۱
سه شنبه ۲۲ فروردين ۱۳۹۶ ساعت ۱۹:۲۰
گزارش "فریادگر" از کاندیداهایی که در روز اول ثبت نام کردند

استارت انتخاب دوازدهم از ایستگاه ستاد انتخابات

ساعت 8 صبح امروز، درهای ستاد انتخابات کشور به روی کاندیداها ریاست جمهوری دوره دوازدهم، باز شد تا با دستور عبدالرضا رحمانی‌فضلی وزیر کشور، ثبت‌نام داوطلبان انتخابات ریاست‌جمهوری در محل ستاد انتخابات کشور آغاز شود.
عکس : الهام درفشی
عکس : الهام درفشی
ساعت 8 صبح امروز، درهای ستاد انتخابات کشور به روی کاندیداها ریاست جمهوری دوره دوازدهم، باز شد تا با دستور عبدالرضا رحمانی‌فضلی وزیر کشور، ثبت‌نام داوطلبان انتخابات ریاست‌جمهوری در محل ستاد انتخابات کشور آغاز شود.
به گزارش پایگاه خبری فریادگر، ثبت‌نام داوطلبان این انتخابات که صرفا در ستاد انتخابات کشور واقع در محل وزارت کشور انجام می‌شود از جمعه آغاز شد و تا ۲۶ فروردین ادامه دارد. انتخاباتی که قرار است در 29 اردیبهشت ماه برگزار شود و رئیس دولت دوازدهم را مشخص کند.
وزیر کشور که برای اعلام دستور شروع مراحل انتخابات ریاست جمهوری به ستاد انتخابات آمده بود ، بعد از بازدید از مراحل ثبت نام در جمع خبرنگاران حاضر شد و اظهار کرد: امیدواریم همه مسئولان اعم از مجریان و ناظران و همه کسانی که در امر برگزاری انتخابات به ما کمک می‌کنند از جمله رسانه ها ، رادیو و تلویزیون ،‌نیروی انتظامی، قوه قضاییه و همه دستگاه های دیگر ضمن حفظ رعایت کامل بی طرفی و مرّ قانون ، در ایجاد نشاط سیاسی و مشارکت بالا و برگزاری انتخابات سالم و قانونی همکاری لازم را انجام می دهند. ما با کمک شورای نگهبان و مجلس شورای اسلامی می توانیم هم در اجرای و هم در نظارت انتخابات ریاست جمهوری و شوراها گام های بهتری برداریم. ما باید ضمن فعالیت مستمر و قانونی و ایجاد شور و نشاط انتخاباتی بتوانیم یکبار دیگر حماسه و شکوه حضور در روز ۲۹ اردیبهشت به منصه ظهور برسانیم. ان‌شاء‌الله در این ایام بتوانیم با نیت خالص و پاک برای خدمت به مردم، رفتار قانونی و اخلاقی مناسبی داشته باشیم.
رحمانی فضلی در ادامه افزود: به مردم عرض می کنم وزارت کشور، شورای نگهبان و مجلس شورای اسلامی برگزاری یک انتخابات کاملا آرام ، قانونی ،‌سالم و با شکوه را تدارک دیده اند.

وی در مورد تبلیغات زودهنگام نیز اظهار کرد: تبلیغات زودهنگام قطعا تخلف است و همه نامزدها و احزاب و شخصیت ها از جمله رسانه هایی که از بودجه عمومی استفاده می‌کنند نباید تبلیغات داشته باشند اما فعالیت در جهت آگاه سازی مردم را تبلیغات زودرس نمی دانیم. همه کسانی که خود را به عنوان نامزد انتخابات ریاست جمهوری معرفی می کنند جزء افراد شناخته شده هستند و تبلیغات زودهنگام آن‌ها یقینا نگرشی در افکار عمومی نسبت به آن‌ها ایجاد کرده و افکار عمومی این تبلیغات را نمی پذیرند . به مصلحت همه است که وارد تبلیغات زودهنگام نشوند.
وی در مورد ادامه روند انتخابات ریاست جمهوری پس از ثبت نام ها نیز گفت: بعد از اتمام ثبت نام ها در روز ۲۶ فروردین ما مدارک داوطلبان را در روز ۲۷ فروردین به شورای نگهبان تحویل می دهیم . شورای نگهبان ۵ روز فرصت دارد تا صلاحیت نامزدها بررسی کند اما ۵ روز دیگر هم می‌تواند بررسی ها را تمدید کند. به هر حال روز ۸ اردیبهشت تبلیغات شروع می‌شود و تا پیش از آن یعنی روز ۶ و ۷ اردیبهشت باید اسامی تائید صلاحیت شدگان اعلام شود.
وزیر کشور در پایان درباره اظهارنظر سخنگوی شورای نگهبان مبنی بر تشکیل کمیته بررسی تبلیغات در وزارت کشور گفت:‌ تشکیل این کمیته در قانون پیش‌بینی شده و ان‌شاء‌الله شنبه این کمیته را تشکیل می دهیم و گزارش‌ها درباره تخلف از قانون را بررسی می‌کنیم و سپس تخلفات در کمیته رسیدگی به تخلفات در قوه قضاییه مورد رسیدگی قرار می گیرد. 

برخورد قاطعی بر هر مورد ضدامنیتی

معاون امنیتی وزیر کشورهم از دیگر مقاماتی
داشتن اصل شناسنامه و کارت ملی و یک قطعه عکس ، تمام مدارکی است که هر کس می تواند با به همراه داشتنشان به ساختمان آجرنما وزارت کشور در میدان فاطمی وارد شود و نام خود را به عنوان کاندیدای صندلی رئیس جمهور در تاریخ به ثبت برساند. همین سادگی در ارائه مدارک باعث شده تا در هر دوره شاهد حضور چهره های خاصی در ستاد انتخابات کشور باشیم. افرادی که که گاه حتی تحصیلات حداقلی هم ندارند ، اما قانون به آنها اجازه میدهد تا برای رویاهایشان ، حداقل به عنوان کاندیدای ریاست جمهوری مطرح شوند و خاطراتی را برای خود رقم بزنند
بود که به ستاد انتخابات کشور آمد. حسین ذوالفقاری در حاشیه بازدید از ستاد انتخابات کشور تاکید کرد : تهدیدات احتمالی تاکنون برای انتخابات اردیبهشت ماه نداشته‌ایم، اما آسیب ها را مورد توجه قرار دادیم و لحظه به لحظه مسایل داخلی و خارجی را مورد رصد و کنترل قرار داده ایم.
وی در ادامه با اعلام اینکه دستور العمل فضای مجازی نیز تصویب و ابلاغ شده است، گفت: هرکاندیدایی که بخواهد کار تبلیغاتی در فضای مجازی انجام دهد، فرقی با فضای واقعی ندارد و باید با مشخصات کامل و رعایت قانون و اخلاق باشد.
معاون امنیتی وزیر کشور تاکید کرد:اصل امنیت جزء اساسی ترین مقوله ما است. امنیت و مشارکت بسیار مورد توجه قرار گرفته و تاکید می‌کنیم همه رسانه ها و مسولین و احزاب قانون و اخلاق را رعایت کنند.

مرجع بررسی صلاحیت ها شورای نگهبان است

هم‌چنین علی اصغر احمدی رئیس ستاد انتخابات کشور هم تاکید کرد:‌ از متقاضیان انتخابات می خواهم که بدانند برای چه کاری ثبت‌نام می‌کنند.
وی با بیان اینکه تفسیر قانون اساسی بر عهده شورای نگهبان است، خاطر نشان کرد: وزارت کشور و ستاد انتخابات کشور صرفا وظیفه ثبت‌نام از متقاضیان را بر عهده دارد و این کار را نیز تا پایان وقت اداری روز شنبه انجام می دهد. تنها مرجع صاحب صلاحیت برای بررسی صلاحیت کاندیداها نیز شورای نگهبان است.
احمدی افزود: شورای نگهبان وظیفه دارد که طی پنج روز پس از پایان ثبت‌نام نتایج بررسی های خود را اعلام کند. همچنین شورای نگهبان بنا بر قانون این اختیار را دارد که در صورت نیاز روند بررسی صلاحیت ها را تا پنج روز تمدید نماید و تا هفتم اردیبهشت لیست نهایی را در اختیار ستاد انتخابات قرار دهد تا ما به اطلاع کسانی که تائید صلاحیت شده اند برسانیم.

چهره های سیاسی در روز اول
سید مصطفی میرسلیم رییس شورای مرکزی حزب موتلفه اسلامی مهمترین چهره سیاسی بود که در روز اول ثبت نام از داوطلبان انتخابات ریاست جمهوری، با حضور در ستاد انتخابات کشور ثبت نام کرد. این داوطلب انتخابات ریاست جمهوری که با پوشیدن لباس کار و همراه داشتن کلاه ایمنی برای ثبت نام در انتخابات ریاست جمهوری به وزارت کشور مراجعه کر ، گفت: من نامزد حزب موتلفه برای انتخابات ریاست جمهوری هستم.مصطفی میرسلیم در جمع خبرنگاران در محل ستاد انتخابات کشور افزود: تا اخر انتخابات در صحنه حضور دارم و اطلاعی ندارم بادامچیان برای انتخابات ثبت نام می کند یا خیر.وی درپایان درباره جمنا نیز گفت: جمنا را به لحاظ اخلاقی قبول دارم نه به لحظ ساز و کار .
قاسم شعله سعدی و مهدی خزعلی از دیگر چهره های شناخته شده ای بودند که روز گذشته با ارائه مدارک خود ، رسما نامشا ن را به عنوان کاندیدای ریاست جمهوری ثبت کردند.

سودای رئیس جمهور شدن
داشتن اصل شناسنامه و کارت ملی و یک قطعه عکس ، تمام مدارکی است که هر کس می تواند با به همراه داشتنشان به ساختمان آجرنما وزارت کشور در میدان فاطمی وارد شود و نام خود را به عنوان کاندیدای صندلی رئیس جمهور در تاریخ به ثبت برساند.  همین سادگی در ارائه مدارک باعث شده تا در هر دوره شاهد حضور چهره های خاصی در ستاد انتخابات کشور باشیم. افرادی که که گاه حتی تحصیلات حداقلی هم ندارند ، اما قانون به آنها اجازه میدهد تا برای رویاهایشان ، حداقل به عنوان کاندیدای ریاست جمهوری مطرح شوند و خاطراتی را برای خود رقم بزنند.
در بین همه آنهایی که در اولین ساعات ثبت نام برای رییس
در روز اول ثبت نام از داوطلبان انتخابات ریاست جمهوری ۱۲۶ نفر ثبت نام کردند. از این ۱۲۶ نفر، ۶ نفر خانم و ۱۲۰ نفر مرد هستند. جوان ترین فرد ثبت نام کرده ۱۸ سال و مسن ترین فرد هم ۷۹ سال دارد. بیشترین میانگین سنی ثبت نام کنندگان بین ۴۶ تا۵۰ سال است. همچنین ۱۸ ایثارگر نیز امروز ثبت نام کرده اند. در میان ثبت نام کنندگان ۸ نفر دارای مدرک زیر دیپلم، ۳۰ نفر مدرک دیپلم، ۵ نفر مدرک فوق دیپلم، ۲۹ نفر مدرک لیسانس، ۳۵ نفر مدرک فوق لیسانس، ۱۲ نفر مدرک دکترا دارند و ۷ نفر هم تسهیلات حوزوی دارند
جمهور شدن به وزارت کشور مراجعه کردند، فردی سالمند با تن پوشی منقش به پرچم ایران و همچنین نوشته ای با مضمون نوکر ملت ایران، قرآن در دست بیش از دیگران جلب توجه می کرد.
در اولین ساعت ثبت نام انتخابات ریاست جمهوری دوازدهم یک زن نیز جهت ثبت نام در ستاد انتخابات حضور پیدا کرد.
از جمله نکات جالب دیگر ساعت اول ثبت نام های امروز حضور فردی بود که حتی کفش نیز به پا نداشت و با دمپایی برای ثبت نام جهت رییس جمهور شدن به وزارت کشور مراجعه کرد و علت را بزرگ بودن پای خود بیان و در حالی که می‌گفت نگهبان یک کارخانه کاشی سازی است از قصدش برای شنا با ترامپ رییس جمهور آمریکا در اقیانوس هند برای خبرنگاران حاضر سخن می‌گفت.
ابوالقاسم خاکی، که نخستین فردی بود که با حضور در ستاد انتخابات کشور توانست نام خود برای کارزار انتخاباتی ثبت کند در گفت‌وگو با خبرنگاران ، برنامه‌های خود برای ریاست جمهوری را با طرح " مسکن دل باز " آغاز کزد. ائ معتقد است زمین کار شهرها را به جوانان بدهند و آنها از طریق پرورش شتر مرغ ، امرار معاش کنند.از دیگر اظهارات جالب او این بود که گفت : " ۲۰۰ کیلوگرم وزن دارم و اگر کسی یک کیلو از من سنگین‌وزن‌تر باشد به نفع آن فرد در انتخابات کناره‌گیری خواهم کرد. "
از حواشی دیگر ثبت نام کاندیداها در اولین روز ، حضور افرادی با کراوات برای کاندیداتوری در انتخابات ریاست جمهوری بود.یکی از آنها مدعی بود به هر بیکار ، ماهی 15 میلیون تومان خواهد داد!
یک کارشناس ارشد تربیت بدنی هم که فاقد شغل بود و دربین صحبت هایش از مسئولین می خواست برای او شغلی فراهم کنند در انتخابات ریاست جمهوری ثبت نام و هدف خود را حل مشکل بیکاری و تورم اعلام کرد و گفت که در صورت انتخاب به مردم 300 هزار تومان یارانه خواهد داد.
«حسن و حسین» هم آمدند. دوقلوهایی که قصد کاندیداتوری در انتخابات ریاست جمهوری را داشتند و به صورت مشترک در ستاد انتخابات حاضر شدند . برادری که دقایقی بزرگتر بود ، وظیفه ثبت نام را عهده دار شد و از حل مشکل مسکن و بیکاری به عنوان مهترین برنامه هایشان یاد کردند.
فرد معلمی نیز برای کاندیداتوری در ستاد انتخابات کشور حضور یافت و گفت که در صورت تایید صلاحیت با شعار آموزش ملی، اقتدار ملی و اخلاق ملی در تبلیغات انتخاباتی حضور پیدا می‌کند.
بازیگر نقش "آتقی" در سریال آینه عبرت نیز بعداز ظهر دیروز با ثبت نام در انتخابات تصمیم گرفت رییس جمهور شود.
در میان افرادی که ثبت نام کردند ، جوان 25 ساله ای که لیدر تیم های فوتبال از جمله تیم تراکتورسازی بود هم حضور داشت. او گفت که عاشق امیرقلعه نوعی و محمود احمدی نژاد است و حاضر است به نفع حمید بقایی کنار بکشد.
ساعت 6 بعدازظهر دیروز ، زنگ پایان ثبت نام روز اول به صدا در آمد و طبق آنچه سید سلمان سامانی سخنگوی وزارت کشور اعلام کرد ، در روز اول ثبت نام از داوطلبان انتخابات ریاست جمهوری ۱۲۶ نفر ثبت نام کردند. از این ۱۲۶ نفر، ۶ نفر خانم و ۱۲۰ نفر مرد هستند. جوان ترین فرد ثبت نام کرده ۱۸ سال و مسن ترین فرد هم ۷۹ سال دارد. بیشترین میانگین سنی ثبت نام کنندگان بین ۴۶ تا۵۰ سال است. همچنین ۱۸ ایثارگر نیز امروز ثبت نام کرده اند. در میان ثبت نام کنندگان ۸ نفر دارای مدرک زیر دیپلم، ۳۰ نفر مدرک دیپلم، ۵ نفر مدرک فوق دیپلم، ۲۹ نفر مدرک لیسانس، ۳۵ نفر مدرک فوق لیسانس، ۱۲ نفر مدرک دکترا دارند و ۷ نفر هم تسهیلات حوزوی دارند.
کد مطلب: 68268
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *