۰
يکشنبه ۲۹ بهمن ۱۴۰۲ ساعت ۰۰:۰۰
«مردم سالاري» تحرکات اصولگرايي در آستانه انتخابات را بررسي مي‌کند

انشقاق و سهم‌خواهي راهبرد اصولگرايي

با پايان گرفتن بررسي صلاحيت‌هاي نامزدهاي انتخابات يازدهمين دوره مجلس شوراي اسلامي، گروه‌ها و جناح‌هاي سياسي کشور وارد وزن کشي خود شدند و به دنبال جذب افراد مورد نظر خود در ليست‌هاي انتخاباتي هستند.
انشقاق و سهم‌خواهي راهبرد اصولگرايي

گروه سياسي- فهيمه جهازيان: اصولگرايان نيز به عنوان بال قدرتمند سياسي کشور که نفوذ بسياري در تمامي ارکان قدرت از نيروهاي نظامي و انتظامي تا بخش‌هاي بزرگ اقتصادي دارد، به دنبال جذب حداکثري آراي مردمي با معرفي افراد مورد وثوق ملت دارد، اما يکي از بزرگترين چالش‌هاي اين جناح مشارکت پايين مردم در انتخابات پيش رو است.البته بخشي از اين جناح به هيچ عنوان خواهان مشارکت مردم در انتخابات نيستند و همين مشارکت پايين را براي حضور خود در عرصه سياست کافي مي‌دانند و معتقدند که ما را به همين ميزان براي تاييدمان کفايت مي‌کند.

البته با توجه به تاييد صلاحيت‌هاي صورت گرفته دعواي رقابت در اصل در داخل جناح اصولگرايي در سه ضلع است يعني يک سو قاليباف و حدادعادل در سوي ديگر آقاتهراني و رسايي و ديگر سو طرفداران احمدي نژاد (امنا) ايستاده اند.
چند پارگي اصولگرايان
در حال حاضر اصولگرايان به چند دسته مختلف تقسيم شده اند، شانا به عنوان بزرگترين تشکل اصولگرايي به دنبال جذب ديگر احزاب و دسته جات نزديک به خود است و چند ماه قبل نيز زاويه خود را با گروه‌هايي مانند پايداري و شريان با سخنان رئيس آن يعني حداد عادل نشان داده است.
پايداري نيز در وقت‌هاي مقتضي از جمله مصاحبه‌هاي دبيرکل آن يعني محصولي از خجالت دوستان و همراهان حدادعادل بخصوص قاليباف درآمد.
اين روزها نيز رائفي پور به عنوان لشکر رسانه اي جبهه پايداري با بلندکردن پرچم مخالفت با قاليباف به بهانه پناهندگي پسر وي به کانادا به دنبال به زمين زدن رئيس مجلس کنوني است.
حملات عليه قاليباف از چند جهت و با چند موضوع در حال انجام است؛ البته که قاليبافي‌ها هم آنچنان بيکار ننشسته‌اند و ضدحملاتي را عليه آنها ترتيب مي‌دهند.
مهمترين جريان حمله کننده به قاليباف همان گروهي است که از ابتداي آغاز بکار مجلس نهم با رئيس آن يعني لاريجاني زاويه پيدا کرد و حتي اين زاويه در برخي موافق بخصوص در زمان تصويب قانون برجام که در فريادهاي مهدي کوچک زاده در صحن مجلس بطور واضح گوياي اين مطلب بود که حتي به زير مجموعه‌هاي دفتر رهبري نيز گسترش يافته است.
البته اين پايداري‌ها بودند که فراموش کردند که در انتخابات گذشته مجلس شوراي اسلامي به فضل عدم حضور مردم در پاي صندوق‌هاي راي و يک دست شدن و سرليستي قاليباف توانستند تعداد زيادي از افراد خود را وارد مجلس کنند وگرنه به قول لاريجاني تعداد آنها به اندازه يک اتوبوس نيست اما صدايشان بلند است.
حال اين گروه در روزهاي نزديک به انتخابات دوباره به سراغ رئيس کنوني مجلس رفتند و پرونده‌هاي جديدي را رونمايي کردند.
البته وحيد اشتري نزديک به احمدي‌نژاد، رائفي پور و لشکر سايبري آن در جبهه پايداري و ياشار سلطاني نزديک به اصلاح طلبان همگي براي زير سوال بردن اقدامات وي و خانواده‌اش بطور نانوشته دست بکار شدند و براي رئيس کنوني مجلس حاشيه‌هاي جديدي ايجاد کردند.
اتفاقات راهپيمايي مشهد و پاسخ وي به يکي از راهپيمانان درباره سيسموني گيت را هم بايد به اين موضوع اضافه کرد.
به نظر مي‌رسد با اين تفاسير اينبار قاليباف سرليست اصولگرايان شرياني و پايداري نباشد و همين موضوع باعث ارايه دو ليست متفاوت خواهد بود.
دولتيها به دنبال زمين زدن قاليباف
در طي چهار سال گذشته دو دولت همزمان با مجلس يازدهم بودند که هر دو با رئيس کنوني مجلس زاويه داشتند.
 اما هر دو دولت با هم تفاوت‌هايي نيز داشتند دولت دوازدهم بر اين اعتقاد بود که هرچه مجلس تصميم بگيرد دولت بايد اجرا کند اما در دولت رئيسي نظر چيز ديگري است و مي‌گويد نبايد مجلس تصميم بگيرد تا دولت مجبور به اجراي آن شود.
در ابتداي دولت سيزدهم، رئيس دولت جديد در سخنان خود همواره از دولت قبل به دليل کسري بودجه انتقاد مي‌کرد و دولت خود را ميراث دار خزانه خالي دولت پيشين مي‌دانست. هرچقدر اقتصاديون دولت قبل فرياد زدند که ما تنها مصوبات مجلس را اجرايي مي‌کنيم کسي گوشش بدهکار نبود و آنرا به ضعف مديريتي دولت منتصب مي‌کردند اما بعد از استقرار دولت جديد و تقديم اولين لايحه بودجه به مجلس، دولتي‌ها متوجه شدند که اين مجلس سواد کمي در حوزه نگارش قوانين بودجه‌اي و اقتصادي دارد و بيشتر نمايندگاني که قبلا ادعاي فهم اقتصادي دارند، به دنبال پر کردن جيب خود يا کسب عنوان و جايگاه‌هاي مختلف براي خود يا اقوامشان هستند و کمتر به موضوعات اقتصادي مي‌پردازند يا انيکه مجلس بجاي اينکه بيشتر وقت خود را صرف جنگ اقتصادي در زمينه تحريم‌ها کند به دنبال محدود کردن فضاي مجازي يا لايحه عفاف و حجاب هستند.  در عين حال قاليباف نيز در برهه‌اي زمان به دنبال تغيير برخي از مواد مصوب لايحه عفاف برآمده و طرح صيانت از فضاي مجازي را مسکوت گذاشته است.  همين موضوع باعث برافروخته شدن تندروها شده و به دنبال ضربه زدن به قاليباف به عنوان پيشگام مبنا هستند.  چون مبنا و شانا هم در يک مسير قرار دارند اما به نظر مي‌رسد که تندروها که امروز در دولت جايگاه تاثيرگذاري نيز بخصوص در بخش‌هاي برگزار انتخابات در اختيار دارند به دنبال ضربه زدن به اين بخش سنتي اصولگرايي هستند.  طي چند هفته گذشته نيز همايش مبنا در حرم امام خميني (ره) برگزار شد و حداد عادل گفت که رئيسي دوست داشت در اين مراسم باشد اما بنا به مشغله زياد نتوانست در آن شرکت کند ولي از سوي ديگر جبهه پايداري با برگزاري همايش مصباح از رئيسي دعوت کرد و وي نيز در اين مراسم سخنراني کرد که خود مي‌تواند پيامي براي همراهان قاليباف باشد که دولت از پايداري‌ها بيشتر حمايت مي‌کند.
افرادي خارج از دسته جات شناخته شده اصولگرايي
چند روز گذشته يکي از ديگر از اضلاع اصولگرايي به نام «اُمنا» اعلام موجويدت کرد که شاکله اصلي آنرا دو حزب تازه تاسيس الله کرم و رسايي يعني جمعيت رزمنده مدافع انقلاب (رزما) و جبهه شريان (شبکه راهبردي ياران انقلاب) تشکيل مي‌دهند.
با نگاهي به افراد حاضر در اين دسته بيشتر پي مي‌بريم که گرايش آنها به سمت احمدي نژاد است و به دنبال پياده کردن تفکرات وي در دنياي سياست هستند.
در عين حال اين چند روز رائفي پور و اشتري دست از کار نکشيدند و تا توانستند به مجلس درباره دريافت رشوه سکه و رئيس آن به عنوان پيشاني مجلس انقلابي حمله کردند تا اقدامات آنرا بلاموضوع کنند. به نظر مي‌رسد براي انتخابات آينده درگيري اصلي در شهرهاي بزرگ مانند تهران، اصفهان، مشهد و... ميان اصولگرايان باشد تا به اين اميد باشند که هر سه ضلع اصولگرايي بتوانند بخشي از صندلي‌هاي سبز بهارستان را تصاحب کنند و براي خود سهمي بيشتر در دولت آينده متصور باشند.
اين انتخابات قطعا زيربناي انتخابات خرداد سال 1404 خواهد بود و در آن انتخابات گروه‌هاي اصولگرايي نان را از سفره هم خواهند برداشت.
کد مطلب: 211819
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *