۲
سه شنبه ۷ خرداد ۱۳۹۲ ساعت ۱۸:۰۰
آیا ضرغامی مجری مناظره‌ها خواهد شد؟

صندلی داغ اجرای مناظره‌ها در پی قربانی است

تجربه نشان داده ضرر این قبیل مناظره‌ها برای مجریانش بیش از نفع آن است. قرار نیست در صدا وسیما لری کینگ یا دست کم نسخه سیاسی عادل فردوسی‌پور متولد شود. شاید همین امر ضرغامی را به این صرافت انداخته که خود مجری مناظره‌ها شود.
یکی از استودیوهای انتخاباتی صدا و سیما
یکی از استودیوهای انتخاباتی صدا و سیما
رئیس صدا و سیما گویا سودای میانداری در مناظره‌های انتخاباتی دارد، اگر بگذارند. دیروز برخی اخبار از احتمال اجرای مناظره‌ها توسط عزت الله ضرغامی می‌دادند و امروز برخی از اخبار از تغییر در این روند حکایت می‌کنند.
به گزارش پایگاه خبری فریادگر، کامران نجف‌زاده نخستین نام انتخاباتی صدا و سیما بود. نامی که خیلی زود واکنش مسئولان صدا و سیما را در پی داشت. چه این که گفته می‌شد نجف‌زاده اجرای مناظرات انتخاباتی را بر عهده خواهد داشت. مناظره‌هایی که در سال ۸۸ بیش از آن‌چه گمانش می‌رفت بر فضای عمومی کشور اثر گذاشت. سیدتقی سهرابی مدیر کل روابط عمومی سیما در واکنش به این خبر گفت تا لحظه برگزاری مناظرات نام این مجری فاش نخواهد شد و حتی او هم نام مجری مناظره‌ها را نمی‌داند. به گفته سهرابی «نام مجری این برنامه تا اندازه‌ای محرمانه است که شاید حتی مردم در روز دیدن اولین مناظره انتخاباتی با نام وی آشنا شوند».
پس از آن بود که نام حسن عابدینی به عنوان یکی دیگر از مجری‌های انتخاباتی طرح شد. او که حالا دیگر جای مرتضی حیدری را در برنامه گفت‌وگوی ویژه خبری گرفته است، عهده‌دار اجرای این گفت‌وگوها شد. با این حال شخصیت مجری‌گرانه او در مواجهه با حسن روحانی سخت زیر سوال رفت. روحانی که از سال‌های پیش از انقلاب یک منبری کارکشته بوده، با فن بیان خود عابدینی را آچمز کرد.
مجری وقت نگه‌دار، تجربه ناکام
رضا پورحسین نخستین مجری مناظره‌های تلویزیونی نامزدهای ریاست جمهوری در ایران بود. پورحسین که از مدیران ارشد سیما به حساب می‌آید تحصیلات دانشگاهی خود را در زمینه «روانشناسی کودک» به پایان رسانده است. او انتخاب ضرغامی برای این سمت بود. این گونه که خودش می‌گوید ابتدا این پیشنهاد را رد می‌کند و در نهایت با فشار ضرغامی این مسئولیت را می‌پذیرد.
پورحسین که از تجربه خودش راضی است، می‌گوید با وجود فشار زیادی که بر او بوده این مناظره‌ها را بدون استرس اجرا کرده و «ماموریت خود که همانا ایجاد فضای آرام برای دو طرف مناظره‌‌کننده بود را عملی کردم».
علیرغم این رضایت تامه، دیگران ایراداتی بسیار جدی به اجرای پورحسین وارد می‌کردند. آن‌ها می‌گفتند مجری مناظره‌ها چیزی بیش از وقت‌نگه‌دار نبوده است. به عقیده ناظران شاید اگر مجری، بحث‌ها را مدیریت و جهت‌دهی می‌کرد مناظره به مجادله تبدیل نمی‌شد و آن تبعات را در پی نمی‌داشت. انتقاد از مجری مناظره‌های ۸۸ بحث دنباله‌داری بوده و هست.
همین چند روز پیش بود که رئیس صدا و سیما نیز زبان به دفاع از مجری برگزیده خویش گشود. به عقیده ضرغامی به رغم امکان و توانی که پورحسین برای طرح مباحث در آن مناظره‌ها داشت، از این امر بازداشته شد، «چون احساس می‌شد صدا و سیما بخواهد در کار نامزد‌ها دخالت کند بنابراین به دلیل همین حساسیت بالا [صلاح دیده شد] آقای پورحسین جلسه را به صورتی اداره کند که بعدا مشکلی ایجاد نشود».
با این حال تجربه ۸۸ ضرغامی را به این نتیجه رسانده که مجریانی را برگزیند که در بحث‌ها وارد شده و آن‌ها را هدایت کنند.
داستان انتحار یک مجری
سال ۸۸ اما مجری سرشناس دیگری هم به خود دید و آن وحید یامین‌پور بود. این بار مناظره‌هایی میان فعالان سیاسی اصلاح‌طلب و اصولگرا تدارک دیده شد تا بتواند نظر مخاطبان را از شبکه‌های ماهواره‌ای به سمت سیمای ملی بگرداند و چهره‌های اصلاح‌طلبی هم‌چون جواد اطاعت این بخت را یافتند تا در کوران حوادث ۸۸ بر صفحه تلویزیون ظاهر شوند.
با این حال به رغم استقبال از اصل اجرای مناظره‌ها، مجری برنامه باز هم آماج انتقادات شد. سعید ابوطالب، نماینده تهران در مجلس هفتم و از چهره‌های اصول‌گرای منتقد درباره اجرای یامین‌پور عقیده داشت: «مجری برنامه به اظهارات یک میهمان با دقت گوش می دهد ولی در عین حال سعی می کند که از طرف مقابل جواب مشخصی بگیرد!» یا سیدرضا اکرمی عضو وقت کمیسیون فرهنگی مجلس، مجری این مناظره‌ها را دعوت به بی‌طرفی کرد.
انتقادات مشابهی از زبان عماد افروغ نیز شنیده شد. افروغ می‌گفت: «مجری فعلی سابقه چندان مطلوبی در برگزاری مناظره‌های انتخاباتی ندارد و همان زمان مشخص بود كه از يك نامزد خاص طرفداري مي‌كند و لذا اگر قرار باشد انصاف رعايت شده و مناظره روشنگرانه باشد ابعاد مختلف بحث را بايد لحاظ كرد كه يكي از آنها به همين موضوع بي‌طرف بودن مجري باز مي‌گردد».
به هر حال یامین‌پور که از سال‌های نخستین دهه هشتاد همکاری خود را با صدا و سیما آغاز کرده و پله‌های ترقی را یک به یک پشت سر گذاشته بود، ستاره اقبالش از همان زمان رو به خاموشی رفت. او که در سال ۸۸ می‌گفت شبکه سه سیما، خانه دومش است، مدت‌هاست در قاب شیشه‌ای هویدا نشده و چندی پیش خبر ممنوع‌التصویری او آمد. این مناظره‌ها برای او هم خوش‌یمن نبودند.
مناظره‌های ۹۲، آیا ضرغامی مجری می‌شود؟
تجربه ۸۸ اما  از شوق مناظره ضرغامی که نکاسته، هیچ، بل او را به فکر گسترش مناظره‌ها انداخته است. او می‌خواهد مناظره‌ها زمینه‌های متنوع‌تری پیدا کرده و با حضور همه کاندیداها انجام شود. مناظره‌هایی که قرار است ۴ ساعت تمام به طول بیانجامد. اما چه کسی پشت میز اجرای این مناظره‌ها خواهد نشست؟ تجربه نشان داده ضرر این قبیل مناظره‌ها برای مجریانش بیش از نفع آن است. قرار نیست در صدا وسیما لری کینگ یا دست کم نسخه سیاسی عادل فردوسی‌پور متولد شود. شاید همین امر ضرغامی را به این صرافت انداخته که خود مجری مناظره‌ها شود.
اما ظاهراً انتقادات صریح روحانی از صدا و سیما و ضرغامی در برنامه گفت‌‌وگوی ویژه خبری باعث تردید در این تصمیم شده. آن گونه که خبرگزاری آریا، نزدیک به امیر محبیان گزارش کرده مشاوران «می‌گويند ضرغامي در صورت حضور در مناظره احتمالا خود به موضوع و مساله مناظره تبديل خواهد شد و ممکن است او در موقعيتي قرار کيرد که نه بتواند پاسخ دهد و نه بتواند سکوت کند». حالا صندلی داغ اجرا در پی قربانی بعدی خود است.
کد مطلب: 31704
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *