۳
دوشنبه ۱۶ ارديبهشت ۱۳۹۲ ساعت ۱۱:۴۳
درد جامعه ایران فقط سیاسی و اقتصادی نیست

چشم بسته كانديداها بر روی مسائل اجتماعی

چشم بسته كانديداها بر روی مسائل اجتماعی

کاهش توجه کمی و کیفی اکثر کاندیداهای ریاست جمهوری به مسائل اجتماعی از مهم‌ترین ویژگی‌های فضای انتخابات ریاست جمهوری سال ۹۲ است.
به گزارش پايگاه خبري فريادگر، كمتر از ۴۰ روز به برگزاري انتخابات رياست جمهوري مانده است. در اين دوره تعداد كانديداها افزايش چشمگيري داشته، اما كيفيت برنامه‌هاي ارائه شده نسبت به دوره‌هاي قبل كاهش چشمگيری داشته است. نشان به آن نشان كه بيشتر كانديداها براي مسائل و حل مشكلات جامعه برنامه‌اي ارائه نكرده و اغلب به سياست و اقتصاد چسپيده‌اند و تنها یکی از کاندیداها به طور مشخص اعلام کرده که چند برنامه اجتماعی دارد. انگار نه انگار كه فردا قرار است رئيس‌جمهور جامعه‌اي باشند كه با مسائل و آسيب‌هاي اجتماعي ريز و درشتي دست و پنجه نرم مي‌كند؛ از کودکان خیابانی گرفته تا زنان آسیب دیده و انواع بیماری‌های خطرناک. در اين گزارش به برخي از آسيب‌ها و مسائل اجتماعي ايران مي‌پردازيم، به اين اميد كه كانديداها درباره آنها فكر كنند.
رشد ۷ درصدي طلاق
همين چند روز پيش بود كه آمار طلاق در سال گذشته همه را شوكه كرد، روزانه حدود ۴۱۵ طلاق در كشور رخ مي دهد. سال گذشته ۱۵۱ هزار و۷۶۳ مورد واقعه طلاق در کشور ثبت شده و از هر پنج ازدواج یک مورد به طلاق منتهی می‌شود. براساس آمار، ایران در سال ۱۳۹۱ حدود هفت درصد افزایش طلاق را تجربه کرده است.
خشونت خانگی، از كلامی گرفته تا جسمي
خشونت خانگی يعني خشونت‌ جسمي، روانی‌ و کلامی ‌اعضاي خانواده نسبت به يكديگر. كودكان و زنان بيشتر در معرض اين نوع خشونت هستند. در پژوهش‌ ملی‌ بررسی‌ خشونت‌ خانگی، ۵۲.۷ درصد اعلام‌ کرده‌اند که‌ از اول‌ زندگی‌ مشترک‌ تاکنون‌ قربانی‌ این‌ نوع‌ خشونت ‌بوده‌اند. خشونت خانگي انواع ديگري هم دارد از جمله خشونت‌ جنسی‌، فیزیکی، اقتصادی و مالی.
میلیون‌ها کودک در معرض خیابانی شدن
كودکان خیابانی براي همه ما آشنا هستند. اين روزها با فشار اقتصادي و تورم تعداد بیشتری از آنها را در خيابان‌ها می‌بینیم. به گفته يك استاد دانشگاه حدود ۵۸۰ هزار کودک خیابانی در کشور وجود دارد و ۲.۵ میلیون کودک هم در معرض خیابانی شدن قرار دارند.
افسردگی و بیماری‌های روانی در كمين مردم
آمار مربوط به افسردگی و بیماری‌های روانی در ایران سیر نگران کننده‌ای پیدا کرده است. افسردگی و اضطراب شایع‌ترین اختلال روانی در کشور به شمار می‌رود. طبق آمار رسمی حدود ۲۳ درصد ایرانی‌ها بیمار روانی هستند. به گفته رئیس انجمن روانپزشکی کودک و نوجوان بر اساس مطالعات گسترده‌ای که در سطح کشور انجام شده ۱۵ تا ۲۵ درصد افراد زیر ۱۸ سال دچار مشکلات روانی هستند.
ایرانیان و افزايش دعوا
به گفته كارشناسان افزایش فقر، بیکاری و تورم ازجمله عوامل مهم در رشد جرایم و نزاع به شمار می‌رود. در سال‌های اخیر آمار نزاع‌های عمدی در حال افزایش است. سال گذشته رئیس اداره اجتماعی حوزه پیشگیری قوه قضاییه ایران نسبت به این که نزاع‌های عمدی از دو سال گذشته در حال افزایش است، هشدار داد.
تعداد زنداني‌ها
ایران جزو هفت کشور اول دنیا به لحاظ تعداد زندانی است. طبق آخرین آمار، ۴۶.۵ درصد زندانیان کشور به خاطر جرایم موادمخدر در زندان هستند و بعد از آن، بیشترین سهم زندانیان با ۲۵ درصد در اختیار سارقان است. جرایم ارتکابی علیه اشخاص و اطفال با ۱۱ درصد جمعیت زندان‌ها در رتبه سوم قرار گرفته

كانديداهاي رياست جمهوري! شما مي‌خواهيد رئيس جمهور همه افراد جامعه از معتاد و افسرده گرفته تا مبتلا به ايدز و جوان سکته کرده باشيد. پس لطفا چشم‌هايتان را بر روي اين حقايق باز كنيد تا متوجه شوید در چه جامعه‌ای به ریاست می‌رسید
است.
هر سال ۶۰ هزار زن مطلقه مي‌شوند
تعداد زنان سرپرست خانوار روز به روز در حال افزايش است و به گفته كارشناسان، افزايش آمار طلاق ممكن است اين آمار را با رشد عجيب و غريب روبه‌رو كند. به گفته رئيس مركز زنان و خانواده رياست جمهوري يك و نيم ميليون زن سرپرست خانوار در كشور وجود دارد و هر سال ۶۰ هزار زن به آمار زنان مطلقه اضافه مي‌شود.
سونامي مواد مخدر صنعتي
از سال ۱۳۸۲ به بعد، مرگ‌های ناشی از سوء مصرف مواد مخدر دومین عامل مرگ‌های غیرطبیعی پس از تصادفات است. افزايش اعتياد در بين زنان، جوانان و تحصيلكرده‌ها و تغيير الگوي مصرف مواد مخدر از سنتي به صنعتي اتفاق مهمی است که در جامعه ایران افتاده است. مدتي قبل رئيس سازمان پزشكي قانوني كشور اعلام كرد كه كه سونامي مواد روان‌گردان در راه است و مرگ و‌مير ناشي از سوء‌ مصرف اين مواد افزايش يافته است. همچنين جانشین دبیر شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر اعلام كرد كه طبق تحقیقات انجام شده، از هر ۱۰۰ نفر معتاد ۸۵ نفر به مواد روان‌گردان از جمله شیشه معتاد هستند. به گفته مسئولان ستاد مبارزه با مواد مخدر در حال حاضر حداقل ۱۳۰۰ نوع مواد روانگردان دست به دست مي‌شود.
روزانه ۱۰۵ نفر بر اثر سرطان می‌میرند
طبق آمار سالانه حدود ۴۰ هزار ايرانی، یعنی روزانه ۱۰۵ نفر بر اثر سرطان می‌میرند. همچنين سالانه حدود ۸۰ هزار موردِ جدید سرطان در کشور پیدا می‌شود و گفته شده تا حدود ۱۰ سال آینده میزان ابتلا به سرطان‌ها همچنان افزایش مي‌یابد. آمار دیگری می‌گوید بروز سرطان تا کمتر از ۲۰ سال آینده تا ۹۰ درصد افزایش مي‌یابد.
«ام اس» اپيدمي شده است
به گفته رئیس انجمن مغز و اعصاب ایران بيماري «ام اس» تبدیل به اپیدمی شده است و طی ۱۰ سال آینده در هر خانواده ایرانی یک‌ نفر به ام اس مبتلا خواهد شد. رئيس انجمن ام اس ايران می‌گوید كه در حال حاضر ۵۰ هزار بیمار ام اس در كشور وجود دارد و بیشتر این مبتلایان جوان هستند. از طرف دیگر ام اس بيشتر در بين زنان بیشتر شايع است و بر اساس تخمین‌های علمی در برابر هر ۳ زن مبتلا، یک مرد مبتلا به‌ ام اس وجود دارد.
افزايش زنان ايدزي
موج سوم ايدز در كمين مردم است. حتي مسئولان هم به اين موضوع اذعان دارند. مدتي قبل وزارت بهداشت اعلام كرد كه از یک‌سال پیش با رشد ۲۰ درصدی ابتلای جنسی ایدز در کشور مواجه هستیم و هشدار داده كه با اين شرايط سرنوشت كشورهاي تایلند، چین و هند در انتظار ماست. رئیس کمیسیون بهداشت مجلس هم گفته كه آمارها نشان می‌دهد که سن ابتلاء به ایدز در کشور به ۱۱ تا ۱۳ سالگي رسيده است و اين كاهش محسوس زنگ خطري برای جوانان و نوجوانان در جامعه به شمار می‌رود. آخرين آمار افراد مبتلاء به بیماری ایدز در کل کشور تا پایان سال گذشته ۲۶ هزار و ۱۲۵ نفر بوده است که از این تعداد ۱۰.۲ درصد آنان زن هستند.
سكته در ۳۲ سالگي
به گفته پزشكان سن سکته در ایران به مرز ۳۲ سالگی رسیده است. رئیس کل سازمان نظام پزشکی ایران مي‌گويد روزانه ۲۵۰ تا ۳۰۰ نفر در کشور دچار سکته مغزی می‌شوند. به گفته پزشكان ابتلا به بیماری‌های قلبی در سنین زیر ۳۰ سال در کشور ما نگران کننده است
*****
كانديداهاي رياست جمهوري! شما مي‌خواهيد رئيس جمهور همه افراد جامعه از معتاد و افسرده گرفته تا مبتلا به ايدز و جوان سکته کرده باشيد. پس لطفا چشم‌هايتان را بر روي اين حقايق باز كنيد تا متوجه شوید در چه جامعه‌ای به ریاست می‌رسید.

کد مطلب: 29307
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *