۵
۴
يکشنبه ۱۲ خرداد ۱۳۹۲ ساعت ۱۰:۰۲

آیت الله طاهری اصفهانی، یار امام و حامی اصلاحات

آیت الله سید جلال الدین طاهری اصفهانی
آیت الله سید جلال الدین طاهری اصفهانی

آیت‌الله سید جلال‌الدین طاهری، اولین امام جمعه اصفهان که قریب یک ماه به دلیل مشکلات ریوی در بیمارستان اصفهان بستری بود، ساعت ۵ صبح امروز دار فانی را وداع گفت.
به گزارش پایگاه خبری فریادگر، سید جلال الدین طاهری که از روحانیون مورد اعتماد حضرت امام خمینی (ره) بود حدود سه دهه امام جمعه اصفهان بود. وی در سال ۱۳۰۵ در یکی از محله‌های قدیمی شهر اصفهان به نام حسین آباد در قسمت جنوبی اصفهان در مجاورت محله سیچان و پاچنار متولد شد. وی دانش آموخته دیپلمه رشته علوم انسانی به سال ۱۳۲۵ و همچنین دانش آموخته انجمن ایران و فرانسه بود و به زبانهای عربی و فرانسه تسلط کامل داشت. طاهری از مبارزین سرسخت دوران محمدرضا پهلوی در دوران قبل از انقلاب بود. او اولین امام جمعه شهر اصفهان بود به طوریکه قبل ازانقلاب نیز به اصرار حضرت امام خمینی (ره) اقدام به برگزاری نماز جمعه در مسجد اعظم حسین آباد نمود. سید جلال‌الدین طاهری امام جمعه و نماینده ولی فقیه در اصفهان و نماینده استان اصفهان در مجلس خبرگان قانون اساسی و همچنین مجلس خبرگان رهبری بود و به عنوان یکی از روحانیونی که از جریان اصلاحات حمایت می کرد از محبوبیت بالایی در میان مردم برخوردار بود. از طاهری تاکنون چندین جلد کتاب به زبان عربی منتشر شده‌ است. او در سال ۱۳۷۸ ضمن شرکت در انتخابات مجلس خبرگان رهبری، که تنها روحانیون مجاز به حضور در آن هستند، با بیش از یک میلیون رای به عنوان منتخب مردم اصفهان در این نهاد برگزیده شد.
اما آنچه موجب خبرساز شدن وی شد نامه سرگشاده ای بود که در سال ۱۳۸۱ در اعتراض به وضعیت سیاسی کشور نوشت و طی آن نامه استعفای خود از امامت جمعه اصفهان را اعلام کرد که یک روز بعد مقام معظم رهبری

آنچه موجب خبرساز شدن آیت الله طاهری شد نامه سرگشاده ای بود که در سال ۱۳۸۱ در اعتراض به وضعیت سیاسی کشور نوشت و طی آن نامه استعفای خود از امامت جمعه اصفهان را اعلام کرد که یک روز بعد مقام معظم رهبری نیز به آن پاسخ مبسوطی دادند و خواستار حفظ آرامش کشور شدند و با استعفای ایشان موافقت کردند
به آن پاسخ مبسوطی دادند و خواستار حفظ آرامش کشور شدند و با استعفای ایشان موافقت کردند. اما پس از آن در ۱۰ سال گذشته تنها دو بار شاهد نقش آفرینی جدی او در عرصه سیاسی کشور بودیم. در انتخابات ریاست جمهوری یازدهم، طی سفر تبلیغاتی میر حسین موسوی به اصفهان موسوی با طاهری دیدار کرد و طاهری در جمعی گفت: «ای مردم به خاطر خون شهدا رای دهید. من نمی گویم به چه کسی رای دهید فقط به پای صندوق‌ها بروید و رای دهید». اما در روز ۱۸ خرداد ۱۳۸۸ سید محمد خاتمی که به منظور تبلیغات ریاست جمهوری برای میر حسین موسوی به اصفهان رفته بود پس از حضور در منزل طاهری با او به میدان نقش جهان رفت و در آنجا گفت : «من و آقای طاهری هر دو به میرحسین موسوی رای می‌دهیم».
حضور فعال دیگر او در عرصه سیاسی کشور، پس از برگزاری انتخابات بود. طاهری به نتایج انتخابات ریاست جمهوری گذشته معترض بود و بیانیه صریحی منتشر کرد و نوشت : آیا امام اجازه می داد کسانی که باید در انتخابات بی طرف باشند، رسما وارد حمایت علنی از کاندیدای خاصی بشوند؟ آیا امام اجازه می‌داد امکانات عمومی و بیت المال مسلمین برای یک کاندیدا بدون هیچ محدودیتی استفاده شود؟
آیت الله طاهری اصفهانی در سالهای گذشته بسیار بیمار بود. از وی پنج فرزند به یادگار مانده که از این بین دکتر سید عبدالحسین ساسان استاد اقتصاد دانشگاه، استاد نمونه دانشگاه اصفهان و عضو دوره اول شورای شهر اصفهان بوده و سایر فرزندان ایشان سید محمدحسن طاهری، سید مهدی طاهری، سید احمد طاهری و سید علی طاهری هستند که از این بین سید حسن طاهری همسر نعیمه اشراقی و داماد امام خمینی (ره) است که پس از حوادث سال ۸۸ به ۴ سال حبس تعزیری و تبعید به زابل محکوم شد.

کد مطلب: 32207
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *


خدا رحمتش کند مرد بزرگی بود
حیدررنجکش
Iran, Islamic Republic of
پس چرا در شبکه پنج هنوز اعلام نشده است
United States
روحش شاد كه مردم اصفهان به حق انقلاب را با حاج آقا جلال عزيز شناختند
محمد بهرامی
Iran, Islamic Republic of
خدایا همه گناه کاران را ببخشد
نمی دانم چرا از این همه ظلم ابایی ندارند حتی فوت آیت الله را هم سانسور می کنند!