمر مجلس يازدهم، نگاه‌ به عملکرد چهارساله اين مجلس موشکافانه‌تر شده است. مجلسي که چالش‌هاي بسياري را در عمر 4 ساله تجربه کرد و محدوديت‌هاي بسياري را براي مردم رقم زد.  مجلسي که محمود صادقي در گفت وگو با مردم سالاري به آن لقب مجلس حداقلي داد و دليلش را  شکل گرفتن اين مجلس در فضاي سرد رقابتي دانست. مجلسي که به اعتقاد وي ضعيف‌ترين مجلس در ادوار گذشته مجلس است و حتي در بين بدنه طيف اصولگرا هم نتوانسته رضايت را جلب کند.
در بخش اول مصاحبه با محمود صادقي، نماينده پيشين تهران در مجلس شوراي اسلامي‌با مردم سالاري با اشاره به اينکه راهبرد اصلاح طلبان اتکا به صندوق راي و انتخابات است، گفت: اما اين راهبرد مشروط بر اين است که انتخابات معناداري برگزار شود، يعني يک انتخابات رقابتي که زمينه مشارکت حداکثري مردم در آن فراهم باشد. اصلاح‌طلبان از حضور در چنين انتخاباتي استقبال مي‌کنند.
صادقي در ادامه به انتخابات پيش رو اشاره کرد و افزود: در انتخابات پيش رو به ويژه انتخابات دوازدهمين دوره مجلس شوراي اسلامي‌پيش بيني مي‌شود با وجود عوامل مختلفي از جمله افزايش محدوديت‌ها در تاييد صلاحيت، افزايش تنگناهاي سياسي براي مشارکت و رقابت، اصلاحات قانون انتخابات و همچنين فضاي دلسردي و ياسي که بين افراد مختلف در سطح جامعه وجود دارد انتخابات معنادار، رقابتي و با مشارکت بالاي راي دهندگان اتفاق نيفتد. اين نماينده پيشين مجلس شوراي اسلامي‌در ادامه با اشاره به تصميم چهره‌هاي شاخص اصلاح‌طلب براي ثبت نام نکردن در انتخابات مجلس گفت: اين تصميم براساس شرايط موجود اتخاذ شده است، هنوز فراموش نکردهايم که در انتخابات سال 98، اصلاح طلبان در بيش از 160 کرسي امکان رقابت نداشتند و با نظارت استصوابي عملا حضور آنها براي رقابت در بيش 160 کرسي حذف شد.
تنگناها با قانون جديد انتخابات بيشتر شده است
وي در ادامه به اصلاح‌ قانون انتخابات اشاره کرد و افزود: با سخت‌گيري‌هاي بيشتر که در قانون انتخابات اعمال شده، بسياري از اتفاقاتي که درگذشته بدون قانون رخ مي‌داد حالا شکل قانوني پيدا کرده است؛ پيش‌بيني مي‌شود تنگناها با اين قانون بيشتر شود و به همين دليل غالب اصلاح طلبان تمايلي به ثبت نام در انتخابات را نداشتند.
صادقي همچنين معتقد است که شرايط به گونه‌اي نيست که مشارکت بالايي از طرف مردم در انتخابات صورت گيرد؛ با توجه به مواردي که عنوان شد تصميم گيري اصلاح‌طلبان موجه و متناسب با اقتضاعات اجتماعي است.
اين نماينده پيشين مجلس با اشاره به اينکه مجلس يازدهم در يک فضاي سرد رقابتي شکل گرفت افزود: در انتخابات يازدهم هم ميل به مشارکت به شدت در مردم کاهش پيدا کرده بود و هم عرصه رقابت از جانب متوليان امر تنگ شده بود.
صادقي تاکيد کرد که مجلس يازدهم يک مجلس حداقلي است که در پايين‌ترين حدنصاب مشارکت انتخاباتي تشکيل شد؛ مجلسي که پشتوانه مردمي‌ندارد و نمي‌تواند متناسب با خواسته‌هاي مردم قدم بردارد.
وي با بيان اينکه رويکرد کلي اين مجلس ايجاد محدوديت بود، افزود: محدودکردن فضاي آزادي‌هاي اجتماعي، محدودکردن هرچه بيشتر فضاي تبادل اطلاعات و فضاي مجازي و همچنين محدود کردن عرصه رقابت سياسي و انتخابات را در مصوبات مختلف مجلس مي‌توان ديد. صادقي گفت: رويکرد مجلس يازدهم نسبت به مسائل اقتصادي و روابط بين‌الملل رويکردي بود که نه تنها گره‌اي از زندگي و معيشت مردم باز نکرد، بلکه روز به روز گره‌هاي بيشتري در زندگي مردم به وجود آورد.
اين نماينده اصلاح‌طلب مجلس دهم با اشاره به اينکه مجلسي‌ها به شعارهايي که پيش از انتخابات داده بودند، نتوانستند عمل کنند، افزود: شعار شفافيت در آراي نمايندگان از ادعاها و شعارهاي اين مجلس بود، ولي عملا با هياهوهاي فراوان نتوانستند اين وعده را عملياتي کنند.
مجلس يازدهم ضعيف‌ترين مجلس ادوار مختلف بوده است
به گفته صادقي اين مجلس حتي در بين جناح حاکم و بدنه طيف اصولگرا هم نتوانسته رضايت را جلب کند و به جرات مي‌توان گفت مجلس يازدهم ضعيف‌ترين مجلس در طول ادوار گذشته بوده است.
اين فعال سياسي اصلاح‌طلب به عملکرد دولت سيزدهم اشاره و خاطر نشان کرد: دولت سيزدهم در دو سال گذشته به هدف‌هايي که اعلام کرده بود نزديک هم نشد، وعده‌هاي پوپوليستي مثل ايجاد اشتغال، مثل ساخت مسکن، کاهش تورم هيچکدام وضعيت مثبتي ندارند.
صادقي به يکدست شدن حاکميت اشاره کرد و افزود: اين يکدست شدن انتظاراتي را در سطح جامعه ايجاد کرده بود، اما به نظر مي‌رسد هيچکدام از وعده‌ها تحقق پيدا نکرده است.
وي در ادامه با اشاره به رشد اقتصادي گفت: رشد اقتصادي وعده داده شده تحقق پيدا نکرد، خبرگزاري‌هاي دولت و صداوسيما سعي دارند بگويند که رشد اقتصادي به طرز چشمگيري افزايش پيدا کرده و چشم انداز مثبتي از آينده ارائه کنند، در حالي که آمارهاي رسمي‌بين المللي از جمله آمار صندوق بين المللي پول در سال جاري ميلادي، 8 دهم درصد کاهش رشد را پيش بيني کرده است، يعني از 3.8 درصدي که در سال 2022 گزارش شده است به 3 درصد کاهش پيدا مي‌کند.
وي افزود: يا نرخ تورم که مطابق آمار صندوق بين المللي پول در سال 2022، 45.8 درصد بوده، پيش بيني مي‌شود در سال جاري به 47 درصد برسد. همچنين درباره آمار نرخ بيکاري پيش‌بيني مي‌شود 1 دهم درصد افزايش پيدا کند، در سال 2022، 9.3 درصد بوده است که در سال جاري به 9.4 درصد مي‌رسد؛ يا طراز حساب‌هاي جاري ايران از 4.2 درصد توليد ناخالص داخلي پيش بيني مي‌شود به 3.4 درصد مي‌رسد.
صادقي خاطر نشان کرد که در مراجع رسمي‌معتبر بين المللي چشم انداز مثبتي را از وضعيت اقتصادي ايران نمي‌توان ديد.
دولت در حوزه‌هاي مختلف موفق عمل نکرده است
وي با بيان اينکه در مجموع دولت سيزدهم در حوزه‌هاي اقتصادي، اجتماعي و سياسي موفق عمل نکرده است، گفت: دولت در حوزه سياسي نه تنها باعث رشد فعاليت‌هاي سياسي نشده است، بلکه تنگناهاي بسياري را براي فعالين سياسي و احزاب به وجود آورده است.
صادقي افزود: اگر چه در حوزه مطبوعات فشارها نسبتا کاهش يافته ولي در حوزه فعاليت سياسي احزاب تنگناهاي بسياري به وجود آمده است، احزاب به ويژه احزاب منتقد اميدي به فعاليت سياسي ندارند و روز به روز مجال فعاليت سياسي براي آنها تنگ‌تر و محدودتر مي‌شود.
اين نماينده پيشين تهران در مجلس شوراي اسلامي‌خاطر نشان کرد: احزاب براي برگزاري يک رويداد يا همايش يا کنگره با محدوديت‌هاي فراواني رو به رو هستند، حتي در سالن‌هاي اجتماعات براي آنها محدوديت وضع شده است، به نحوي که حتي جرات برگزاري کنگره‌هاي احزاب در مکان‌هاي عمومي‌را نيز ندارند.
صادقي به رويکرد دولت در حوزه اجتماعي اشاره کرد و گفت: در سياست‌هاي جاري اين دولت و اين مجلس در حوزه اجتماعي شاهد اتخاذ يک سياست انقباضي بوده‌ايم که از سال گذشته و پس از مرگ مهسا اميني رخ داد و منجر به التهابات و ناآرامي‌هاي زيادي شد.
وي با بيان اينکه اين اتفاقات يک واکنش جامعه به محدوديت‌هاي ايجاد شده بود، افزود: بعد از حوادث سال 1401 جامعه محدوديت گذشته را برنمي‌تابد، اما در عملکرد دستگاه‌هاي زيربط روز به روز شاهد افزايش تنگناها و محدوديت‌ها هستيم به گونه‌اي که جامعه دچار التهاب و نگراني شده است. صادقي در ادامه به وضعيت دانشگاه‌ها اشاره کرد و گفت: در کنار محدوديت‌هاي فراوان دانشگاه‌ها، شمار اساتيد تعليق شده و اخراج شده به طرز بي‌سابقه‌اي افزايش يافته است؛ از طرف ديگر محدوديت فعاليت سياسي دانشجويان در دانشگاه‌ها نيز افزايش داشته است. به گفته صادقي در حوزه آموزش و پرورش نيز آمارهاي منتشر شد از ميزان جابه‌جاي مديران، اخراج مديران يا افزايش کلاس‌هاي بدون معلم و تشکيل نشده حکايت از آن دارد که شاهد پويايي نيستيم و بيشتر شاهد پسرفت هستيم.
اين نماينده پيشين مجلس شوراي اسلامي‌تاکيد کرد که با موارد عنوان شده در مجموع عملکرد دولت را با توجه به وعده‌هاي داده شده مثبت ارزيابي نمي‌کند.
با روند کنوني فضاي سياسي دچار انسداد بيشتر مي‌شود
صادقي در پاسخ به اين سوال که چه آينده سياسي را براي کشور پيش‌بيني مي‌کنيد؛ گفت: کشور اگر با همين روند پيش رود به نظر مي‌رسد که وضع نامطلوبتري در پيش خواهد بود، اگر چه تلقي اين است که در ايام انتخابات براي ايجاد رقبت بيشتر محدوديت‌ها کمتر مي‌شود و اقداماتي براي تشويق مردم به شرکت در انتخابات صورت گيرد، اما بعد از انتخابات همان اقدمات هم به روال قبل برمي‌گردد.
وي با اشاره به اينکه با روندي که پيش مي‌رويم فضاي سياسي دچار انسداد بيشتري خواهد شد گفت: هيچ علامتي در عرصه جامعه، رفتار حاکميت و دولت در راستاي بهبود فضاي سياسي قابل مشاهده نيست.
با ادامه وضعيت موجود اسراييل تن به آتش بس خواهد داد
وي در ادامه با اشاره به جنگ در نواره غزه گفت: ما شاهد تکرار فشارهاي رژيم جعلي اسرائيل روي مردم فلسطين هستيم، به خصوص با وجود تنگناهاي زيادي که در نوار غزه در يکسال اخير ايجاد کرده بود. وي با اشاره به اينکه بنظر ميرسد برنامه‌اي که مدت‌ها قبل طراحي کرده شده بود براي اخراج فلسطينيان از غزه در حال اجرا است گفت: صهيونيست‌ها به بهانه عمليات حماس از هيچ عمل وحشيانه و نسل کشي و جنايت عليه بشريت ابا ندارند و واکنش‌هاي جهاني مخالفت با اين تجاوز ددمنشانه اسرائيل است. صادقي خاطر نشان کرد که ارتش اسرائيل تاکنون نتوانسته به هدف خود دست پيدا کند و به طور مزبوهانه‌اي به کشتار مردم غير نظمي‌دست زده است، آنها در برابر نيروها نظامي‌و شبه نظامي‌عاجز هستند و انتقام خود با کشتار جمعي مردم فلسطين مي‌گيرد.
وي معتقد است که با وجود وضعيت جاري بعد از مدتي ارتش اسرائيل در رسيدن به اهداف خود ناکام خواهد بود و تن به آتش بس مي‌دهد و پس از آن شاهد تحولات سياسي و شکست دولت راست گراي نتانياهو خواهيم بود.
کد مطلب: 206282
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *