۵
يکشنبه ۱۹ خرداد ۱۳۹۲ ساعت ۱۰:۰۹
در آخرین هفته های فعالیت دولت دهم صورت گرفت:

پرونده هسته ای و چرخش موضع احمدی نژاد

احمدی نژاد در خط زیرزمینی راه آهن تهران - تبریز
احمدی نژاد در خط زیرزمینی راه آهن تهران - تبریز

محمود احمدی نژاد در تازه ترین اظهارات خود، با چرخشی ۱۸۰ درجه ای ادعا کرده در مورد پرونده هسته ای ایران دخالتی نداشته است.
به گزارش پایگاه خبری فریادگر محمود احمدی نژاد رئیس جمهور فعلی ایران، اگرچه تا حدود دو ماه دیگر رئیس جمهور سابق خواهد شد، اما به علل مختلف تا سال ها از یاد نخواهد رفت. بدون شک از او و دولتش، در دولت های بعدی بارها به علت مشکلات فراوانی که برای اخلافش به ارث گذاشته است، یاد خواهد شد. او با بدعت هایی که گذاشت، اخلاق شخصی و سیاسی اش و لحن و ادبیات صحبت کردنش در یادها خواهد ماند. با این همه یکی از مهمترین نکاتی که همه از وی به یاد دارند و خواهند داشت، موضع سفت و سخت وی در قبال پرونده هسته ای ایران و درشت گویی هایش به طرف مقابل مذاکرات است. از احمدی نژاد چرخش های ۱۸۰ درجه کم سراغ نداریم، همچون نفتی که قرار بود بر سر سفره های مردم بیاورد و بعد گفت نانتان نفتی می شود یا هاله نوری که پیرامون خود دیده بود و بعد گفت که ندیدم. اما یکی از جالب ترین چرخش های از این دست او، جدیدترین اظهار نظر وی در مورد پرونده هسته ای ایران بوده است.
احمدی نژاد روز شنبه هجدهم خرداد، در مراسم افتتاح خط زیرزمینی راه آهن تهران به تبریز گفت: «من به بحث هسته‌ای کاری ندارم و دخالتی هم در آن نداریم و مسئول پرونده آن هم شخص دیگری است، اما ما بالاخره باید بتوانیم از این موانع عبور کنیم». این نخستین بار است که احمدی نژاد به صورت رسمی اعلام کرده است که دخالتی در پرونده هسته‌ای ندارد. این در شرایطی است که کمتر سخنرانی در طی هشت سال گذشته از وی می توان سراغ گرفت که اظهار نظری در این مورد نکرده باشد. کمتر سخنرانی بوده است که وی به غرب و طرف های مذاکره با ایران نتاخته و آن ها را محکوم نکرده باشد. این علاوه بر آن است که وی بارها اعلام کرد به زودی اخبار خوش هسته ای را به عرض ملت ایران می رساند و همواره تلاش داشت تا جدید ترین اخبار این حوزه را خود به سمع ملت برساند و چندین بار جشن هسته ای به راه انداخت. بارها در تاسیسات هسته ای حضور پیدا کرد و شخصا چندین پروژه را افتتاح کرد یا در مراسم آغاز به کار واحد های هسته ای همچون سوخت گذاری در رآکتور تحقیقاتی تهران با تبلیغات فراوان حضور پیدا کرد. او حتی رئیس سازمان اتمی کشور را به عنوان وزیر امور خارجه برگزید. علت این تغییر موضع فاحش احمدی نژاد را می توان از ادامه صحبت هایش دریافت. وی در ادامه با اشاره به اینکه گروهی از ابتدا اثر تحریم‌ها را انکار می‌کردند،

این نخستین بار است که احمدی نژاد به صورت رسمی اعلام کرده است که دخالتی در پرونده هسته‌ای ندارد. این در شرایطی است که کمتر سخنرانی در طی هشت سال گذشته از وی می توان سراغ گرفت که اظهار نظری در این مورد نکرده باشد. کمتر سخنرانی بوده است که وی به غرب و طرف های مذاکره با ایران نتاخته و آن ها را محکوم نکرده باشد
گفت: «الان همان عده می‌گویند که تحریم هست اما مقصر آن هم دولت است.» این در حالی است که پیش از این احمدی‌نژاد تحریم‌های بین‌المللی علیه ایران را "ورق پاره" توصیف کرده بود و گفته بود که کسی برای این تهدیدها هویج هم خرد نمی‌کند و حتی آذر ماه سال ۱۳۸۷ خطاب به جامعه جهانی گفته بود: «آنقدر قطعنامه بدهید تا قطعنامه‌دان شما پاره شود». ضمنا این سخنان احمدی نژاد یک روز پس از برگزاری مناظره سوم میان هشت نامزد یازدهمین انتخابات ریاست جمهوری مطرح شد. در این مناظره بیشتر کاندیداها انتقادهای نسبتا تندی به عملکرد سعید جلیلی و روند کنونی مذاکرات اتمی مطرح کردند. امروز کاندیداهای اصولگرایی که طی سال های گذشته از احمدی نژاد، سیاست های داخلی و خارجی اش و مذاکرات هسته ای تمام قد حمایت کرده اند، به دنبال مقصر می گردند و هر یک دیگری را متهم می کند. در این شرایط است که با قرار گرفتن جلیلی در کانون انتقادات در مورد پرونده هسته ای که مستقیما با معضلات اقتصادی ناشی از تحریم در ارتباط است، احمدی نژاد فرصت را غنیمت شمرده است تا آرام از کنار این قضیه عبور کند و دستان خود را کاملا در مورد ضعف مفرط دیپلماسی و عدم توانایی در جلوگیری از ارسال پرونده ایران به شورای امنیت بشوید. با نزدیک شدن زمان خروج احمدی نژاد از پاستور، او هرچه بیشتر آرام گرفته است و کم کم تبدیل به همان هلویی می شود که روزی لنکرانی وزیر بهداشتش را به آن تشبیه کرده بود. این پسر آرام این روزهای دولت، تنها سرش را گرم بوروکراسی و افتتاح این طرح و آن پروژه کرده است. این آرامش و آن شانه خالی کردن را نمی توان دید مگر در جهت سودای ماندن در رئوس قدرت. او اگر چه از مسند ریاست جمهوری پایین می آید، اما نمی خواهد برای همیشه از گود قدرت خارج شود، پس تلاش دارد هر چه که می تواند معضلات هشت سال گذشته را کم رنگ تر جلوه دهد. اما همین جلیلی که امروز آماج حملات است، خود منصوب احمدی نژاد بوده است و طی ۶ سالی که مذاکره کننده ارشد ایران در موضوع هسته ای بود، نه تنها هیچ گاه با انتقاد احمدی نژاد و دولتش مواجه نشد، بلکه حمایت نیز شده است. گذشته از این، اگر با تجاهل بپذیریم که احمدی نژاد هیچ نقشی در پرونده هسته ای ایران نداشته است، تنها سخنان نسنجیده، غیر دیپلماتیک و عوام پسندانه وی از مهمترین عوامل در ایجاد جو نامساعد بین المللی بر علیه ایران بوده که به شدت بر روند مذاکرات و ایجاد اجماع بر علیه ایران تاثیر داشته است.
گزارش:جواد قربانی

کد مطلب: 32945
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *