۲
دوشنبه ۱۶ بهمن ۱۳۹۱ ساعت ۰۸:۱۲
مروری بر کاخ جشنواره های مهم سینمایی جهان

جشنواره فیلم فجر کاخ برگزاری واقعی می خواهد

اغلب خبرنگاران و کارشناسان معتقدند برج میلاد تنها در اسم،کاخ جشنواره محسوب می شود
اغلب خبرنگاران و کارشناسان معتقدند برج میلاد تنها در اسم،کاخ جشنواره محسوب می شود

آرزوی دیرین سینماگران و مخاطبان جشنواره فیلم فجر ساخت کاخ جشنواره بود. محللی مجلل که خانواده سینما و اهالی رسانه را کنار هم قرار دهد. این دغدغه مندی به ویژه آنجایی آشکار شد که جشنواره فیلم فجر در خانه به دوشی قرار داشت و نیازمند محلی مناسب برای پذیرایی از اصحاب رسانه بود. در این شرایط که معاونت سینمایی دولت دهم در جدی ترین رویداد پیش رویش پس از انتصاب به این سمت قرار داشت و در عین حال چالشی مهم چون انعکاس خبر تحریم جشنواره از سوی هنرمندان و خبرنگاران را پیشاروی خود می دید کمک شهردار تهران و در اختیار گذاشتن مرکز همایش های برج میلاد برای برگزاری با شکوه تر این جشن سینمایی مهم ، فضایی مناسب را پدید آورد تا اصحاب رسانه و سینماگران در مکانی نسبتا مناسب گرد هم آیند و شب هایی خاطره انگیز را تجربه کنند. اما اشکالات فراوانی در میزبانی از خبرنگاران در جشنواره فیلم فجر در برج میلاد وجود دارد که نشاندهنده تفاوتهای ساختاری و بارز برج میلاد با کاخ جشنواره های سینمایی معتبر دنیاست و به همین دلیل هنوز هم ساخت کاخ جشنواره فیلم فجر آرزویی است که تحقق نیافته است.
سازوکار نادرست هجوم افراد مختلف به این مکان، همچنان یک معضل اساسی است و باید برای رفع آن تدبیری اندیشید و این نکته را هم نمی‌توان نادیده گرفت که سالن اصلی برج میلاد، دارای استانداردهای کامل نمایش فیلم نیست، اما به صرف این دو مسئله، نباید صورت مسئله را پاک کرد و بازگشت به عقب را راه حل منطقی برای حل معادله مرکزیت مکانی جشنواره فیلم فجر دانست. مروری برمکان برگزاری برخی از جشنواره‌های معتبر و بین‌المللی دنیا مانند کن، ونیز و برلین شاید برای توجه دادن به اهمیت وجود «کاخ جشنواره» لازم باشد و مسئولان فرهنگی و شهری را بیشتر براحداث مکان دائمی جشنواره فیلم فجر درمکانی مناسب درشهرتهران، مصمم سازد.
کاخ‌ جشنواره‌ های معتبر دنیا 
به مناسبت برگزاری سی و یکمین جشنواره فیلم فجر در ایران، به معرفی و بررسی معتبرترین جشنواره های فیلم دنیا و تاثیرمحل برگزاری آنها بر اهمیتشان می پردازیم.
نخستین جشنواره‌ای که می‌توان به آن اشاره کرد، جشنواره فیلم «کن» است. این جشنواره فرانسوی که نزدیک به ۷ دهه برگزار شده است، در مکانی به نام «کاخ جشنواره‌ها یا همایش‌ها» که در بلوار «پرومناد دولا کروسه» شهر کن واقع شده است، برگزار می‌شود. جشنواره فیلم کن برای نخستین بار در سال

اشکالات فراوانی در میزبانی از خبرنگاران در جشنواره فیلم فجر در برج میلاد وجود دارد که نشاندهنده تفاوتهای ساختاری و بارز برج میلاد با کاخ جشنواره های سینمایی معتبر دنیاست و به همین دلیل هنوز هم ساخت کاخ جشنواره فیلم فجر آرزویی است که تحقق نیافته است
۱۹۴۷ میلادی آغاز به کار کرد و درسال ۱۹۴۹ میلادی، یعنی بعد از گذشت ۲ دوره ازبرگزاری آن، مسئولان این جشنواره بین‌المللی، «کاخ جشنواره‌ها یا همایش‌ها» را به منظور برگزاری هرچه بهتر این جشنواره، احداث کردند. اما با گذشت زمان، برای پاسخ گویی به رشد و موفقیت‌های چشمگیر جشنواره فیلم کن، مسئولان این جشنواره بین‌المللی در سال ۱۹۷۹ میلادی تصمیم به ساخت کاخ جشنواره بزرگ ‌تری گرفتند، به طوری که در دسامبر سال ۱۹۸۲ میلادی کاخ جدید این جشنواره فرانسوی برای بهره ‌برداری آماده شد. در سال ۱۹۹۹ میلادی نیز مسئولان جشنواره کن، بار دیگر با افزودن فضایی به وسعت ۱۰ هزار متر مربع کاخ جشنواره را توسعه دادند تا اینکه امروز، محل برگزاری جشنواره فیلم کن فضایی به وسعت ۲۵ هزار متر مربع دارد شامل چندین سالن سینما، کنسرت و ۱۸ سالن کنفرانس می‌شود.
دیگر جشنواره مهم و معتبر بین المللی که می‌توان به آن اشاره کرد، جشنواره بین المللی فیلم ونیز است. جشنواره ونیز که به عنوان قدیمی‌ترین جشنواره فیلم در جهان به شمار می‌آید تابستان سال جاری شصت و هشتمین دوره خود را پشت سر گذاشت.جشنواره فیلم ونیز که از در سال ۱۹۳۲ میلادی آغاز به کار کرده است، هر ساله در محله‌ای به نام «لیدو» واقع در شهر ونیز کشور اروپایی ایتالیا و در سینمای تاریخی «پلاتزو» برگزار می‌شود. جشنواره فیلم ونیز برای نخستین بار در سال ۱۹۳۲ و در هتل «اکسلسوار» برگزارشد، اما پس از بزرگتر شدن این جشنواره ایتالیایی، مسئولان ونیز در سال ۱۹۳۸ میلادی سینمای تاریخی «پلاتزو» را طراحی و احداث کردند. در سال‌های ۱۹۵۲ و ۱۹۹۱ ، ۱۹۹۹ و ۲۰۰۴ میلادی نیز بار دیگر این محل وسعت و گسترش یافت تا در نهایت به شکل امروزی آن در آید.
دیگر جشنواره فیلم معتبر دنیا، جشنواره فیلم برلین نام دارد. این جشنواره آلمانی که ۶۳ دوره برگزار شده است، برای نخستین بار در سال ۱۹۵۱ میلادی و درشهربرلین کشوراروپایی آلمان راه اندازی شد. جشنواره برلین که از لحاظ تعداد آثار شرکت کننده وآثارنمایش داده شده درآن دررتبه نخست جشنواره‌های جهان قرار دارد هرساله در مکانی به نام «برلیناله پالاست» برگزار می شود. «برلیناله پالاست» که نسبت به کاخ جشنواره‌های کن و ونیز ظاهری مدرن‌تر دارد با فضایی بسیار بزرگ و وسیع توانسته هر ساله تعداد تماشاگران زیادی را در خود جای دهد.
گزارش:نیما بهدادی مهر

کد مطلب: 21733
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *